» کابل برق » علت پریدن فیوز کولر گازی چیست؟ | در انواع کولرگازی
بررسی دلایل پریدن فیوز کولر گازی
کابل برق

علت پریدن فیوز کولر گازی چیست؟ | در انواع کولرگازی

شهریور ۱, ۱۴۰۳ 3055

کولر گازی یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده است که جایگاه بسیار ویژه‌ای در بین مردم دارد. استفاده این محصول به ویژه در نقاط گرمسیری بسیار به چشم می‌خورد و جزئی از زندگی روزمره شده است. کولر گازی نیز مانند دیگر وسایل برقی ممکن است پس از مدتی با مشکلاتی در کارکرد روبه شود. یکی از این مشکلات روشن نشدن دستگاه است که معمولا به دلیل پریدن فیوز اتفاق می‌افتد. پریدن فیوز کولرگازی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال اگر سایز فیوز شما غیراستاندارد باشد، به صورت پیاپی با پریدگی فیوز روبه رو می‌شوید. همانطور که گفتیم دلایلی که باعث پریدن فیوز کولرگازی می‌شوند متفاوت هستند. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی صفر تا صد دلایل پریدن فیوز کولرگازی بپردازیم.

فیوز چه وظیفه ای دارد؟

فیوز قطعه‌ای کاربردی است که وظیفه اصلی آن حفاظت از کولرگازی است. برای مثال اگر کولر گازی شما ولتاژی بیشتر از حد مجاز خود دریافت کند، قبل از اینکه با سوختن کندانسور و آسیب قطعات داخلی روبه رو شود، فیوز با قطع جریان، مانع از بروز چنین مشکلاتی می‌شود. پس فیوزها وظیفه کنترل حد مجاز ولتاژی را دارند که به کولرگازی وارد می‌شود.

اصلی ترین علت پریدن فیوز کولر گازی و سوختن آن عبارت است از:

 

  • استفاده زیاد از حد کولرگازی
  • سایز نامناسب و غیراستاندارد فیوز
  • خراب بودن فن کندانسور
  • اختلال در اتصالات یا جعبه فیوز
  • خرابی کمپرسور
  • خرابی خازن کولرگازی
  • آلوده و مسدود بودن فیلتر هوای کولرگازی
  • کمبود گاز مبرد درون دستگاه

در ادامه هرکدام از این موارد را به طور گسترده برایتان توضیح می‌دهیم.

خرابی فن کندانسور و علت پریدن فیوز کولر گازی

دلایل پریدن فیوز کولر گازی و سوختن آن

با اینکه فیوزها ظرفیت مشخصی برای تعیین کردن حد ولتاژ وارد شده به کولرگازی دارند، اما اگر به ظرفیت خود فیوز توجه نشود، با مشکل پریدن یا سوختگی آنها مواجه می‌شوید. در صورتی که فیوز از کار بیفتد کولرگازی روشن نشده و یا در برخی موارد صدایی شبیه به زوزه کشیدن از آن به گوش می‌رسد. بالاتر دلایل اصلی پریدن فیوز را نام بردیم و در ادامه می‌خواهیم به بررسی بیشتر این موارد بپردازیم.

اختلال در اتصالات یا جعبه تقسیم و فیوز

در واقع فیوز کولرگازی نسبت به افزایش و یا کاهش ولتاژ ساختمان حساس است. یعنی اگر هرگونه مشکلی در سیستم برق ساختمان یا اتصالات آن وجود داشته باشد، می‌تواند باعث پریدن فیوز شود. برای مثال ضعیف بودن سیم برق یا استفاده از کابل برق نامناسب می تواند برا پس اگر فیوز کولرگازی شما به صورت پیاپی می‌پرد، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از پریدن فیوز کولر گازی حتما اتصالات و سیم کشی دستگاه و ساختمان را مورد بررسی قرار دهید.

استفاده زیاد از کولر گازی

اگر به صورت مستمر و طولانی مدت از کولرگازی استفاده کنید، فیوز آن هم طبیعتا به طور دائم در حال فعالیت است. حال اگر این موضوع به شکل دائم اتفاق بیفتد می‌تواند منجر به سوختن فیوز شود. لازم است بدانید فیوزها طول عمر مشخصی دارند و حتی اگر هیچ مشکلی در آنها رخ ندهد، باز هم ممکن است پس از چند ماه استفاده از کار بیفتند. پس باید هنگام سرویس کولرگازی به بررسی فیوز آن هم بپردازید و در صورت وجود هرگونه مشکلی برای تعویض آن اقدام کنید.

