پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 07
» شیلنگ » دستگاه تنظیم باد ماشین چطور کار می‌کند؟
نحوه فشار باد استاندارد تایر ماشین
شیلنگ

دستگاه تنظیم باد ماشین چطور کار می‌کند؟

خرداد ۷, ۱۴۰۳ 90565

لاستیک خودرو مانند هر قطعه‌ دیگری در آن باید به‌طور مرتب در بازه زمانی مشخصی بررسی شود. در واقع این قسمت از خودرو تاثیر زیادی در عملکرد و راندمان آن دارد و اگر مقدار باد لاستیک‌های آن تنظیم نباشد می‌تواند اتفاقات ناخوشایندی را برای راننده به دنبال داشته باشد.

حال برای اینکه بتوانیم فشار باد این تایرها را اندازه بگیریم و بفهمیم که آیا فشار باد آنها مناسب است یا خیر باید از دستگاه‌های مخصوصی استفاده کنیم. این دستگاه فشارسنج نام دارد و مقدار فشار باد لاستیک را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه از دو قسمت تشکیل می‌شود. قسمت اول که میزان باد تایر خودرو را نشان می‌دهد و قسمت دوم که لوله‌ای است برای تنظیم فشار باد لاستیک. در ادامه مقاله شما را بیشتر با دستگاه فشارسنج و نحوه کار با آن آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

تنظیم فشار باد ماشین

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم لاستیک از قطعاتی در خودرو است که هر ازگاهی باید بررسی و تنظیم شود. حال از کجا باید بفهمیم که تنظیم باد تایر بهم خورده و یا روی عدد نادرستی قرار دارد. در این رابطه باید بگوییم که هرگاه احساس کردید فرمان خودرو سفت شده و یا خودرو به خوبی کنترل نمی‌شود، به احتمال زیاد تنظیم باد تایر ماشین بهم خورده و روی عدد مناسبی قرار ندارد. در این موقعیت می‌توانید به تعمیرگاه مراجعه کرده و برای تنظیم باد آن اقدام کنید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که خودتان هم می‌توانید در منزل مقدار باد لاستیک را تنظیم کنید. همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم دستگاهی به نام فشارسنج وجود دارد که یا آنالوگ است یا دیجیتال. اگر مبتدی هستید و تا به حال از این دستگاه استفاده نکرده‌اید بهتر است آن را از نوع دیجیتال تهیه کنید زیرا کار کردن با آن آسان‌تر است.

در نتیجه با خرید این دستگاه خود را از مراجعه‌های مکرر به تعمیرگاه منع می‌کنید و به راحتی و بدون دردسر می‌توانید فشار باد لاستیک را اندازه‌گیری کرده و آن را بر روی عدد استاندارد تنظیم کنید.

فشار باد استاندارد تایر ماشین

شاید برای شماهم سوال پیش‌آمده باشد که از کجا باید بفهمیم باد لاستیک را روی چه عددی باید قرار دهیم. در پاسخ به این مسئله باید بگوییم که برای تنظیم فشار باد لاستیک ابتدا باید به مدل خودرو خود توجه کنید. در واقع این مقدار برای خودروهای مختلف متفاوت است و هرکدام عدد خاصی برای تنظیم فشار باد تایر دارند. در نتیجه این مدل خودرو شماست که مقدار باد را تنظیم می‌کند.

برای فهمیدن فشار باد مناسب خودروتان باید به دفترچه راهنما آن مراجعه کنید. در دفترچه راهنما میزان فشار باد استانداردی که باید لاستیک‌های خودرو روی آن قرار داشته باشد نوشته شده و به راحتی می‌توان باد را روی آن عدد تنظیم کرد. اگر به دفترچه راهنما خودرو دسترسی ندارید می‌توانید از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید. به بیان دقیق‌تر اکثر تعمیرکاران خودرو در این رابطه اطلاعات دارند و می‌توانند به شما کمک کنند.

