پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 07
» شیلنگ » شیلنگ هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟
بهترین مارک شیلنگ هیدرولیک را چگونه انتخاب کنیم
شیلنگ - شیلنگ فشار قوی

شیلنگ هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

خرداد ۱۳, ۱۴۰۲ 110387

شیلنگ هیدرولیک نوعی شیلنگ تخصصی است که در محیط‌های تجاری و صنعتی کاربرد دارد و به طور خاص برای انتقال مایع هیدرولیک به اجزای هیدرولیک، سوپاپها، محرک ها و ابزارها طراحی شده است. این شیلنگ انعطاف پذیر است و از آنجایی که سیستم های هیدرولیک اغلب در فشارهای زیاد یا بسیار بالا کار می‌کنند، معمولا آنها را با چندین لایه تقویت کننده می‌سازند.

این لایه ها به شیلنگ استحکام و دوام می‌دهند و از یک لوله داخلی، یک لایه تقویت شده و یک لایه بیرونی تشکیل شده اند.

  • لوله داخلی: این لایه به طور مستقیم با مایع هیدرولیک در ارتباط است. بنابراین باید با این مایع سازگار بوده و ساختار آن را تغییر ندهد. در واقع هنگام انتخاب شیلنگ اگر بخواهید روغن یا مواد شیمیایی خاصی را منتقل کنید. باید به این نکته دقت داشته باشید که مواد مورد استفاده از جمله نوع مایع، غلظت و ساختار آن با لایه داخلی شیلنگ سازگاری داشته و به آن آسیب نزنند.
  • لایه میانی: این لایه را به عنوان لایه مسلح نیز می‌شناسند و معمولا شامل چندین لایه دیگر می‌شود. لایه میانی به تحمل فشار بالای داخل شیلنگ کمک می‌کند.
  • لایه بیرونی: لایه بیرونی خارجی ترین لایه شیلنگ می‌باشد که از شیلنگ در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

ویژگی مهم شیلنگ هیدرولیک

ابعاد، مشخصات، عملکرد، نوع ساخت و… پارامترهای مهمی هستند که هنگام خرید و استفاده از شلنگ هیدرولیک باید در نظر گرفته شوند.

ابعاد شیلنگ شامل قطر داخلی، قطر خارجی و حداقل شعاع خمش است. همچنین اندازه شیلنگهای هیدرولیک با قطر داخلی و خارجی آنها مشخص می‌شود. قطر داخلی به داخل شیلنگ یا آستر اشاره دارد. قطر بیرونی اغلب یک مشخصات اسمی برای شیلنگهای چین دار یا راه راه است.

انواع شیلنگ هیدرولیک

این نوع شیلنگ‌های هیدولیکی خود انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

شیلنگ بافته شده

این یک شیلنگ فشار قوی است که برای تأمین انرژی کارهای صنعتی وعمومی طراحی شده است. در ساختار آن یک، دو یا سه سیم فولادی بافته شده وجود دارد. معمولاً برای انتقال سیالات نفتی یا آب استفاده می‌شود و در دماهای بین منفی 40 درجه سانتیگراد تا 100 درجه سانتیگراد کار می‌کند.

شلنگ چند مارپیچ

این نوع شیلنگ بسیار منعطف است و باتوجه به ساختار داخلی که دارد برای انتقال مایع هیدرولیک با فشار بالا مناسب می‌باشد. از این شیلنگ معمولاً برای انتقال روغن‌های معدنی و هیدرولیک یا امولسیون‌های آب و روغن استفاده می‌شود و در ساخت‌وسازها، کارهای عمران، معادن، صنایع نفت و کشاورزی کاربرد دارد.

شیلنگ کم فشار

شیلنگ کم فشار از پارچه بافته شده است به همین علت بسیار انعطاف پذیر است اما برای فشارهای بالامناسب نیست.

شلنگ بافته شده از جنس استنلس استیل

این شیلنگ های سنگین که توسط سیم فولادی ضد زنگ تک یا دوتایی بافته شده اند، در کاربردهای تهاجمی مانند انتقال مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها بسیار بادوام هستند و می‌توانند در حراررت یا فشار بالا مقاومت کنند.

شیلنگ استیم

شیلنگ استیم یا شیلنگ بخار برای انتقال بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که حرارت بخار بسیار بالا است نمی توان از شیلنگ های معمولی استفاده کرد. زیرا امکان پارگی آنها بالا بوده و ممکن است مواد به بیرون پاشیده شود. این شیلنگ انعطاف پذیری بالایی دارد. با لایه سیم تقویت شده و در برابر دمای بالا مقاوم می‌باشد.

شیلنگ هیدرولیک فشار قوی

شیلنگ هیدرولیک فشار قوی از چندین لایه ساخته شده و برای انتقال سیالات با فشار قوی مناسب است. کاربرد این شیلنگ انتقال سیالات گوناگن از جمله روغن؛ آب، اسید و … می‌باشد.

 شیلنگ سیم دار

شیلنگ سیم دار هیدرولیک همان طور که مشخص است به وسیله سیم تقویت شده اند. به همین علت به راحتی می‌توانند سیالات با فشار بالا را منتقل کنند. این شیلنگ  انعطاف پذیر است و معمولا به صورت تک لایه یا دو لایه تولید می‌شود.

