» کابل برق » علت داغ شدن سیم برق چیست؟ راه حل این مشکل چیست؟
خطرات ناشی از داغ شدن سیم برق
کابل برق

علت داغ شدن سیم برق چیست؟ راه حل این مشکل چیست؟

شهریور ۱۷, ۱۴۰۳ 4039

یکی از مشکلاتی که ما در خانه و یا دیگر مکان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم داغ شدن سیم‌ها و در نهایت ذوب شدن آنهاست. این مشکل حتما برای شما هم به دفعات رخ داده است. ذوب شدن سیم می‌تواند خطرات بسیار جدی به دنبال داشته باشد. دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی شوند. برای مثال یک سیم می‌تواند به دلیل اتصال کوتاه داغ و یا حتی ذوب شود. از آنجا که این مشکل بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث بروز حوادث شود، باید اطلاعات کافی درباره دلایل داغ شدن سیم و همچنین راه‌های جلوگیری از آن داشته باشید تا بتوانید هنگام مواجه با این مسئله شرایط را به خوبی کنترل کنید. پس در ادامه همراه ما باشید تا شما را با دلایل داغ شدن سیم آشنا کنیم.

دلایل اصلی ذوب شدن سیم برق

  • اتصال کوتاه که از ارتباط سیم‌های برق و خنثی به وجود می‌آید.
  • سیم پیچ‌خورده که در نهایت افزایش جریان میدان الکتریکی مغناظیسی را به دنبال دارد.
  • دریافت برق بیش از حد و اضافه بار برق
  • سیم کشی ضعیف، شل و یا فرسوده

مواردی که نام بردیم از رایج‌ترین دلایل ذوب شدن سیم‌ها و کابل‌ها برق هستند. در ادامه شما را به طور گسترده‌تر با هرکدام از آنها آشنا می‌کنیم.

خطر داغ شدن سیم برق چیست

علت داغ شدن سیم برق

جریان الکتریکی که در سیم‌ها وجود دارد، باعث به وجود آمدن گرمای زیاد از حد در آنها شده و در نهایت می‌تواند به آسیب دیدن و ذوب شدن آنها ختم شود. همانطور که اشاره کردیم دلایل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث ذوب شدن سیم‌ها شوند. مهم‌ترین این دلایل به شرح زیر است:

اتصال کوتاه در مدار

وقتی که یک سیم کوتاه با برق تماس پیدا کند، باعث ایجاد یک اتصال کوتاه می‌شود. وقتی که این حالت رخ می‌دهد، معمولا فیوزها برای اینکه از قطع جریان برق مطمئن شوند، منفجر می‌شوند. این حالت از ذوب شدن اتصالات الکتریکی و دیگر مشکلات جلوگیری می‌کند.

البته وقتی که جعبه فیوز از کار می‌افتد، جریان برق همچنان در سیم‌ها ادامه دارد که این مسئله دردسرساز می‌شود. با جریان پیدا کردن بیش از حد برق، سیم‌ها به طور چشمگیری داغ شده و در نهایت لایه پلاستیکی پوشش آنها ذوب می‌شود.

سیم‌های کویل‌دار

همانطور که می‌دانید درون سیم‌های الکتریکی جریان الکتریسیته وجود دارد که این جریان باعث ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود. با اینکه این میدان اکثرا در سیم‌کشی‌های معمولی پیدا نیست اما در به طور واضح در کابل برق سقفی بزرگ‌تر دیده می‌شود. در این حالت یک سیم پیچ سیمی در کنار سیم‌کشی الکتریکی نصب شده تا بتواند به تقویت جریان میدان مغناظیسی کمک کند.

حال اگر سیم‌های سیم‌پیچ ضعیف، قدیمی و یا خراب باشند، باعث ایجاد گرمای زیاد می‌شوند. این مشکل در نهایت باعث ایجاد دمای بسیار بالا در سیم‌های داخل سیستم می‌شود و می‌تواند باعث ذوب شدن پوشش پلاستیکی آنها شود. میدان الکتریکی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد اما سیم‌ها می‌توانند به نقطه ذوب برسند. بهتر است برای خرید سیم برق یا کابل برق اطلاعات کافی در مورد کارکرد محصول مورد نظر خود را بررسی کنید.

