پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» الکتریکی » تفاوت کابل is و nis چیست؟
تفاوت کابل is و nis چیست؟
الکتریکی

تفاوت کابل is و nis چیست؟

خرداد ۲۲, ۱۴۰۳ 100424

استفاده از کابل‌ها امروزه بسیار زیاد شده و در هرجایی که استفاده از برق میسر باشد کابل نیز به چشم می‌خورد. کابل‌ها انواع مختلفی دارند و در مدل‌های گوناگونی تولید می‌شوند که هرکدام از آنها بسته به شرایط و نوع برق‌رسانی بکار گرفته می‌شوند. به بیان دقیق‌تر هرکدام از انواع این محصول کارایی خاصی دارد و برای استفاده و عبور مقدار جریان معینی استفاده می‌شود.

از انواع کابل‌های موجود در بازار باید به دو کابل is و nis اشاره کنیم. این دو کابل از محصولات پرطرفدار در بازار هستند و به دلیل عملکرد خوبی که ارائه کرده‌اند به محبوبیت زیادی در بین مردم رسیده‌اند. در این مقاله قصد داریم شما را با سیر تا پیاز دو کابل is و nis آشنا کنیم و عملکرد کلی کابل‌ها را برای‌تان توضیح دهیم. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

انواع کابل

انواع کابل برق را می‌توان امروزه در تمام صنایع و محیط‌های مختلف مشاهده کرد. همانطور که می‌دانید انرژی برق یکی از پرمصرف‌ترین انواع انرژی‌ها در جهان است، به‌طوری که نمی‌توان زندگی بدون برق را در این دوره تصور کرد. به دنبال این استفاده زیاد برق کابل‌ها نیز بسیار پرمصرف شده‌اند. وظیفه اصلی کابل‌ها این است که برق را به نقاط مختلف انتقال دهند. این انتقال باعث شروع فعالیت نیروگاه‌ها، شبکه‌های کامپیوتری و انواع لوازم برقی می‌شود. اهمیت و کارکرد این کابل‌ها به قدری مهم است که هر روز نوع جدیدی از آنها برای اهداف مختلف طراحی و ساخته شده و به بازار ارائه می‌شود.

کابل برق شامل انواع بسیار گوناگونی است که هرکدام کاربرد و عملکرد متفاوتی دارند. در واقع برای شناخت بهتر انواع کابل و کاربرد آنها طبقه‌بندی مختلفی برای‌شان صورت گرفته است. در نتیجه کابل‌ها براساس فاکتورهای مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. از این فاکتورها باید به سطح ولتاژ، نوع هادی و ساختار، نوع عایق و روکش، نوع حفاظت الکتریکی، نوع محافظ مکانیکی، تعداد رشته‌ها، نوع استاندارد و… اشاره کنیم. در ادامه مقاله شما را با اکثر این فاکتورها آشنا می‌کنیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

تفاوت کابل IS و NIS

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم این دو محصول از کابل‌ها پراستفاده در بازار هستند. به دنبال این موضوع قصد داریم شما را با تفاوت‌های کلی این دو کابل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

همانطور که از نام کابل is پیداست از این کابل در لوپ‌های is استفاده می‌شود. طراحی این محصول به گونه‌ای است که می‌توان آن را با خیال راحت در محیط‌های خطرناک و قابل انفجار استفاده کرد. اما کابل‌های nis هیچگونه تحملی در خصوص جرقه و آتش‌سوزی نداشته و درنتیجه نمی‌توان آنها را در چنین موقعیت‌هایی بکار گرفت.

برای تفاوت کابل is و nis  باید گفت این دو کابل هردو به شکل تک پر و مالتی پر در بازار موجود هستند. در رابطه با کابل is باید بگوییم که قدرت ذخیره جریان در آنها کم بوده و این موضوع مقدار انرژی را محدود می‌کند. اما کابل‌های nis مقاومت بالاتری در ذخیره جریان داشته و به دنبال این امر کنترل انرژی در آنها کمتر است. درنتیجه اگر قطعی اتصال رخ دهد و یا سیم‌ها به یک‌دیگر برخورد کنند احتمال جرقه و انفجار در کابل‌های nis وجود دارد.

