یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» شمع خودرو » علائم شل بودن شمع خودرو
علائم شل بودن شمع خودرو
شمع خودرو

علائم شل بودن شمع خودرو

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳ 110699

شمع یکی از قطعات مهم و حیاتی در خودرو است که وظیفه جرقه‌زنی و به عبارتی روشن کردن خودرو را برعهده دارد. در واقع شمع مهم‌ترین عضو خودروهای سوختی محسوب می‌شود و در صورتی که عملکرد درستی از خود نشان ندهد، خودرو قادر به شروع حرکت نخواهد بود.

شمع ها انواع مختلفی دارند و در مدل‌های متنوعی تولید می‌شود. هرکدام از انواع آن دارای خصوصیات ویژه‌ای هستند. نکته قابل توجه در انواع شمع‌ها این است که هرکدام از آنها برای استفاده در نوعی خاصی از خودرو مناسب هستند و باید تنها در آن خودروها استفاده شوند تا بتوانند عملکرد درستی از خود نشان دهند. در این مقاله قصد داریم شما را با علائم شل بودن شمع خودرو آشنا کنیم. همراه ما باشید.

انواع شمع خودرو

قبل از پرداختن به علائم شل بودن شمع خودرو بهتر است انواع این قطعه را بهتر بشناسید. هرکدام از انواع تولید شده شمع‌ها برای نوعی خاصی از موتورها ساخته‌ شده‌اند و باید حتما در موتور مناسب خود استفاده شوند. در ادامه شما را با دسته‌بندی انواع شمع آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

شمع سرد

شمع سرد یکی از انواع شمع‌های تولید شده برای استفاده در خودروهای متفاوت است. این شمع به دلیل ساختاری که دارد باید در موتورهایی استفاده شود که در دمای بالایی کار می‌کنند. در واقع این محصول دارای پایه‌های کوتاهی می‌باشد. دلیل کوتاه بودن پایه این محصول این است که بتواند سریعا گرمای ایجاد شده در اثر جرقه‌زنی را کاهش دهد.

بررسی علائم شل بودن شمع خودرو

شمع گرم

شمع گرم نیز نوعی دیگر از شمع‌های موجود در بازار است. این شمع مخصوص استفاده در موتورهای با دمای پایین است. به دنبال این موضوع پایه بلندتری نسبت به شمع‌های سرد دارد. این شمع با پایه بلندی که دارد گرمای خود را دیرتر از دست داده و در نتیجه می‌‌تواند رسوبات باقی‌مانده حاصل از احتراق را روی خود شمع بسوزاند. شمع‌های گرم تنها مخصوص استفاده در نوع خاصی از خودروها هستند و نباید بدون توجه به این موضوع این محصول را بکار بگیرید.

شمع نیکلی

این شمع نسبت به دیگر شمع‌ها، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر امروزه شمع‌هایی تولید شده‌اند که توانایی بسیار بالاتری نسبت به شمع نیکلی از خود نشان می‌دهند و به دنبال این موضوع استفاده از شمع‌های نیکلی دیگر رواج چندانی ندارد. این نوع شمع‌ها جنس الکترودهای آنها از آلیاژ نیکل است و موردی که زیاد در آنها به چشم می‌‌خورد این است که طول عمر کوتاهی دارند.

شمع پلاتینیومی

در رابطه با شمع پلاتینومی باید بگوییم که این محصول در دسته پرطرفدارترین شمع‌های موجود در بازار قرار دارد. همانطور که از نام این محصول پیداست جنس الکترود آنها از پلاتینیوم است و به دنبال این موضوع از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین جدا از طول عمر و دوام بالا این شمع‌های قدرت بسیار بالایی نیز در عملکرد خود دارند. به‌طوری که این شمع‌ها توانایی تحمل دمایی تا 2500 درجه سانتی‌گراد را داشته و قادرند تا 50 هزار کلیومتر بدون مشکلی به کار خود ادامه دهند.

شمع‌های ایریدیومی

شمع‌های ایریدیومی نیز نوعی دیگر از شمع‌های موجود در بازار هستند. عملکرد این نوع شمع‌ها بسیار شبیه به شمع‌های پلاتینیومی است. با اینن تفاوت که قدرت و توانایی بالاتری نسبت به شمع‌های پلاتینیومی از خود نشان می‌دهند. در واقع باید بگوییم که این محصولات رتبه اول شمع‌های پرطرفدار در بازار را به خوص اختصاص داده‌اند. دلیل این امر هم عملکرد بسیار قوی و بدون نقص این محصولات است. همانطور که از نام این شمع‌ها پیداست الکترود مثبت آنها از جنس ایریدیوم است و به دنبال این موضوع از طول عمر و دوام بسیار بالایی نسبت به دیگر شمع برخوردار هستند. همچنین مقاومت حرارتی بسیار بالایی داشته و جرقه‌زنی بسیار دقیقی هم از خود ایجاد می‌کنند.

