یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 28 ساعت :
» شمع خودرو » بهترین شمع برای افزایش شتاب خودرو
شمع خودرو

بهترین شمع برای افزایش شتاب خودرو

آذر ۲۱, ۱۴۰۲ 402,410

حتما برای شما هم پیش‌آمده که حس کنید خودروتان دچار تنبلی شده و به خوبی سرعت نمی‌گیرد، در چنین مواردی در اصل این موتور خودرو شماست که به درستی کار نمی‌کند. موتور یکی از قطعات بسیار حیاتی در اتومبیل است که میزان شتاب و سرعت خودرو به آن بستگی دارد. حال باید بدانید که موتور یک قطعه مستقل نیست و به تنهایی کار نمی‌کند و این شمع است که باعث شروع کار آن می‌شود.

 شمع در خودرو با جرقه زنی و ایجاد احتراق باعث شروع کار موتور و سپس خودرو شده و در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد. باید بدانید که هرچه کیفیت شمع بالاتر باشد به مراتب جرقه و احتراق بهتری اتفاق می‌افتد و به دنبال آن خودرو نیز استارت مطلوبی را تجربه می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم که برای شتاب بالا و استارت بهتر ماشین باید از شمع‌های باکیفیت و مرغوب استفاده کنیم.

اگر شما هم می‌خواهید بهترین شمع برای افزایش شتاب خودرو را بشناسید ادامه مطلب را دنبال کنید.

شمع چه ارتباطی با افزایش شتاب خودرو دارد؟

شاید این سوال شماهم باشد که ارتباط شمع با شتاب خودرو چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شمع ماشین با جرقه زدن و سوختن مخلوط سوخت و هوا باعث راه‌اندازی موتور می‌شود، به دنبال آن اگر جرقه تولید شده توسط شمع ضعیف و نامناسب باشد، ترکیب سوخت و هوا به‌ شکل کامل و هم‌اندازه نمی‌سوزد و همین باعث می‌شود که موتور به خوبی روشن نشود و شتاب کمی را تجربه کند.

شمع خودرو برای جرقه زدن به برق نیاز دارد که این برق را از طریق وایر و کوئل در خودرو به دست می‌آورد. ECU یا همان کامپیوتر خودرو برحسب پیام‌هایی که سنسور موتور به آن منتقل می‌کند به محاسبه زمان دقیق و مناسب برای ایجاد جرقه می‌پردازد، سپس از طریق کوئل دستوری به وایر مبنی بر انتقال برق می‌دهد. در نتیجه برق به شمع منتقل می‌شود و می‌تواند جرقه لازم برای موتور را ایجاد کند.

پس متوجه شدیم که عمل جرقه‌زنی یک فرایند دسته جمعی در خودرو است که قطعات زیادی در انجام این روند نقش دارند. در صورتی که در کارکرد هریک از قطعات گفته شده اختلالی ایجاد شود و یا قطعات دچار خرابی شوند، شاهد افت کارکرد و شتاب خودرو خواهیم بود. زیرا با خرابی قطعات گفته شده دیگر فرایند جرقه‌زنی به درستی صورت نمی‌گیرد و احتراق ناقص می‌شود.

در صورتی که شمع مناسبی برای خودرو خریداری و نصب کردید اما بازهم عملکرد خودرو ضعیف بود و حالت تنبلی به خود گرفت، باید به بررسی قطعات سیستم برق رسانی بپردازید و در صورت مشکل آنها را تعمیر کنید تا با مرور زمان باعث آسیب به قطعات دیگر نیز نشوند و هزینه‌های اضافی برای شما ایجاد نشود.

راهنمای خرید شمع خودرو ؛ چه شمعی برای موتور خودروی من مناسب است؟ - مجله اینترنتی گویا آی تی

بهترین شمع برای افزایش شتاب خودرو

در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی بهترین شمع برای افزایش شتاب خودرو بپردازیم. طبیعتا شماهم دوست دارید در هنگام روشن کردن خودرو صدای دلنشینی از موتور آن بلند شود و شتاب خوبی داشته باشد، برای اینکه شاهد غرش قوی موتور باشید در اصل باید شمع‌ آن را قوی کنید.

