» لوله مسی » باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولر گازی
کاهش کارایی دیگر سیستم‌های تهویه با باز ماندن پنجره
لوله مسی

باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولر گازی

مرداد ۲۴, ۱۴۰۳ 42232

کولرگازی یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های تهویه مطبوع است که با فرارسیدن فصل تابستان استفاده آن نیز افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی برخی از این کولرها با ساختاری که دارند هم خنک کردن هوا در تابستان و هم گرم کردن هوا در زمستان را انجام می‌دهند. اما موضوعی که وجود دارد استفاده درست از این دستگاه تهویه مطبوع است. از آنجا که در استفاده از کولرهای آبی باید یک فضای خروج برای هوا وجود داشته باشد، در استفاده از کولرگازی برخی افراد دچار تردید می‌شوند که آیا هنگام کار این دستگاه نیز باید پنجره را باز بگذاریم؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این مسئله بپردازیم و نحوه استفاده درست از کولرگازی را برایتان توضیح دهیم. پس همراه ما باشید.

باز بودن پنجره در حین کار کولر گازی

اگر در حین کار کولرگازی پنجره‌ها را باز بگذارید، عواقب نامطلوبی را برای محیط خانه و همچنین دستگاه خود ایجاد خواهید کرد. در واقع شما با این کار در حال کاهش کارایی کولرگازی خود هستید زیرا هوا از محیط بیرون در حال وارد شدن به خانه شماست. همچنین جدا از این موضوع با این کار گرد و غبار و آلودگی‌های بیرون نیز وارد خانه شده و برکیفیت هوا درون محیط تاثیر منفی خواهند گذاشت.

در نتیجه برای اینکه کارایی و اثربخشی دستگاه خود را به حد بالایی برسانید، بهتر است درب و پنجره‌ها را تا وقتی که کولرگازی در حال کار است بسته نگه‌دارید. این کار باعث حفظ دمای محیط داخلی می‌شود و همچنین تضمین می‌کند که دستگاه تهویه مطوع شما به شکل صحیح و اثرگذاری به کار خود ادامه دهد. احتمالا با خود فکر می‌کنید با باز گذاشتن پنجره هنگام کار کولرگازی هیچ عمل خاصی انجام نداده‌اید و همچنین باعث ورود هوای تازه به خانه می‌شوید. اما لازم است بدانید انجان این کار معایبی را برای دستگاه شما به دنبال دارد که در ادامه به بررسی این معایب خواهیم پرداخت.

معایب باز بودن پنجره هنگام کار کردن کولر گازی

ورود گرد و غبار و آلودگی به درون خانه با باز شدن کولرگازی

همانطور که اشاره کردیم انجام این کار دارای معایبی هم برای دستگاه و هم برای عوامل مربوط به آن است که نمی‌توان ساده از کنار این مسائل گذشت. در واقع بی‌اهمیتی نسبت به این موضوع در دراز مدت می‌تواند آسیب‌های و خسارت‌های زیادی را برای شما به وجود بیاورد. از رایج‌ترین معایبی که با باز گذاشتن درب و پنجره‌ها هنگام کار کولرگازی با آنها روبه رو می‌شوید باید به موارد زیر اشاره کنیم:

افزایش مصرف برق و هدررفتن انرژی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود از باز کردن درب و پنجره‌ها خودداری کنید، اتلاف انرژی است. به بیان ساده‌تر با باز گذاشتن درب و پنجره‌ها هوای خنکی که توسط سیستم تهویه مطبوع ایجاد شده به بیرون منتقل شده و کولرگازی محبور است برای جبران این حالت زمان بیشتری کار کند. این امر باعث می‌شود با افزایش مصرف برق چشمگیری روبه رو شوید.

همانطور که می‌دانید مصرف برق کولرگازی بیشتر از کولر آبی است. پس باید با استفاده درست آن، به کاهش مصرف برق کمک کرد. در نتیجه می‌توان گفت بستن درب و پنجره‌ها یکی از راه‌های صرفه جویی در مصرف برق کولرگازی است. راه دیگری که از افزاش مصرف برق جلوگیری می‌کند، تمیز کردن فیلتر هوای کولرگازی است. این فیلترها باید در بازه‌های زمانی مشخص شسته شوند تا اجازه دهند هوا به درون محیط به خوبی جریان پیدا کند. از طرفی وقتی میزان گرمای فضای خانه با باز ماندن پنجره ها افزایش مییابد، لوله مسی کولر گازی هم قدرت زیادی در انتقال انرژی برودتی ندارد. زیرا این لوله‎ها قدرت رسانای زیادی دارند و گرمای محیط را به خود جلب می کنند.

