پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» سرباطری » علت خاموش شدن سمند بعد از استارت چیست؟ – راهکار
علت دیر استارت دیر خوردن سمند
سرباطری

علت خاموش شدن سمند بعد از استارت چیست؟ – راهکار

خرداد ۲۳, ۱۴۰۳ 90238

فرض کنید در موقعیتی قرار گرفته‌اید که بسیار عجله دارید و باید به موقع به مکان مورد نظرتان برسید. در این هنگام با عجله سوار ماشین‌تان می‌شوید و مثل همیشه منتظرید که بعد از استارت با غرش دلنشین خودرو روبه رو شده و به راه بیفتید. اما بعد از استارت زدن بلافاصله خودرو خاموش شده و پس از آن هرچه استارت می‌زنید خبری از روشن شدن آن نیست.

برخی افراد ممکن است در چنین شرایطی دست‌پاچه شده و ندانند که کار درست در بروز چنین مشکلی چیست. حتما برای‌تان سوال پیش آمده که چه عکس العملی در هنگام بروز این مشکل باید نشان دهیم؟ در این مقاله قصد داریم شما را با علت خاموش شدن سمند و انواع خودروها بعد از استارت زدن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

علت خاموش شدن سمند بعد از استارت

خاموش شدن خودرو پس از استارت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در نتیجه در هنگام بروز این مشکل باید قسمت‌های مختلفی از خودرو را بررسی کنید. گاهی با سفت نشدن سرباطری خودرو دچار این مشکل میشود و به تعمیر یا هزینه هم نیاز ندارد. اما گاهی هم باید به طور اختصاصی به دنبال دلیل خاموش شدن سمند بعد از استارت زدن باشید. در این قسمت قصد داریم شما را با دلایل مختلف بروز این مشکل آشنا کنیم.

نقص در دریچه کنترل هوای دور آرام

بررسی علت خرابی سمند

هنگامی که خودرو در حال درجا کار کردن است، شیر کنترل هوای دور آرام  (IAC)وظیفه دارد تا مخلوط سوخت و هوا را تنظیم کند. محل قرارگیری این شیر در بخشی از سیستم ورودی هوا است. به عبارت ساده‌تر این شیر به بدنه دریچه گاز، یعنی بخشی از سیستم ورودی هوا که جریان هوا به موتور را کنترل می‌کند وصل است. همچنین IAC تغییرات بار موتور را در شرایطی که چراغ‌های جلو یا رادیو روشن است اما ماشین ساکن مانده و حرکت نمی‌کند هم تحت کنترل و مدیریت دارد. حال در این حالت اگر سوپاپ کنترل هوای دور آرام از کار بیفتد، امکان دارد در حالت درجا ماشین کاملا متوقف شده و خاموش شود.

برای رفع این مشکل راه‌حل‌هایی وجود دارند. برای مثال یکی از این راه‌حل‌ها تمیز کردن دریچه کنترل هوای دور آرام است. اگر با چنین حالتی مواجه شدید باید دنبال این دریچه بگردید و برای تمیز کردن آن اقدام کنید. اگر این اقدام را انجام دادید اما باز هم با این مشکل روبه رو شدید احتمالا با خرابی یا مشکل الکتریکی داخل شیر روبه رو هستید. در چنین حالتی این قطعه نمی‌تواند عملکرد صحیحی از خود نشان دهد و در نتیجه باعث خاموش شدن خودرو بعد از استارت می‌شود. اگر با مشکل الکتریکی در این قطعه روبه رو شوید باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید. در چنین حالتی اکثر مکانیک‌ها برای تعویض سیم‌کشی اقدام می‌کنند.

نشت شدید خلاء

یک علت خاموش شدن سمند بعد از استارت می تواند به خاطر نشت شدید خلاء باشد. نشتی خلا در صورتی اتفاق می‌افتد که سوراخی در سیستم ورودی هوای خودرو در پشت سنسور جریان هوای جرمی یا سنسور MAF ایجاد شده باشد. در نهایت این نشتی باعث می‌شود هوای اندازه‌گیری نشده‌ای به موتور وارد شود و نسبت سوخت به هوای متعادل به هم بخورد و در نتیجه کارکرد ضعیف موتور را خواهیم داشت. ناگفته نماند که اگر نشتی جزئی باشد برای خودرو مشکل آنچنانی پیش نمی‌آید و می‌تواند به کار خود ادامه دهد. اما اگر شدید شود، نسبت سوخت به هوا خیلی کم شده و درنتیجه موتور از کار می‌افتد.

برای رفع این مشکل نیز راه‌هایی وجود دارد. یکی از این راه‌ها عمل به شیوه ردیاب پلیسی بدون نیاز به نصب است. برای این کار باید کاپوت خودرو را باز کرده و با دسترسی به محفظه موتور، منشا پارگی را بررسی و پیدا کنید. با این حال باید بدانید که نشتی‌ها همیشه پیدا نیستند و در برخی مواقع برای پیدا کردن آنها باید از مکانیک کمک بگیرید. کاری که مکانیک‌ها انجام می‌دهند این است که دود را به سیستم ورودی پمپ می‌کنند. این کار منبع دقیق نشتی را نشان می‌دهد.