 شمع‌های زیادی در بازار وجود دارند که هرکدام برای نوع خاصی از موتورها ساخته شده‌اند. یعنی شما در اصل باید با توجه به موتور خودرو شمع را خریداری کنید، زیرا تمام شمع‌ها با موتور خودروی شما سازگاری ندارند و به همین دلیل نمی‌توانید از آنها در موتور استفاده کنید. در ادامه بهترین شمع‌های خودرو برای افزایش شتاب را به به شما معرفی می‌کنیم.

شمع سوزنی

علت نام‌گذاری این مدل شمع‌ها، سوزنی بودن نوک الکترود آنها است. در حالتی که شمعی نوک الکترود آن به شکل سوزن باشد، می‌تواند بهترین جرقه‌زنی را برای شما فراهم کند. زیرا شدت جرقه‌زنی در این مدل شمع‌ها بسیار زیاد و قوی‌تر از شمع‌های معمولی است. اگر جرقه برگرفته از شمع قوی باشد در نتیجه تمام سوخت درون سیلندر می‌سوزد و انرژی برگرفته از سوختن بنزین به‌طور کامل آزاد می‌شود.

 پس اگر به دنبال شتاب خوبی برای خودروتان هستید توصیه می‌کنیم از مدل شمع‌های سوزنی در موتور آن استفاده کنید، به این دلیل که هم شتاب خودرو را زیاد می‌کند و هم باعث کاهش لرزش موتور می‌شود. البته شما نباید تنها با تکیه بر مرغوب بودن این شمع‌ها آنها را خریداری کنید، زیرا ممکن است یک شمع در صنعت خود بهترین باشد اما وقتی از آن استفاده کنید، متوجه شوید آن‌طور که باید عملکرد خوبی را ارائه نمی‌کند. دلیل این موضوع نامناسب بودن آن مدل شمع برای موتور اتومبیل شماست. پس نباید به هیچ عنوان شمعی که با موتور خودروی شما سازگار نیست و از طرف سازنده خودرو توصیه نشده را استفاده کنید.

 پس قبل از هرچیزی باید شمع مناسب خودرو را بشناسید و سپس به دنبال شمعی برای افزایش شتاب آن باشید.

شمع نیکلی

الکترود این شمع‌ها به شکل تخت است و همین موضوع باعث می‌شود که کیفیت و قدرت لازم در جرقه‌زنی را نداشته باشند و آن‌طور که باید موجب احتراق و سوختن نمی‌شوند. شمع نیکلی در اصل از نمونه‌های ساده شمع در بازار است که الکترود آن از جنس نیکل است. درست است که این مدل شمع جرقه قوی ایجاد نمی‌کند و تاثیر زیادی در افزایش شتاب خودرو نمی‌گذارد اما در مقابل، از قیمت مناسبی برخوردار است.

از لحاظ طول عمر نیز در رده متوسطی قرار دارند و از طول عمر بالایی برخوردار نیستند و تقریبا بعد از هر 20000 کیلومتر تعویض آنها لازم است. پس اگر به دنبال شمعی برای افزایش شتاب خودرو هستید شمع نیکلی نمی‌تواند گزینه خوبی باشد و گزینه‌های بهتری نسبت به این شمع وجود دارد. اما اگر به دنبال شمع ارزان قیمتی هستید شمع نیکلی از این ویژگی برخوردار است.

شمع پلاتینیومی

مقاومت حرارتی بالا در برابر افت فشار از دلایل اصلی محبوبیت این مدل شمع است. شمع پلاتینیومی از شمع‌های مورد اطمینان برای استفاده در بین مصرف کنندگان است و به عنوان یک محصول مرغوب ویژگی‌های خوب زیادی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این شمع باید به طول عمر بالای آن اشاره کنیم.

 برای مثال شمع‌های پلاتینیومی توانایی کارکرد تا 100000 کیلومتر را دارند و اگر پیش از این مسافت دچار مشکل و اختلالی نشوند به راحتی می‌توانید تا مدت زمان گفته‌ شده از آنها استفاده کنید. پس عمر شمع‌های پلاتینیومی 5 برابر شمع‌های نیکلی است و به همین دلیل از قیمت بالاتری نسبت به این شمع برخوردار هستند.

