» شیلنگ » باغبانی در آپارتمان – راهنمای کامل
کود و آفت کش برای نگهداری از گیاهان در خانه ضروری است.
شیلنگ

باغبانی در آپارتمان – راهنمای کامل

مرداد ۱۴, ۱۴۰۳ 9089

این روزها که بسیاری از مردم در آپارتمان زندگی می‌کنند، داشتن گل و گیاه و طبیعت در خانه کمی برایشان دشوار است. شرایط نگهداری گیاهان در آپارتمان در مقایسه با خانه‌های ویلایی سخت‌تر است. اما کار غیرممکنی نیست و اگر با شرایط باغبانی در آپارتمان آشنایی داشته باشید، به راحتی می‌توانید به کشت سبزیجات و میوه بپردازید. جالب است بدانید در کشورهای اروپای شرقی از جمله ژاپن و چین که با کمبود زمین مواجه هستند، حتی در خانه‌ها نیز سبزیجات کشت می‌شود. در اینجا با بازاری همراه باشید تا شما را با شرایط باغبانی آپارتمانی آشنا کنیم.

شرایط باغبانی آپارتمانی چیست؟

برای اینکه بتوانید در خانه کوچک خود که قطعاً بدون حیاط است، باغبانی کنید و گل و گیاه پرورش دهید، باید ابتدا شرایط آن را مهیا کنید. به طور کلی برای شروع باغبانی در آپارتمان باید شرایط رشد گل و گیاهان را فراهم کنید که عبارتند از:

تأمین نور کافی

برای رشد گل و گیاهان باید به طور مرتب آبیاری شوند.

اولین شرط رشد گل و گیاهان در خانه تأمین نور کافی در محیط خانه یا بالکن است. بسیاری از گیاهان برای رشد کافی به نور نیاز دارند و حتی نور غیر مستقیم نمی‌تواند نیاز آن‌ها را برطرف کند. به همین دلیل باید گلدان‌ها را در محلی قرار دهید که نور آفتاب طی 5 تا 6 ساعت به طور مستقیم روی آن‌ها بتابد.

برای مثال وقتی در گلدان گوجه فرنگی کاشته‌اید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید بدون نور گوجه‌ها قرمز شوند. حتی قبل از اینکه بوته‌ها ثمر دهند، باز هم گیاه به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. اگر در قسمت پشت بام منزل فضای کافی برای پرورش گل و گیاه دارید، می‌توانید گلدان‌ها را در این قسمت قرار دهید که طی ساعات بیشتری از نور آفتاب برخوردار شوند.

استفاده از خاک با زهکشی بالا

یکی دیگر از نکات مهم برای باغبانی در آپارتمان تأمین خاکی است که زهکشی بالایی داشته باشد. خاکی که در گلدان روی هم تلنبار شود (مثل ماسه نرم یا خاک) نمی‌تواند زهکشی خوبی داشته باشد. در نتیجه آب در داخل خاک یا ماسه باقی می‌ماند و از سوی دیگر به دلیل نداشتن راه هوا، اکسیژن به ریشه گیاه نمی‌رسد. به همین دلیل است که بعد از مدتی گیاه خراب و پژمرده می‌شود.

بهترین خاکی که می‌تواند برای باغبانی در آپارتمان مناسب باشد، خاک کمپوست یا خاک‌های جنگلی هستند. این خاک‌ها سبکند و از سوی دیگر به اندازه کافی اکسیژن را به ریشه گیاه می‌رسانند. خاک کمپوست به استریل کردن ریشه گیاه هم کمک می‌کند و در نتیجه آفات از گیاهان دور می‌شود.

شن و ماسه به هیچ عنوان انتخاب مناسبی برای باغبانی گل و گیاهان آپارتمانی نیستند. برای تهیه خاک می‌توانید به طور مستقیم آن را از جنگل و یا از گلفروشی‌ها تهیه کنید.