از نظر ظاهری هم باید بگوییم که کابل‌های is معمولا به رنگ آبی و کابل‌های nis به رنگ مشکی و خاکستری هستند.

 

انواع کابل برق و کاربرد آن از نظر مکان مورد استفاده

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم انواع کابل افشان از نظر مکان مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به عبارت ساده‌تر کابل‌ها را باید به سه دسته اصلی تقسیم کنیم. این سه دسته عبارت‌اند از:

  • کابل هوایی: این کابل‌ها استفاده متعددی دارند و در واقع از دسته کابل‌های پراستفاده محسوب می‌شوند. از این کابل‌ها با مهار فولادی در فضاهایی استفاده می‌شود که باید کابل روی تیرهای برق آویزان شود. در اکثر کابل‌های هوایی از یک سیم رشته‌ای از جنس فولاد گالوانیزه به موازات آن استفاده می‌شود و همچنین یک غلاف نیز از جنس مواد پلی‌اتیلن نیز روی آنها قرار می‌گیرد.
  • کابل‌های زمینی: کاربرد این نوع کابل‌ها در داخل خاک است. به عبارت ساده‌تر این کابل برای انتقال برق در داخل خاک استفاده می‌شود. کابل‌های زمینی بیشتر دارای هادی مسی و عایق و غلاف P.E.T هستند و در صورت نیاز با نوار فولادی مسلح می‌شوند.
  • کابل ساختمانی: این نوع کابل‌ها تقریبا در همه جا به چشم می‌خورند. کابل ساختمانی از هادی مسی و غلاف‌های PVC ساخته می‌شود.

انواع کابل برق از نظر ساختار داخلی

قبل‌تر کابل‌ها را از نظر محل بکارگیری بررسی کردیم. در این قسمت قصد داریم ساختار داخلی انواع این محصول را برای‌تان توضیح دهیم. ساختار کابل برق نیز مانند کاربرد آن از سه قسمت تشکیل می‌شود: عایق، هادی و غلاف. البته ناگفته نماند که برخی از کابل‌ها ممکن است غلاف نداشته باشند. همینطور باید بدانید که کابل‌ها از نظر ساختار داخلی تفاوت‌های زیادی باهم دارند و به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در این قسمت قصد داریم شما را با رایج‌ترین طبقه‌بندی کابل‌ها از لحاظ ساختمان درونی آشنا کنیم.

  • کابل پروتودور: کابل پروتودور نوعی کابل است که برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شود. به بیان دقیق‌تر زمانی که در کارخانه‌ها و شبکه‌های متفاوت به کابلی نیاز باشد که انرژی الکتریسیته را تا 1 کیلو وات انتقال دهد و توزیع کند از کابل پروتودور استفاده می‌شود.
  • کابل دریایی: در واقع باید بگوییم که کابل دریایی نیز خود زیر مجموعه کابل پروتودور است اما با این تفاوت که انرژی برق را تا 10 کیلو وات توزیع می‌کند. همچنین استفاده آن معمولا در رودخانه‌ها و بستر دریا هاست.
  • کابل با عایق پلاستیکی: باید بدانید که تولید این کابل تقریبا متوقف شده و امروزه دیگر تولید نمی‌شود. اما ناگفته نماند که کاربرد آن در کشش‌ها بود.
  • کابل با عایق کاغذی: این نوع کابل استفاده بسیار زیادی دارد. از جمله مکان‌هایی که استفاده از این کابل به چشم می‌خورد باید به ساختمان‌سازی و شبکه‌ها اشاره کنیم.
  • کابل با غلاف سربی: این نوع کابل نیز مانند مورد قبلی که نام بردیم از محصولات پراستفاده در توزیع و انتقال برق است. از جمله کاربردهای این محصول باید به استفاده آن در پمپ بنزین، تصفیه‌خانه و مناطق ذخیره نفت اشاره کنیم.
  • کابل با عایق آلمینیوم: کابل آلمینیوم زمانی کاربرد دارد که به کابلی برای انتقال انرژی از طریق زمین نیاز باشد. در این حالت کابل آلمینیوم یکی از بهترین گزینه‌های موجود محسوب می‌شود.