از دیگر مزیت‌های شمع‌ پلاتینیومی تحمل دما تا 2500 درجه سانتی‌گراد است. یعنی این مدل شمع در دماهای بسیار بالا نیز مقاومت حرارتی از خود نشان می‌دهد و در دور بالا به هیچ عنوان افت فشار ولتاژ ندارد. پس شمع پلاتینیومی نیز یکی از شمع‌های افزایش شتاب خودرو به حساب می‌آید که نه تنها شتاب زیاد خودرو را به دنبال دارد بلکه در وقت شما نیز صرفه‌جویی کرده و از ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

شمع ایریدیومی

شمع‌های ایریدیومی در اصل از بهترین و محبوب‌ترین نمونه‌ شمع‌های تولید شده در بازار هستند. در ادامه به دلایل این محبوبیت خواهیم پرداخت. در ساختار این مدل شمع‌ها از فلز ایریدیوم استفاده می‌شود که قدرت حرارتی این شمع‌ها را بسیار افزایش می‌دهد. توانایی تحمل حرارت این شمع چیزی معادل 4000 درجه سانتی‌گراد است که در بین شمع‌های تولید شده درجه بسیار زیادی است.

الکترود مثبت این مدل شمع از نوع سوزنی است که جنس آن از ایریدیوم است. در این شمع‌ها علاوه بر استفاده از ایریدیوم در الکترود مثبت، الکترود منفی آنها نیز از ایریدیوم ساخته شده است. همین استفاده یکسان ایریدیوم در قطب مثبت و منفی این فلز باعث شده تا شمع ایریدیومی دقیق‌ترین و قوی‌ترین جرقه را در بین شمع‌ها داشته باشد.

عمر بالای این شمع نیز در بین شمع‌های ساخته شده معروف است. یعنی چیزی حدود 150000 کیلومتر طول عمر دارند و به دلیل مقاومت حرارتی بالای این شمع می‌توان تا زمان گفته شده از آنها استفاده کرد. شمع ایریدیومی یک شمع‌ حرفه‌ای است که نقش بسیار موثری در شتاب خودرو دارد و می‌توان گفت که از بهترین شمع‌های افزایش شتاب خودرو در بازار است.

 این شمع تمام ویژگی‌های یک محصول ایده‌آل را دارد و به همین دلیل از قیمت بالاتری نسبت به دیگر شمع‌ها برخوردار است. پس اگر به دنبال شمعی با ویژگی‌های استاندارد و همچنین افزایش شتاب خودرو می‌گردید، شمع‌ ایریدیومی بهترین گزینه برای شماست.

مزایای شمع‌های ایریدیومی و پلاتینیومی

شاید در نگاه اول قیمت این شمع‌ها از نظر شما زیاد باشد، اما اگر نگاهی به کارکرد و طول عمر این شمع‌ها بیندازید متوجه خواهید شد که نه تنها قیمت بالایی ندارند بلکه بسیار به‌صرفه و مفید نیز هستند. شمع‌های ارزان شاید از نظر هزینه اولیه مناسب باشند اما با گذشت زمان و کار با آنها متوجه خواهید شد که کیفیت خوبی ارائه نمی‌کنند و حتی در مواردی می‌توانند موجب آسیب به قطعات دیگر خودرو نیز شوند و هزینه و وقت زیادی از شما تلف کنند.

 پس با خرید شمع خودرو از نوع باکیفیت و مرغوب خود را از مراجعه مرتب به تعمیرگاه خلاص کنید و در وقت و هزینه صرفه‌جویی لازم را داشته باشید. در ادامه مزایای کلی دو شمع پلاتینیومی و ایریدیومی را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • با احتراق و جرقه قوی در موتور باعث شتاب بالای ماشین و افزایش راندمان آن خواهند شد.
  • استفاده از این دو شمع به دلیل سوختن کامل انرژی بنزین، کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد.
  • طول عمر بسیار بالایی دارند. تقریبا 5 برابر شمع‌های معمولی.
  • به دلیل سوختن کامل ترکیب هوا و بنزین در سیلندر باعث کاهش انتشار گاز‌های سمی می‌شوند.
  • استفاده از این شمع‌ها عمر سیستم کاتالیزور و اگزوز را زیاد می‌کند و همچنین باعث کاهش آلودگی هوا نیز خواهند شد.
  • شمع‌های ایریدیومی و پلاتینیومی نه‌تنها کاهش صدا و لرزش موتور را به دنبال دارند بلکه باعث کارکرد بهتر دیگر قطعات و افزایش عمر آنها نیز می‌شوند.
  • این دو شمع باعث سهولت استارت ماشین در هوای سرد خواهند شد.