بررسی داغ شدن سیم برق

اضافه بارهای برق

وقتی که وسایل برقی را روشن می‌کنید، جریان الکتریسیته در سیم‌ها جریان پیدا می‌کند. حال وسایل برقی برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه دهند، مقدار معینی انرژی لازم دارند. برای اینکه انرژی مورد نیاز وسایل برقی فراهم شود، جریان باید قوی‌تر شود.

این افزایش جریان برق می‌تواند باعث داغ شدن سیم شود چون جریان قوی‌تری در حال عبور از آن است. اگر وسایل برقی که به برق زیادی نیاز دارند برای مدت طولانی روشن بمانند، سیم‌ها به مراتب داغ‌تر می‌شوند. در این حالت اگر خانه شما دارای سیم‌کشی قدیمی باشد، به احتمال زیاد نمی‌تواند با این جریان زیاد مقابله کند، در نتیجه افزایش جریان الکتریکی می‌تواند باعث داغی بیش از حد سیم و یا حتی در مواردی ذوب شدن آن شود.

نصب اشتباه اتصالات و داغ شدن سیم برق

اگر اتصالات الکتریکی و سیستم برق کشی ساختمان به شکل صحیحی نصب نشده باشند، باعث ایجاد گرما در سیستم می‌شوند. به عبارتی هادی‌ها و سیم‌ها زمانی شروع به گرم شدن می‌کنند که عایق سیم شروع به ذوب شدن کند. بهتر است در نقاطی که فشار زیادی روی سیم های برق وجود دارد از کابل برق قوی استفاده کنید.

در صورتی که وسایل یا سیستم‌های الکتریکی مثل چراغ‌ها به شکل مناسب نصب نشده باشند، یعنی فردی بدون داشتن مهارت و تجربه کافی آنها را نصب کرده باشد، به احتمال زیاد سیم‌ها به شکل درستی وصل نشده‌اند. در این صورت سیم‌ها توانایی نگه داشتن گرمای زیاد را در خود ندارند و باعث ذوب شدن پوشش بیرونی می‌شوند.

دلیل ذوب شدن دوشاخه و پریز برق

به صورت کلی دلیل اصلی ذوب شدن پریز برق اینست که جریان الکتریکی بسیار زیادی در آن به وجود آمده که باعث ذوب شدن مواد شده است. البته ذوب شدن پریز تنها به این موضوع ختم نمی‌شود و دلایل مختلفی می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی شوند. در ادامه اصلی‌ترین دلایل ذوب شدن پریز برق را برایتان آورده‌ایم:

  • اتصال بار زیاد: اگر وسیله برقی که به پریز وصل کرده‌اید، دارای باز زیادی باشد، جریان الکتریکی بسیار افزایش پیدا کرده و در نتیجه باعث سوختن و ذوب شدن پریز برق می‌شود.
  • کیفیت پریز: مسئله دیگری که می‌تواند باعث ذوب شدن پریز برق شود، ارزان قیمت بودن و کیفیت پایین آن است. اگر پریز برق مرغوب نباشد، باعث ایجاد مشکلاتی در جریان الکتریکی و همچنین ذوب شدن آنها می‌شود.
  • سیستم برق قدیمی: اگر سیستم برق ساختمان ناپایدار و فرسوده باشد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جریان الکتریکی و ذوب شدن پریز برق شود.
  • استفاده از سیستم خنک‌کننده قوی: تجهیزات الکتریکی برای عملکرد درست به یک سیستم خنک‌کننده مناسب نیاز دارند. حال اگر این سیستم خنک‌کننده نتواند به خوبی پاسخگو باشد، دمای بالای هوا باعث ایجاد اختلال در سیستم می‌شود. پس برای جلوگیری از پریز برق و خطرات مربوط به آن، باعث از تجهیزات مرغوب و استاندارد استفاده کنید. همچنین حتما نصب تجهیزات و سیم‌کشی را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا کمتر شاهد بروز چنین اتفاقاتی باشید.
  • مواردی که بالاتر نام بردیم شایع‌ترین دلایلی هستند که باعث ذوب شدن پریز برق می‌شوند. برایی اینکه از خرابی سیستم و وسایل خود جلوگیری کرده باشید بهتر است از مواردی چون محافظ برق، ترانس برق یا استابلایزر استفاده کنید. زمانی که هریک از موارد بالا در پریز برق اتفاق بیفتند، بوی سوختگی از پریز برق احساس می‌کنید. در چنین زمانی قبل از انجام هرکاری ابتدا باید برق ساختمان را قطع کرده و سپس از افراد متخصص در این حرفه برای رفع مشکل کمک بگیرید.

