» الکتریکی » علت کار نکردن کلید برق چیست؟
نحوه جدا کردن کلید پریز خراب
الکتریکی

علت کار نکردن کلید برق چیست؟

شهریور ۲۸, ۱۴۰۳ 2017

قطع شدن کلید برق و یا کلید پریزها مشکلی است که همه حداقل برای یکبار با آن روبه رو شده‌اند. این مشکل می‌تواند به دلیل ایراد درخود کلید پریز و یا سیم‌کشی آن ایجاد شده باشد. از آنجا که این حالت بسیار خطرناک است و می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیاورد نباید ساده از کنار آن گذشت و هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کرد. از حوادثی که در صورت خرابی اساسی کلید پریز و یا سیم کشی آن می‌توانند رخ دهند باید به آتش‌سوزی، سوختن لوازم برقی و یا حتی آسیب‌ها جانی اشاره کنیم. در نتیجه اطلاع درباره دلایل رخ دادن این مشکل و دانستن راه‌های رفع آن کمک زیادی به جلوگیری از وقوع این حوادث می‌کند. به دنبال این موضوع قصد داریم در این نوشته به بررسی دلایل کار نکردن کلید برق و راه‌های رفع این مشکل بپردازیم. همراه ما باشید.

دلایل شایع کار نکردن کلید برق

دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. از آنجا که مسائل مربوط به برق‌کشی حساس هستند، بهتر است از افراد متخصص در این زمینه برای رفع مشکلات برق کمک بگیرید. اما از آنجا که کلید برق حساسیت بالایی ندارد می‌توان با کمی بررسی به دلیل کار نکردن و خرابی آن پی برد. در ادامه رایج‌ترین دلایل خرابی کلید برق را برایتان توضیح می‌دهیم.

خرابی کانیزم کلید برق

یکی از مشکلات رایجی که معمولا برای کلیدهای برق رخ می‌دهد خرابی کلید است. در این حالت هرچه به کلید ضربه زده و بخواهید برق را روشن کنید، موفق نمی‌شوید. علت آن هم قرار نگرفتن کله‌گی کلید در جایش است. به عبارت ساده‌تر اگر کلید برق را هرچه فشار دادید در جایش قرار نگرفت، زمان آن رسیده که به سراغ تعویض آن بروید.

اگر در زمینه تعویض کلید برق سابقه‌ای ندارید و نمی‌دانید چطور باید این کار را انجام دهید بهتر است از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. تعویض کلید برق کار چندان پیچیده‌ای نیست و به کمی دقت نیاز دارد. پس این کار را با حساسیت بالایی انجام دهید تا با حوادثی چون برق‌گرفتگی روبه رو نشوید.

آتش گرفتن فیوز یا جرقه مدارشکن

دیگر موردی که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در کلید برق شود آتش‌سوزی فیوز یا جرقه‌ای در مدارشکن است. اگر فیوز خود را بررسی کرده و موتجه شدید مشکل کلید از این قسمت نشات می‌گیرد، عوض کردن کلید نتیجه‌ای ندارد و شما باید مشکل را به صورت اساسی حل کنید. اگر پس از بررسی مدارشکن متوجه شدید فیوز‌ها سوخته‌اند، تنها راه‌حل خلاص شدن از این مشکل تعویض فیوز است. توجه داشته باشید که اگر مداوم با مشکل جرقه‌های مداری روبه رو می‌شوید و اکثرا فیوز آتش می‌گیرد، یعنی بار الکتریکی مکان شما زیاد است. برای خلاصی از این مشکل باید برای کاهش بارالکتریکی محل زندگی خود اقدام کنید.

جرقه کلیدهای برق

مورد دیگری که در رابطه با کلید برق ببسیار اتفاق می‌افتد جرقه زدن آنها هنگام روشن و خاموش کردن برق است. این مشکل که بسیاری از صاحبخانه‌ها نگران کرده به دلایل ساده‌ای چون شل بودن لامپ اتفاق می‌افتد. به عبارت ساده‌تر اگر لامپ برق شل باشد با هرچه روشن و خاموش کردن کلید ممکن است جرقه بزند. برای رفع آن تنها کاری که باید انجام دهید محکم کردن کلید است.