اما نکته‌ مهمی که در استفاده از این شمع‌ها وجود دارد این است که با هر موتور خودرویی سازگار نیستند و در صورت استفاده نامناسب می‌توانند باعث آسیب به قطعات دیگر خودرو نیز شوند. پس برای استفاده از این شمع‌ها باید حتما شرکت سازنده خودرو آنها را تایید و برای موتور اتومبیل شما مناسب بدانند.

25 مدل شمع خودرو اصل و ارزان با خرید اینترنتی - لیست بیست

تمیز کردن شمع خودرو

شمع خودرو به‌‌طور یک سره و مداوم در حال کار با سوخت و حرارت بالا است. این قطعه برای اینکه بتواند با مرور زمان مثل گذشته به کار خود ادامه دهد و اختلالی در کارکردش ایجاد نشود مانند هرقطعه دیگری نیاز به رسیدگی و سرویس دارد. همچنین رسیدگی به شمع نه تنها باعث عملکرد بهتر آن و افزایش راندمان خودو می‌شود، بلکه با سرویس به موقع، طول عمر آن نیز افزایش پیدا میکند و برای مدت بیشتری می‌تواند به کار در خودرو بپردازد.

شمع خودرو به دلیل این‌که مدوام در معرض سوخت و احتراق و انفجار قرار دارد با گذشت زمان دچار کثیفی و رسوب گرفتی می‌شود. پس توصیه می‌کنیم با توجه به کارکرد ماشین شمع را هرچند وقت یک بار بیرون آورده و تمیز کنید. بلافاصله پس از انجام این کار متوجه تاثیر آن در عملکرد خودرو خواهید شد و یک شروع کار و شتاب عالی را تجربه خواهید کرد.

 4 نشانه که به ما می‌گوید شمع خودرو مشکل دارد

حتما برای شما هم پیش آمده که متوجه عملکرد نامناسب خودرو شده باشید و به دنبال دلیل آن بگردید. هزاران قطعه در ساخت خودرو به کار می‌‌روند که اختلال در ماشین ممکن است به دلیل خرابی هرکدام از این قطعات باشد. در صورت بروز مشکل در قطعه و یا تجهیزات اتومبیل ممکن است قطعات دیگر نیز از کار بیفتند، زیرا کارکرد تمام قطعات و تجهیزات خودرو به یک‌دیگر وابسته است و این وسیله را با کمک هم به حرکت در می‌آورند.

 هر قطعه‌ای در خودرو که آسیب ببیند، نشانه‌های خاص خود را بروز می‌دهد تا افراد بتوانند راحت‌تر به رفع مشکل آن بپردازند. در ادامه 4 علامت مهم که به ما نشان می‌دهند شمع خودرو دچار مشکل شده است را برای شما توضیح می‌دهیم.

احتراق ناقص خودرو

در صورتی که شمع خراب شده باشد احتراق ناقص در خودرو انجام می‌شود و یا احتراق پیش از موعد اتفاق می‌افتد. پس در نتیجه سوخت کامل نمی‌سوزد و خام سوزی در خودرو صورت می‌گیرد. در این حالت موتور قادر نخواهد بود به درستی کار کند و عملکرد بسیار ضعیفی نشان می‌دهد. این مشکل سریعا باید رسیدگی شود و اگر مطمئن شدید که مشکل از شمع خودرو است باید به یک مکانیکی جهت رفع این مشکل مراجعه کنید. در غیر این صورت باید با گذشت زمان شاهد از کار افتادن کامل خودرو و دیگر قطعات آن باشید.

سر و صدا در زمان رانندگی

از دیگر نشانه‌های مشکل داشتن شمع خودرو ایجاد سروصداهای اضافه در هنگام استفاده و کارکرد ماشین است. اگر در هنگام کار با ماشین متوجه صداهای اضافه و غیرمعمولی شدید باید به خرابی شمع خودرو شک کنید. علت این سروصداها سوخت‌هایی هستند که به علت خرابی شمع نسوخته‌اند و به مرور باعث ایجاد اختلال در حسگر شمع می‌شوند و در نتیجه احتراقی نامناسب و ناقص صورت می‌گیرد. بعضی افراد این مشکل را از طریق دیگری تشخیص می‌دهند. برای مثال از حالت دور موتور خودرو نیز می‌توان به وجود مشکل در شمع آن پی برد. برخی دیگر نیز این مشکل را به راحتی از طریق سروصداهای ایجاد شده در خودرو تشخیص می‌دهند.

