» کابل برق » علت سوختن موتور کولر آبی چیست؟
خشک شدن قطعات کولر آبی
کابل برق

علت سوختن موتور کولر آبی چیست؟

مرداد ۲۹, ۱۴۰۳ 5054

کولر آبی هنوز هم یکی از پرمصرف‌ترین دستگاه‌های خنک‌کننده است که در شهرهای خشک و نیمه خشک به خوبی جواب می‌دهد. این دستگاه کاربردی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که با چرخش پره‌ها، هوای خنک را به سمت فضای داخل خانه هدایت می‌کند. بسیاری از کسانی که در خانه از کولر گازی استفاده می‌کنند، با مشکل سوختن این دستگاه مواجه شده‌اند. اما علت سوختن موتور کولر آبی چیست و چه راهکاری برای آن وجود دارد؟ تیم تولید محتوای بازاری قصد دارد در اینجا به شما پاسخ دهد.

علت روشن نشدن کولر آبی چیست؟

کار نکردن موتور کولر آبی می‌تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد:

  • قطع بودن فاز و نول اصلی کولر
  • سوختن موتور کولر آبی
  • قطع شدن فیوز برق
  • روشن نشدن یا کار نکردن واترپمپ
  • ایجاد مشکل در موتور دو سرعته
  • اتصالی در سیم‌کشی دستگاه

اگر در سیستم برقی‌کشی کولر آبی اتصالی ایجاد شود، باعث سوختن فیوز می‌شود. در این مواقع با تعویض این قطعه می‌توانید دوباره کولر را روشن کنید.

اگر مشکل در سیم برق فاز و نول کولر باشد، باید کلیدهای دستگاه را به شکل جداگانه تست کنید. با کمک ولت متر هم می‌توانید ولتاژ کولر را بررسی کنید. اگر سیم افشان برق دچار مشکل شده است، بهتر است آنها تعویض کنید.

علت باد گرم کولر آبی چیست؟

زمانی که موتور آبی کار می‌کند ولی باد تولید شده گرم است می‌تواند به دلیل شل یا بیش از حد سفت شدن (رگلاژ) تسمه باشد. در این صورت باید دوباره تسمه را با کمک 4 پیچ زیر دینام تنظیم کنید.

گاهی هم کولر به دلیل قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب باد گرم می‌دهد. در این صورت با گذاشتن سایبان می‌توانید باد کولر را خنک کنید. همچنین باید عملکرد واترپمپ را هم بررسی کنید. در صورتی که این قطعه خراب شده باشد و نتواند آب را به سمت پوشال‌های کولر بالا بکشد، کولر باد خنک می‌دهد. این مشکل می‌تواند باعث خراب شدن موتور کولر آبی شود.

علت سوختن موتور کولر آبی چیست؟

چندین دلیل وجود دارد که باعث می‌شود موتور کولر آبی خیلی سریع بسوزد و دیگر قادر به روشن شدن آن نباشید. مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

نبود آب در کولر

همانطور که از اسم کولر آبی مشخص است با آب کار می‌کند و بدون این مایع حیاتی کارکرد موتور دستگاه نیز مختل می‌شود. نبود آب به موتور آسیب زیادی می‌رساند. کولرهای آبی برای اینکه بتوانند هوا را خنک کنند، از تبخیر آب استفاده می‌کنند. موتور دستگاه برای پمپ کردن آب و چرخ پدها باید خنک شود. حالا وقتی آب به مقدار کافی در کولر نباشد، روی موتور بار اضافه و حرارت زیاد ایجاد می‌شود. در نهایت موتور کولر آبی می‌سوزد.

همچنین وقتی آب به مقدار کافی به پدهای کولر آبی نرسد، پدهای آن خشک می‌شود و نمی‌تواند هوای داخل اتاق را خنک نگهدارد.

یک نکته دیگر اینکه پمپ آب در کولرهای آبی برای پمپاژ آب کاربرد دارند. در واقع این قطعه آب را از کف کولر بالا می‌کشد و آن را بر روی پوشال‌ها می‌رسد تا در اثر وزش بادی که با چرخش پره‌ها ایجاد می‌شود، تبخیر شود. سپس بخار ایجاد شده به همراه باد پره‌ها هوای خنکی را ایجاد کرده و به سمت فضای خانه هدایت می‌شود.