شیلنگ روغن

شیلنگ هیدرولیک روغن برای انتقال روغن در سیستمهای تحت فشار کاربرد دارد. لایه داخلی این شیلنگ کاملا یکپارچه است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

شیلنگ هیدرولیک ترموپلاستیک

آنها از دو لایه مواد ترموپلاستیک ساخته شده اند که توسط یک لایه تقویت کننده میانی از سیم یا الیاف مصنوعی جدا شده اند. آنها می‌توانند در دماهای بسیار پایین کار کنند و در برابر سایش مقاوم هستند، آنها را در تجهیزات هیدرولیک و همچنین خطوط روانکاری که در آن قطر خارجی کوچک مورد نیاز است،استفاده می‌کنند.

شیلنگ چند عنصری

شیلنگ هیدرولیک چند عصری از بیش از یک شیلنگ ساخته شده است. موادی که به شیلنگ هیدرولیک آسیب می‌زنند عبارتند از:

  • اشعه ماوراء بنفش
  • ازن
  • آب شور
  • مواد شیمیایی
  • آلایندهها
  • و …

ساختار شیلنگ هیدرولیک

شیلنگ هیدرولیک معمولاً از چندین ماده ساخته می‌شود، مواد اولیه که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل الاستومرها، فلوروپلیمرها، سیلیکون، ترموپلاستیک، فلز و سازه های کامپوزیت یا چند لایه می‌باشد.

شیلنگ های هیدرولیک الاستومری یا لاستیکی اغلب انعطاف پذیری بالایی دارند.

شیلنگ فلوروپلیمر انعطاف پذیری خوبی دارد، مقاومت شیمیایی آن بالا بوده و  می‌تواند دماهای بالا را تحمل کند.

شیلنگ هیدرولیک ترموپلاستیک محکم بوده و و در برابر پیچ خوردگی مقاوم هستند.

شیلنگهای فلزی مقاومت حرارتی بالایی دارند و اغلب می‌توانند فشارهای بسیار بالایی را تحمل کنند. آنها می‌توانند سفت یا انعطاف پذیر باشند.

مقایسه شیلنگ هیدرولیک با لوله‌های سخت

شیلنگ‌های هیدرولیک انعطاف‌پذیربوده و در مقایسه با لوله‌های سفت، مسیریابی و نصب آسان‌تری دارند. آنها لرزش و صدا را به میزان زیادی از بین می‌برند، نوسانات فشار را کاهش داده و اجازه حرکت بین قطعات را می‌دهند. این شیلنگ ها بهره وری بالایی دارند و با محیط زیست سازگارند. همچنین شیلنگ‌های هیدرولیک فشارهای بالاتر، گرما و سرمای شدید را تحمل می‌کنند و طیف وسیعی از مایعات را انتقال می‌دهند.

استانداردهای شیلنگ هیدرولیک

شیلنگ های هیدرولیک به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: شیلنگ هایی که با استانداردهای SAE  مطابقت دارند و شیلنگهای هیدرولیک که دارای استاندارد EN یا استاندارد اروپایی هستند. این استانداردها در قاره آمریکا، اروپا و استرالیا پر کاربرد هستند. همچنین در سراسر آسیا نیز استفاده می‌شوند، شیلنگ دارای رتبه بندی EN در مقایسه با شیلنگ SAE با سایز مشابه، فشار بالاتری را تحمل می‌کند در نتیجه ایمن تر است.

کاربرد شلنگ هیدرولیک چیست؟

درست مانند شیلنگی که ممکن است برای آبیاری باغ خود از آن استفاده کنید، هدف شلنگ هیدرولیک این است که اجازه دهد سیال یا مایع هیدرولیک از یک قسمت به قسمت دیگر جریان یابد. در واقع  شیلنگ هیدرولیک مجرای است که تضمین می‌کند سیال بدون مانع حرکت کند و به سیستمهای هیدرولیک برسد. در واقع، اگر شیلنگ هیدرولیک از کار بیفتد، می‌تواند کل خطوط تولید را متوقف کند و ماشین آلات مهم را تا زمانی که شیلنگ جایگزین شود، خاموش کند.

شیلنگهای هیدرولیک در صنایع مختلفی از ساخت و ساز و تولید گرفته تا تدارکات، کشاورزی، داروسازی، ریلی و خودروسازی استفاده می‌شود. همچنین این شیلنگ را در خطوط تولید کارخانه، وسایل نقلیه، ناوگان، هواپیما سازی، کارخانه ،کشاورزی، تجاری و… پیدا خواهید کرد.

چگونه نوع مناسب شلنگ هیدرولیک را انتخاب کنم؟

همه شیلنگ های هیدرولیک یکسان نیستند، بنابراین هنگام خرید یک شیلنگ هیدرولیک جدید یا جایگزین، مهم است که با افراد متخصص مشورت کنید. زیرا به شما کمک می‌کنند که مناسب ترین شیلنگ را تهیه نمایید.

برای خرید شیلنگ هیدرولیک می توانید به فروشگاه بازاری مراجعه کنید.

موارد مهمی که بر نوع شیلنگ هیدرولیک تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  • نوع سیال عبوری از شیلنگ
  • شرایط کاری که شیلنگ در معرض آن قرار می‌گیرد (فشار/دما)
  • اندازه شلنگ (قطر و طول)
  • انعطاف پذیری و دوام شیلنگ
  • انتهای و کوپلینگ (آنچه که شیلنگ به آن وصل خواهد شد)

نتیجه گیری

شیلنگ هیدرولیک برای انتقال سیلات به سیستم های هیدرولیکی کاربرد دارند. ساختار این شیلنگ به صورت لایه لایه می‌باشد. شیلنگ هیدرولیک انواع مختلفی دارد از جمله سیم دار، تقویت شده و … . قطر و سایز شیلنگ ارتباط مستقیمی با نوع سیالات و سیستم هیدرولیکی دارد.

امیدواریم خواندن ای مقاله برای شما مفید بوده باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!