پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 07
» شیلنگ » علائم خرابی والف لاستیک
خراب شدن والف لاستیک ماشین
شیلنگ

علائم خرابی والف لاستیک

خرداد ۲۳, ۱۴۰۳ 110567

لاستیک‌ها جز مهم‌ترین اجزا در وسایل نقلیه محسوب می‌شوند و اهمیت زیادی در عملکرد درست خودرو دارند. در واقع لاستیک آخرین عضو سیستم انتقال قدرت در خودرو است. در نتیجه انتخاب درست و همچنین نگهداری درست آن تاثیر بسزایی در عملکرد ماشین خواهد گذاشت.

لاستیک‌ها نیز از دسته قطعات تعویضی خودرو هستند و باید پس از گذشتن طول عمر استاندارد تعویض شده و با لاستیک جدید جایگزین شوند. در واقع طول عمر لاستیک‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل کیفیت لاستیک است و عامل دیگر نوع رسیدگی و کارکرد خودرو است. راه‌های زیادی برای افزایش طول عمر این محصولات وجود دارند که می‌توانند روند خرابی و تعویض آنها را به تعویق بندازند. در ادامه شما را با علائم خرابی والف خودرو و دلیل استفاده از این قطعه آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

ساختار تایر خودرو

در واقع این محصول از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از این اجزا در عملکرد صحیح آن نقش مهمی دارند. در این بخش قصد داریم شما را با اجزای تشکیل‌دهنده لاستیک خودرو آشنا کنیم. همراه ما باشید. قبل از اینکه به علائم خرابی والف خودرو بپردازیم، بهتر ساختار این قطعه مصرفی را بشناسید.

طوقه

یکی از بخش‌های تشکیل دهنده لاستیک طوقه است. طوقه در واقع حلقه‌ای از چند رشته فولاد با استحکام بالا است که روی آن پوششی از لاستیک قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی طوقه این است که تایر و رینگ را موقعیت‌دهی و هم‌مرکز کند و همینطور جذب نیروهای وارد شده از رینگ به لاستیک را نیز انجام می‌دهد.

 بدنه

علائم خرابی والف لاستیک

بدنه تایر از چندین لایه تنیده شده تشکیل می‌شود. معمولا این لایه‌ها از نخ‌های پلی‌استر هستند و در لاستیک‌های رادیال این نخ‌ها به شکل عمود بر آج تایر قرار می‌گیرند. در واقع در لاستیک‌های قدیمی‌تر نخ‌ها با زاویه‌ای خاص نسبت به آج قرار می‌گرفتند. این لایه‌های تنیده شده با لاستیک پوشانده می‌شوند تا علاوه بر ارتباط و پیوند با دیگر لایه‌ها، بتوانند هوا را درون لایه حبس کنند. جالب است بدانید در برخی موارد استحکام لاستیک را با تعداد لایه‌هایی که در بدنه آن بکار گرفته‌اند می‌سنجند. در خودروها و اکثر وسایل نقلیه از لاستیک‌های دو لایه استفاده می‌شود.

تسمه

در رابطه با تسمه نیز باید بگوییم لایه‌هایی از رشته‌های فولادی هستند که درست زیر آج قرار می‌گیرند. این تسمه وظیفه مقاوم‌سازی لاستیک را برعهده دارند. به بیان دقیق‌تر از لاستیک در برابر پنچری محافظت می‌کنند و همینطور وظیفه حفظ سطح صاف و مناسب هنگام تماس لاستیک با سطح جاده را دارند.

لایه‌های اضافی پلی‌استر

در برخی از لاستیک‌ها یک یا دو لایه اضافی پلی‌استر بکار گرفته می‌شود که باعث می‌شوند سایر لایه‌ها با استحکام بیشتری در کنار یکدیگر قرار بگیرند. البته این لایه‌های اضافی بیشتر در تایرهای مخصوص سرعت‌های بالا دیده می‌شوند.

دیواره جانبی

دیواره جانبی همانطور که از نامش پیداست نقش حفظ استحکام جانبی را برعهده دارد. وجود این بخش برای مراقبت از سایر لایه‌ها و همچنین محافظت جانبی از لاستیک و حفظ هوای درون آن بسیار حیاتی است.