سایز نامناسب و غیراستاندارد فیوز کولرگازی

مورد دیگر سایز غیراستاندارد فیوز است که می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد. به عبارت ساده‌تر اگر فیوز از حد ولتاژ مورد نیاز کولرگازی کوچک‌تر باشد، به صورت پیاپی پریده و قطع می‌شود. اگر این موضوع ادامه داشته باشد طولی نمی‌کشد که با سوختگی فیوز روبه رو شوید. در مقابل اگر فیوز کولرگازی شما ظرفیتی بالاتر از حد مجاز داشته باشد هم می‌تواند دردسرساز شود. در این حالت فیوز ولتاژی بالاتر از حد مجاز کولر به آن وارد می‌کند و در نهایت می‌تواند آسیب‌های زیادی به دستگاه شما وارد کند.

کمبود گاز مبرد در سیستم

دیگر موردی که در لیست دلایل پریدن فیوز قرار می‌گیرد کمبود گاز مبرد در کولرگازی است. این حالت حتی می‌تواند سوختن فیوز را هم به دنبال داشته باشد. ممکن دلیل کمبود گاز مبرد، وجود نشتی در لوله‌های انتقال دهنده آن باشد. پس در صورت مشاهده کمبود گاز ابتدا باید به سراغ بررسی لوله‌های انتقال دهنده آن بروید. به طور کلی گاز مبرد دستگاه باید در بازه‌های زمانی مشخص شارژ شود. در غیر این صورت ممکن آسیب‌هایی به دیگر قطعات کولرگازی نیز وارد شود.

خرابی فن کندانسور و علت پریدن فیوز کولر گازی

در صورتی که فن کندانسور کولرگازی معیوب باشد، باعث ایجاد مشکلاتی چون تحت فشار قراردادن کولرگازی و تولید گرمای بیش از حد می‌شود. این گرما و فشار بالا می‌توانند موجب پریدن فیوز شوند. در اکثر مواقعی که پریدن فیوز رخ می‌دهد، به احتمال زیاد دلیل آن یخ‌زدگی کندانسور و کثیفی آن است.

اصلی ترین علت پریدن فیوز کولر گازی و سوختن آن

خراب بودن کمپرسور

کمپرسور یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کولرگازی است که وظیفه اصلی آن تهویه هوا و ایجاد سرما است. پس نقش کمپرسور متعادل کردن دمای خانه است. حال اگر مشکلی در کمپرسور کولرگازی به وجود بیاد، می‌تواند منجر به پریدن فیوز شود. کمپرسور کولر می‌تواند به دلایل زیادی خراب شود که باید ابتدا آن را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

خرابی خازن کولر گازی

خازن یکی از لوازم الکتریکی است که نقش حیاتی و مهمی در کولرگازی دارد. کار اصلی این قطعه تنظیم جریان برق ورودی به فیوز است. حال اگر مشکلی در این قطعه به وجود بیاید یا خراب شود، فیوز کولرگازی می‌پرد. در صورتی که فیوز بسوزد، باید حتما خازن را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن به سرعت آن را تعویض کنید تا آسیب‌های بیشتر به کولرگازی جلوگیری کرده باشید.

آلوده بودن فیلتر هوای کولر گازی

دیگر قطعه‌ای که وجود هرگونه مشکل در آن می‌تواند سبب پریدن و یا سوختن فیوز شود فیلترهای هوا هستند. اگر این فیلتر‌ها کثیف شده باشند، کولرگازی تحت فشار قرار گرفته و دمای آن بالا می‌رود. در صورتی که افزایش دما در قطعات کولرگازی اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد فیوز پریده و یا در مواردی دچار سوختگی می‌شود.

برای پیشگیری از چنین اتفاقی باید به صورت مرتب فیلترهای هوا را تمیز کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید تا فشار وارده شده به کولر را کاهش دهید. وقتی که کولرگازی با افزایش فشار روبه رو شود، فیوز برای جلوگیری از آسیب به دیگر قطعات کولر قطع می‌شود که این حالت ممکن است باعث افزایش صدمات به سیستم شود.

چند نکته در مورد پریدن فیوز کولرگازی

بالاتر شما را با اصلی‌ترین علت پریدن فیوز کولر گازی و سوختن آن آشنا کردیم. برای اینکه تا حد امکان از وقوع این مشکل جلوگیری کنید بهتر است استفاده مستمر و بیش از حد کولر را کنار گذاشته و در بازه‌های زمانی مرتب به آن اجازه استراحت بدهید. همچنین در صورت تعویض فیوز حتما توجه داشته باشید که آن را در سایز مناسبی تهیه کنید تا باعث آسیب به دیگر قطعات کولرگازی نشود.