شمع‌های چند الکترودی

شمع‌های چند الکترودی هم نوعی دیگر از شمع‌های موجود در بازار هستند که از چند الکترود منفی تشکیل می‌شوند. برخورداری این شمع‌ها از چند الکترود منفی باعث افزایش طول عمر مفید آنها شده و دوام این محصولات را بسیار افزایش داده است. در واقع عملکرد این شمع‌ها اینگونه است که پس از هربار جرقه‌زنی و خوردگی قطب منفی، الکترود نزدیک به قطب مثبت جای الکترود خورده شده را می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر به علت اینکه هربار جرقه‌زنی باعث خوردگی قطب منفی می‌گردد، هر الکترود پس از خورده شدن، جای خود را با الکترود نزدیک‌تر به قطب مثبت عوض کرده و در نهایت باعث ایجاد دوام و عمر بالاتری برای شمع‌ها می‌شوند.

بررسی دلایل شل بودن شمع ماشین

عیب‌یابی انواع شمع خودرو

باید بدانید که هر شمع یک طول عمر خاص دارد و دوام انواع شمع‌ها با یکدیگر متفاوت است. پس از گذشت طول عمر استاندارد این محصولات باید برای تعویض آنها و جایگزین کردن شمع جدید اقدام کنید. اما همیشه شمع‌ها به دلیل به پایان رسیدن طول عمر به تعویض نیاز پیدا نمی‌کنند. بلکه در برخی مواقع این محصولات به دلیل زیاد بودن رسوبات حاصل از احتراق در سر الکترودها و کثیف شدن آنها، جرقه‌زنی نادرست و از بین رفتن الکترودها و … دچار نقص  شده و نیاز است آنها را قبل از به پایان رسیدن طول عمر استاندارد تعویض کنید.

در حالتی که شمع دچار مشکل شده باشد خودرو عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهد و به عبارتی دچار بدسوزی می‌شود. عدم کارکرد صحیح هریک از شمع‌ها باعث می‌شود که سیلندر مربوطه سوخت را به‌طور ناقص بسوزاند و در نهایت باعث افزایش آلایندگی و در نتیجه آسیبب به دیگر قطعات خودرو می‌شود. توصیه ما این است که شمع‌ها را به‌طور مرتب و در بازه‌های زمانی مناسب بررسی کنید تا از خرابی آنها تاجای ممکن جلوگیری کرده باشید.

علائم شل بودن شمع خودرو

یکی از مشکلاتی که رانندگان ممکن است با آن مواجه شوند شل شدن شمع خودرو است. شمع‌ها به‌طور معمول در هنگام انجام سرویس‌های دوره‌ای توسط تعمیرکار بررسی می‌شوند. اما شل بودن شمع مسئله‌ای است که باعث افت عملکرد آن می‌شود و همچنین علائم زیادی از خود نشان می‌دهد. پی بردن به شل بودن شمع به‌صورتی است اگر تجربه و مهارتی در این زمینه نداشته باشید هم می‌توانید با بررسی مواردی مطمئن شوید که آیا شمع خودروتان شل شده یا خیر.

از نشانه‌هایی که به ما می‌گویند شمع خودرو شل شده باید به افت سرعت موتور، به سختی روشن شدن خودرو، افزایش مصرف سوخت، لرزش موتور، کاهش قدرت موتور و… اشاره کنیم. مواردی که نام بردیم رایج‌ترین علائمی هستند که نشان می‌دهند شمع خودرو شل شده و باید آن را تعویض کنید. اگر از صحت این مسئله اطمینان ندارید می‌توانید به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید.

علائم شل بودن شمع خودرو

عوارض شل بودن شمع خودرو

همانطور که به علائم و نشانه‌های شل شدن شمع خودرو اشاره کردیم، ممکن است مشکلاتی را هم به دنبال داشته باشد. افت سرعت موتور شاید خطرناک نباشد، اما لرزش موتور در دراز مدت به این قطعه مهم آسیب میرساند و حتی باعث ضعیف شدن موتور خودروی شما می شود. از طرفی شاید بعدها ماشین به سختی روشن شود.

سخن آخر

در این مقاله شما را با علائم شل بودن شمع خودرو و انواع این قطعه آشنا کردیم. اگر تجربه و مهارت کافی در بررسی شمع ماشین‌تان را ندارید حتما از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید تا به دیگر قطعات خودرو آسیبی وارد نکنید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای‌تان مفید واقع شده باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!