تأمین آب مورد نیاز گیاهان

در اینجا باید بین گل و گیاهان آپارتمانی و سبزیجاتی که برای تهیه محصول پرورش می‌دهید، فرق قائل شویم. گیاهان آپارتمانی می‌توانند در طی هفته یک یا دو بار آبیاری شوند. در واقع زمانی باید به آن‌ها آب دهید که خاک گلدان به طور کامل خشک شده باشد. اما در مورد گیاهانی که ثمر می‌دهند (گوجه، خیار، توت فرنگی و …) باید هر روز به آن‌ها آب دهید.

اگر تعداد زیادی گلدان دارید که نمی‌توانید با آبپاش به آنها آب دهید، بهتر راه خرید شیلنگ آب است که به شیر متصل شود. هر زمان که گیاهان نیاز به آبیاری داشته باشند به راحتی می‌توانید شیر آب را باز کنید و به آن‌ها آب دهید.

یک نکته مهم دیگر در باغبانی در آپارتمانی نحوه آبیاری است. برای این گیاهان نباید شیلنگ را به طور مستقیم داخل گلدان قرار دهید. زیرا خاک را می‌شوید و ریشه گیاه بدون پوشش خاک باقی می‌ماند. در نتیجه بعد از مدتی گیاه شما پژمرده و خراب می‌شود. بهترین راه استفاده از آب پاش شیلنگ یا آبپاش‌های مخصوص است که به سر شیلنگ متصل می‌کنید. آبیاری باید به شکل قطره‌های ریز انجام شود تا به ریشه گیاهان آسیبی نزند.

برای اینکه شیلنگ فضای زیادی را اشغال نکند یا باعث ریخت و پاش در پشت بام یا بالکن آپارتمان نشود، می‌توانید از قرقره شیلنگ جمع کن استفاده کنید.

تأمین رطوبت کافی برای گیاهان

اگر دقت کنید گل و گیاهان در شهرهایی که رطوبت بالایی دارند، بهتر رشد می‌کنند. در واقع همه گل و گیاهان برای رشد و انجام فتوسنتز به رطوبت نیاز دارند. غبارپاشی روزانه باعث می‌شود برگ گیاهان و بوته‌ها به اندازه کافی باز شده و جذب دی‌اکسید کربن را به شکل بهتری انجام دهند.

شما می‌توانید با کمک اسپری که قطرات آب را به شکل بسیار ریز و غباری روی برگ‌ها می‌پاشد، آن‌ها را مرطوب نگهدارید.

قرار دادن گلدان‌ها در هوای آزاد

کدو خورشتی یا کدو سبز هم به خوبی در محیط خانه رشد می‌کند

یکی دیگر از شرایط باغبانی آپارتمانی قرار دادن گلدان‌ها روی پشت بام و بالکن است تا در جریان هوای آزاد قرار بگیرند. البته اگر باد شدید بوزد ممکن است گلدان‌ها را واژگون کند یا باعث شکسته شدن بوته‌ها شود. به همین دلیل باید گلدان‌ها را با وزن سنگین انتخاب کند که حتی با وزش بادهای سنگین واژگون نشوند.

همچنین در مقابل گلدان‌ها نرده یا بلوک قرار دهید که مانع از افتادن و شکسته شدن گلدان‌ها شود.

توجه به وزن گلدان و تحمل ساختمان

وقتی تعداد زیادی گلدان را با خاک و مقداری آب پر می‌کنید، وزن سنگینی پیدا می‌کنند. به طوری که وزن آن‌ها زمان آبیاری تا 3 برابر افزایش پیدا می‌کند. در این مواقع باید به تحمل ساختمان هم دقت داشته باشید. اگر گلدان‌های سنگین را در بالکن خانه قرار داده‌اید، باید مطمئن شوید بالکن به اندازه کافی محکم ساخته شده است که تخریب نشود. در این مورد بهتر است با صاحبخانه یا هیأت ساختمان مشورت کنید.

