» همتراز کاشی و سرامیک » نحوه تشخیص درجه کیفیت کاشی و سرامیک
نحوه تشخیص درجه کیفیت کاشی و سرامیک
همتراز کاشی و سرامیک

نحوه تشخیص درجه کیفیت کاشی و سرامیک

مهر ۲۰, ۱۴۰۳ 42616

حتما می‌دانید کاشی و سرامیک به صورت درجه‌بندی شده است و هر یک از درجه‌ها از نظر کیفیت با همدیگر تفاوت دارند. به طور کلی درجه‌های سرامیک و کاشی شامل درجه 1، 2، 3 و 4 است. در برخی از شرکت‌های تولیدی محصولات درجه 5 نیز تولید می‌شود. اما درجه کیفیت کاشی و سرامیک چطور مشخص می‌شود؟ چه راهی برای تشخیص کیفیت کاشی و سرامیک وجود دارد؟ در ادامه تیم تولید محتوای سایت بازاری به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

دلیل درجه‌بندی کاشی و سرامیک

درجه‌بندی این محصولات پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز طی 6 مرحله انجام می‌شود. در برخی از شرکت‌ها که اصول و استانداردها بیشتر رعایت می‌شود، برای بررسی میزان درجه کیفیت سرامیک و کاشی بعد از تولید هر محصول به آزمایشگاه‌های خارج از کارخانه ارسال می‌شود. در مورد اینکه کدام شرکت‌های ایرانی از این قاعده پیروی می‌کنند، هنوز اطلاعات دقیقی نداریم.

درجه هر کاشی یا سرامیک از میزان کیفیت آن حکایت دارد و می‌تواند بیانگر نقص و ایرادات محصول نیز باشد. یک نکته مهم دیگر برای درجه بندی کاشی و سرامیک، تاثیر ابعاد، ضخامت و میزان مقاومت کاشی است که بر روی درجه آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

اما آیا درجه کاشی در نحوه عملکرد آن تاثیر می‌گذارد؟ بیشتر از هر چیزی، کیفیت این محصولات و نحوه نصب آن‌ها اهمیت دارد. استفاده از همتراز کاشی و سرامیک برای نصب درست و اصولی این محصولات مهم است. از سوی دیگر باید به برند تولیدکننده انواع سرامیک، سنگ و کاشی نیز دقت داشته باشید.

دلیل درجه‌بندی کاشی و سرامیک

تشخیص درجه کاشی و سرامیک

با توجه به اینکه چندین درجه برای کاشی و سرامیک وجود دارد، تشخیص هر یک از آن‌ها براساس چندین معیار صورت می‌گیرد.

نحوه تشخیص کاشی درجه 1

در صورتی که کاشی و سرامیک بعد از تولید بدون هیچ عیب و ایرادی باشد و از نظر سطح لعاب و لبه سالم باشد، به آن رتبه درجه 1 اطلاق می‌شود.

نحوه تشخیص کاشی درجه 2

در صورتی که زمان تولید این محصولات روی آن‌ها نقص ایجاد شود، در دسته درجه 2 قرار می‌گیرند. البته عیب و نقص کاشی و سرامیک درجه 2 مشخص شده است که عبارتند از:

  • وجود یک لکه در لبه‌های لعاب‌دار؛ به طوری که سطح کاشی و سرامیک به طور کامل با لعاب پوشش داده نشود و این لکه ایجاد شده حداکثر 2*3 میلی‌متر باشد.
  • اگر در فاصله ۲ سانتیمتری از سطح لعاب کاشی و سرامیک یک یا دو خال وجود داشته باشد که قطر آن به 0.5 میلی‌متر برسد، این محصولات درجه 2 حساب می‌شوند.

نحوه تشخیص کاشی درجه 3

در صورتی که بر روی سطح لعاب‌دار سرامیک و کاشی یک خال با قطر حداکثر 3 میلیمتر وجود داشته باشد، این محصولات درجه 3 هستند.