آج لاستیک

در رابطه با آج تایر نیز باید بگوییم که ترکیبی از چند لاستیک طبیعی و مصنوعی است. برای تولید آج و دیواره‌ی جانبی از روش اکستروژن استفاده می‌کنند و در این مرحله سطح لاستیک تولیدی بدون الگوهای معمول روی آج، جهت به وجود آوردن اصطکاک است.

تمام اجزایی که نام بردیم درون دستگاه تولید روی یکدیگر مونتاژ می‌شوند. در این دستگاه لایه‌های مختلف با دقت زیاد روی هم قرار گرفته و در نتیجه شکل و اندازه تایر به محصول نهایی بسیار نزدیک می‌شود. در این حالت هنوز الگوهای آج لاستیک اجرا نشده و خروجی این مرحله را (لاستیک سبز) می‌نامند. در مرحله بعد لاستیک به دستگاه پرداخت منتقل می‌شود و در آن قسمت با انجام عملیات حرارتی الگوهای آج ایجاد شده و نوشته‌ها و اعداد روی تایر حک می‌شوند.

طی این عملیات حرارتی لایه‌ها با استحکام بالا به هم می‌چسبند و به اصطلاح لاستیک پخته می‌شود تا استحکام نهایی و مورد نظر به دست آید. در مرحله آخر پرداخت نهایی و بازرسی انجام می‌شود تا محصول نهایی به دست آید.

اعداد و حروف روی لاستیک

حتما به بدنه لاستیک توجه کرده‌اید و اعداد و حروفی که روی آن حک شده‌اند را دیده‌اید. این اعداد بی دلیل روی بدنه لاستیک قرارنگرفته و هرکدام معنا و مفهوم خاصی دارند. در واقع این نوشته‌ها به انتخاب یک لاستیک مناسب بسیار کمک می‌کنند. در نتیجه باید نسبت به این نوشته‌ها آگاهی داشته باشید. در ادامه شما را به‌طور گسترده با نوشته‌های حک شده روی لاستیک آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

نوع لاستیک

بررسی دلایل علائم خرابی والف لاستیک

یکی از کدهای حک شده روی بخش جانبی لاستیک کد P215/65R1595H است. همانطور که مشاهده می‌کنید در ابتدای این کد یک حرف قرار دارد. این حرف در واقع بیانگر نوع لاستیک است و درکل به سه دسته T, LT, P تقسیم می‌شود. هرکدام از این حرف‌ها معنای خاصی دارند و ما را در انتخاب لاستیک مناسب راهنمایی می‌کنند. برای مثال حرف P به معنای لاستیک مناسب برای خودروهای سواری سدان، شاسی‌بلند، مینی ون و وانت است. LT هم نشان‌دهنده لاستیک مناسب برای خودروهای باری سبک است و حرف T هم بیانگر لاستیک یدک است. ناگفته نماند که حروف دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به این فهرست اضافه کرد اما چندان رایج و معروف نیستند.

پهنای تایر

بعد از اولین حرفی که بالاتر درباره آن صحبت کردیم یک عدد وجود دارد. مثلا در بالا عدد 215 را مشاهده می‌کنید که نشان‌دهنده عرض لاستیک است و این عرض از دیواره جانبی راست تا دیواره جانبی چپ اندازه‌گیری می‌شود. عدد گفته شده که برحسب میلی‌متر است در اصل اندازه عرض رینگ مناسب لاستیک را هم بیان می‌کند.

نسبت ابعاد لاستیک

دو عدد بعدی که وجود دارد نسبت ابعاد لاستیک را نشان می‌دهد. در کل باید بگوییم که نسبت ابعاد برای نشان دادن ارتفاع لاستیک بکار گرفته می‌شود. این ارتفاع را از طوقه تا بالای آج اندازه می‌گیرند. نکته‌ای که در رابطه با نسبت ابعاد وجود دارد این است که این عدد براساس درصدی از پهنای لاستیک نشان داده‌ می‌شود. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم باید به عدد بالا توجه کنید. این عدد 65 است. این 65 به این معناست که فاق لاستیک 65 درصد پهنای آن است. درکل هرچه نسبت ابعاد کوچک‌تر باشد، پهنای لاستیک نسبت به فاق آن بیشتر خواهد بود.

