پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» لوله مسی » علت داغ شدن سیم نول کولر گازی
علت داغ شدن سیم نول کولر گازی
لوله مسی

علت داغ شدن سیم نول کولر گازی

خرداد ۲۲, ۱۴۰۳ 80865

مروزه تمام بخش‌های زندگی انسان به استفاده از وسایل برقی وابسته شده و بیشتر مردم برای انجام کارهای روزمره خود از لوازم برقی استفاده می‌کنند. حال گاهی اوقات این وسایل برقی دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند آنطور که باید توقع مصرف‌کننده را برآورده کنند. یکی از مشکلات رایجی که اغلب در وسایل برقی رخ می‌دهد و همه حتی برای یکبار هم که شده با آن روبه رو شده‌ایم داغ شدن سیم برق آنهاست.

کولرگازی یکی از دستگاه‌های خنک‌کننده پرمصرف و محبوب در بین مردم است که برخلاف نامش با دریافت انرژی برق وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهد. در نتیجه کولرگازی هم از مسئله داغ شدن سیم نول جدا نیست و این اتفاق ممکن است برای این دستگاه نیز رخ دهد. حال سوالی که اکثر ذهن ما را به خود درگیر می‌کند این است که سیم نول کولرگازی به چه دلیلی داغ می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم شما را با دلایل داغ شدن سیم نول کولرگازی آشنا کنیم و راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق را در اختیارتان قرار دهیم. همراه ما باشید.

سیم نول چیست؟

قبل از هرچیزی می‌خواهیم شما را با سیم نول در کولرگازی بیشتر آشنا کنیم و سپس به بررسی دلایل داغ شدن آن می‌پردازیم. در رابطه با سیم نول باید بگوییم که نول همان سیم فاز است که از اختلاف پتانسیل پایین‌تری برخوردار است. به بیان دقیق‌تر سیم نول همان سیمی است که برای ایجاد کردن یک مدار و یا یک مسیر بسته بکار گرفته می‌شود و در نتیجه جریان خروجی از وسیله برقی را به مولد باز می‌گرداند. البته زمانی که مسیر برگشت به منبع وجود نداشته باشد جریان الکتریکی برقرار نخواهد شد.

سیم نول یکی از مهم‌ترین سیم‌ها در برق‌رسانی شهری است. این سیم خطری ندارد و در صورتی که آن را لمس کنید آسیبی به شما وارد نمی‌کند. جالب است بدانید سیم نول جایی است که در آن الکترون وجود ندارند و باید به یاد داشته باشید که حرکت الکترون‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که آنها از پتانسیل بالاتر به سمت پتانسیل پایین‌تر حرکت کنند.

زمانی جریان الکتریکی برگشت پیدا می‌کند که مسیری برای حرکت الکترون‌ها وجود داشته باشد. حال این مسیر به‌طور معمول از اختلاف پتانسیلی که وجود دارد ایجاد می‌شود. در نتیجه زمانی که شما فاز داشته  و بخواهید لامپ را روشن کنید باید سر دیگر آن را به ولتاژ پایین‌تر و یا ولتاژ مبدا وصل کنید که در نتیجه همان مسیربرگشت نول ایجاد می‌شود.

بررسی دلیل داغ شدن سیم نول کولر گازی

علت داغ شدن سیم نول کولرگازی

داغ شدن سیم نول کولرگازی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. به بیان دقیق‌تر موارد زیادی وجود دارند که باعث بروز چنین اتفاقی می‌شوند. یکی از این دلایل اتصالات ضعیف کولرگازی است. اگر اتصالات کولرگازی ضعیف باشند منجر به تراکم بالا در یک قسمت از سیم برق می‌شوند و در نهایت باعث داغ شدن آن خواهند شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اتصالات ضعیف غیرقابل شناسایی هستند و به دنبال این موضوع می‌توانند بسیار خطرساز باشند.

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر به داغ شدن سیم نول کولرگازی شود قوس است. به بیان دقیق‌تر اگر در سیستم برقی کولرگازی از سیم‌های الکتریکی نامرغوب و بی‌کیفیتی استفاده شده باشد پس از مدت کوتاهی دچار قطعی شده و این قطعی باعث جرقه زدن سیم‌ها می‌شود. به دنبال موارد گفته شده برق از یک سیم به سیم قطع شده دیگر می‌پرد و می‌تواند باعث بروز آتش‌سوزی شود.

دیگر دلیلی که باعث داغ شدن سیم برق می‌شود این است که مقدار جریان عبوری برق بیشتر از حد تحمل سیم باشد. به بیان دقیق‌تر اگر مقدار جریان الکتریسیته‌ای که از سیم عبور می‌کند از مقدار استاندارد آن بیشتر باشد موجب داغ شدن سیم و در نهایت می‌تواند موجب بروز آتش‌سوزی نیز شود. پس نسبت به این استاندارد نیز باید حساس باشید.