در کل اگر بخواهیم یک بازه خاص را برای فشار باد لاستیک‌های تمام خودروها نام ببریم باید بگوییم که این بازه بین اعداد 30 تا 35 قرار دارد. در واقع باد لاستیک اکثر خودرو روی عددی بین اعداد گفته شده تنظیم می‌شود. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که این مقدار در فصول سرد با فصول گرم فرق می‌کند و فشار باد در این دو فصل باهم متفاوت است. در ادامه شما را بیشتر با این مسئله آشنا می‌کنیم.

فشار باد استاندارد تایر خودرو

تفاوت فشار باد لاستیک در فصول گرم و سرد

همانطور که بالاتر اشاره کردیم مقدار فشار باد در فصول گرم و سرد باهم متفاوت است. شاید برای‌تان سوال پیش‌آمده باشد که دلیل این تفاوت چیست؟ در واقع در فصل زمستان به دلیل سرد بودن هوا لاستیک خودرو منقبض شده و از همین رو فشار باد آن با حالت عادی متفاوت می‌شود.

بازه باد مناسبی که برای دو فصل زمستان و تابستان در نظر گرفته شده همان مقداری است که بالاتر ذکر کردیم اما با یک تفاوت اصلی. این مقدار برای تمام خودروها یکسان نیست و در فصول گرم و سرد فشار باد لاستیک آنها بین این بازه متغیر است. به بیان دقیق‌تر اگر فشار باد لاستیک پراید در زمستان 32 باشد این مقدار در تابستان تغییر کرده و به عدد 30 تبدیل می‌شود.

دلیل این تفاوت در تابستان این است که به دلیل دمای بالای هوا لاستیک منبسط شده و این منبسط شدن باعث تفاوت فشار باد آن با زمستان می‌شود. در کل فشار باد مناسب برای تمام خودروها چه در فصل زمستان چه در فصل تابستان بین 30 تا 35 PSI است اما باد لاستیک در این دو فصل بین این اعداد در چرخش است.

دستگاه تنظیم باد ماشین

دستگاه تنظیم باد ماشین یک دستگاه کاربردی است که قابلیت‌های مختلفی دارد و در انواع گوناگونی طراحی و ساخته شده و به بازار ارائه می‌شود. ساختار این دستگاه به گونه‌ای است که یک صفحه نمایش ديجيتال دارد که فشار باد لاستیک را به‌طور دقیق نشان می‌دهد. اگر در رابطه با این دستگاه اطلاعات زیادی ندارید باید به شما بگوییم که در واقع این دستگاه می‌تواند به‌طور خودکار عمل تنظیم فشار باد لاستیک را انجام دهد.

همانطور که گفتیم این دستگاه بسیار کاربردی است و در تمام اتوسرویس‌ها استفاده از آن به چشم می‌خورد. این وسیله دارای یک صفحه مانیتور LCD یا دیجیتال است که فشار باد درون لاستیک را به‌طور کاملا دقیق و بی‌نقص روی نمایشگر نشان می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه فشار باد لاستیک‌ها را روی عدد استاندارد و مناسب تنطیم کنید تا دستگاه به‌طور خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی لاستیک‌ها را باد کند و فشار آنها را به مقدار استاندارد برساند.

در نتیجه کار با این دستگاه بسیار راحت است و تنها کافیست مقدار عددی که مناسب لاستیک خودروتان است را در آن ثبت کنید تا به‌طور کاملا خودکار شروع به تنظیم باد لاستیک کند.

کاربرد دستگاه تنظیم باد ماشین

همانطور که قبل‌تر هم ذکر کردیم این دستگاه کاربردهای زیادی دارد و می‌تواند در شرایط کاری مختلف بکار گرفته شود. برای مثال شما باید در سال چندین بار فشار باد لاستیک را اندازه‌گیری کنید و این کار با استفاده از دستگاه تنظیم باد دیجیتال به سادگی امکان‌پذیر است و شما را از مراجعه‌های مکرر به تعمیرگاه جهت تنظیم فشار باد لاستیک بازمی‌دارد.