جالب است بدانید لاستیک‌های مخصوص خودروهای مسابقه‌ای به‌طور معمولی نسبت ابعاد پایین‌تری دارند. دلیل این امر این است که لاستیک‌های پهن و فاق کوتاه، پایداری جانبی بسیار بهتری ارائه می‌کنند. همانطور که می‌دانید خودروهای مسابقه‌ای هنگام عبور از پیچ نیروی جانبی زیادی به آنها وارد می‌شود که به‌طور مستقیم این نیروها را لاستیک متحمل می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم لاستیک‌های با نسبت اعداد کوچک‌تر بیشتر برای این شرایط مناسب هستند و عملکرد بهتری ارائه می‌کنند. همچنین دیواره جانبی این نوع لاستیک‌ها نسبت به لاستیک‌های معمولی کوتاه‌تر و سخت‌تر است به دنبال این موضوع می‌تواند در شرایط سخت مسابقه و نیروهای جانبی سنگین تاب بیاورد.

روش ساخت

 

دومین حرفی که روی لاستیک حک شده نشان‌دهنده روش ساخت آن است. امروزه روی اکثر لاستیک‌ها حرف R حک شده که رادیال بودن لاستیک را مشخص می‌کند. در گذشته لاستیک‌ها با روش‌های دیگری تولید می‌شدند که با حروف D و B آنها را مشخص می‌کردند.

قطر رینگ

رقم بعدی که نوشته شده نشان‌دهنده اندازه قطر رینگ برحسب اینچ است. در مثالی که بالاتر گفتیم این عدد 15 بود که به‌معنای لاستیک مناسب برای رینگی است که قطر آن 15 باشد.

وزن و سرعت مجاز لاستیک

مورد دیگری که با نوشته‌های رو لاستیک می‌توان متوجه شد سرعت مجازی و وزنی است که لاستیک می‌تواند متحمل شود. به این مورد حتما توجه کنید تا بتوانید محصول ایده‌آلی برای خودروتان تهیه کنید.

درجه کیفیت یکنواخت لاستیک

علاوه بر مواردی که نام بردیم کدی هم برای بیان کردن میزان تخمینی عمر آج، میزان چسبندگی آن و دفع حرارت لاستیک روی لاستیک حک شده است.

عمر آج

این قسمت که به شکل یک عدد نمایش داده می‌شود در شرایطی تحت کنترل در جاده‌های آموزشی دولتی به دست آمده است. باید بدانید هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد بدین معناسب که عمر آج لاستیک بیشتر است. در واقع نمی‌توان عمر دقیق آج‌ها را در شرایط مختلف رانندگی به دست آورد. این پارامتر تخمینی از میزان عمر استاندارد آن را بیان می‌کند.

چسبندگی

برای بیان میزان چسبندگی لاستیک حروف را به صورت C, B, A, AA نشان می‌دهند. این قسمت برحسب توانایی توقف خودرو روی سطوح لغزنده و آسفالت اندازه‌گیری شده است. در این آزمایش با اندازه گرفتن مسافت ترمزگیری از لحظه شروع فشار دادن پدال ترمز تا لحظه دقیق توقف کامل ماشین، میزان چسبندگی لاستیک را تعیین می‌کنند.

دما

درجه‌بندی لاستیک براساس کیفیت عملکرد در دفع حرارت و عدم جذب آن برحسب حروف C, B, A  انجام می‌گیرد. این درجه‌بندی زمانی انجام می‌شود که لاستیک به مقدار استاندارد و مناسب باد شده باشد. همچنین وزن و سرعت اضافی در آن رتبه‌بندی تاثیرگذار نمی‌باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که سرعت و بار اضافی باعث افزایش دما و کاهش چشمگیر طول عمر لاستیک می‌شود. حتی در مواردی دیده شده که سرعت و بار زیاد موجب ترکیدن لاستیک شده‌اند. پس نسبت به این موضوع حساس باشید و حد استاندارد لاستیک را رعایت کنید.