خطرات داغ شدن سیم برق

سیم‌های ذوب شده می‌توانند خطرات و آسیب‌های زیادی به وجود بیاورند. به دنبال این موضوع و برای جلوگیری از داغ شدن سیم‌ها، باید حتما به شکل حرفه‌ای بررسی و به آنها رسیدگی شود. به طور کلی جدی‌ترین خطرات سیم‌های ذوب شده به شرح زیر هستند:

آتش‌سوزی

اولین مورد که به دلیل گرمای بیش از حد و همچنین سیم‌کشی در معرض خطر ایجاد می‌شود آتش‌سوزی است. به دنبال داغ شدن زیاد سیم‌های درون ساختمان، مصالح و سطوح مجاور آنها نیز داغ می‌شود. البته سیم‌های در معرض دید هم می‌توانند جرقه زده و به سرعت باعث آتش‌سوزی شوند.

برق گرفتگی

از آنجل که سیم‌ها در معرض ذوب شدن قرار دارند، می‌توانند باعث ایجاد حوادثی چون برق گرفتگی نیز شوند. به عبارت ساده‌تر در این هنگام برق در مسیر درستی جریان ندارد و وسایل برقی یا دیگر سیم‌ها ممکن است پر از جریان برق باشند. پس دست زدن به این سیم‌ها به دلیل وجود بیش از حد جریان الکتریکی می‌تواند منجر به برق‌گرفتگی شود.

آسیب به سیستم

سیم‌های ذوب شده در حالتی حتی می‌توانند باعث آسیب به سیستم نیز شوند. در این حالت سیم‌ها برای همیشه دچار مشکل شده و باعث خرابی دیگر دستگاه‌ها و کل سیستم الکتریکی می‌شوند. گرمایی که از این حالت به وجود می‌آید می‌تواند منجر به خرابی دیگر واحدهای سیم‌کشی نیز شود. درست است که سیم‌ها در یک مکان ذوب شده‌اند، اما خسارت‌هایی که به وجود می‌آورند تنها به آن مکان ختم نشده و باعث بروز مشکلات در دیگر بخش‌ها نیز می‌شوند.

قوانین و مقررات

اگر سیستم دچار مشکل شده و ذوب شود، می‌تواند مسائل قانونی به دنبال داشته باشد. این موضوع به‌ویژه در ساختمان‌های تجاری که چندین نفر در آنجا مشغول به کار هستند اهمیت پیدا می‌کند. پس به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت. از آنجا که این موضوع می‌تواند باعث آسیب، معضلات و خسارت به افراد شود، باید هرچه زودتر برای حل آن اقدام کنید. ناگفته نماند که بی‌توجهی به سیم‌های ذوب شده برای مدت طولانی، می‌تواند حوادث جبران ناپذیری به وجود بیاورد.

چگونه از داغ شدن سیم برق جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ذوب شدن سیم‌ها با انجام راهکارهایی به سادگی امکان پذیر است. در واقع شما با انجام این راهکارها، تا حد زیادی از بروز مشکلات در سیم‌کشی ساختمان جلوگیری می‌کنید. در ادامه شما را با دو اقدام اصلی که موجب جلوگیری از ذوب شدن سیم‌ها می‌شوند آشنا می‌کنیم.