اگر این کار را انجام دادید اما همچنان با مشکل جرقه زدن کلید مواجه بودید احتمالا سیم آزاد زیر صفحه اشکال دارد و یا همچنین ممکن است کلید پریز خراب شده باشد. از آنجا که بررسی سیم آزاد زیر صفحه تخصصی است، اگر در این زمینه تجربه و مهارت کافی ندارید، بهتر است از یک فرد متخصص در این حرفه برای بررسی آن کمک بگیرید. از کنار این موضوع ساده رد نشوید زیرا مشکل در سیم‌کشی برق بسیار خطرناک است و می‌تواند حوادث جبران نا‌پذیری به وجود بیاورد.

حرارت بیش از حد، وزوز یا تشعشع کلیدهای برق

حرارت بیش از حد، وزوز یا تشعشع کلیدهای برق

اگر از کلیدهای دیمری استفاده می‌کنید، داغ شدن یا داشتن صدای وزوز امری طبیعی است. پس در استفاده از این کلیدها نیازی به نگرانی نیست. اما اگر از کلیدهای معمولی استفاده می‌کنید و دارای صدای وزوز یا حرارت بالا هستند باید نسبت به این مسئله حساس باشید. به بیان دقیق‌تر وجود این حالت در کلیدهای معمولی نشان‌دهنده وجود یک سیم شل در یکی از قسمت‌های کلید است. البته مورد دیگری هم می‌تواند باعث افزایش حرارت کلیدهای معمولی و ایجاد صدا در آنها نشود اضافه بار بودن مدارشکن است. در این حالت نیز نمی‌توان بدون داشتن تخصص کاری از پیش برد. پس باید از افراد حرفه‌ای برای بررسی این مشکل کمک بگیرید تا از بروز هرگونه حوادثی جلوگیری کرده باشید. داغ شدن کلید برق می تواند این قطعه را خراب کند.

مراحل تعمیر کلید برق

برای تعمیر پریز برق ابتدا باید منشا مشکل را پیدا کنید. پس از اینکه متوجه شدید کلید برق به چه دلیلی کار نمی‌کند می‌توانید به سراغ تعمیر آن بروید. حال مراحلی وجود دارند که اگر طبق آنها پیش بروید، خطرات ناشی از برق‌گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهید. در ادامه شما را گام به گام با مراحل تعمیر پریز برق آشنا می‌کنیم.

قطع جریان برق

اولین کاری که قبل از تعمیر کلید برق باید انجام دهید، قطع جریان برق است. هرگز این موضوع را فراموش نکنید تا ایمنی لازم را برای کار با سیم‌پیچی‌ها برق را ایجاد کرده باشید.  برای این کار تنها کافیست جریان برق را از طریق کنتور یا تابلو برق ساختمان قطع کنید. پس از انجام این کار بهتر است با کمک یک فازمتر از جاری نبودن جریان برق اطمینان پیدا کنید.

باز کردن قاب کلید

کلید پریزها معمولا به دو شکل توکار یا روکار در ساختمان نصب می‌شوند. اگر پریز شما روکار بود، باید برای باز کردن آن دقت بییشتری به خرج دهید. در غیر این صورت ممکن است اتصالات پریز به دیوار خراب شده و برای شما دردسر ایجاد کند. معمولا قاب پریز را با کمک یک یا دو پیچ به بدنه آن وصل می‌کنند که برای جدا کردن آن باید با کمک یک پیچ‌گوشتی پیچ‌ها را باز کنید.

جدا کردن کلید پریز خراب

پس از اینکه قاب کلید را باز کردید، پریز را بیرون کشیده و سپس باید به سراغ جدا کردن سیم‌ها متصل به آن بروید. این سیم‌ها با پیچ به دور یک رابط فلزی بسته شده‌اند که می‌توان به راحتی با کمک پیچ‌گوشتی آنها جدا کرد. سیم‌هایی که به پریز وصل هستند معمولا سه سیم به رنگ‌های مشکی، آبی و زرد می‌باشند. سیم مشکی سیم فاز، سیم آبی که گاهی به رنگ سفید است نول و سیم زرد سیم ارت (اتصال به زمین) است که در کلید پریز قرار دارند.

علت آتش گرفتن فیوز یا جرقه مدارشکن چیست

نصب کلید برق جدید

هنگام باز کردن کلید قدیمی به ترتیب نصب سیم‌ها توجه کنید. پس از اینکه کلید جدید را آماده کردید، سیم‌ها را به ترتیب قبلی به آن وصل کنید. نکته مورد توجه اینست که نباید پیچ‌های رابط به سیم‌ها را خیلی محکم کنید زیرا این کار در دراز مدت باعث هرز شدن پیچ و یا حتی قطع شدن سیم‌ها می‌شود.