نحوه تشخیص کاشی درجه 4

یکی دیگر از درجه‌های کاشی و سرامیک 4 است که از نظر کیفیت در پایین‌ترین رتبه قرار می‌گیرد. اگر کاشی و سرامیک دارای مشکلاتی همچون وجود خال، لعاب‌نگرفتگی و یا لب پریدگی باشند، جزء این رده از محصولات قرار می‌گیرد. با این حال کاشی و سرامیک درجه 4 می‌تواند شرایط خاصی داشته باشد:

  • اگر در یکی از گوشه‌های محصول یک لب پریدگی نهایتا با ابعاد 3*5 میلی متر ایجاد شده باشد.
  • اگر روی کاشی و سرامیک یک لب پریدگی یا خال با ابعاد حداکثر 2*2 میلی متر ایجاد شده باشد و قطر خال نهایتا به 0.5 میلی‌متر برسد.
  • در صورتی که سطح کاشی و سرامیک به طور کامل لعاب نگرفته باشد، و اندازه نقطه لعاب نگرفته به 3*10 میلی‌متر برسد.
  • در صورتی که دو نقطه از کاشی و سرامیک لعاب نگرفته باشد و ابعاد هر یک از آن‌ها 2*5 میلی‌متر برسد.
  • اگر دو یا سه خال با قطر حداکثر 0.5 میلی‌متر بر روی کاشی و سرامیک ایجاد شده باشد، باز هم در دسته محصولات درجه 4 قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص کاشی و سرامیک توجه به بسته‌بندی محصولات است که با بسته‌بندی سفید راهی بازار می‌شوند. بر روی بسته‌ها نیز عبارت «این کالا مشمول قانون ۲۵ استاندارد ایران نمی باشد» درج می‌شود.

یک نکته مهم در مورد کیفیت کاشی‌های درجه 4 به جنس محصول، نحوه تولید و رعایت استانداردها در فرمولاسیون و پخت کوره‌ای و لعاب محصولات است. بنابراین نمی‌توان کیفیت در همه کاشی و سرامیک‌های درجه 4 یکسان است.

درجه کیفیت کاشی و سرامیک صادراتی

شاید فکر کنید این محصولات از نظر کیفیت در بالاترین رده قرار می‌گیرند و چون برای صادرات به سایر کشورها تولید می‌شوند، درجه 1 هستند. در حالی که کاشی و سرامیک صادراتی می‌توانند درجه 1 و 2 باشند.

نحوه درجه‌بندی سرامیک و کاشی

درجه‌بندی کاشی و سرامیک بعد از تولید صورت می‌گیرد. به محض اینکه این محصولات از خط تولید خارج می‌شوند، مراحل زیر روی آن‌ها انجام می‌شود:

  • از نظر ظاهری توسط اپراتورهای شرکت تولیدی درجه‌بندی می‌شوند.
  • کاشی‌ها و سرامیک‌ها از قسمت بلانر یا قوس عبور می‌کنند.
  • سپس باید تحت نظارت قسمت سایزر یا کالیبره قرار بگیرند.
  • در مرحله بعد درجه‌بندی کلی کاشی‌ها و سرامیک‌ها صورت می‌گیرد.
  • در این مرحله محصولات درجه‌بندی شده مرتب و سورتینگ می‌شوند.
  • در آخرین مرحله کاشی‌ها و سرامیک‌ها تفکیک و سپس بسته‌بندی می‌شوند.
  • درجه کیفیت کاشی و سرامیک صادراتی

تشخیص درجه کاشی و سرامیک از روی کارتن

همانطور که گفتیم کاشی‌ها و سرامیک‌های درجه 4 در کارتن‌های سفید رنگ قرار می‌گیرند و تشخیص آن‌ها بسیار ساده است. در مورد کاشی و سرامیک درجه 1، 2 و 3 باید به نشانه‌گذاری‌های روی بسته بندی (کارتن) دقت داشته باشید که عبارتند از:

  • مشخص شدن درجه محصول
  • نام و نام تجاری محصول و کشور سازنده
  • نوع کاشی و سرامیک
  • مشخص شدن سطح محصول (لعاب‌دار بودن یا غیرلعاب‌دار)
  • نوع مصرف و کاربرد محصول (برای کف، دیوار، داخل یا خارج از ساختمان)

تمامی این اطلاعات بر روی کارتن‌های انواع کاشی و سرامیک درج می‌شود تا انتخاب برایتان ساده‌تر شود.

