پیشنهاد شده
دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 05 - 05 ساعت :
» شمع خودرو » تفاوت شمع معمولی و شمع سوزنی چیست؟
شمع خودرو

تفاوت شمع معمولی و شمع سوزنی چیست؟

دی ۲۷, ۱۴۰۲ 60197

امروزه خودروها نقش پررنگ و مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند و بیشتر رفت و آمد و حمل و نقل از طریق ماشین‌های سواری صورت می‌گیرد. در این خودروها برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه دهند و در واقع شروع به کار کنند اجزا و قطعات بسیار زیادی به کار رفته است. به عبارت ساده‌تر حدود هزاران قطعه برای انجام فرایند کار ماشین در آن قرار گرفته‌اند.

یکی از این قطعات که بسیار مهم است شمع خودرو می‌باشد. این قطعه کوچک کارایی بسیار بزرگی در ماشین دارد و در واقع بدون وجود آن استارت و شروع کار خودرو امکان پذیر نیست. بسیاری فکر می‌کنند که ماشین‌ها تنها از طریق مصرف سوخت کار می‌کنند که این یک تصور اشتباه است و جریان برق نیز برای انجام کار خودرو ضروری است.

به‌طور کلی باید بگوییم که شمع در خودرو با همین جریان برق در آن سروکار دارد. در ادامه شما را با سیر تا پیاز شمع خودرو آشنا کرده و انواع آن را به شما معرفی می‌کنیم. اگر میخواهید بدانید تفاوت شمع معمولی و شمع سوزنی این مطلب را از دست ندهید.

شمع خودرو چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم خودرو از هزاران قطعه تشکیل می‌شود که یکی از آنها شمع است. این قطعه بر خلاف اندازه‌ کوچکی که دارد نقش بسیار بزرگ و مهمی در ماشین ایفا می‌کند. اگر بخواهیم این قطعه را به‌طور گسترده برای شما توضیح بدهیم باید بگوییم شمع ابزاری است که کار انتقال جرقه‌های متناوب برق را به داخل سیلندرها انجام می‌‌دهد. ماشین‌های احتراق داخلی برای انجام فرایند سوزاندن سوخت درون سیلندرهای موتور به یک محرک اولیه نیاز دارند. این محرک همان جرقه‌ای است که شمع از خود تولید می‌کند.

به عبارت ساده‌تر باید بگوییم که شمع از اجزای اصلی موتور است که روشن شدن موتور و شروع کار آن به این قطعه بستگی دارد. یعنی اگر به هر دلیلی نقص و یا مشکلی در این قطعه به وجود بیاید موتور روشن نشده و خودرو نمی‌تواند حرکت کند. در نتیجه شمع قطعه‌ای است که فرایند انتقال برق را انجام می‌دهد و در آخر باعث ایجاد انفجار و روشن شدن موتور می‌شود. در ادامه شما را به‌طور گسترده‌تر با شیوه کار شمع خودرو آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

علائم خرابی شمع خودرو + بهترین زمان تعویض شمع ماشین

شمع خودرو چگونه کار می‌کند؟

خودرو برای اینکه بتواند روشن شود و شروع به کار کند باید احتراقی در آن صورت بگیرد. این احتراق از طریق سه عامل اصلی صورت می‌گیرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. در واقع سه عامل اصلی که باعث ایجاد احتراق و شروع کار خودرو می‌شوند عبارت‌اند از: سوخت، اکسیژن و حرارت. این سه مورد مانند سه راس مثلث عمل می‌کنند و به عبارتی با کمک هم باعث ایجاد احتراق شده و یک دیگر را تکیمل می‌کنند. در این بین بخشی که به شمع مربوط می‌شود عامل حرارت است. یعنی حرارت قسمتی است که از طریق شمع با انجام کار جرقه زنی تامین می‌شود.

این جرقه در شمع خودرو واقع مانند فندکی می‌ماند که از آن برای روشن کردن شعله گاز استفاده می‌کنید. یعنی این جرقه همان آتش اولیه درون سیلندر را ایجاد می‌کند. ناگفته نماند که هرچه این جرقه بزرگ‌تر و بهتر فراهم شود احتراقی که موتور خودرو نیاز دارد هم بهتر و قوی‌تر صورت می‌گیرد . شاید برای شما هم سوال پیش‌آمده باشد که شمع انرژی برق مورد نیاز خود را چگونه تامین می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انرژی لازم شمع برای ایجاد جرقه از طریق باتری خودرو تامین می‌شود.

