پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 07
» همتراز کاشی و سرامیک » سریع ترین روش کاش کاری با تکنیک‌های ساده
روش های سرامیک کاری سریع
همتراز کاشی و سرامیک

سریع ترین روش کاش کاری با تکنیک‌های ساده

مرداد ۱, ۱۴۰۳ 70174

 

کاشی‌کاری و چسباندن کاشی با اینکه اغلب با ترس به آن نگاه می‌شود، کار چندان سختی نیست و تنها به کمی دقت نیاز دارد. در واقع برای انجام اینکار روش‌های مختلفی وجود دارد و با استفاده از ابزارهای گوناگونی انجام می‌شود. برای مثال انجام کاش کاری پروژه‌های بزرگ اکثر از طریق ابزارهای مکانیکی انجام می‌شود، اما کاش کاری‌های کوچک مثل کاشی کردن حمام یا سرویس بهداشتی با استفاده از وسایل ساده انجام شده و به مهارت چندان خاصی هم نیاز ندارد. در این مقاله می‌خواهیم سریع‌ترین روش کاشی‌کاری را برای شما توضیح دهیم. همراه ما باشید.

سریع ترین روش کاش کاری

همانطور که ابتدای مقاله هم ذکر کردیم برای انجام اینکار روش‌های مختلفی وجود دارد و با استفاده از ابزارهای زیادی انجام می‌شود. به طور کلی برای انجام کاش کاری از چسب کاشی و ملات سیمان استفاده می‌کنند که در این بین چسب کاشی زمان و انرژی بسیار کمتری اتلاف می‌کند و باعث سهولت انجام کار می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت سریع‌ترین روش کاشی‌کاری ببا استفاده از چسب است. در ادامه مقاله می‌خواهیم مرحله به مرحله شما را با فنون کاشی‌کاری آشنا کرده و سریع‌ترین روش انجام آن را برایتان توضیح دهیم.

چینش اولیه کاشی‌ها

قبل از انجام هرکاری و چسباندن کاشی، ابتدا باید یک‌بار تمام کاشی‌ها را روی سطح بچینید تا تغییرات لازم را انجام دهید و نمای نهایی را ببینید. توجه کنید که فضای بین کاشی‌ها باید یکسان باشد. می‌توانید از کلیپس کاشی برای منظم چیدن کاشی‌ها و یکسان بون فاصله آن‌ها استفاده کنید و فضای مساوی را بین آنها به وجود بیاورید.

نکته‌ای که باید بدانید اینست که هرچه کاشی‌ها بزرگ‌تر باشند، فضای بین آنها نیز باید بیشتر باشد. برخی تصور می‌کنند فضای بین کاشی‌ها باید در کمترین مقدار خود باشد اما این تصور غلط است و اگر فضای بین کاشی‌ها به اندازه کافی نباشد، ماده بندکشی یا دوغاب به خوبی بین آنها نمی‌چسبد و قسمت‌های خالی بین آنها باقی می‌ماند که در آخر می‌تواند باعث خراب شدن شکل ظاهری کاشی‌کاری شود.

اهمیت ایمنی در کاش کاری

رعایت اصول ایمنی نه‌تنها در فرآیند کاش کاری بلکه در تمام حرفه‌های دیگر هم امری بسیار مهم و ضروری است. اگر قصد دارید کاشی های قدیمی یا کاشی های جدید را برش دهید، حتما از محافظ چشم و ماسک صورت استاندارد استفاده کنید. همچنین در انجام مرحله ماله‌کاری یا چسب نیز باید حتما از دستکش مناسب استفاده کنید.

در نهایت بعد از اینکه تجهیزات ایمنی مناسب را فراهم کردید، منابع آب و برق مکانی که می‌خواهید آن را کاشی‌کنید را قطع کنید.

تکنیک های سریع کاشی کاری

دیوار را آماده کنید

پس از اینکه کاشی‌ها را خریداری کردید نوبت به آماده کردن دیوار می‌رسد. در ابتدا باید از تمیزی، خشک و همسطح بودن دیوار اطمینان پیدا کنید. اگر دیوار قبلاً کاش کاری شده است، باید چند ساعت را به تمیز کردن دیوار و برگرداندن آن به حالت اولیه اختصاص دهید. در واقع نباید کاشی ها را روی تکه های دوغاب باقی مانده قرار داده شوند.