بهترین گل و گیاهان برای باغبانی در آپارتمان

اگر می‌خواهید در خانه خود کشت برخی از محصولات را راه‌اندازی کنید که نیاز روزانه را تأمین کند، باید به سراغ گیاهانی بروید که رشد سریع‌تری دارند و با شرایط خانه سازگارند. انتخاب چند نوع گیاه در ابتدا می‌تواند راه‌حل بهتری باشد تا ببینید در شهر و آپارتمان شما کدام گل و گیاهان رشد بهتری دارند.

برای خانه‌های شمالی و شرقی که با آفتاب بعد از ظهر همراه می‌شوند، گل و گیاهان نور بیشتری دریافت می‌کنند. در نتیجه رشد آن‌ها بهتر خواهد بود. خانه‌های جنوبی و غربی اغلب با کمبود نور مواجه هستند و فقط نور صبحگاه تا نیمه روز را دریافت می‌کنند. به همین دلیل باید گیاهانی را انتخاب کنند که به نور کمتری نیاز دارند.

بهترین گیاهان برای باغبانی آپارتمانی عبارتند از:

سبزیجات سالاد

کاهو، اسفناج، آرگولا و کلم پیچ از جمله سبزیجاتی هستند که رشه کم عمق دارند و خیلی سریع رشد می‌کنند. البته باید این سبزیجات را به طور مرتب آبیاری کنید.

سبزیجات خوراکی

سبزیجاتی مثل نعنا، پیازچه، جعفری، اسطوخودوس، ریحان و حتی آویشن در عین حال که برای پرورش در خانه‌های آپارتمانی بسیار مناسبند، معطر نیز هستند. در نتیجه باعث حس تازگی و طراوت در محیط آپارتمان نیز می‌شوند.

کشت گوجه فرنگی در خانه

بوته های گوجه فرنگی به نور افتاب نیاز دارند.

یکی دیگر از گیاهانی که می‌توانید در خانه کشت کنید، گوجه فرنگی است. این گیاه را باید در گلدان‌های بزرگ بکارید و به طور مداوم آن‌ها را آبیاری کنید. یک ظرف با 35 سانتیمتر عمق می‌تواند با کاشتن گوجه فرنگی در آپارتمان مناسب باشد.

فلفل چیلی

از دیگر گیاهان مناسب برای باغبانی در منزل است که می‌توانید آن را در گلدان بکارید و در طول سال از آن برداشت کنید. فلفل‌های شیرین را در گلدان‌های مناسب بکارید و کود و خاک با زهکشی مناسب را فراموش نکنید. فلفل تند در محیط آپارتمان به خوبی رشد نمی‌کند و به ندرت ثمر می‌دهد.

توت فرنگی

یکی دیگر از گیاهانی که در فضای آپارتمان به خوبی رشد می‌کند، توت فرنگی است. بوته‌های این گیاه در طی روز به حداقل 6 ساعت نور مستقیم افتاب نیاز دارند. خاک آن‌ها باید فقط مرطوب باشد و از غرقابی کردن خاک خودداری کنید. با رعایت این نکات می‌توانید در خانه توت فرنگی ارگانیک کشت کنید.

کدو سبز

کدو خورشتی یا کدو سبز هم به خوبی در محیط خانه رشد می‌کند. تهیه گلدان با اندازه مناسب یکی از شرایط باغبانی این گیاه در آپارتمان است.

در آخر

در اینجا به تمامی نکاتی که برای باغبانی در آپارتمان نیاز دارید، پرداختیم. فراموش نکنید گیاهان در محیط آپارتمان ممکن است در معرض آفات قرار بگیرند که باید در این مواقع از آفت کش برای آن‌ها استفاده کنید. شرایط نگهداری گیاهان نیز با همدیگر متفاوت است که باید با توجه به میزان نیاز آن‌ها به نور، خاک مناسب، میزان آبیاری و …. از آن‌ها نگهداری کنید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!