به عبارت ساده‌تر شمع انرژی الکتریکی باتری خودرو را به محفظه احتراق می‎رساند و سپس مخلوط سوخت و گاز را درون محفظه مشتعل کرده و انرژی گرمایی مورد نیاز خودرو را تولید و تامین می‌کند. محل قرارگیری شمع برای ایجاد جرقه در محفظه احتراق بالای سیلندر و روی سر سیلندر نصب می‌شود. ناگفته نماند که برای هر سیلندر یک یا دو شمع استفاده می‌شود.

انواع شمع خودرو

برای دانستن فرق شمع معمولی و شمع سوزنی ابتدا بهتر است با انواع شمع ماشین آشنا شوید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شمع خودرو را باید با توجه به موتور و نیاز خودرو انتخاب کنید. یعنی شمع‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام برای نوعی موتور مناسب هستند  که باید آنها را متناسب با نوع موتور انتخاب و تهیه کنید. در صورتی که شمعی نامناسب در ماشین نصب شود به دلیل جرقه‌زنی زیاد دچار فرسایش می‌شود و به سرعت کارایی خود را از دست می‌دهد.

جدا از این موضوع اگر شمع نامناسب باشد و خوب کار نکند باعث احتراق ناقص درون موتور و استهلاک قطعات دیگر در ماشین نیز می‌شود. در ادامه انواع شمع را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید انتخاب ایده‌آلی برای موتور خودروی خود داشته باشید. پس نسبت به این موضوع حساس بوده و حتما در انتخاب شمع دقت کافی داشته باشید.

به‌طور کلی شمع‌های ماشین به چند دسته شمع سرد، شمع گرم، شمع نیکلی، شمع پلاتینیومی، شمع ایریدیومی و شمع‌های چند الکترودی تقسیم می‌شوند. تمام موارد نام برده شده از انواع شمع‌های موجود در بازار هستند که باید نوعی از آنها را با توجه به نیاز موتور خودروی خود انتخاب و تهیه کنید.

شمع سوزنی چه نوع شمعی است؟

قبل از اینکه به تفاوت شمع معمولی و شمع سوزنی بپردازیم، بهتر است با شمع سوزنی آشنا شوید. به طور کلی شمع سوزنی خودرو محصولی است که به دلیل کیفیت بالا و کارایی خوبی که ارائه می‌کند جز دسته شمع‌های محبوب و پرطرفدار قرار گرفته است. این نوع شمع همانطور که از نامش پیداست الکترود مثبت آن به شکل سوزنی و نوک تیز است. این مسئله باعث می‌شود که شمع بتواند جرقه‌ای بسیار دقیق‌تر در راستای سیلندر ایجاد کند. همچنین سوزنی بودن نوک الکترود مثبت باعث می‌شود تا این نوع شمع‌ها جرقه بسیار قوی‌تر نسبت به شمع‌های معمولی ایجاد کنند.

در نتیجه وقتی که جرقه قوی‌تر و بهتر باشد فرایند احتراق بسیار بهتر صورت می‌گیرد. یعنی شعله حاصل از انفجار بزرگتر بوده و در آخر بنزین داخل سیلندر به شکل کامل می‌سوزد و تمام انرژی آن آزاد می‌شود. نتیجه چنین فرایندی مزایای بسیاری به دنبال دارد. برای مثال اگر احتراق مطلوب صورت گیرد باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب خودرو و کاهش صدا و لرزش موتور خودرو می‎‌شود که این مورد نشان می‌دهد که موتور به خوبی کار می‌کند. همه اینها در آخر افزایش عمر قطعات خودرو و کاهش استهلاک آن را به دنبال دارد. شمع‌های سوزنی به دو گروه پلاتینیوم و ایریدیوم تبدیل می‌شوند که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو و نشانه‌هایی که هشدار می‌دهند - وبلاگ کارنامه

شمع‌های سوزنی پلاتینیوم

همانطور که از نام این شمع پیداست جنس آلیاژ آنها از فلز پلاتینیوم است. در واقع این مدل شمع ویژگی‌های زیادی دارد که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم. فلز پلاتینیومی که در آنها به کار رفته مقاومت حرارتی بالایی بین 2500 درجه سانتی‌گراد دارد.