همانطور که گفتیم این دستگاه کار شخص را بسیار آسان می‌کند زیرا می‌تواند به صورت کاملا خودکار و اتوماتیک شروع به تنظیم باد لاستیک کند. همچنین این دستگاه محدودیتی برای کار ندارد و به راحتی می‌تواند لاستیک خودروهای مختلف از جمله خودروهای سواری و سنگین را انجام دهد. البته ناگفته نماند که این دستگاه انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها برای نوعی از خودروها مناسب هستند که در ادامه شما را بیشتر با این مسئله آشنا می‌کنیم.

انواع تنظیم باد دیجیتال

همانطور که گفتیم این دستگاه انواع مختلفی دارد و در مدل‌های متنوعی تولید می‌شود. برای مثال از نمونه‌های پیشرفته این دستگاه باید به دیواری، ایستاده، سخنگو و … اشاره کنیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که هرکدام از اینها برای خودروهای خاصی طراحی شده و باید برای آن نوع خودرو مورد استفاده قرار بگیرند. به بیان دقیق‌تر برخی از آنها برای خودروهای سواری و برخی دیگر برای خودرهای سنگین کاربرد دارند.

انواع مختلف این دستگاه هرکدام ویژگی‌هایی گوناگونی دارند. برای مثال از این ویژگی‌ها باید به رطوبت‌گیر و صفحه نمایش دیجیتال اشاره کنیم. هرکدام از این ویژگی‌ها در نوع خاصی از دستگاه‌ها قرار دارند.

میزان فشار باد استاندارد تایر ماشین چقدر باشد

مزایای استفاده از دستگاه تنظیم باد ماشین

استفاده از دستگاه تنظیم باد لاستیک مزایای زیادی دارد و باعث می‌شود فرد بدون هزینه اضافی و بدون دردسر خاصی مقدار باد لاستیک را اندازه بگیرد و آن را تنظیم کنید. در این قسمت می‌خواهیم شما را به‌طور گسترده با مزایای استفاده از این دستگاه کارآمد آشنا کنیم. همراه ما باشید.

  • داشتن نمایشگر برای نشان دادن میزان دقیق فشار باد لاستیک
  • درصد خطا نزدیک به صفر نسبت به دیگر روش‌ها
  • تنظیم باد لاستیک به‌طور اتوماتیک و بدون دخالت دست
  • جلوگیری از ساییدگی لاستیک و افزایش طول عمر آنها
  • شیوه کار بسیار ساده و آسان
  • مناسب برای بکارگیری تنظیم باد لاستیک خودروهای مختلف
  • افزایش بهبود و رانندگی و عملکرد بهتر خودرو
  • افزایش طول عمر و دوام سیستم جلوبندی ماشینی
  • کاهش مقدار مصرف سوخت
  • دارای واحد مختلف تنظیم فشار باد لاستیک اعم از: PSI, BAR, KGF

شیوه کار با دستگاه تنظیم باد ماشین

قبل‌تر هم ذکر کردیم که کار با این دستگاه بسیار ساده و آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. اگر مراحلی را که در زیر گفته شده به خوبی انجام دهید بدون نیاز به مهارت خاصی می‌توانید تنظیم فشار باد لاستیک خودروتان را انجام دهید.

