یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 28 ساعت :
» شمع خودرو » تفاوت شمع سوزنی با لیزری چیست؟
شمع خودرو - تفاوت شمع لیزری و سوزنی
شمع خودرو

تفاوت شمع سوزنی با لیزری چیست؟

دی ۱۲, ۱۴۰۲ 80295

شمع‌ خودرو یکی از هزاران قطعاتی است که در آن بکار رفته است. این قطعه برخلاف ظاهر کوچکی که دارد کارایی بسیار بزرگی در ماشین ایفا می‌کند. به عبارت ساده‌تر این قطعه وظیفه روشن شدن و شروع کار ماشین را برعهده دارد. شمع این عمل را از طریق ایجاد جرقه‌های متعدد انجام می‌دهد.

در واقع این فرایند حول محور اشتعال سوخت می‌چرخد و از این طریق باعث شروع کار ماشین می‌شود. پس این روند از طریق انفجار سوخت انجام می‌شوند و جرقه لازم برای این انفجار را شمع تامین می‌کند. این قطعه مهم انواع مختلفی دارد و در مدل‌های بسیاری به بازار ارائه می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی شمع سوزنی و لیزری بپردازیم. همراه ما باشید.

عملکرد شمع در خودرو

در خودروهای احتراق داخلی برای احتراق و سوزاندن سوخت به یک محرک اولیه نیاز است. این محرک اولیه در خودروها همان شمع است که با ایجاد جرقه باعث احتراق و سوزاندن سوخت می‌شود. اهمیت این قطعه در حدی است که اگر دچار هرگونه نقص و یا مشکلی شود موتور روشن نشده و خودرو قادر به شروع کار و حرکت نخواهد بود.

برای اینکه این احتراق ایجاد شود باید سه عامل اصلی وجود داشته باشند. این سه عامل عبارت‌اند از: سوخت، اکسیژن و حرارت. هرکدام از اینها وظیفه‌ای در ایجاد این احتراق دارند و در صورت نبود هرکدام احتراق ناقص بوده و صورت نمی‌پذیرد. در نتیجه هرکدام از این عوامل مانند یک راس مثلت هستند که یک‌دیگر را کامل کرده و باعث انجام فرایند احتراق می‌شوند.

حرارت همان بخشی است که توسط عمل جرقه‌زنی شمع ایجاد می‌شود. شمع برای ایجاد جرقه به انرژی برق نیاز دارد. شاید برای‌تان سوال پیش‌آمده باشد که شمع این انرژی مورد نیاز خود را از کجا به دست می‌آورد. در واقع این انرژی را باتری خودرو تامین می‌کند. شمع توانایی این را دارد که در هر دقیقه صد بار جرقه بزند و این انرژی برای جرقه را از طریق باتری خودرو به دست می‌آورد.

اگر قصد خرید شمع خودرو را دارید، می‎توانید از محصولات ما در فروشگاه بازاری دیدن کنید.

خرید و قیمت شمع دنسو ژاپن ایریدیوم لیزری

اجزای شمع خودرو

شمع خودرو با اینکه قطعه کوچکی است اما از قسمت‌ها مختلفی تشکیل می‌شود. البته این قسمت‌ها پیچیدگی خاصی ندارند و به عبارتی اجزای شمع ساده هستند. به‌طور کلی باید بگوییم که این قطعه در حرارت و ولتاژ بالا کار می‌کند به همین دلیل باید از مواد و اجزای باکیفیتی ساخته شود. در این قسمت می‌خواهیم شما را با اجزای شمع آشنا کنیم. همراه ما باشید…

شمع از اجزای مختلفی مانند عایق چینی، الکترود مثبت، الکترود منفی و واشر تشکیل می‌شود. موارد نام برده شده از اجزای اصلی این قطعه هستند و عملکرد شمع به این اجزا بستگی دارد. هرکدام از آنها در ایجاد جرقه نقشی داشته و با کمک هم این فرایند را انجام می‌دهند.

دلایل خرابی شمع خودرو

این قطعه با اینکه از اجزای باکیفیتی ساخته می‌شود و طول عمر خوبی دارد اما بازهم ممکن است به دلایل مختلفی خراب شده و از کار بیفتد. دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث اختلال در عملکرد این قطعه شوند که آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • حرارت زیاد: یکی از شایع‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث کاهش طول عمر شمع و خراب شدن آنها شود دمای زیاد و گرم شدن بیش از حد آنهاست. به‌طوری که گاهی به دلیل زمان‌بندی نادرست در احتراق هوا و ترکیب سوخت داخل سیلندر، دمای قطعه بالاتر از حد مجاز می‌رود.
  • نشت روغن: یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند خرابی زودهنگام شمع را به دنبال داشته باشد آلودگی آن با روغن است. بهتر است بدانید که درزبندی قطعه‌های موتور با گذشت زمان آسیب می‌بینند. به دنبال این موضوع روغن به سایر قطعات موتور مانند شمع نشت پیدا می‌کند و می‌تواند باعث آسیب رسیدن به آن شود.
  • آلوده شدن شمع با کربن زیاد: دلیل مهم دیگر که می‌تواند موجب آسیب رسیدن به شمع شود افزایش کربن موجود روی سر شمع است. این حالت می‌تواند به‌طور چشمگیری عمر شمع را کاهش دهد. منتقل شدن سوخت آلوده و استفاده از فیلتر هوای معیوب مواردی هستند که به منتشر شدن بیش از حد کربن در موتور کمک می‌کنند.