تعویض سیم‌های فرسوده: اولین کاری که باید انجام دهید تعویض سیم‌های قدیمی است. در صورتی که سیستم سیم‌کشی ساختمان شما قدیمی و فرسوده است، باید برای تعویض آنها با سیم‌های جدید اقدام کنید. در واقع هرچه این سیستم قدیمی‌تر باشد، احتمال اینکه بتواند نیاز برقی وسایل امروزی را فراهم کند، کمتر می‌شود. در حالت سیم‌ها می‌توانند به شدت داغ شده و در نهایت باعث ذوب شدن روکش اصلی شوند.

بازرسی حرفه‌ای سیم‌ها: اگر ذوب‌شدگی در سیم‌ها اتفاق افتاده باشد، با انجام بازرسی‌های ایمنی الکتریکی می‌توانید زودتر محل آسیب را پیدا کرده و به عیب‌یابی و رفع آن بپردازید. اگر برای انجام این کار مهارت و تجربه کافی ندارید، حتما از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید تا بتواند تمام سیستم را بررسی کرده و از عملکرد درست سیم‌ها اطمینان پیدا کند.

بررسی دلایل داغ شدن سیم برق

دلیل داغ شدن دوشاخه‌های برق

دیگر مشکل رایجی که به سیستمم برقی مربوط می‌شود، آب شدن و داغ شدن دوشاخه هاست. احتمالا شما هم با این موضوع روبه رو شده‌اید و اولین سوالی که در ذهنتان پیش آمده دلیل ایجاد این اتفاق است. این مشکل بیشتر در وسایل برقی پرمصرف مانند کولرگازی اتفاق می‌افتد. به صور کلی داغ شدن دوشاخه برق می‌تواند به دلایل مختلفی باشد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • بار اضافی: اگر دوشاخه برق با بار اضافی روبه رو شود، احتمالا داغ می‌شود. بار اضافی معمولا به دلیل برق گرفتن همزمان از چند دستگاه ایجاد می‌شود.
  • خرابی محصول یا کیفیت پایین: یکی دیگر از مشکلات داغ شدن دوشاخه، نامرغوب بودن و عیب در تولیدی محصول است. اگر این مشکل به موقع شناسایی نشود، می‌تواند در نهایت باعث خرابی تجهیزات شود.
  • نبود نظم در سیستم برقی: عدم تعمیر سیستم و بی‌نظمی نیز می‌تواند از دلایل داغ شدن دوشاخه برق باشد. این حالت معمولا به دلیل کاهش کیفیت برق و یا خرابی سیستم به وجود می‌آید.
  • فشار برق خارج از محدوده: دلیل دیگر داغ شدن دوشاخه برق، نابسامانی فشار برق است. به دنبال این موضوع سیستم برقی باید با مقدار مناسب فشار برق شروع به کار کند.
  • کارکرد بی‌وقفه: در صورتی که برای مدت طولانی و بدون استراحت از دوشاخه برق استفاده کنید، داغ می‌شود. همچنین اگر در حال استفاده دوشاخه برق با دریافت انرژی از مواردی چونن ترانس‌های پرقدرت باشید، در زمان کم با داغ شدن آن روبه رو می‌شوید.

کلام نهایی

همانطور که اشاره کردیم، ذوب شدن سیم برق یکی از قسمت‌های ساختمان می‌تواند باعث آسیب به دیگر نقاط نیز شده و خسارات سنگینی به وجود بیاورد. این خسارت‌ها تنها مالی نیستند و در صورت بی‌توجهی به مشکل پیش آمده باعث آسیب‌های جانی نیز می‌شوند. پس پیشنهاد می‌کنیم به محض مشاهده سیم‌های ذوب شده برای عیب‌یابی و رفع آنها اقدام کنید. در این مقاله از بازاری شما را با دلایل داغ شدن سیم و راه‌های جلوگیری از آن آشنا کردیم تا بتوانید تا جایی که امکان دارد از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنید.

باتشکر از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!