اما زمانی که آبی برای پمپاژ وجود نداشته باشد، واترپمپ به شدت داغ می‌شود و بعد از چند دقیقه می‌سوزد. به همین دلیل است که همیشه باید آب کولر آبی تأمین شود.

فرسوده شدن پدهای سلولزی کولر آبی

خراب شدن پمپ آب کولر آبی

یکی دیگر از دلایل سوختن موتور کولر آبی می‌تواند به خاطر خرابی پمپ آب باشد. واترپمپ در این دستگاه نقش مهمی را برعهده دارد و در واقع برای گردش آب و خنک کردن پدها (پوشال‌ها) کاربرد دارد. اما وقتی واترپمپ خراب شود و نتواند آب را به سمت پدها هدایت کند، موتور خنک نمی‌شود و می‌سوزد.

زیرا وقتی آب برای خنک کردن وجود نداشته باشد، موتور با قدرت بیشتری کار می‌کند تا محیط را به دمای مطلوب برساند. از سوی دیگر عملکرد موتور باعث داغ شدن آن می‌شود.

برای جلوگیری از این علت سوختن موتور کولر آبی بهتر است هر سال قبل از شروع روزهای گرم ابتدا پمپ آب کولر را بررسی کنید. ابتدا کابل افشان کولر را به برق بزنید تا از عملکرد پمپ مطمئن شوید. در صورتی که به تعمیر یا تعویض نیاز دارد، این کار را انجام دهید تا باعث بروز هزینه‌های بیشتر نشود.

خراب شدن شناور کولر آبی

شناور یک قطعه پلاستیکی در کف کولر است که میز آب ورودی به داخل کولر را تنظیم می‌کند. به این صورت که ابتدا سر توپی آن در پایین قرار می‌گیرد تا راه ورود آب به داخل کولر باز شود. وقتی ظرفیت کف کولر تکمیل شد، این توپ به سمت بالا حرکت می‌کند تا راه ورود آب را مسدود کند.

اما زمانی که شناور خراب باشد، در همان بالا باقی می‌ماند و راه ورود آب به داخل کولر مسدود می‌شود. اگرچه شما شیر آب کولر را باز کرده‌اید، اما هیچ آبی وارد کولر نمی‌شود. در نهایت آبی وجود ندارد تا واترپمپ به سمت پوشال‌ها هدایت کند. بعد از چند دقیقه پمپ می‌سوزد و اگر کولر روشن بماند، موتور آن نیز خراب می‌شود.

همچنین زمانی که شناور پایین بماند، بیش از ظرفیت کولر آب وارد آن می‌شود. این عامل هم باعث می‌شود تا موتور کولر به صورت دائمی کار کند و در نهایت باعث خراب شدن این قطعه می‌شود.

سفت یا شل بودن تسمه کولر

تسمه یکی دیگر از مهم‌ترین قطعاتی است که در کولرهای آبی برای چرخش پره‌ها کاربرد دارد. وقتی موتور دستگاه روشن می‌شود، این تسمه است که حرکت را به سمت فن و پمپ کولر هدایت می‌کند. حالا وقتی تسمه بیش از حد سفت یا شل باشد، قدرت انتقال حرکت به فن‌های کولر آبی را ندارد.

موتور برای اینکه بتواند هوای خنک ایجاد کند، بیش از حد ظرفیت خود کار می‌کند که باعث فشار اضافی روی این قطعه می‌شود. همانطور که گفتیم با کارکرد بیش از حد موتور، گرمای زیادی ایجاد می‌شود که به این قطعه آسیب می‌رساند.

ناگفته نماند که شل یا سفت بودن تسمه می‌تواند به بلبرینگ‌های موتور و سایر قطعات کولر آسیب برساند. تسمه‌‌ها از سایز 33 تا 69 در بازار موجود هستند که باید ابتدا اندازه تسمه کولر آبی خود را بدانید و سپس به همان اندازه دستگاه برای آن تسمه تهیه کنید.