مواردی که نام بردیم از مهم‌ترین عوامل خرابی شمع خودرو هستند. درست است که این محصولات طول عمر خوبی دارند اما بازهم با موارد گفته شده می‌توانند آسیب ببیند و خراب شوند که در این صورت باید برای جایگزین کردن آنها اقدام کنید.

زمان مناسب تعویض شمع خودرو

تعویض شمع خودرو یکی از مواردی است که می‌تواند به دلایل مختلف نیاز شود. ممکن است شمع به خوبی کار کرده و تا زمان معین عمر کند و سپس نیاز به تعویض داشته باشد و یا می‌تواند قبل از فرارسیدن زمان استاندارد به دلایل مختلف نیاز به تعویض و جایگزینی داشته باشد. در ادامه شما را با زمان مناسب برای تعویض خودرو آشنا می‌کنیم.

از موارد مهمی که نشان از تعویض شمع می‌دهند باید به افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور اشاره کرد. به عبارت ساده‌تر هنگامی که خودرو در شتاب‌گیری قدرت پایینی داشته باشد می‌توان گفت که شمع خودرو نیاز به تعویض دارد. همچنین خام سوزی نیز از این مسئله جدا نیست و این نیز می‌تواند از مشخصه‌های تعویض شمع باشد.

مورد دیگر چینی شمع است. با بررسی این قسمت می‌توان فهمید که آیا شمع باید تعویض شود یا خیر. برای مثال چینی شمع سالم در حالت عادی به رنگ خاکستری، زرد و یا قهوه‌ای روشن است. همچنین هیچ ردی از مکمل‌های سربی سوخت و کربن بر روی سطح آن به چشم نمی‌خورد. در صورتی که یک شمع خراب دارای ایرادهای ظاهری بسیاری است که می‌توان به راحتی معیوب بودن شمع را از روی این ایرادها متوجه شد. در ادامه نشانه‌هایی ظاهری که خرابی شمع را نشان می‌دهند را برای‌تان توضیح می‌دهیم:

تغییر رنگ چینی

همانطور که بالاتر گفتیم رنگ چینی یکی از آیتم‌های مهمی است که می‌توان به راحتی خرابی شمع را از روی آن تشخیص داد. برای مثال چینی شمعی که معیوب است به دلیل آلودگی‌هایی که در اثر مواد افزودنی موجود در بنزین وجود دارد ممکن است به رنگ صورتی یا قرمز تبدیل شود. در نتیجه اگر رنگ چینی صورتی یا قرمز شود می‌تواند نشان از خرابی آن باشد.

وجود بنزین روی شمع

مورد دیگری که از نشانه‌های ظاهری مشکل داشتن شمع است وجود بنزین روی آن می‌باشد. این مشکل گاهی به دلیل وجود ایرادهایی مانند میزان نادرست ترکیب سوخت و هوا در محفظه سیستم جرقه‌زنی به وجود می‌آید. در نتیجه این مشکل سر شمع به بنزین آلوده می‌شود و رنگ چینی آن به سیاهی می‌زند.

ترک خوردگی چینی

مورد مهم دیگر که نشان از خرابی شمع می‌دهد ترک خوردگی قسمت چینی آن است. این مشکل به دلیل مقدار اکتان پایین سوخت ایجاد می‌شود. به عبارت ساده‌تر اکتان پایین سوخت باعث ترک‌خوردن و یا حتی کنده‌شدن چینی سر شمع و الکترود منفی می‌شود که نتیجه‌ای جز اختلال در فرایند جرقه‌زنی نخواهد داشت. یکی از علائمی که می‌تواند نشان از این مشکل دهد ایجاد صداهای اضافی مثل تق‌تق از سوی موتور است.

تفاوت شمع سوزنی با معمولی چیست؟

فرسودگی الکترود

در صورتی که زمان تعویض شمع فرارسیده باشد اما متوجه نشده باشید و یا عمدا آن را به تعویق انداخته باشید امکان دارد الکترود مرکزی آن دچار سوختگی شده و تا حد بالایی فرسوده شده باشد. پس در صورتی که متوجه فرارسیدن زمان تعویض شمع نشده‌اید می‌توانید با بررسی الکترود آن مطمئن شوید که نیاز است این قطعه را تعویض کنید یا خیر. اگر الکترود مرکزی آن تا حد زیادی فرسوده شده بود سریعا برای تعویض آن اقدام کنید تا به دیگر قطعات خودرو آسیبی وارد نشود.