بررسی تفاوت کابل is و nis

انواع کابل از نظر فشار یا سطح ولتاژ

مورد دیگری که کابل‌ها را به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌کند فشار و سطح ولتاژ آنهاست. در واقع مقدار فشار و سطح ولتاژ در انواع کابل مختلف است و باعث شده کابل‌های برق به گروه‌های مختلفی با کاربردهای متفاوت تقسیم شوند. در ادامه این تقسیم‌بندی را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

کابل فشار قوی

این نوع کابل همانطور که از نامش پیداست دارای قدرت بالایی در انتقال برق است. کابل فشار قوی می‌تواند با دو هادی مس و آلمینیوم ساخته شود و ولتاژهای بالاتر از 36000 وات را تحمل ‌کند. عایق این محصول از XLPE است. جالب است بدانید این عایق بر روی هادی مسی یا آلمینیومی کابل تزریق می‌شود. فرایند انجام این کار با استقاده از خط CCV که از طریق کامپیوتر کنترل می‌شود انجام می‌گیرد. این کابل باید به صورت کاملا یکنواخت بوده و هیچگونه ناخالصی و پستی بلندی در آن وجود نداشته باشد. نکته‌ای که باید بدانید این است که عایقی که نام بردیم از نظر شیمیایی و فیزیکی تمایل زیادی برای تشکیل زنجیره با مولکول‌های آب دارد. به دنبال این موضوع اگر آب یا بخار آن در عایق لایه قرار داشته باشد می‌تواند باعث کاهش میزان مقاومت الکتریکی عایق شود.

جدا از کابل فشار قوی نوعی دیگر از این کابل‌ها نیز وجود دارد که به آنها کابل فوق فشار قوی می‌گویند. این نوع کابل توانایی تحمل جریان برق تا 400000 ولت را دارد. جالب است بدانید این نوع کابل‌ها را با EHV شناسایی می‌کنند.

 

کابل فشار متوسط

این نوع کابل همانطور که از نامش پیداست دارای قدرت تحمل متوسطی است و نمی‌توان فشارهای بالا را تحمل کند. کابل فشار متوسط بسیار شبیه به فشار قوی است و از عایق XLPE برای آن استفاده می‌شود. همچنین هادی آن نیز از جنس مس یا آلمینیوم است. تنها تفاوت و اصلی‌ترین تفاوت این محصول با کابل فشار قوی تحمل ولتاژ آن است که چیزی حدود 36000 وات تخمین زده شده است. بیشترین کاربرد این نوع کابل در مناطق شهری و صنعتی است.

کابل فشار ضعیف

آشنایی با تفاوت کابل is و nis

کابل فشار ضعیف نیز نوعی دیگر از کابل‌های موجود در بازار است که قدرت کمتری نسبت به دیگر کابل‌ها در تحمل ولتاژ دارد. در واقع این دسته از کابل‌ها توانایی تحمل سطح ولتاژ 600 تا 1000 ولت را دارند و شامل انواع هادی مسی و آلمینیومی هستند که با پلیمرهای مختلف عایق می‌شوند. این نوع کابل‌ها کاربرد زیادی دارند. از جمله کاربردهای آنها باید به ایجاد روشنایی و انتقال نیروی محرکه به الکتروموتورها اشاره کنیم.

کابل‌های فشار ضعیف برحسب استفاده‌ای که از آنها می‌شود نیز به انواع مخلتفی تقسیم می‌شوند. از جمله انواع این نوع کابل باید کابل‌های ضدآتش (برای استفاده در مکان‌های حساس که اطفا حریق بسیار مهم است)، کابل‌های مقام در برابر شعله (برای استفاده در محیط‌های با امکان آتش‌سوزی بالا) کابل‌های با غلاف سربی، کابل مسلح ( به وجود آوردن حفاظت الکتریکی) کابل‌های بدون هالوژن و … را نام ببریم.