عدم خنک شدن یکنواخت

در صورتی که تمام پنجره‌های خانه را باز کنید، امکان دارد برخی نقاط در خانه به خوبی خنک نشده و برخی نقاط دیگر بیش از اندازه سرد شوند. پس نمی‌توان خنک شدن ایده‌آل و مطلوبی را در فضای خانه تجربه کرد. همچنین این حالت می‌تواند باعث ناراحتی افراد خانه شده باعث گرم شدن یا سرد شدن بیش از حد آنها شود.

ورود گرد و غبار و آلودگی به درون خانه

با باز گذاشتن پنجره، راه را برای ورود گرد و غبار، آلاینده و حتی حشرات موذی به درون خانه باز می‌کنید. این حالت می‌تواند باعث آزرده شدن افراد دارای بیماری‌های تنفسی و یا افراد مبتلا به آلرژی شود.

ایجاد سر و صدا

اگر محل زندگی شما در کنار خیابان یا محل پرسروصدایی است، با باز گذاشتن پنجره برای افراد خانه مزاحمت صوتی ایجاد می‌شود. در کنار صدای کولرگازی، صدای افراد بیرون از خانه نیز به درون خانه نفوذ کرده و در نهایت آرامش شما را مختل می‌کنند.

کاهش رطوبت

مورد دیگری که در لیست معایب باز گذاشتن پنجره هنگام کار کولرگازی قرار می‌گیرد، کاهش رطوبت بیش از است. در واقع با این کار رطوبت موجود در فضای خانه به بیرون منتقل می‌شود. این امر می‌تواند آسیب‌هایی به سلامتی انسان وارد کند که از نمونه‌های این آسیب‌ها باید به خشکی پوست، تحریک چشم و یا حتی تنگی نفس اشاره کنیم.

کاهش کارایی دیگر سیستم‌های تهویه

معایب باز بودن پنجره هنگام کار کردن کولر گازی

اگر جدا از کولرگازی از دیگر سیستم‌های تهویه مانند فن تهویه یا هواکش نیز در منزل استفاده می‌کنید، باز گذاشتن پنجره می‌تواند باعث تداخل در عملکرد آنها شود و کارکرد آنها را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

عوامل دیگر:

به طور کلی علاوه بر مواردی که بالاتر ذکر شد، باز گذاشتن درب یا پنجره هنگام کار کولرگازی می‌تواند پیامدهای منفی دیگری نیز چون خرابی زودتر کولرگازی، احتمال رشد کپک و قارچ درون منزل و کاهش عمر دیگر لوازم خانه شود.

راه‌های جلوگیری از خراب شدن کولر گازی

برای جلوگیری از معایبی که بالاتر ذکر کردیم راه‌هایی وجود دارند که با رعایت آنها نه‌تنها عمر دستگاه افزایش پیدا می‌کند، بلکه هوای خنک‌تر و مطلوب‌تری نیز در خانه خواهید داشت. برای افزایش دوام دستگاه و جلوگیری از هرگونه آسیب به آن باید به موارد زیر توجه کنید:

  • بسته نگه‌داشتن درب و پنجره: کولرگازی برخلاف کولرآبی به تبادل جریان هوا با بیرون نیاز ندارد و باید هنگام کار این دستگاه تمام درب و پنجره‌ها بسته باشند. این حالت را به ویژه در گرم‌ترین ساعات روز باید رعایت کنید.
  • استفاده از سایبان یا پرده: استفاده از پرده باعث می‌شود نور خورشید به صورت مستقیم به درون خانه نتابد. این حالت باعث خنک‌تر ماندن فضای خانه و کارکرد کمتر کولر می‌شود.
  • عایق‌بندی درزها و شکاف‌ها: برای جلوگیری از هدر رفتن هوای خنک درون خانه بهتر است درزهای اطراف پنجره و درب را مسدود و عایق بندی کنید.
  • تنظیم درست دمای کولرگازی: تنظیم دمای کولرگازی تاثیر زیادی بر دمای خانه و همچنین عملکرد خود کولر دارد. پس باید این دما را در حالتی تنظیم کنید که محیط خانه خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشد و در حالت مطلوبی قرار بگیرد. (دمای مناسب کولرگازی بین 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد است.
  • استفاده از کولرگازی با ظرفیت مناسب: اگر از کولرگازی با ظرفیت پایین استفاده کنید، نه‌تنها را راندمان کاهشی روبه رو خواهید شد، بلکه اتلاف انرژی زیادی را هم به دنبال خواهد داشت.
  • سرویس منظم کولرگازی: کولرگازی باید در بازه‌های زمانی مشخص سرویس شود تا از هرگونه خرابی قطعات آن جلوگیری شود. این کار همچنین به افزایش کارایی و طول عمر دستگاه نیز کمک زیادی می‌کند.