کاهش شتاب خودرو در حین رانندگی

ممکن است در حین رانندگی و یا استارت متوجه شتاب کم خودرو شوید. این مشکل برای همه پیش می‌آید اما مسئله‌ای مهم است که باید به دنبال علت آن بگردید. یعنی باید در هنگام شتاب کم خودرو بدانید کدام قطعه آسیب دیده و یا خراب شده است تا راحت‌تر برای رفع آن اقدام کنید. در چنین حالاتی شایع‌ترین مشکل شتاب کم، خرابی شمع خودرو است. در هنگام وقوع چنین حالتی یعنی شمع پاسخگوی نیاز خودرو برای شتاب لازم نیست و باید در سریع‌ترین فرصت برای تعویض و یا تعمیر شمع دست به کار شوید.

نحوه تعویض شمع ها | آموزش تعویض شمع خودرو

افزایش میزان سوخت ماشین

افزایش سوخت خودرو نیز یکی از مشکلات ناشی از خرابی شمع است. یعنی در صورتی که شمع خودرو اختلال پیدا کند به دنبال آن خودرو مصرف سوخت شدیدی پیدا خواهد کرد. علت این مشکل احتراق ناقص است. یعنی سوخت به طور کامل در سیلندر نمی‌سوزد و موجب به وجود آمدن این مشکل می‌شود. تنها خرابی شمع افزایش مصرف سوخت را به دنبال ندارد، بلکه اگر شمع دچار رسوب و کثیفی شده باشد هم به سبب آن مصرف سوخت خودرو به شکل ناگهانی بالا می‌رود. کثیفی شمع مشکل دردسر ساز و یا وقت‌گیری نیست و به راحتی می‌توان آن را تمیز کرده و به استفاده از آن بپردازید.

نشانه‌های ظاهری شمع خراب

شمع‌ها یک خصوصیت ویژه دارند که آن خصوصیت تشخیص خرابی آنها از روی شکل ظاهری است. به زبان ساده تر در صورتی که شمع خراب شود قطعه‌هایی از آن تغییر رنگ و یا تغییر شکل می‌دهند که به راحتی قابل تشخیص هستند. شمع‌های موجود در بازار تنوع زیادی دارند اما هنگام خرابی همه نشانه‌های یکسانی از خود بروز می‌دهند.

از علائم مهمی که هنگام خرابی شمع رخ می‌دهد در چینی آن است. امروزه بنزین‌هایی که استفاده می‌کنیم خالص نبوده و دارای مواد افزودنی هستند. این مواد باعث تغییر رنگ چینی شمع می‌شوند و در صورتی که رنگ چینی به سیاهی بزند نشان از خرابی شمع می‌دهد. تنها تغییر رنگ نیست که خرابی شمع را بروز دهد، بلکه اگر هرگونه ترک خوردگی در این قسمت از شمع به چشم بخورد یعنی این قطعه خراب شده و باید تعویض شود.

اگر تغییر رنگی در شیارهای پایینی شمع مشاهده کردید باید به خرابی شمع پی ببرید. این تغییر رنگ نشان دهنده تحمل حرارتی پایین شمع نسبت دمای موتور و احتراق است. تغییر رنگ ممکن است در قسمت‌های برقی شمع نیز رخ دهد. پس شما می‌توانید با مقایسه ظاهری شمع خراب با یک شمع سالم به راحتی به وجود مشکل در آن پی ببرید.

پس نتیجه می‌گیریم تغییر رنگ در هر قسمت از شمع معنی خاص خود را دارد و یکی از نشانه‌های مهم برای تشخیص مشکل آن است.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی بهترین شمع‌ها برای افزایش شتاب خودرو پرداختیم و آنها را به شما معرفی کردیم. با مطالعه این مقاله دیگر باید بتوانید شمع‌ مناسب برای خودروتان را خریداری و نصب کنید. برای این کار حتما از یک مکانیک کمک بگیرید تا نصب شمع به خوبی انجام گیرد و شاهد غرش دلنشین موتور و شتاب بالای خودرو باشید.

با تشکر از این که مقاله ما را برای مطالعه انتخاب کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.00
Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!