پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» سرباطری » آموزش طرز بستن باتری ماشین
نحوه باز و بسته کردن باتری خودرو
سرباطری

آموزش طرز بستن باتری ماشین

خرداد ۱۶, ۱۴۰۳ 100259

باتری یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو و اصلی‌ترین بخش سیستم الکتریکی آن است. در واقع باتری نقش بسیار مهمی در عملکرد ماشين دارد و بدون وجود آن خودرو هرگز قادر به استارت زدن و شروع حرکت نخواهد بود. همچنین این محصول جز قطعات تعویضی خودرو است و باید پس از گذشتن طول عمر استاندارد تعویض و با یک باتری جدید جایگزین شود.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که باتری همیشه به دلیل به پایان رسیدن طول عمر آن تعویض نمی‌شود و در بسیاری از موارد این قطعه دچار نقص و مشکل شده و نیازمند تعویض می‌شود. در نتیجه باید گفت طول عمر باتری خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. حال اگر قصد تعویض آن را دارید باید به نکات مهمی توجه کنید. یکی از این نکات طریقه صحیح بستن آن است. در ادامه مقاله قصد داریم شما را به شکل کلی و جزئی طرز بستن باتری ماشین آشنا کنیم. همراه ما باشید.

نحوه باز و بسته کردن  باتری ماشین

نحوه بستن باتری ماشین

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم باتری از مهم‌ترین قطعات بخش الکتریکی خودرو به حساب می‌آید. در نتیجه نگهداری آن بسیار حساس است و باید به‌طور مرتب بررسی شود تا از هر مشکل احتمالی در آن جلوگیری شود. نوع باتری در ماندگاری و عملکرد آن تاثیر زیادی دارد اما در واقع باید بگوییم جدا از نوع آن موارد مهم‌تری وجود دارند که به ماندگاری هرچه بیشتر این قطعه کمک می‌کنند. این موارد عبارت‌اند از: نحوه رانندگی، توجه صاحب خودرو نسبت به نگهداری از این قطعه و همچنین خود خودرو و بررسی مداوم باتری در بازه‌های زمانی مشخص.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان خودرو و رانندگان که همواره با آن روبه رو هستند نحوه تعویض باتری ماشین است. جدا از تعویض برای بسیاری سوال پیش می‌آید که چه زمانی وقت تعویض این قطعه فرا می‌رسد. در واقع تعویض باتری با آنچه تصور می‌کنید کمی متفاوت است. یعنی آنقدر که در ذهن مردم نقش بسته کار سختی نیست و تنها با رعایت چند نکته ساده می‌توانید خودتان به تعویض و جایگزین کردن آن بپردازيد. در ادامه مقاله به راه‌های تشخیص زمان درست تعویض باتری و نکات ایمنی که در حین انجام این کار باید رعایت کنید خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

برای دریافت لیست قیمت و خرید باتری خودرو با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس   ۴۵ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱  و  ۹۲ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱

از کجا بفهمیم زمان تعویض باتری ماشین فرا رسیده

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم عمر باتری ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به نوع خودرو و باتری آن و همچنین تلاش‌های راننده برای نگهداری از باتری و ماشین متفاوت است. اما واقعیت این است که اگر هرچه هم در نگهداری از خودرو حساسیت به خرج دهید و نکات محافظتی آن را رعایت کنید بازهم یک روزی عمر استاندارد آن فرا می‌رسد و باید آن را تعویض کنید. معمولا عمر باتری‌های خودرو را بین 2 تا 3 سال تخمین زده‌اند. پس از گذشت این زمان کم کم به نشانه‌های تعویض باتری خودرو نزدیک می‌شوید. در واقع برای اینکه بفهمید زمان تعویض باتری ماشین فرا رسیده نشانه‌های زیادی وجود دارد. در ادامه رایج‌ترین علائم فرارسیدن زمان تعوض باتری خودرو را باهم بررسی می‌کنیم.

کند روشن شدن ماشین

اگر در حین روشن کردن و استارت زدن خودرو با اختلال و وقفه در روند روشن شدن آن روبه رو شدید اولین چیزی که باید به ذهنتان خطور کند نقص در باتری است. گاهی پیش می‌آید که ماشین در هنگام استارت زدن به آرامی و طولانی‌تر از قبل روشن شود. در این حالت حتی ممکن است پس از استارت خوردن و روشن شدن خودرو خاموش شود و هرچه تلاش کنید موفق به روشن کردن آن نشوید. در اکثر مواردی که نام بردیم مشکل از باتری نشات می‌گیرد. در این مواقع دو حالت وجود دارد. برای مثال شاید باتری به شارژ دوباره نیاز داشته باشد و پس از شارژ به کار خود ادامه دهد. همچنین ممکن است باتری به کل معیوب شده و نیاز باشد آن را با باتری جدیدی تعویض کنید.