عوامل موثر بر میزان کارکرد کولر گازی

باز بودن پنجره در حین کار کولر گازی

لازم است بدانید میزان خنک‌کردن کولرگازی به عوامل موثری بستگی دارد که حول محور عملکرد این دستگاه می‌چرخند. اگر این عوامل به خوبی رعایت شوند، شاهد عملکرد عالی و ایده‌آل دستگاه خود خواهید بود. در ادامه شما را با این فاکتورها آشنا می‌کنیم.

  • دمای محیط بیرونی: اولین مورد دمای محیط است. به عبارتی وقتی دمای محیط بیرون بالا باشد، کولرگازی مجبور است برای رسیدن به دمای ایده‌آل و مطلوب ساعات بیشتری کار کند و روشن بماند. پس می‌توان گفت اگر در ماه‌های گرم سال این دستگاه به طور دائم روشن بماند هیچ مسئله‌ای ندارد.
  • تنظیم درست ترموستات: اگر تنظیمات ترموستات کولرگازی به درستی انجام نشده باشد و روی دمای پایین قرار بگیرد، کولرگازی محبور است زمان بیشتری روشن بماند. در نتیجه تنظیم درست این قطعه باعث می‌شود کولر زمان کمتری برای رساندن دمای محیط به میزان ایده‌آل نیاز داشته باشد. همچنین لازم است بدانید این کار در مصرف برق نیز صرفه‌جویی خواهد کرد.
  • ابعاد و اندازه کولرگازی: دیگر مورد مهمی که تاثیر مستقیمی در زمان روشن ماندن کولر و عملکرد درست آن دارد سایز و ابعاد دستگاه است. به طور معمول در کولرگازی‌های بزرگ تنها 10 دقیقه زمان نیاز است تا دمای هوا به میزان مطلوب برسد که به اصطلاح به آن چرخه کوتاه گفته می‌شود. یعنی کولرگازی می‌تواند در طی چرخه کوتاه مدت خود دمای هوا را به خوبی تنظیم کرد. اگر موقعیت جغرافیایی زندگی شما دارای آب و هوای شرجی است، باید به استفاده از کولرگازی‌های بزرگ بپردازید. کولرگازی‌های کوچک دقیقا عکس حالت بالا عمل می‌کنند و برای خنک کردن هوا به تقریبا 20 دقیقه زمان نیاز دارند.
  • طول عمر دستگاه: مانند هر دستگاه دیگری، کولرگازی‌های قدیمی و کهنه نمی‌توانند مثل روز اول به کار خود ادامه دهند و قدرت خنک‌کنندگی سابق را ندارند. البته هرچه بیشتر از دستگاه نگهداری کنید به طبع عمر بالاتری نیز خواهد داشت. پس بهتر است سرویس‌های دوره‌ای کولرگازی را پشت گوش نیندازید.

جمع بندی

کولرگازی از پرمصرف‌ترین لوازم خنک‌کننده است که اکثر افراد همواره طریقه استفاده درست آن را نمی‌دانند و در اکثر مواقع باعث هدر رفت انرژی تولید شده آن می‌شوند. بالاتر شما را با جزئیات استفاده از این دستگاه آشنا کرده و به شما آموختیم که هنگام روشن بودن کولرگازی نباید راه خروج هوایی مانند باز گذاشتن پنجره یا درب وجود داشته باشد. امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.00

تعداد دیدگاهها: 2

  1. Avatar
    رضوانی

    ممنون از مقالتون من برای ثابت کردن به یکی از اشناها امدم خوندم در مورد روشن بودن کولر ابی و گازی با هم مقاله ندارید اونم ثابت کنم اشتباهه

    • م. کوهشاری
      م. کوهشاری

      سلام عزیز دل. در دست نوشتن هست.
      کولرهای گازی هوا رو میمکن و بنابراین نباید پنجره باز باشه. چون مدام هوای جدید میاد و کارایی کولر رو کم میکنه.
      اما در مورد کولر گازی چون هوای خنک رو به داخل اتاق هدایت میکنه باید پنجره باز باشه تا هوای داخل خونه به بیرون بره. برای ثابت کردن یه نخ رنگی به دریچه کولر متصل کنید. بعد درب پنجره رو ببندید و مشاهده میکنید که بند حالت افتاده داره. یعنی هوای زیادی از کولر وارد خونه نمیشه که خنک کنه. اما همین که پنجره رو باز کنید راه ورود هوای جدید از کولر آبی باز میشه و میبینید که نخ رنگی رو به بالا حرکت میکنه. یعنی باد کولر شدت بیشتری پیدا میکنه. ایشالله مطلبش رو میذاریم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!