ناگفته نماند که به مرور زمان تسمه کهنه می‌شود و قدرت چرخش خود را ا دست می‌دهد. همچنین ممکن است در اثر ساییدگی، در قسمتی از تسمه برش ایجاد شود که به طور کامل آن را قطع نکند و همچنان بچرخد. اما همین برش باعث شل شدن تسمه می‌شود. وقتی تسمه کولر بیش از حد شل یا سفته باشد، صدای ناهنجاری به گوش می‌رسد که می‌تواند شما را از این مشکل آگاه کند.

کولر آبی یکی از دستگاه‌های خنک کننده و کاربردی برای هر خانه‌ای است

قرار گرفتن کولر در برابر آفتاب

اگر کولر در طی روز چند ساعت در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار دارد، مشکلی را ایجاد نمی‌کند. فقط در همان ساعات کارایی کولر آبی کم می‌شود. اما زمانی که این دستگاه در تمامی طول روز در مقابل گرمای شدید آفتاب قرار دارد، نه تنها باد گرم وارد خانه می‌شود، بلکه باعث آسیب به موتور آن می‌شود.

در واقع یک علت سوخت موتور کولر آبی می‌تواند به دلیل افازیش دمای موتور و قطعات باشد که با تابش مستقیم آفتاب سوزان ایجاد می‌شود. اگرچه کولر آبی خودش هوای خنکی را ایجاد می‌کند، اما به هوای خنک نیاز دارد تا موتور و سایر قطعات داغ نشوند.

از سوی دیگر قرار گرفتن کولر آبی در معرض نور مستقیم آفتاب باعث تبخیر سریع آب می‌شود و باید مخزن دستگاه سریع پر شود. اگر در این مواقع آب کافی در مخزن نباشد، پمپ آب و فن هم به درستی کار نمی‌کنند. در نهایت موتور تحت فشار قرار می‌گیرد و استهلاک دستگاه افزایش می‌یابد.

فرسوده شدن پدهای سلولزی کولر آبی

پدهای سلولزی یا همان پوشال‌ها هم یک علت سوختن موتور کولر آبی است. زیرا باعث ایجاد بار اضافه روی موتور دستگاه می‌شود و میزان حرارت در داخل دستگاه افزایش می‌یابد.

پوشال‌های کولر آبی برحسب منطقه زندگی شما باید هر سال یا هر دو سال یک بار تعویض شوند. در برخی از شهرهایی که آب شور یا با رسوبات زیاد دارند، باید هر سال پوشال‌ها تعویض شوند. برای سایر مناطقی که آب رسوب آهکی کمتری دارد، هر دو سال یک بار می‌توانند پوشال‌های کولر آبی را تعویض کنند.

گرد و غبار هم می‌تواند باعث کثیف شدن پوشال‌ها شود. بهتر است آن‌ها را قبل از روشن کردن کولر به طول کامل بشویید و چندین مرتبه تکان دهید تا گرد و غبار از بین برود. همچنین به صورت دوره‌ای چندین مرتبه در طی فصل تابستان این کار را انجام دهید.

اگر کولر در طی روز چند ساعت در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار دارد

خشک شدن قطعات کولر آبی

یکی دیگر از دلایل سوختن موتور کولر آبی به دلیل روغن کاری نشدن قطعات است. قطعاتی که در این دستگاه به کار رفته‌اند باید به طور مرتب روغن کاری شوند. عدم روغن کاری باعث اصطکاک بیش از حد قطعات می‌شود و حرارت زیادی را در کولر آبی ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر در زمان روشن بودن دستگاه سر و صدای زیادی نیز از آن به گوش می‌رسد که آزاردهنده است. برای جلوگیری از تولید گرمای بیش از حد و آسیب به موتور بهتر است هر ماه یک بار کولر آبی را روغن کاری کند.

در نهایت

کولر آبی یکی از دستگاه‌های خنک کننده و کاربردی برای هر خانه‌ای است و به دلیل مصرف پایین برق می‌تواند جایگزین کولرهای گازی شود. با این حال کولر آبی به مراقبت زیادی نیاز دارد و در طی مدت زمان استفاده (فصل بهار و تابستان) باید آن را بررسی و سرویس کند. در اینجا به چندین علت سوختن موتور کولر آبی پرداخته شد. امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی و مفید بوده باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!