وجود لعاب روی چینی

وجود لعاب روی چینی نیز راه دیگری برای تشخیص خرابی شمع است. به این شکل که گاهی بخاطر رانندگی زیاد در حالت تخته گاز در مسیرهای طولانی، تجمع ترکیبات سربی بنزین بر روی سر شمع بیش از اندازه می‌شود. این حالت در نتیجه باعث ایجاد یک لایه لعاب به رنگ زرد و یا سبز روی چینی شمع می‌شود. این مشکل راه‌حلی ندارد و تنها روش خلاصی از دست آن تعویض شمع قدیمی با شمعی نو است.

ذوب شدن الکترود مرکزی

این مشکل نیز مورد دیگری است که نشان از خرابی شمع می‌دهد. هنگامی که شمع بسیار گرم شود و وایرها برق دزدی داشته باشند باعث ذوب شدن الکترود مرکزی و یا منفی می‌شوند که در این حالت چینی آسیب بسیار جدی می‌بیند. در آخر چاره‌ای جز تعویض شمع معیوب نیست و باید برای جایگزین کردن آن اقدام کنید. همچنین برای جلوگیری از روبه رویی با چنین مشکلی باید از یک شمع با کیفیت مطلوب و دامنه حرارتی بالا استفاده کنید.

مواردی که نام بردیم از مهم‌ترین نشانه‌هایی بودند که به ما اطلاع می‌دهند زمان تعویض شمع فرا رسیده است. در صورتی که هرکدام از آنها را مشاهده کردید سریعا برای تعویض شمع اقدام کنید تا معیوب بودن آن به دیگر قطعات خودرو آسیبی وارد نکند.

گواهینامه شمع ایریدیوم لیزر ILTR6A13G Ngk لیزر

 تفاوت شمع سوزنی با لیزری چیست؟

امروزه دو شمع سوزنی و لیزری به پرطرفدارترین شمع‌های موجود در بازار تبدیل شده‌اند. دلیل این محبوبیت هم عملکرد بسیار خوب این دو محصول می‌باشد که آنها را به محصولاتی بی‌رقیب تبدیل کرده است. این دو شمع هردو از کیفیت بالایی برخوردار هستند و ویژگی‌های زیادی نیز دارند. در این قسمت می‌خواهیم فرق شمع سوزنی با لیزری را برای‌تان توضیح دهیم.

در واقع باید بگوییم که یک فرق شمع لیزری و شمع سوزنی به الکترودهای آن‌ها مربوط می‌شود. شمع‌های لیزری از تکنولوژی جدیدتری بهره می‌برند و در واقع نسخه بروز شده شمع‌های سوزنی هستند. در شمع‌های لیزری هم مانند سوزنی از الکترود مثبت با آلیاژ ایریدیوم استفاده می‌شود. اما جدا از این حالت تفاوت‌هایی در عمکرد نیز با یک‌دیگر دارند. برای مثال در شمع‌های سوزنی از نیکل برای الکترود منفی استفاده شده، در صورتی که شمع‌های لیزری از آلیاژ پلاتینیوم برای الکترود منفی استفاده می‌کنند.

یک تفاوت شمع سوزنی با لیزری در الکترود هسته مرکزی است. به بیان دقیق‌تر در شمع‌های لیزری الکترود هسته مرکزی نسبت به سوزنی کمی ارتقا یافته است. تفاوت دیگری که این دو محصول باهم دارند کیفیت جرقه‌زنی آنهاست. برای مثال شمع لیزری به دلیل استفاده از ایریدیوم و پلاتینیوم در الکترود مثبت و منفی جرقه‌زنی بسیار دقیق‌تری را انجام می‌دهد.

همچنین از نظر طول عمر نیز این محصولات با هم متفاوت هستند. برای مثال شمع‌های لیزری به دلیل وجود پلاتینیوم کیفیت بالاتری در جرقه‌زنی دارد و از مقاومت بسیار بالاتری هم برخوردار هستند. به دنبال این موضوع طول عمر بیشتری نیز دارند. تفاوت مهم دیگر شمع لیزری با شمع شوزنی در قیمت این دو محصول است. دو شمع سوزنی و لیزری عملکرد تقریبا یکسانی دارند اما شمع‌های سوزنی از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند.

جمع بندی

در این مقاله تفاوت‌های دو شمع سوزنی و لیزری را برای‌تان توضیح دادیم. برای اینکه نوع مناسبی از شمع‌ها را انتخاب کنید بهتر است با یک تعمیرکار حرفه‌ای مشورت کرده تا انتخاب ایده‌آلی داشته باشید.

باتشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!