خاموش شدن موتور ماشین

مورد دیگری که نشان از خرابی باتری می‌دهد خاموش شدن ناگهانی خودرو است. در واقع عوامل مختلفی در خاموش شدن ناگهانی خودرو نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آنها اشکال در باتری آن است. در رابطه با این مشکل باید بگوییم زمانی که باتری نتواند ولتاژ مناسب را برای روشن شدن یا روشن ماندن ماشین تامین کند، خاموش می‌شود. اگر با چنین حالتی روبه رو شدید باید به بررسی باتری بپردازید، ممکن است در این حالت باتری به شارژ نیاز داشته باشد، البته در حالتی هم امکان دارد معیوب شده و از کار افتاده باشد که در این حالت باید برای تعویض آن اقدام کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر در چنین حالتی با روشن شدن دوباره خودرو مواجه شدید از بررسی باتری صرف‌نظر نکنید و حتما در موقعیت مناسب به تعمیر و یا تعویض آن بپردازید.

استشمام بو بد در ماشین

اگر در ماشین بودید و احساس کردید بوی ناخوشایندی احساس می‌کنید حتما به باتری مراجعه کنید. در صورتی که منشا این بو از باتری بود بدین معناست که باتری شما کهنه شده و یا به هردلیلی به آن آسیبی وارد شده که موجب نشتی باتری شده است. اگر برای‌تان سوال است که از کجا بفهمیم بو مربوط به باتری است باید بگوییم بویی که مربوط به نشتی باتری است به بوی تخم مرغ گندیده و یا گوگرد شبیه است. البته به راحتی می‌توان این بو را تشخیص داد زیرا تفاوت آن با حالت نرمال خودرو کاملا مشخص است. در صورتی که چنین بویی مشاهده کردید باید سریعا برای تعویض باتری اقدام کنید زیرا بوی بد از نشانه‌های مهم و الزامی برای تعویض باتری خودرو است.

تغییر در ظاهر باتری و ایجاد خوردگی در آن

تغییر در شکل ظاهری باتری یکی از علامت‌های نشان‌دهنده خرابی آن است. البته این تغییر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و در صورتی که این تغییر در شکل بیشتر از حد معمول باشد خبر از پایان عمر باطری می‌دهد. به بیان دقیق‌تر باتری پس از مدتی استفاده شکل ظاهری خود را کمی از دست می‌دهد و این مقدار کم نمی‌تواند نشان‌دهنده خرابی آن باشد. در رابطه با این تغییر باید بگوییم که بیشتر به صورت ترک‌هایی در بدنه باتری و گاهی به صورت تورم نمایان می‌شوند. اگر خوردگی باتری از حد معمول بیشتر شود بدین معناست که عمر آن به پایان رسیده است. در مرحله اول می‌توانید با استفاده از پاک‌کننده، باتری را از خوردگی یا شوره تمیز کرد. اگر تمیز شد می‌توان به استفاده از آن پرداخت اما در صورتی که این کار اثر نکند یعنی وقت تعویض باتری فرا رسیده است.

آموزش گام به گام  بستن باتری ماشین

ولتاژ باتری

ولتاژ باتری معمولا باید بالاتر از 12 ولت باشد. حال اگر مقدار ولتاژ باتری ماشین‌تان از این عدد پایین‌تر بود باید به سراغ بررسی آن بروید. زیرا در این حالت به احتمال زیاد باتری دچار خرابی و یا مشکلی شده است. اما سوالی که احتمالا در ذهنتان شکل می‌گیرد این است که از کجا باید بفهمیم ولتاژ باتری چند است؟ در واقع برای این کار باید از ولت‌متر استفاده کرد. در ادامه شما را با نحوه کار با این دستگاه آشنا می‌کنیم.

  • در مرحله اول باید خودرو را خاموش کنید و سوئیچ را به اندازه‌ای بپیچانید که چراغ‌های ماشین نیز خاموش شوند.
  • سپس باید کابل قرمز را به قطب مثبت باتری (+) وصل کنید.
  • در مرحله بعد کابل سیاه رنگ ولت‌متر را به قطب منفی باتری که با علامت (-) نشان داده شده متصل کنید.
  • در دمای حدود 25 درجه، یا دمای معمول نزدیک به آن، از طریق میزان ولتاژ باتری خودرو می‌توان وضعیت شارژ را بررسی کرد.

برای دریافت لیست قیمت و خرید باتری خودرو با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس   ۴۵ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱  و  ۹۲ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱

کم نور شدن و یا روشن نشدن چراغ‌ها

از دیگر نشانه‌های مشکل در باتری باید به روشن نشدن چراغ‌ها یا برق پشت آمپر اشاره کنیم. اگر احساس کردید نور چراغ‌های خودرو نسبت به قبل کمتر شده، به احتمال زیاد این مشکل از باتری نشات می‌گیرد و این قطعه نیاز به شارژ دوباره دارد و یا باید آن را تعویض کنید. توجه به چراغ پشت آمپر نیز کمک زیادی به تشخیص خرابی باتری می‌کند.