تشخیص درجه بندی با چشم

همانطور که گفتیم درجه‌بندی کاشی و سرامیک برحسب میزان ضایعات و ابعاد آن‌ها صورت می‌گیرد. افرادی که در زمینه نصب کاشی و سرامیک تخصص کافی داشته باشند، به خوبی می‌توانند کیفیت و درجه این محصولات را از روی ظاهر و با چشم تشخیص دهند.

اما اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید و می‌خواهید درجه کاشی و سرامیک را تشخیص دهید، بهتر است و دو کاشی یا سرامیک را در کنار هم قرار دهید. اگر اندازه درز بین دو قالب کاشی در همه نقاط یکسان باشد، به این معناست این محصولات درجه 1 هستند. اما وقتی در چندین نقطه هم مرز نباشند و اندازه درز بین دو کاشی در برخی قسمت‌ها برابر نباشد، به این معناست که کاشی و سرامیک درجه 2، 3 و یا 4 است.

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان

پرسلان برند یا نام تجاری سرامیک نیست و به کیفیت و زیبایی سرامیک اشاره دارد. این نوع کاشی‌ها به دلیل داشتن ظاهر بسیار زیبا برای داخل ساختمان (آشپزخانه، سرویس بهداشتی و ….) استفاده می‌شوند. قیمت این نوع سرامیک‌ها نیز بالاست و به همین دلیل زمان خرید تشخیص آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

مهم‌ترین راه تشخیص سرامیک پرسلان عبارت است از:

  • توجه به ظاهر و بافت سرامیک: این محصولات بافت صاف و چشمگیر دارند و سطح آن‌ها براق و صیقلی است که هیچ نقطه خشک یا ناهمواری در آن‌ها وجود ندارد.
  • ضربه زدن به سرامیک: بهتر است به سرامیک ضربه بزنید و به صدای آن گوش دهید. اگر صدا با کمی ارتعاش همراه باشد، نشانه کیفیت بالای محصول است.
  • وزن سرامیک: در محصولاتی که چگالی بالاتری دارند و وزن آن‌ها سنگین‌تر باشد، نشانه‌ای از باکیفیت بودن سرامیک یا همان پرسلان بودن است.
  • توجه به نشانه‌های روی سرامیک: بر روی سرامیک‌های پرسلان عبارت‌هایی همچون  “Bone China” یا “Porcelain” درج می‌شود که نشانه‌ای از بالا بودن کیفیت این محصول است.
  • تشخیص درجه کیفیت کاشی و سرامیک با آب: محصولات باکیفیت به سختی آب را جذب می‌کنند. در حالی که سرامیک‌های بی‌کیفیت خیلی سریع آب را جذب می‌کنند و اثر جذب آب را روی آن‌ها مشاهده می‌کنید.

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان

در آخر

کاشی و سرامیک پرکاربردترین مصالح برای ساخت و ساز است و به همین دلیل تشخیص کیفیت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. این محصولات با 4 درجه راهی بازار می‌شوند که با کمک اطلاعات مندرج روی کارتن و یا از طریق توجه به نواقص روی کاشی و سرامیک می‌توانید به کیفیت این محصولات پی ببرید. در آخر باید اشاره کنیم برای شرایط آب و هوایی سرد با زمستان‌های یخبندان محصولات باکیفیتی را تهیه کنید. این نکته برای کاشی و سرامیک بیرون خارج اهمیت بیشتری دارد.

امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی و مفید بوده باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

تعداد دیدگاهها: 2

  1. Avatar
    اصغر زمانی

    یکی از ساده ترین راههای تشخیص مرغوبیت کاشی یا سرامیک،، گذشته از کیفیت لعاب و شرایط سطح آن،، مسئله ابعادی و ناترازی سطح محصول است،، باید دو عدد کاشی یا سرامیک را پشت به پشت و حتی رخ به رخ بهم چسباند تا عیوب ناترازی مشخص شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!