» همتراز کاشی و سرامیک » نحوه کاشی کاری با چسب
چسب کاشی و سرامیک
همتراز کاشی و سرامیک

نحوه کاشی کاری با چسب

مرداد ۹, ۱۴۰۳ 7087

برای چسباندن کاشی روش‌های مختلفی وجود دارد که از رایج‌ترین آنها باید به استفاده از چسب کاشی و ملات سیمان اشاره کنیم. این دو روش هرکدام فرایند انجام متفاوتی دارند و مزایا و معایب آنها با هم فرق می‌کند. کاشی‌کاری با چسب یکی از روش‌های چسباندن کاشی روی کف یا دیوار است که امروزه جایگزین استفاده از ملات شده است. این چسب‌ها انواع مختلفی دارند و در مدل‌های متنوعی به بازار ارائه می‌شوند. از آنجا که نحوه کار این چسب‌ها با ملات سیمان فرق می‌کند در این نوشته می‌خواهیم به بررسی نحوه کاشی‌کاری با چسب و تفاوت‌های آن با سیمان بپردازیم. همراه ما باشید.

کاشی کاری با چسب

نصب کاشی با چسب روی سیمان، یکی از روش‌های نوین کاشی کاری در صنعت ساختمان است. در روش‌های قدیمی‌تر، برای چسباندن کاشی از ملات که از سیمان و آب ساخته می‎‌شد استفاده می‌کردند. اما در روش امروزی کاشی کاری با چسب با استفاده از چسب ساختمانی مخصوص، کاشی‌ها را به طور مرتب و تمیز روی سطح مورد نظر می‌چسبانند. این چسب ساختمانی را با نام دیگر چسب کاشی نیز می‌شناسند. قدرت چسبندگی چسب کاشی بسیار بالاست و استفاده آن نیز ساده است. با استفاده از این چسب سرعت فرایند کاشی‌کاری افزایش پیدا می‌کند و انرژی کمتری از شما می‌گیرد.

مراحل کاشی کاری با چسب

آموزش نصب کاشی و سرامیک با چسب

کاشی کاری با استفاده از چسب بسیار ساده است و مراحل خاصی ندارد؛ اما در این بین نیاز است نکاتی را رعایت کرده و دقت بالایی در انجام کار داشته باشید. لام است بدانید چسب کاشی به دو دسته پودری و خمیری تقسیم می‌شود که با نام‌های چسب خمیری و پودری معروف هستند. کاشی کاری با هر دو این چسب‌ها به بهترین شکل انجام می‌شود و مراحل آن‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارد. برای اینکه بتوانید کاشی را با استفاده از چسب بچسبانید باید مراحلی را طی کنید. اولین قدمی که قبل از انجام هرکاری باید انجام دهید اینست که ابعاد کاشی را اندازه‌گیری کنید. در ادامه شما را گام به گام با نحوه کاشی‌کاری با چسب آشنا می‌کنیم.

انجام زیرسازی

در این مرحله از نصب کاشی با چسب روی سیمان باید زیرسازی مورد نیاز را انجام دهید. زیرسازی کارهایی را در برمی‌گیرد که باعث تراز و هم سطح شدن قسمت‌های لازم می‌شود. برای اینکه بتوانید نصب کاشی با چسب روی سیمان را به بهترین شکل انجام دهید باید سطح مورد نظر را کاملا تراز کرده و هیچگونه ناهمواری در آن باقی نگذارید. همچنین باید حواستان باشد که سطح کاملا تمیز بوده و هیچ آلودگی روی آن وجود نداشته باشد. اگر قسمتی که می‌خواهید آن را کاشی کاری کنید گچی، سیمانی یا چوبی است، ابتدا باید از ماده‌ای به نام پرایمر استفاده کرده و آن را روی تمامی قسمت‌های مورد نظر پخش کنید.

رطوبتی که در گچ، سیمان و چوب وجود دارد بسیار بالاست و می‌تواند به مرور زمان مدت باعث از بین رفتن چسبندگی چسب شود. دلیل استفاده از پرایمر اینست که این رطوبت را به خود جذب می‌کند و از باز شدن کاشی‌ها جلوگیری خواهد کرد. بعد از اینکه سطوح را با پرایمر کاملا پوشش دهید باید چند روز صبر کنید تا کاملا خشک شود. بعد از اینکه مراحل زیرسازی به طور کامل انجام دادید، سطح برای چسباندن کاشی‌ها آماده است. در این زمان می‌توانید اندازه گیری‌های مورد نیاز را انجام داده و در صورت نیاز خط‌کشی سطح را به خوبی انجام دهید.