اختلال در دزدگیرهای ضدسرقت

امروزه همه به نصب دزدگیرهایی نظیر ردیاب و دستگاه‌های مخفی ضبط صدا روی آورده‌اند و نصب چنین مواردی بسیار طرفدار پیدا کرده است. اما باید بدانید که در برخی مواقع این سیستم‌ها می‌توانند به شدت دردسرساز شوند. زمانی که سیستم‌های ضدسرقت خودرو فعال باشند اجازه روشن شدن را به ماشین نمی‌دهند. هنگامی که سوئیچ اصلی خودرو را در درب می‌اندازید، پس از چرخاندن کلید احتراق این سیستم باید خاموش شود. اما ممکن است گاهی اوقات این سیستم‌ها خاموش نشده و باعث روشن نشدن خودرو شوند.

در چنین مواقعی باید به علامت دزدگیر روی داشبود خودرو نگاه کنید. در حالت عادی این علامت پس از گذشت چند ثانیه از استارت زدن خاموش می‌شود. اگر خاموش نشد ماشین را قفل کرده و دوباره باز کنید. اگر همچنان با این مشکل روبه رو بودید و سیستم ضدسرقت خاموش نشد، به احتمال زیاد مشکلی در سوئیچ و یا دزدگیر خودرو به وجود آمده است.

آلوده و یا معیوب شدن سنور MAF

سنسور MAF که با نام دیگر جریان هوای جرمی نیز معروف است همانطور که قبل‌تر گفتیم هوای ورودی به موتور را اندازه‌گیری می‌کند و از حساسیت کار بالایی برخوردار است. اگر هرگونه آلودگی و یا روغنی از فیلتر هوای موتور عبور کند، به راحتی باعث کثیف شدن سنسور می‌شود. پس می تواند یک علت خاموش شدن سمند بعد از استارت باشد. در نهایت اگر این سنسور کثیف شود نمی‌تواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد و اغلب اندازه‌گیری‌های نادرستی انجام می‌دهد. به دنبال این موضوع نسبت هوا و سوخت به هم می‌خورد و لحظاتی پس از استارت زدن ماشین دوباره خاموش می‌شود.

برای رفع این مشکل باید این قطعه را با کمک یک پاک‌کننده سنسور MAF تمیز کنید. نکته‌ای که در انجام اینکار باید رعایت کنید این است که نباید هنگام تمیز کردن، سنسور جریان هوای جرم را مستقیما لمس کنید. همچنین از هیچ ماده دیگری نیز نباید برای انجام این کار استفاده کنید. تمیز بودن سنسور موضوع خیلی مهمی است و اگر رعایت نشود مشکلات زیادی را برای خودرو به وجود می‌آورد. درصورتی که پس از تمیز کردن سنسور بازهم مشکل حل نشد و ادامه داشت به احتمال زیاد مجبور شوید برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

اختلال در احتراق و خاموشی خودرو

دیر استارت خوردن خودروی سمند

سیستم احتراق برای اینکه بتواند مخلوط سوخت و هوا را در محفظه احتراق داخلی مشتعل کند جرقه‌ای از خود ساتع می‌کند. این جرقه از طریق شمع ایجاد می‌شود. در صورتی که هریک از موارد زیر اتفاق افتاده‌ باشند، سیستم جرقه‌زنی با مشکل روبه‌رو می‌شود:

  • خرابی شمع
  • ضعیف شدن باتری
  • باتری خورده شده
  • سوئیچ احتراق معیوب
  • سیم پیچ احتراق معیوب

اولین کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان پیدا کنید همه چیز به خوبی در باتری وصل شده و هیچگونه خوردگی در پایانه‌های آن ایجاد نشده باشد. در صورتی که خوردگی بیش از حدی در باتری مشاهده کردید می‌توانید از یک پاک کننده مخصوص استفاده کنید.در مرحله بعدی باید سلامت شمع‌ها را بررسی کنید. در صورتی که سایش بیش از حدی در الکترودها مشاهده کردید، باید برای تعویض و خرید شمع خودرو اقدام کنید. قیمت شمع خودرو را در فروشگاه بازاری دنبال کنید.

همچنین باید از تمیز بودن شمع‌ها هم اطمینان پیدا کنید. برای اطمینان بیشتر سیم پیچ احتراق را نیز بررسی کرده و کنتاکت‌های سوئیچ را هم از نظر ساییدگی و پارگی چک کنید. درکل باید نسبت به هرگونه خرابی خودرو حساس باشید و علائم خرابی را جدی بگیرید، زیرا عدم تعمیر به موقع می‌تواند موجب آسیب‌های جدی هم به خودرو و هم به سرنشینان شود.

سخن آخر

در این مقاله رایج‌ترین دلایل خاموش شدن سمند بعد از استارت را برای‌تان توضیح دادیم. اگر به‌طور پیاپی با این مشکل روبه رو شدید به هیچ وجه از آن غافل نشوید و حتما برای تعمیر از یک تکنسین ماهر در این زمینه کمک بگیرید تا آسیب‌های بیشتری به قطعات خودروتان وارد نشود.

با سپاس از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!