جلوگیری از داغ شدن سیم نول کولرگازی

همانطور که در ابتدا مقاله هم ذکر کردیم راه‌های زیادی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی وجود دارد که شما را با آنها آشنا می‌کنیم. اما باید در نظر داشته باشید که اگر به این مشکل بی‌توجهی کنید و این حالت برای مدت زمان طولانی اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث بروز اتفاقات بزرگی مثل آتش‌سوزی شود و به کل برق‌کشی ساختمان آسیب وارد کند. پس نسبت به آن حساس باشید و از بررسی این مورد غافل نشوید.

در رابطه با روش‌های جلوگیری از داغ شدن سیم افشان باید بگوییم که این روش‌ها تا حد زیادی به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی بکار گرفته می‌شوند و هرکدام از آنها به علت داغ شدن سیم برق بستگی دارند. یکی از این روش‌ها استفاده از مدارشکن است. همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم اگر مقدار جریان الکتریسیته‌ای که از سیم برق عبور می‌کند بالاتر از سطح تحمل آن باشد باعث داغ شدن سیم و در نتیجه آتش‌سوزی می‌شود. برای حل این مشکل یک راه‌حل وجود دارد که آن هم استفاده از فیوز است. با استفاده از فیوز هر زمانی که جریان برق بیشتر از حد تحمل سیم شود فیوز سریعا جریان را قطع خواهد کرد و مانع از بروز داغ شدن سیم و یا آتش‌سوزی خواهد شد.

اگر با مشکل آسیب دیدن سیم‌کشی وسایل برقی مواجه شدید باید کل سیم‌کشی آن را تعویض کنید تا آسیبی به وسیله برقی‌تان وارد نشود. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از داغ شدن سیم و آتش‌سوزی بکارگیری مدارهای الکتریکی بیشتر است. در واقع از این مدار باید برای دستگاه‌های قوی‌تر از مدار اختصاصی استفاده کنید. ناگفته نماند که می‌توانید برای جلوگیری از آتش‌سوزی پریزها اضافی را به منزل اضافه کنید. در واقع اضافه کردن این پریزها در خانه از آتش‌سوزی به علت بار اضافه جلوگیری می‌کند.

دلایل داغ شدن کابل، دوشاخه و پریز کولرگازی

جدا از داغ شدن سیم نول کولرگازی مشکل دیگر که ممکن است دردسرساز شود داغ دوشاخه و پریز آن است. این حالت نیز می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و از مشکلات مختلفی نشات بگیرد. به‌طور کلی داغ شدن پریز و دوشاخه کولرگازی به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

بی‌کیفیت بودن کابل‌ها و دوشاخه‌ها و اتصالات نامناسب

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند موجب داغ شدن دوشاخه‌ها و پریزها شود، کیفیت پایین و اتصالات نامناسب و غیراستاندارد آنهاست. به دنبال این امر با افزایش مقاومت و حرارت در این قطعات برقی مواجه خواهیم شد.

علت داغ شدن سیم نول کولر گازی

نقص در سیستم برقی خانه

یکی دیگر از مواردی که منجر به داغ شدن پریزها و دوشاخه‌ها می‌شود وجود اشکال در سیستم برقی خانه است. به بیان دقیق‌تر اگر سیستم برقی خانه دچار مشکلاتی چون خطای نصب، تنظیمات اشتباه، اتصالات معیوب و شکسته و تجمع آلودگی روی پوسته‌های برقی شده باشد، با افزایش بار روی سیستم برقی روبه رو می‌شویم و در نتیجه موارد گفته شد باعث داغ شدن کابل و پریز خواهند شد.

خرابی کولرگازی

مورد دیگری که می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی شود خرابی کولرگازی است. به بیان دقیق‌تر اگر به استفاده از کولرگازی بپردازید که قدیمی شده و به پایان عمر خود نزدیک شده است، باعث اعمال بار اضافی روی سیستم برق خانگی می‌شوید و نهایت این کار باعث داغ شدن قطعات برقی مثل سیم و کابل و پریز و دوشاخه می‌شود.

استفاده همزمان از چندین دستگاه برقی به همراه کولرگازی

همانطور که می‌دانید استفاده همزمان از چندین دستگاه پرمصرف برقی جدا از هزینه‌های بالا باعث آسیب به سیستم برقی و خود دستگاه‌ها نیز می‌شود. در نتیجه اگر هنگام استفاده از کولرگازی چندین دستگاه پرمصرف دیگر نیز روشن و در حال کار باشند، بار اضافی زیادی را بر روی سیستم برق خانگی به وجود می‌آورند که می‌تواند باعث داغ شدن بیش از اندازه کابل‌ها و سیم‌ها و دوشاخه کولرگازی شوند.

شرایط نامناسب نگهداری کابل و دوشاخه کولر گازی

مورد دیگری که می‌تواند منجر به داغ شدن کابل و دوشاخه و همچنین پریز شوند شرایط نگهداری نامناسب آنهاست. در واقع این موارد باید در محیطی قرار بگیرند که استانداردهای آنها رعایت شده تا آسیبی نبینند. برای مثال اگر کابل، دوشاخه و یا پریز کولرگازی در شرایط نامناسبی مثل نور مستقیم آفتاب یا محیط مرطوب قرار بگیرند احتمال داغ شدن آنها بسیار زیاد می‌شود و ممکن با مشکلاتی روبه رو شوند.