اگر در سطح کاشی‌کاری سوراخ‌هایی وجود داشت ابتدا باید آن‌ها را پر کنید. پس از پر کردن باید صبر کنید تا سطوح تعمیر شده کاملا خشک شوند. خشک شدن دیوار با توجه به ماده‌ای که برای آن استفاده کرده‌اید ممکن بین یک ساعت تا یک روز و یا حتی بیشتر طول بکشد.

از چسب کاشی و سرامیک استفاده کنیم یا ملات سیمان؟

استفاده از چسب کاشی مزایای زیادی به دنبال دارد و به دنبال این مزایا امروزه کاشی‌کاران حرفه ای به استفاده از این چسب رو آورده‌اند. ازجمله مزایای این چسب باید به صرفه‌جویی چشمگیر در وقت و زمان اشاره کنیم. مورد دیگری که از قدیمی‌های دنیای کاشی‌کاری است و سال‌هاست استفاده می‌شود ملات است. اگر برش زدن

ملات سیمان در واقع یک ماده پرکاربرد در ساختمان سازی است و از آنجا که قیمت آن از چسب کاشی ارزان‌تر است طرفداران خودش را دارد.

کاشی‌کاری با سیمان زمانی زیادی تلف می‌کند و همچنین انرژی زیادی هم می‌خواهد. در این روش قبل از اینکه بخواهیم کاشی را نصب کنیم ابتدا باید آن را به خوبی خیس کرد تا سیمان به آن بچسبد. از طرف دیگر ساختن دوغاب سیمان، فضای اطراف آن را بسیار آلوده می‌کند و در اکثر موارد، ترکیب آب، شن و ماسه در حد متعادل نیست.

بریدن کاشی ها

برای اینکه متوجه شوید کاشی از چه قسمتی باید بریده شود باید دیوار را علامت‌گذاری کنید. با علامت گذاری دیوار، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که لبه کاشی‌ها از چه قسمتی باید بریده شوند. همچنین می‌توانید از یک متر هم برای اندازه‌گیری دیوار استفاده کرده و بعد از اندازه گیری آن را روی کاشی خود اعمال کنید. پس از انجام اینکار نقطه ای که کاشی باید در آن بریده شود را با مداد علامت بزنید. اینکار به شما کمک می‌کند هنگام استفاده از همتراز کاشی و سرامیک اشتباه نکنید.

پس از علامت زدن نقاط، از طریق ابزار برش کاشی آن را در اندازه مشخص شده برش بزنید. حواستان باشد که برای بریدن کاشی ها حتما باید از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید زیرا هنگام برش ممکن است قطعات تیز کاشی به سمت شما پرتاب شوند. پس از اینکه تمام کاشی‌ها را برش دادید، نوبت به چسباندن آنها روی دیوار می‌رسد.

بهترین روش کاشی و سرامیک کاری

چسباندن کاشی ها

از فنون کاشی‌کاری که بهتر است بدانید باید چسباندن کاشی‌ها اشاره کنیم. به بیان دقیق‌تر هنگام چسباندن کاشی‌ها سعی کنید هر بار بیش از یک متر مربع جلو نروید. این به شما کمک می‌کند تا روی قرار دادن کاشی خود در مکان صحیح تمرکز داشته باشید. اگر از چسب کاشی استفاده می‌کنید باید برای جلوگیری از خشک شدن چسب، آن را به صورت مرتب هم بزنید. چسب یا ملات را باید با استفاده از ماله روی سطح کار پخش کنید. به بیان دقیق‌تر چسب را با استفاده از ماله در زاویه ۴۵ درجه روی سطوح بمالید.

حواستان باشد که فاصله های کاشی ها درست و هم اندازه باشد. همچنین در حین انجام کارر اطمینان پیدا کنید که جداکننده‌ها را به اندازه کافی محکم قرار داده اید تا از سطح کاشی بیرون نزنند و باعثق خراب شدن فاصله کاشی‌ها نشوند.

گروت_ملات بندکشی

دوغاب چیزی است که از آن برای پر کردن شکاف بین کاشی‌ها، پس از چسباندن آنها به دیوار استفاده می‌شود. گروت هم باعث مهر و موم کردن کاشی‌ها و جلوگیری از ورود آب به دیوار پشتی می‌شود.