کاربرد والف در لاستیک

کاربرد  خرابی والف لاستیک چیست

والف لاستیک لوله‌ای پلاستیکی یا در حالتی فلزی است که در دو نوع تایرهای تیوب‌دار و تیوبلس قرار دارد. شاید شما هم مثل بسیاری از افرادی که با خودرو سروکار دارند رشته‌ای از والف ندارید اما باید بدانید که این قطعه کوچک و پراهمیت کاربرد بسیار در خودروها دارد. حتما برای شما هم پیش آمده که خودروتان را در نقطه‌ای پارک کنید و وقتی برگشتید متوجه کم شدن باد لاستیک و یا خالی شدن باد آن به‌طور کامل شوید. در این مواقع اکثر ما فکر می‌کنیم فردی از روی عمد باد لاستیک را خارج کرده اما در واقع چنین نیست و در بیشتر مواقع این باد به‌طور خودکار از لاستیک خارج شده است.

والف‌ها مانند دیگر قطعات طول عمر معینی دارند و باید پس از پایان عمر آنها با قطعه جدیدی جایگزین شوند. در واقع این قطعات عمر محدودی دارند و پشنهاد می‌کنیم همزمان با تعویض لاستیک حتما والف‌ها را نیز تعویض کنید، زیرا این قطعه به‌طور مستقیم به والف وصل می‌شود و بخشی جدایی ناپذیر از تیوب داخلی است. والف لاستیک می‌تواند به‌طور ناگهانی خراب شود و تعویض آنها در هنگام تعویض لاستیک و یا بازه‌های زمانی مشخص امکان خرابی آنها را به شدت کاهش می‌دهد.

مزیت والف در لاستیک برای خودرو

 

وظیفه والف لاستیک این است که از طریق شیر یک‌طرفه‌ای که دارد لاستیک‌ها را باد می‌کند و همچنین با فشردن باعث کاهش باد لاستیک می‌شود. در واقع با وصل کردن شیلنگ پنوماتیک دستگاه تنظیم فشار باد به این والف‌ها باد لاستیک را در مقدار مناسب تنظیم می‌کنند.

از مهم‌ترین مزایایی که این والف‌ها دارند این است که از ورود گرد و خاک و رطوبت به داخل لاستیک جلوگیری کرده و باعث می‌شوند تا باد لاستیک در مقدار خالص باقی بماند و خارج نشود. امروزه استفاده از رینگ‌های اسپورت بسیار به چشم می‌خورد. اگر شما هم به استفاده از این محصولات مشغول هستید نگران نباشید زیرا سروالف‌هایی وجود دارند که مخصوص این رینگ‌ها ساخته شده و باعث هرچه زیباتر شدن خودرو شما می‌شوند.

علائم خرابی والف لاستیک

والف‌های لاستیک محصولاتی هستند که مدتی پس از استفاده دچار پوسیدگی و یا خرابی شده و دیگر نمی‌توانند عملکرد سابق را داشته باشند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که از کجا باید بفهمیم والف لاستیک خراب شده یا خیر. در ادامه این مطلب شما را با علائم خرابی این قطعه آشنا می‌کنیم.

یکی از علائم خرابی والف پوسیدگی و وجود ترک در کناره‌های آن است که مورد بسیار خطرناکی می‌باشد. به بیان دقیق‌تر برای بررسی والف به اطراف بدنه آن توجه کنید و اگر هرگونه ترکی مشاهده کردید یعنی زمان تعویض آن فرا رسیده است. برای اینکه از ترک‌ها اطمینان پیدا کنید می‌توانید کمی والف را تکان دهید. پس از تکان دادن اگر ترکی وجود داشته باشد به سادگی قابل مشاهده است.

همچنین اگر مشاهده کردید باد لاستیک خودرو بی‌دلیل کم می‌شود باید به سراغ بررسی والف بروید یعنی این خالی شدن ناگهانی باد لاستیک هم از نشانه‌های خرابی والف آن است. اگر هرگونه خرابی در این قطعه مشاهده کردید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض آن اقدام کنید تا خسارت‌های بیشتری به خودروتان وارد نشود.

حرف آخر

در این مقاله شما را با سیر تا پیاز علائم خرابی والف لاستیک خودرو  آشنا کردیم. خرابی والف می‌تواند منجر به ترکیدن لاستیک شود. پس در صورت خرابی باید سریعا آن را تعویض کنید. همچنین حواستان باشد که در هنگام پر کردن باد لاستیک والف آن خراب نباشد زیرا این حالت می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشند. پس حتما نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!