  • در مرحله اول ابتدا باید شیلنگ پنوماتیک دستگاه تنظیم باد تایر را به والف آن وصل کنید.
  • بعد از اینکه از اتصال محکم آنها اطمینان پیدا کردید باید دستگاه را روشن کنید.
  • پس از روشن کردن دستگاه باید واحد اندازه‌گیری که قصد دارید فشار باد را با آن اندازه بگیرید مشخص کنید.
  • بعد از انجام مرحله قبل دستگاه ‌به‌طور اتوماتیک فشار باد لاستیک را تشخیص می‌دهد.
  • پس از اینکه فشار باد را تشخیص داد آن را روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهد.
  • در این مرحله باید دکمه استارت را فشار دهید. پس از فشار دادن دکمه استارت دستگاه به‌طور خودکار شروع به کار می‌کند.
  • در این مرحله باید صبر کنید تا صدای بوق دستگاه به گوش برسد. وقتی صدای بوق از دستگاه به گوش رسید بدین معناست که فشار باد تنظیم شده و می‌توانید شیلنگ را از والف لاستیک جدا کنید.

 

تنظیم فشار باد لاستیک با استفاده از گاز نیتروژن

معمولا برای پرکردن لاستیک خود از همان هوای معمولی استفاده می‌کنند. لاستیکی که با استفاده از هوای معمولی پر شود معمولا در طول ماه 1 تا 2 PSI از باد آن کم می‌شود. دلیل این امر این است که زمانی که لاستیک ماشین گرم می‌شود، هوای داخل آن منبسط شده و مولکول‌های آن از طریق دیواره‌های نفوذپذیر لاستیک خارج می‌شوند. در نتیجه این فرایند شاهد کم شدن باد لاستیک خودرو خواهیم بود.

امروزه استفاده از نیتروژن بسیار رواج پیدا کرده و افراد زیادی به‌جای هوای معمولی از گاز نیتروژن برای پرکردن لاستیک استفاده می‌کنند. در واقع دلیل این کار این است که اندازه مولکول‌های گاز نیتروژن در مقایسه با گاز‌های دیگر بزرگ است. به دنبال این موضوع اگر لاستیک خودرو را با این گاز پر کنید درصد خالی شدن باد آن بسیار پایین می‌آید و به راحتی خالی نمی‌شود.

نکته: از هر روشی و یا از هر ماده‌ای که برای پر کردن باد لاستیک استفاده می‌کنید باید آنها را حداقل هر 30 روز یکبار چک کنید تا از خطرات ناشی از کم شدن باد لاستیک جلوگیری کرده باشید.

نکات مهم برای میزان فشار باد استاندارد تایر ماشین

مزایا و معایب استفاده از گاز نیترژون برای پرکردن لاستیک

در واقع استفاده از آن گاز به‌جای هوای معمولی مزایا و معایبی دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم. برای مثال از مزایای استفاده از این گاز می‌توان به خالی نشدن و کاهش باد لاستیک در طی ماه اشاره کرد. همچنین استفاده از این گاز موجب کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود. دیگر مزیت آن جلوگیری از پوسیدگی رینگ هاست. به دنبال موارد گفته شده باید متوجه شده‌ باشید که این گاز موجب افزایش طول عمر لاستیک هم می‌شود.

اما همانطور که گفتیم این کار معایبی نیز به دنبال دارد. یکی از معایب استفاده از این محصول هزینه بالاتر آن نسبت به باد معمولی است. این گاز با توجه به مواردی که بالاتر گفتیم طبیعتا از قیمت بیشتری برخوردار است. یکی دیگر از معایبی که در رابطه با استفاده از این گاز به چشم می‌خورد در دسترس نبودن آن در نقاط مخلتف شهر است. همچنین دستگاهی هم که برای پر کردن این گاز استفاده می‌شود به سختی در سطح شهر پیدا می‌شود.

با توجه به موارد گفته شده استفاده از هوای معمولی برای پر کردن لاستیک گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله شما را با دستگاه تنظیم باد ماشین و شیوه کار با آن آشنا کردیم. اگر قصد تهیه این دستگاه را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما به فروشگاه معتبری برای خرید مراجعه کنید تا بتوانید دستگاه باکیفیت و مرغوبی را تهیه کرده و بکار بگیرید. با یکبار خرید این دستگاه دیگر خود را از مراجعه‌های مکرر به تعمیرگاه‌ها جهت تنظیم باد لاستیک راحت می‌کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!