حال اگر بهتر بدانیم چه دلایلی باعث اتصالی کردن کلید برق می‌شوند، بهتر می‌توانیم به حل آشنا بپردازیم. حتی با دانستن این موارد می‌توان از وقوع این مشکل جلوگیری نیز کرد. به دنبال این موضوع در ادامه قصد داریم شما را با دلایل اصلی اتصالی کردن پریز برق و راه‌های رفع این مشکل آشنا کنیم. همراه ما باشید.

دلایل اتصالی کردن پریز برق

دلایلی که باعث اتصالی کردن کلید برق می‌شوند متفاوت‌اند و این مشکل می‌تواند به دلایل کاملا مختلفی رخ دهد. در ادامه رایج‌ترین دلایلی که باعث وقوع این مشکل می‌شوند را برایتان توضیح می‌دهیم.

خرابی سرپیچ‌های کلید برق

از آنجا که سرپیچ‌های کلید برق، برای ایجاد اتصال بین سیم برق و پریز از فلز ساخته می‌شوند، ممکن است در دراز مدت با مشکلی چون هرز شدن و یا زنگ‌زدگی مواجه شوند. در صورت وقوع این مشکل سرپیچ‌ها خراب شده و دیگر قابل استفاده نیستند. در چنین حالتی امکان دارد کلید برق دچار اتصالی شده باشد که باید هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کرد تا با مشکلاتی چون ایجاد جرقه و آتش‌سوزی در ساختمان روبه رو نشوید.

راه حل رفع اتصالی کلید برق به دلیل خرابی سرپیچ‌ها

قبل از انجام هرکاری ابتدا باید مطمئن شوید مشکل پیش آمده از خرابی پیچ هاست. برای مطمئن شدن از این حالت باید اول برق ساختمان را قطع کرده و سپس قاب روی کلید را جدا کنید و به بررسی پیج‌ها بپردازید. اگر هرگونه اثری از زنگ‌زدگی یا هرز شدن در سرپیچ‌ها مشاهده کردید، تنها کاری که باید انجام دهید تعویض کلید برق است. در این حالت تنها راه‌حل ممکن همین است و نباید به هیچ عنوان مسئله تعویض کلید را به بعدا موکول کنید.

پیچیدگی سیم‌ها به دور هم در داخل کلید ‌برق

همانطور که بالاتر به این موضوع اشاره کردیم، تعداد سیم‌های درون کلید برق بین 2 تا 3 عدد است. اگر ساختمان شما از سیم ارت پشتبانی کند تعداد سیم‌ها 3 عدد است در غیر این صورت شما با دو سیم مشکی و سفید (آبی) روبه رو هستید. اگر برق کار ساختمان حین برق‌کشی اصول کار را به خوبی رعایت کرده باشد با چنین مشکلی روبه رو نمی‌شوید. اما در غیر این صورت ممکن است 3 سیم و یا حتی 2 سیمی که در داخل پریز وجود دارند به هم پیچیده شده و در نهایت باعث ایجاد اتصالی شوند.

روش رفع اتصالی کلید برق به دلیل پیچیدگی سیم‌ها

اگر متوجه شدید اتصالی کلید برق به دلیل پیچیدگی سیم هاست باید برق خانه را قطع کرده و سپس قاب پریز برق را جدا کنید. سیم‌های درون پریز را منظم و اصلاح کرده تا به راحتی مشکل اتصالی کلید را از بین ببرید.

شل بودن اتصالات بین سیم‌ها و سرپیچ‌های کلید برق

دیگر موردی که باعث اتصالی کلید برق می‌شود شل شدن اتصالات سیم هاست. در واقع این حالت یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای کلید برق اتفاق می‌افتد. در این حالت سیم‌هایی که به سرپیچ‌های کلید وصل هستند شل می‌شوند. این شل شدن ممکن است به دلیل استفاده مداوم از کلید برق اتفاق افتاده باشد. البته نصب غیراصولی و برق‌کشی نامناسب نیز می‌تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد. شل شدن سیم های برق متصل به سرپیچ‌های پریز را می‌توان با توجه به صدای کلیک یا جرقه‌های کوچک متوجه شد.

رفع اتصالی کلید برق به دلیل شل شدن سیم‌ها

اول ایمنی بعد کار! مطمئنم این موضوع را فراموش نکرده‌اید که باید قبل از هرکاری ابتدا برق ساختمان را قطع کنید. برای ایمنی بیشتر توصیه می‌شود لوازم برقی را از برق کشیده و تمام کلیدها را در حالت خاموش قرار دهید. پس از این کار قاب پریز را جدا کرده و در صورت نیاز با کمک یک چراغ قوه نحوه اتصال تمام سیم‌های برق به پیچ‌های داخل کلید را بررسی کنید.