همچنین از بررسی اتصالات و سیم کشی ساختمان نیز نباید غافل شوید. در صورتی که در سیم کشی ساختمان یا کولرگازی مشکلی وجود داشته باشد، نه‌تنها باعث سوختن فیوز می‌شود بلکه در مواردی می‌تواند سوختن کولرگازی را نیز به دنبال دارد.

علت سوختن فیوز شیشه ای کولر گازی

اگر فیوز شیشه‌ای کولرگازی شما سوخته و عملکرد سابق را ندارد باید درباره دلایلی که باعث سوختن آن شده‌اند اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کنید. البته دلایل سوختن این قطعه باید توسط افراد متخصص در این حرفه بررسی شود اما اگر درباره این دلایل اطلاعاتی داشته باشید می‌توانید تا حدامکان از بروز آن جلوگیری کنید. در نهایت در این بخش قصد داریم به بررسی دلایل سوختن فیوز شیشه‌ای کولرگازی بپردازیم.

گرمای بیش از اندازه محیط کولر گازی

اولین موردی که می‌تواند منجر پریدن فیوز کولرگازی شود، گرمای زیادی محیط است. دستگاه‌های الکترونیکی در صورتی که در دمای بالا قرار بگیرند با مشکلاتی روبه رو می‌شوند که این مشکلات می‌توانند باعث آسیب رسیدن به فیوز کولرگازی و دیگر وسایل الکترونیکی شوند. دلیل این حالت اینست که افزایش دما باعث گرم شدن بیش از اندازه بردهای الکترونیکی شده و این موضوع در آخر می‌تواند باعث ایجاد اختلال در دیگر قطعات نیز دستگاه شود.

برای رفع این مشکل می‌توان از تهویه مناسب و هواکش نیز استفاده کرده تا از وقوع مجدد این حالت پیشگیری کنید. در کنار این موارد تمیزکردن مرتب دستگاه نیز می‌تواند موجب بهبود عملکرد کولرگازی و جلوگیری از ایجاد مشکلات در آن شود.

دلایل اصلی پریدن فیوز کولر گازی و سوختن آن

خراب بودن قطعات الکترونیکی

اگر قطعاتی از کولرگازی مثل ترانزیستورها، کاندنساتورها و رزیستورها دچار اختلال شوند، می‌توانند باعث افزایش بی‌رویه جریان الکتریکی شوند. در چنین شرایطی فیوزها فعال می‌شوند تا بتوانند از آسیب‌های بیشتر به دستگاه جلوگیری کنند. پس می‌توان گفت فیوزها مانند یک سد دفاعی عمل می‌کنند. عملکرد نادرست قطعاتی که نام بردیم ممکن است به دلیل تحمل پایداری نامطلوب، معایب تولیدی و یا نوسانات ولتاژ اتفاق افتاده باشند.

برای اینکه از خرابی و سوختن فیوزها در چنین شرایطی جلوگیری کنید بهتر است با کمک تکنسین‌های متخصص، سرویس‌های دوره‌ای دستگاه را به خوبی انجام دهید. همچنین شما می‌توانید با تهیه قطعات باکیفیت و مرغوب از تولید‌کنندگان معتبر و استفاده از تجهیزات حفاظتی مثل ترموستات‌ها، از سلامت سیستم‌ الکتریکی کولرگازی مطمئن شوید.

افت ناگهانی ولتاژ در کولر گازی

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند موجب سوختن فیوز شیشه‌ای کولرگازی شود نوسانات ولتاژ یا کاهش ولتاژ است. وقتی که کاهش ولتاژ رخ دهد، برد الکترونیکی دستگاه نمی‌تواند به خوبی کار کند که در نهایت این موضوع باعث سوختن فیوز و ایجاد اختلال در کارکرد کولرگازی می‌شود و می‌تواند به سایر اجزای الکترونیکی آن هم آسیب برساند.

برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهای محافظتی مثل استابیلایزرهای ولتاژ و محافظ‌های برق استفاده کنید. با کمک این تجهیزات می‌توان ولتاژ را در محدوده‌ای امن نگه داشته و مطمئن شد که کولرگازیی بی‌وقفه و با عملکرد مناسبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کلام آخر

در این مقاله شما را با دلایل پریدن و سوختن فیوز کولرگازی پنجره‌ای آشنا کردیم. همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین قطعات مربوط به کولرگازی فیوز است که اگر دچار هرگونه مشکلی شود کولرگازی قادر به روشن شدن نخواهد بود و با مشکلات زیادی روبه رو می‌شود. پس برای پیشگیری از چنین حالتی حتما در سرویس‌های دوره‌ای دستگاه به بررسی فیوز هم بپردازید تا خیالتان بابت عملکرد درست آن راحت باشد.

باتشکر از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!