بررسی دلایل و علت داغ شدن سیم نول کولر گازی

روش‌های جلوگیری از داغ شدن دوشاخه و پریز کولرگازی

برای جلوگیری از داغ شدن دوشاخه و پریز کولرگازی راه‌های زیادی وجود دارد. در واقع این راه‌ها بسیار ساده‌ هستند و تنها باید نکات اصلی را در استفاده از این محصول رعایت کنید تا به خوبی و بدون وجود مشکلی به استفاده از آن بپردازید. برای اینکه بتوانید از داغ شدن دوشاخه و پریز کولرگازی جلوگیری کنید می‌توانید مواردی که در ادامه ذکر شده را مدنظر داشته باشید:

  • یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که باعث جلوگیری از وقوع این حالت می‌شود استفاده از کابل با قطر مناسب و به صورت یک تکه است. به بیان دقیق‌تر نباید برای کولرگازی از سیم و کابل‌های تکه تکه که بهم متصل شده‌اند استفاده کنید بلکه کابل کولر باید به صورت یک تکه تا فیوز کشیده شود.
  • روش دیگر استفاده از یک فیوز جدا برای کولرگازی است. به بیان دقیق‌تر اگر کولرگازی فیوزی جداگانه داشته باشد در هنگام بروز مشکل به راحتی می‌توان آن را قطع کرد بدون اینکه در کاربرد دیگر وسایل برقی اختلال ایجاد شود. همچنین با این کار فشار کمتری به سیستم برق خانه وارد می‌شود. اگر کولرگازی شما از نوع غیر اینورتر است باید فیوز متناسب با آن را انتخاب کرده و بکار بگیرید تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کرده باشید.
  • راه‌حل موثر دیگری که به جلوگیری از داغ شدن پریز و دوشاخه کولرگازی کمک زیادی می‌کند بررسی سیم‌ها قبل از نصب کولر است. به بیان دقیق‌‌تر باید سیم‌های عبور کرده از پریز را قبل از اینکه کولرگازی را نصب کنید بررسی کنید. اگر سیم‌های عبور کرده از پریز قطر کمی داشته باشند، حین کار کردن دستگاه سریعا داغ خواهند شد. دلیل این امر این است که نمی‌توانند جریان برق زیادی را از خود عبور دهند و در نتیجه می‌توانند باعث داغ شدن پریز و دوشاخه شوند.
  • مورد دیگری که باید به آن رسیدگی کنید بررسی سیم‌های مسیر پریز تا فیوز هستند. به بیان دقیق‌تر باید چک کنید که در این سیم‌ها اتصال شل ایجاد نشده باشد زیرا اگر اتصالات سیم‌های این مسیر شل باشند جدا از داغ شدن سیم و پریز می‌توانند باعث بروز حادثه نیز شوند.
  • یکی دیگر از دلایل بروز چنین حالتی شل بودن فنرهای پریز است. به بیان دقیق‌تر اگر فنرهای پریز در محل ورود دوشاخه برق شل باشند می‌توانند باعث داغ شدن پریز و دوشاخه شوند. دلیل این امر این است که در این صورت فنرها در معرض گرما قرار می‌گیرند و اگر فنرها گرما ببیند کارایی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه باید از شل نبودن فنرها اطمینان پیدا کنید تا از هر مشکلی جلوگیری کرده باشید.
  • مورد دیگری که می‌تواند باعث جلوگیری از داغ شدن دوشاخه و پریزها شود محکم بودن سیم‌هایی است که از پشت پریز عبور می‌کنند. به بیان دقیق‌تر اگر سیم به خوبی به پریز وصل نباشد، احتمال دارد در اثر گرما شل شوند. اگر پس از بررسی سیم متوجه شدید که شل شده و یا تغییر حالت داده است می‌توانید آن قسمت را بچینید و مجددا سیم را به پریز وصل کنید. در کل برای جلوگیری از داغ شدن پریز و دوشاخه از بررسی سیم‌هایی که از پشت پریز عبور می‌کنند غافل نشوید.
  • مورد دیگری که باعث بروز چنین مشکلی می‌شود سرویس نشدن به موقع کولرگازی است. به بیان دقیق‌تر اگر کولرگازی به موقع سرویس نشود باعث تجمع آلودگی و کثیفی و گرد و غبار روی شبکه‌های عبور هوای کولرگازی می‌شود و در نتیجه باعث بالا رفتن دمای پریز می‌شوند. پس باید دستگاه را در بازه‌های زمانی مشخص سرویس کنید تا از مصرف بیشتر برق و همچنین داغ شدن دوشاخه و فیوز جلوگیری کرده باشید.

کلام آخر

در این مقاله شما را با علت داغ شدن سیم نول کولرگازی آشنا کردیم و راه‌حل هایی را برای رفع این مشکل در اختیارتان قرار دادیم. اگر با مشکل داغ شدن سیم نول روبه رو شدید سریعا به بررسی دلیل این مشکل بپردازید تا از هرگونه حادثه و آسیبی جلوگیری کرده باشید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

 

 

آخرین جستجو کاربران:

  • داغ شدن سیم نول کولر اسپیلت

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!