اگر هرکدام از سیم‌های متصل به پیچ‌های داخلی شل شده و یا کاملا جدا شده بود، باید با دقت بالا برای بستن مجدد آن تلاش کنید. این کار فرایند خاصی ندارد و تنها باید با کمک یک پیچ‌گوشتی پیچ را باز کرده، سپس سیم را در زیر آن قرار دهید و پیچ را ببندید. دقت کنید که در بعضی از کلیدهای برق، سیم به صورت فشاری در داخل ترمینال نصب شده در داخل کلید وصل می‌شود.

در این صورت باید سیم‌ها را مجددا به داخل ترمینال فشار دهید، اگر ترمینال‌ها معیوب شدند، از مدل سرپیچ‌دار استفاده کنید. به طور کلی این موضوع مهم است که سیم‌های برق به طور صحیح و محکم به پیچ‌ها وصل شوند و در هیچ کدام از آنها شل‌شدگی وجود نداشته باشد.

نشتی آب به درون کلید برق

احتمالا همه با این موضوع آشنایی دارید که هرگونه تماس آب با برق می‌تواند باعث اتصالی در سیم‌کشی شود. شاید در نگاه اول نفوذ آب به درون کلید برق کمی دور از ذهن به نظر بیاید اما باید بدانید این موضوع بارها اتفاق افتاده و منجر به حوادث بسیار بزرگی شده است. اگر آب به درون کلید برق نفوذ کند، نه‌تنها اتصالی کردن برق ساختمان را به دنبال دارد، بلکه می‌تواند باعث بروز حوادث بزرگ‌تر مانند آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی شود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود آب به درون کلید و پریز نفود کند، عدم استفاده از پریزهای محافظ‌دار مخصوص محیط‌های مرطوب است. این کار باید هنگام سیم‌کشی ساختمان انجام شود تا بتوان کلیدهای برق را با خیال راحت در محیط‌های مرطوبی چون حمام، آشپزخانه و حیاط استفاده کرد. این نوع کلیدهای برق به محافظ‌های IP44 مجهز هستند که در صورت اتصالی و نشتی آب، به طور خودکار برق را قطع می‌کنند.

جدا از موارد بالا نشتی لوله‌های آب سرد و گرم هم می‌تواند به درون پریزها نفوذ کند. در چنین حالتی باید به سراغ علائم نشتی آب رفته و هرچه زودتر دلیل این مشکل را تشخیص داد تا بتوان از حوادث بزرگ‌تر جلوگیری کرد.

دلایل شایع کار نکردن کلید برق

راه حل رفع اتصالی کلید برق به دلیل نشتی آب

اگر بتوانید ابتدا دلیل نشتی آب به دورن کلید برق را شناسایی کنید، راحت‌تر و در زمان کمتری می‌توانید به رفع این مشکل بپردازید. برای مثال اگر نشتی از لوله آب اتفاق افتاده باشد باید قبل از حل مشکل برق با کمک افراد متخصص در این حرفه به سراغ رفع نشتی آب رفته و سپس کلید برق را تعویض کرد. در غیر این صورت طولی نمی‌کشد تا دوباره با این مشکل مواجه شوید.

اما اگر پس از بررسی متوجه شدید علت نشتی آب به درون پریز، استفاده نکردن از کلیدهای محافظ‌دار در محیط‌های مرطوب بوده است، چاره‌ای جز تعویض کلید‌های معمولی با کلیدهای محافظ‌دار ندارید. تنها در این صورت است که می‌توانید از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کنید.

فرسوده بودن سیم‌های برق و یا کلید

یکی دیگر از شایع‌ترین دلایلی که باعث اتصالی کلید برق می‌شود، قدیمی و فرسوده بودن سیم‌کشی ساختمان و یا کهنه بودن پریز برق است. وقتی که زمان زیادی از سیم‌کشی خانه بگذرد، به مرور سیم‌ها فرسوده شده و روکش آنها از بین می‌رود. در این حالت لایه سیم‌های مسی و یا آلمینیومی داخل سیم به روکش فلزی پریز با دیگر سیم‌ها برخورده کرده و در نتیجه باعث ایجاد اتصالی می‌شود.

برای اینکه هیچ اتصالی در کلید و سیم‌ها به وجود نیاید با قسمت‌های لخت سیم که در زیر پیچ قرار می‌گیرند با پوشش پلاستیکی مخفی شوند تا هیچگونه تماسی بین آنها با بدنه کلید و یا دیگر سیم‌ها ایجاد نشود.