ناگفته نماند که کابل‌های فشارضعیف دارای سطوح ولتاژ 300/300، 500/450 ، 750/600 و … می‌باشند.

کابل ساختمانی

کابل‌های ساختمانی نیز نوعی دیگر از کابل‌ها هستند که تقسیم‌بندی برق در ساختمان را انجام می‌دهند. این کابل‌ها ساختار متفاوتی دارند. در ادامه بخشی از مهم‌ترین ساختارهای کابل ساختمانی را برای‌تان شرح می‌دهیم.

کابل انعطاف‌پذیر

کابل انعطاف‌پذیر باید هادی آن از نوع Fiexible باشد و عایق آن نیز از جنس pvc یا Rubber. عایق pvc می‌تواند 70 درجه یا 90 درجه سلسیوس باشد.

 

کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق نوعی از کابل‌های برق است که دارای سطح ولتاز 24 تا 110 ولت می باشد. این کابل در سیستم‌های کنترلی برای دریافت و ارسال سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ به دیگر تجهیزات و سنسورها استفاده می‌شود.

کابل برق ضدآتش

این کابل همانطور که از نامش پیداست در مقابل آتش باید مقاومت بالایی از خود نشان دهد. این کابل‌ها معمولا در مکان‌های عمومی که از سیستم‌های اضطراری استفاده می‌کنند بکار گرفته می‌شوند. خصوصیات این کابل‌ها این است که آتش را منتقل نمی‌کنند، به سوختن ادامه نمی‌دهند و همچنین ایجاد دود هم نمی‌کنند.

انواع کابل برق براساس نوع هادی

فرق کابل is و nis در چیست؟

کابل‌های برق از نظر نوع هادی نیز به انواع مخلتفی تقسیم می‌شوند. در ادامه تقسیم‌بندی این محصولات را از نظر نوع هادی و کاربرد برای‌تان توضیح می‌دهیم.

نوع هادی

هادی‌هایی که برای کابل‌های برق استفاده می‌شوند دو فلز مس و آلمینیوم هستند. همچنین خلوص این دو فلز برای استفاده به عنوان هادی و رسانا باید بالا (99 درصد) باشد که به صورت آنیل شده و یا آنیل نشده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عملیات باعث انعطاف‌پذیری و نرم شدن سیم هادی‌هایی می‌شود که در جریان عملیات مکانیکی کشش و نورد سخت، شکننده شده‌اند.

ساختار هادی

از نظر ساختار هادی نیز باید آنها را به سه دسته مختلف تقسیم‌بندی کنیم. می‌توان گفت این تقسیم‌بندی تقریبا شبیه تقسیم‌بندی براساس تعداد رشته هاست. دسته‌های مختلف ساختار هادی عبارت‌اند از:

  • هادی مفتولی: هادی مفتولی از یک مفتول مجرد با سطح مقطع دایره و یا دیگر شکل‌ها تشکیل می‌شود و با عنوان هادی کلاس یک مشهور است.
  • هادی استرند شده: این نوع هادی که آن را هادی استرند شده می‌نامند از تابیدن چند مفتول ساده دور یکدیگر ساخته می‌شود. در این هادی برخی رشته‌ها می‌توانند تاب نداشته باشند. در رابطه با تعداد رشته‌های تشکیل‌دهنده هادی استرند شده باید بگوییم که معمولا 91، 61، 37، 19 و 7 رشته می‌باشند.
  • هادی افشان: این نوع هادی که با نام هادی کلاس پنج مشهور است از چندین رشته سیم نازک آنیل شده که به‌طور نامنظم به هم تابیده‌اند تشکیل می‌شود و کاربرد آن در تولید سیم‌های عایق شده منعطف و کابل‌های منعطف به چشم می‌خورد.
  • سخن پایانی
  • در این مقاله شما را با انواع کابل آشنا کردیم و تفاوت دو کابل IS و NIS را برای‌تان توضیح دادیم. برای تهیه انواع کابل حتما به یک فروشگاه معتبر برای خرید مراجعه کنید تا با اجناس تقلبی روبه رو نشوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!