آماده نمودن چسب کاشی

اگر از چسب خمیری برای چسباندن سرامیک روی کف استفاده می‌کنید نیازی به آماده‌سازی ندارد. این چسب به همان شکلی که به دست مشتری می‌رسد قابل استفاده است. اما اگر می خواهید از چسب پودری استفاده کنید، باید طبق دستورالعمل‌هایی که روی بسته بندی این چسب نوشته شده‌اند، آماده سازی‌های لازم را انجام دهید. برای آماده سازی چسب پودری معمولا پودر چسب را کم کم با میزان مشخصی آب ترکیب می‌کنند. برای اینکه سرعت انجام اینکار افزایش پیدا کند بهتر است از یک مته یا میکسر استفاده کنید. برای نگهداشتن کاشی و سرامیک هم بهتر است از همتراز کاشی و سرامیک استفاده کنید تا راحت تر بتوانید آنها را روی سطح بچسبانید.

چسب را روی سطح پخش کنید

پس از اینکه چسب آماده شد آن را از طریق یک ماله شیاردار روی سطح به خوبی پخش کنید. البته می‌توانید چسب را به پشت کاشی‌ها بزنید و پخش کنید؛ اما با مالیدن چسب روی سطح پایان کار تمیزتری خواهید داشت. دلیل استفاده از ماله شیاردار اینست که روی سطح چسب شیار و پستی و بلندی ایجاد می‌کند و این کار باعث چفت شدن و چسبندگی بهتر کاشی به دیوار خواهد شد.

ناگفته نماند که هنگام پخش چسب با ماله شیاردار، باید حواستان باشد که لایه‌های چسبکاملا نازک و یکدست پخش شوند. نکته دیگر اینست که باید به اندازه‌ای روی سطح چسب بزنید که بتوانید حداکثر تا سی دقیقه آن محل را با کاشی پر کنید. در غیر این صورت و گذشت زمان زیاد چسب سفت خواهد شد و فرایند چسباندن سرامیک کف روی سیمان با مشکلاتی روبه رو می‌شود.

چسباندن کاشی‌ها به سطح مورد نظر

بعد از اینکه ملات را به طور کامل روی سطح پخش کردید باید با دقت کامل کاشی‌ها را کنار هم بچینید. برای این کار بهتر است از یک طرف دیوار شروع کرده و به ترتیب کاشی‌ها را در کنار هم قراردهید تا به انتهای دیوار برسید. برای اینکه فاصله کاشی‌ها یکسان و مناسب باشد باید از گوه و کلپیس کاشی استفاده کنید. توجه داشته باشید که کاشی‌ها حداقل به 3 تا 4 ساعت زمان نیاز دارند تا چسب خودش را بگیرد و کاشی به سطح مورد نظر بچسبد.

بندکشی کاشی و سرامیک

در نهایت پس از اینکه سه الی چهار ساعت از زمان چسباندن کاشی‌ها گذشت، باید به سراغ انجام مرحله آخر بروید. این مرحله بندکشی است. در بندکشی کاشی‌ها ملات دوغاب سیمان را آماده کرده و به سرعت آن را در میان فاصله‌های خالی میان کاشی‌ها بریزید. پس از پرکردن فاصله‌ها، اضافات دوغاب را با استفاده از یک اسفنج یا حوله مرطوب پاک کنید. دوغاب سریع خشک می‌شود به همین دلیل باید بلافاصله پس از آماده کردن از آن استفاده کنید.

انواع چسب کاشی

بهترین روش نصب کاشی و سرامیک با چسب

چسب کاشی با توجه به شکل ظاهری، ساختار و نحوه آماده سازی به دو دسته زیر تقسیم می‌‌شود:

  • چسب کاشی خمیری
  • چسب کاشی پودری

این دو چسب خصوصیات ویژه خود را دارند و نحوه کار با آنها متفاوت است. اما به طور کلی هردو آنها یک کار را انجام می‌دهند. نحوه کاشی با چسب پودری و خمیری با هم فرق می‌کند. در ادامه شما را با ساختار و ویژگی‌های هر یک از این چسب‌ها آشنا می‌کنیم.

چسب کاشی خمیری

چسب کاشی خمیری به شکل سطلی در بازار وجود دارد. این چسب حالت خمیری دارد و به آماده سازی قبل استفاده نیاز ندارد و به بلافاصله پس از خرید می‌توان از آن استفاده کرد. چسب خمیری برای انجام کارهایی مثل نصب کاشی و سرامیک دیوار و کف مناسب کاربرد دارد. چسب خمیری را با نام دیگر چسب پلیمری هم می‌شناسند.