راه حل رفع اتصالی کلید برق به دلیل قدیمی بودن سیم‌ها

برای رفع این مشکل نیاز است برق ساختمان را قطع کرده و بعد قاب کلید را جدا کنید. پس از باز کردن قاب، سیم‌های متصل به پیچ‌ها به راحتی قابل مشاهده هستند. آن پیچ‌ها را باز کرده و سیم‌ها را به طور کامل آزاد کنید. سپس با کمک یک سیم‌چین باید مقدار آسیب‌دیده سیم را جدا کرده و به اندازه چند سانتی‌متر سر سیم را لخت کنید.

سر سیم لخت شده را زیر سرپیچ‌های پریز قرار دهید و آن را با کمک پیچ‌گوشتی محکم ببندید. حواستان باشد سیم را کاملا محکم کنید تا مدتی بعد دوباره مجبور نشوید این فرایند را طی کنید.

اتصال دو عدد سیم به زیر یک سرپیچ

دیگر موردی که در لیست دلایل اتصالی کلید برق قرار می‌گیرد، اتصال همزمان دو سیم به یک سرپیچ است. اگر متوجه شدید که دو یا سه سیم برق به پیچ در کلید وصل شده‌اند، باید آن را جز دلایل اصلی اتصالی و عملکرد نادرست کلید برق بدانید.

این حالت بسیار خطرناک بوده و کاری غیرمجاز است. در واقع هر سیم برای اتصال به یک پیچ طراحی شده و باید هرکدام از سیم‌ها به صورت جداگانه وصل شوند. در این کار سیم‌هایی که کنار هم قرار دارند به هم چسبیده و باعث ایجاد اتصالی می‌شوند.

راه حل رفع اتصالی کلید به دلیل بستن همزمان چند سیم به زیر یک پیچ

اگر می‌خواهید برق رفع این مشکل عمل کنید باید طبق روال معمول برق ساختمان را قطع کرده و سپس دست به‌کار شوید. پس از آن قاب پریز را جدا کرده و پیچ را باز کنید. چند سانت از سیم‌های به‌ هم تابیده را کوتاه کرده و سر آنها را لخت کنید. سپس هرکدام از آنها را به پیچ مربوطه وصل کرده و پریز را ببندید.

نکات ایمنی بررسی کلید برق

مشکل برق مسئله بسیار حساسی است و در صورت غفلت می‌تواند مشکلات بسیار بزرگی به وجود بیاورد. از این رو نکاتی وجود دارند که توجه به آنها باعث کاهش خطرات ناشی از جریان برق می‌شود. از اقدامات مهمی که هنگام بررسی کلید برق باید آنها را انجام دهید باید به پوشیدن دستکش‌های لاستیکی، عدم استفاده از جواهرات فلزی، عدم کار در فضای مرطوب و … اشاره کنیم.

مورد دیگر اینست که قبل از انجام هرکاری ابتدا باید جریان برق را قطع کنید. به هیچ عنوان هنگامی که برق جریان دارد دست به تعمیر سیم‌پیچی و یا حتی کلید برق نزنید. این موضوع بسیار مهم است و بی توجهی به آن منجر به حوادث جبران ناپذیری می‌شود.

با انجام موارد بالا می‌توان خطرات ناشی از برق‌گرفتگی را تا حد زیادی کاهش داد. اما اگر شما هیچگونه مهارت و تخصصی در کار با سیم‌کشی الکتریکی ندارید نباید به هیچ عنوان به انجام و بررسی مشکلات برق بپردازید. پس اگر هیچ اطلاعاتی درباره کلید برق ندارید از یک برق کار حرفه‌ای مشورت بگیرید.

سخن آخر

علت کار نکردن کلید برق می‌تواند بسیار گسترده‌تر از موارد بالا باشد که در این حالت باید حتما از افراد متخصص در این حرفه کمک بگیرید. اگر این مشکل در کوتاه‌ترین زمان حل نشود، می‌تواند آسیب‌ها و صدمات زیادی را هم به وسایل برقی و برق کشی خانه و هم به افراد وارد کند. پس نسبت به آن حساس باشید و به هیچ عنوان حل مشکلات کلید برق را به بعدا موکول نکنید. در این مقاله شما را با رایج‌ترین دلایل کار نکردن کلید برق و همچنین دلیل اتصالی آن آشنا کردیم. امیدواریم با مطالعه این نوشته به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!