در صورتی که استارت زدید اما برق پشت آمپر همچنان خاموش بود و تغییری نکرد، باید به سراغ بررسی باتری بروید و به احتمال زیاد برای شارژ دوباره آن اقدام کنید. معمولا در چنین موقعیتی چراغ پشت آمپر پس از چندبار استارت زدن روشن می‌شود. اما نکته‌ای که باید بدانید این است که این روشن شدن موقعیتی است و فرقی در وضعیت باتری ایجاد نمی‌کند و در نتیجه باید دیر یا زود به سراغ بررسی باتری بروید.

به پایان رسیدن طول عمر مفید باتری

بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که طول عمر مفید باتری بین 2 تا 3 سال است. گاهی با توجه به نوع باتری، کیفیت آن، عملکرد خودرو و رسیدگی راننده این طول عمر می‌تواند از 4 سال نیز عبور کند. در نتیجه طول عمر معینی برای این قطعات وجود ندارد و دوام آنها بسته به شرایط متفاوت است. پس از گذشت 4 سال از عمر باتری توصیه می‌کنیم برای تعویض آن اقدام کنید حتی اگر عملکرد آن دچار اختلال نشده و خاصیت خود را حفظ کرده باشد. دلیل این امر هم این است که باتری بخصوص پس از گذشت طول عمر استاندارد اگر مورد بررسی و توجه قرار نگیرد می‌تواند خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی به خودرو وارد کند. در نتیجه هرگونه خرابی در این قطعه عواقب جدی برای ماشین به همراه خواهد داشت.

طرز بستن باتری ماشین

برای بستن باتری ماشین باید مرحله به مرحله پیش بروید و دقت زیادی در انجام مراحل داشته باشید تا بتوانید به خوبی باتری را در محل نصب کنید. در زیر شما را قدم به قدم با آموزش طرز بستن باتری و سرباطری ماشین آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

  • در ابتدا باید باتری جایگزین را با سیستم نگهدارنده و بست‌ها به خوبی محکم کرده و در جای خود ببندید.
  • به این موضوع توجه کنید که قطب مثبت باتری که با رنگ قرمز مشخص می‌شود با محل کابل ترمینال مثبت مطابقت داشته باشد و نصب آن صحیح باشد.
  • در مرحله بعد باید درپوش‌های پلاستیکی روی پایه‌های باتری را برداشته و سپس به نصب واشرهای خوردگی روی آنها مشغول شوید.
  • قبل از اینکه پست مثبت را به ترمینال مثبت وصل کنید، یک لایه نازک گریس، روی پایه‌ها و پایانه‌های باتری بمالید.
  • در مرحله بعد باید باتری را در محل اتصالش به خودرو محکم ببندید از اتصال محکم آن اطمینان پیدا کنید.
  • در این مرحله نوبت به بستن قطب‌ها می‌رسد. نکته‌ای که وجود دارد این است که برای بستن باتری، ابتدا باید به سراغ قطب مثبت بروید و اول آن را وصل کنید و سپس به اتصال قطب منفی مشغول شوید.
  • بعد از بستن قطب‌ها کمی باتری را تکان دهید تا از اتصال محکم آن اطمینان پیدا کنید.
  • پس از اتمام کار کاپوت را بسته و ماشین را استارت بزنید، اگر عملکرد درستی از باتری دریافت کنید بدین معناست که بستن آن را به خوبی انجام داده‌اید اما اگر پاسخی از سوی خودرو دریافت نکردید برای پیدا کردن مشکل باید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

راهنمای  بستن باتری ماشین

نکات ایمنی بستن باتری ماشین

بالاتر شما را با طریقه بستن باتری ماشین آشنا کردیم. اما در حین انجام این کار نکاتی ایمنی وجود دارد که اگر آنها را رعایت نکنید ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوید. برای مثال از نکاتی که باید رعایت کنید این است که حتما حواستان باشد ترمز دستی را کشیده باشید.

باید از ابزار ایمنی استفاده کنید و برخی وسایل را از خود جدا کنید. در واقع مایع باتری حاوی محلول اسیدسولفوریک است که همانطور که می‌دانید در دسته اسیدهای خورنده قرار می‌گیرد. در نتیجه می‌تواند آسیب زیادی به بدن شما وارد کند. به دنبال این موضوع به هیچ وجه نباید پوشیدن دستکش و عینک ایمنی را فراموش کنید.

خطر دیگری که در هنگام تعویض باتری وجود دارد برق‌گرفتی است. برای جلوگیری و محافظت در برابر برق‌گرفتگی باید هرگونه وسیله فلزی مثل انگشتر، ساعت و جواهرآلات را از خود دور کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با شیوه بستن باتری و نکاتی که در حین انجام این کار باید رعایت کنید آشنا کردیم. اگر احساس کردید تجربه و مهارت کافی در انجام این کار ندارید حتما از یک تکنسین حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید تا از آسیب به خود و خودروتان جلوگیری کرده باشید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!