چسب کاشی پودری

چسب کاشی پودری همانطور که از نامش پیداست حالت پودری دارد به صورت بسته‌های حاوی پودر خشک به بازار عرضه می‌شود. پس از خرید این چسب بایید آن را با مقدار معینی آب، که مقدار آن روی بسته بندی محصول ذکر شده است، ترکیب کنید. سپس از ترکیبی که بدست آمد مانند چسب خمیری برای چسباندن کاشی‌ها استفاده نمایید. چسب کاشی از ترکیباتی بر پایه سیمان ساخته شده است و حدود 24 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد.

ترکیبات چسب کاشی

چسب کاشی از مواد شیمیایی و معدنی مثل ماسه ریز، سیمان پورتلند غیر آلی و افزودنی‌هایی با قدرت چسبندگی تشکیل می‌شود. در روند تولید این چسب، از موادی استفاده شده که بالاترین قدرت چسبندگی و سبک‌ترین وزن را دارند. این کار باعث شده در زمان انجام کاشی‌کاری زمان و انرژی زیادی تلف نکنید. ترکیباتی که در چسب کاشی استفاده شده‌اند، باعث ایجاد اتصالی بسیار قوی میان کاشی و سطح شده‌اند که این مورد کاشی‌ها را با استحکام بالا به سطح می‌چسباند و باعث می‌شود و در برابر فشار، رطوبت و… از خود مقاومت نشان دهند.

مزایای کاشی کاری با چسب

نصب کاشی با چسب روی سیمان نسبت به دیگر روش‌ها از مزایای زیادی برخوردار است و بسیار آسان‌تر است. در ادامه مزایای استفاده از این روش را برایتان آورده‌ایم.

  • کاشی کاری با استفاده از چسب کاشی، استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به روش‌های سنتی کاشی کاری از خود نشان می‌دهد.
  •  قدرت چسبندگی این روش بسیار بیشتر است و سرد و گرم شدن به هیچ عنوان باعث ترک خوردن آن نمی‌شود.
  •  با استفاده از چسب کاشی فضای کار شده کاملا تمیز خواهد بود و زیبایی بیشتری خواهد داشت.
  • نحوه کاشی کاری با چسب بسیار راحت بوده و نیاز به داشتن تخصص خاصی در این زمینه ندارد. تنها باید از ابزار کاشی مناسب مثل کلیپس، همتراز، گوه و … برای تمیز درآمدن کار استفاده کنید.
  •  همچنین سرعت انجام کار نیز در این روش بالاست و شما را از دردسرهای درست کردن ملات‌های سیمانی راحت می‌کند.

معایب کاشی کاری با چسب

نصب کاشی با چسب روی سیمان، یکی از روش‌های نوین کاشی کاری در صنعت ساختمان است.

این روش همانطور که مزایایی دارد از معایبی هم برخوردار است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  •  از معایب مهم این روش ی‌توان به زمان خشک شدن طولانی‌تر آن نسبت به روش‌های دیگر اشاره کرد.
  •  در صورتی که می‌خواهید کاشی‌های حمام را با استفاده از چسب بچسبانید حتما از مقدار زیادی چسب استفاده کنید، چراکه اگر مقدار چسب مصرفی کم باشد و یا کاشی‌ها خوب آب‌بند نشده باشند، بخاطر اینکه فضای حمام مرطوب است، چسب خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد و در نهایت کاشی‌ها دچار ریزش می‌شوند. اما اگر به میزان مناسب از چسب استفاده کرده و کاشی‌ها را آب بند کنید، دیگر جای نگرانی نیست و چسب به بهترین شکل عمل خواهد کرد.

چسب کاشی بهتر است یا سیمان؟

اینکه استفاده از چسب کاشی بهتر است یا سیمان تقریبا برای همه افراد سوال است. از آنجا که بالاتر شما را با مزیت‌ها و ویژگی‌های چسب کاشی آشنا کردیم باید به برتر بودن چسب پی برده باشید. در واقع سیمان با اینکه قیمت مناسب‌تری دارد اما انرژی بسیار زیادی اتلاف می‌کند. همچنین اگر سیمان زیر کاشی در معرض تغییر دمای شدید قرار بگیرد ترک می‌خورد و باعث افتادن کاشی می‌شود. باتوجه به موارد گفته شده می‌توان گفت استفاده از چسب بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.

سخن پایانی

نصب کاشی با چسب روی سیمان یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های چسباندن کاشی در سطوح و فضاهای مختلف است. استفاده از چسب از لحاظ‌های زیادی به‌صرفه‌تر از دیگر روش‌هاست. استفاده از این محصول بسیار ساده است و تمامی افراد بدون داشتن مهارت خاصی می‌توانند از آن برای چسباندن کاشی‌ها استفاده کنند. در این مقاله شما را با نحوه کاشی‌کاری با چسب آشنا کردیم و مزایا و معایب این روش را برایتان توضیح دادیم. با توجه به موارد گفته شده امیدواریم بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!