بهترین روش اجرای ملات و پودر بندکشی برای استفاده خانگی

پودر بندکشی نیز برای پر کردن فاصله بین کاشی‌ها استفاده می‌شود. پودر بندکشی را پس از چسباندن کاشی‌ها روی فاصله‌های به وجود آمده در بین آنها ریخته و کاملا پر کنید.

اتصالات را تمیز کنید

پس از اینکه بند کشی را انجام دادید نیاز است خطوط ملات بندکشی را با جاروبرقی تمیز کنید.  برای تمیز کرردن بین خطوط نیز باید از کاردک استفاده کنید. توجه داشته باشید که فشار زیادی به خطوط بین کاشی‌ها وارد نکنید.

ملات بندکشی را به صورت دستی مخلوط کنید

ملات بندکشی را باید تا جایی که امکان دارد مخلوط کنید به طوری که چیزی در انتهای سطل مخصوص مخلوط کردن باقی نمانده باشد. نکته‌ای که باید بدانید اینست که نباید به هیج عنوان از مته برای مخلوط کردن استفاده کنید. اجازه دهید دوغاب خشک شود و برای ده دقیقه باقی بماند. می‌توانید از ماله برای برداشتن ملات بندکشی استفاده کنید.

ملات را پخش کنید

پس از اینکه ملات آماده شد آن را به شکل مورب به سراسر کاشی بمالید و به عمق درزها فشار دهید. به طوری که کاملا درزها را پوشش دهد.

ملات‌های اضافه را پاک کنید

پس از اینکه ملات را کمی به داخل درزها فشار دادید، قسمت باقی‌مانده آن را به صورت حرکت مارپیچی پاک کنید. این حالت به توزیع یکنواخت ملات کمک زیادی می‌کند. به طور کلی هدف انجام این مرحله آنست که ملات اضافی از سطح کار پاک شود.

روی سطح اسفنج بکشید

پس از انجام مراحل بالا باید یک اسفنج با رطوب پایین را به صورت مورب روی کل سطوح کاشی‌ها بکشید. اسفنج نباید خیس باشد تنها کافیست آن را کمی مرطوب کنید. پس از تمیز کردن آن را بشویید و این کار را مجدد تکرار کنید. دقت داشته باشید که برای تمیز کردن و اسفنج کشیدن ملات باید کاملا سفت شده باشد که این حالت تقریبا 20 تا 30 دقیقه می‌تواند طول بکشد.

از چسب کاشی و سرامیک استفاده کنیم یا ملات سیمان؟

روی خطوط ملات تمرکز کنید

اسفنج را کمی فشار دهید و خطوط بلند یا ناهموار ملات را که روی سطح کار ایجاد شده‌اند کاملا صاف کنید. حواستان باشد که زیاد فشار وارد نکنید چرا که هدف از انجام این مرحله، یکسان کردن و محکم کردن اتصالات ملات‌ها است.

سطح را با حوله خشک کنید

پس از اینکه تمام اتصالات با ملات پوشانده شدند، حدود نیم ساعت زمان بدهید تا کل ملات‌ها به طور کامل خشک شوند. همیشه مقداری ملات به عنوان زاپاس نگه دارید تا در صورت وجود هرگونه نقصی بتوانید آن را تصحیح کنید. لازم است بدانید ملات به راحتی رطوبت محیط را جذب می‌کند، پس حتما آن را در یک ظرف دربسته مانند کیسه پلاستیکی یا قوطی‌های کنسرو نگه‌داری کنید تا به سرعت خراب نشود.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با فنون کاشی‌کاری و مراحل انجام آن آشنا کردیم. حتما نکاتی که گفته شد را به خوبی رعایت کنید تا سطح کار تمیز و یکدست باشد. اگر در انجام اینکار تجربه و مهارت کافی ندارید حتما از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید. از آنجا که استفاده از چسب سریع‌ترین روش کاشی‌کاری است بهتر است به‌جای ملات سیمان از آن برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده کنید تا وقت و انرژی کمتری اتلاف کنید. امیدواریم از مطالب این مقاله لذت برده باشید.

 

آخرین جستجو کاربران:

  • سریع ترین روش کاشی کاری

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!