این ویژگی باعث می‌شود تا شمع در دماهای زیاد و دور موتور بالا دچار افت ولتاژ جرقه نشوند و کیفیت جرقه پایین نیاید و ثابت بماند. در نتیجه این شمع‌ها از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار هستند. این مقدار از مقاومت حرارتی باعث می‌شود تا این شمع‌ها با توجه به کیفیت بنزین مصرفی در کشور بتوانند حدود 100 هزار کیلومتر دوام داشته باشند و تا این مقدار به کار خود ادامه دهند.

شمع‌های سوزنی ایریدیوم

این نوع شمع نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و کارایی بسیار خوبی از خود بروز می‌دهد. همانطور که از نام این نوع شمع نیز پیداست از فلز ایریدیوم در آنها استفاده شده است که این آلیاژ مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد. در نتیجه مقاومت حرارتی شمع‌های ایریدیوم چیزی حدود 4000 درجه سانتی‌گراد است که یک مقاومت بسیار عالی است.

در این نوع شمع جدا از اینکه آلیاژ استفاده شده در الکترود مثبت سوزنی شکل از جنس ایریدیوم است الکترود منفی نیز دارای نقطه پلاتین است که باعث بوجود آمدن بالاترین و دقیق‌ترین حد جرقه می‌شود. بنابر موارد گفته شده می‌توان شمع ایریدیوم را یک شمع حرفه‌ای با قدرت بالا نامید. طول عمر این نوع شمع‌ها نیز بالاست و برای مدت زمان زیادی می‌توانند به کار خود ادامه دهند. یعنی عمری حدود 150 هزار کیلومتر را تجربه می‌کنند. در نتیجه استفاده از شمع‌های ایریدیومی باعث افزایش راندمان خودرو و رانندگی بهتر می‌شوند.

شمع‌های معمولی

شمع‌های معمولی نیز نوعی دیگر از شمع‌های موجود در بازار هستند. این نوع شمع‌ها نسبت به شمع‌های سوزنی از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده و عملکرد ضعیف‌تری ارائه می‌کنند. جنس شمع‌های معمولی از آلیاژ نیکل است. این آلیاژ نمی‌تواند مقاومت حرارتی بالایی از خود نشان دهد و در نتیجه مقاومت حرارتی حدود 1000 درجه سانتی‌گراد را دارند.

همچنین الکترود مثبت آنها نیز تخت است و این مورد می‌تواند منجر به جرقه‌ای نامنظم شود. در نتیجه اگر جرقه نامنظم انجام شود شاهد افزایش مصرف سوخت خواهیم بود که به دلیل خام سوزی ایجاد می‌شود. از لحاظ عمر نیز شمع‌های معمولی حدود 20 هزار کیلومتر می‌توانند دوام داشته باشند.

خرید و قیمت روز شمع موتور tu5 - آراد برندینگ

تفاوت شمع سوزنی و معمولی

دو شمع معمولی و سوزنی با اینکه هر دو یک کار را انجام می‌دهند اما بازهم از لحاظ کیفیت و نوع عملکرد تفاوت‌هایی باهم دارند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با تفاوت‌های اصلی شمع‌های سوزنی و معمولی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

  • اولین موردی که در مورد در تفاوت شمع سوزنی و معمولی به مقاومت حرارتی آنها مربوط می شود. به عبارت ساده‌تر این دو محصول از نظر مقاومت حرارتی بسیار تفاوت دارند. برای مثال شمع‌های معمولی حدود 1000 درجه سانتی‌گراد تحمل دمایی دارند و این در صورتی است که شمع‌های سوزنی تا 4000 درجه مقاومت دمایی دارند. در نتیجه شمع‌های سوزنی مقاومت بسیار بالاتری دارند.
  • مورد دیگر دوام و طول عمر این دو محصول است. فرق شمع سوزنی و معمولی در طول عمر بسیار به چشم می‌خورد. شمع‌های معمولی تقریبا تا 20 هزار کیلومتر دوام می‌آورند و پس از طی این زمان باید برای تعویض آنها اقدام کرد. این در صورتی است که شمع‌های سوزنی تا 150 هزار کیلومتر طول عمر داشته و بدون مشکلی تا این مسافت به کار خود ادامه می‌دهند.
  • مورد دیگری که باعث فرق شمع معمولی و سوزنی می شود کیفیت جرقه‌زنی است. به عبارت ساده‌تر شمع‌های سوزنی به دلیل نوک الکترود مثبت سوزنی شکلی که دارند باعث افنجار بزرگ‎‌تر و بهتری می‌شوند. اما شمع‌های معمولی به دلیل الکترود مثبت تخت نمی‌توانند احتراق منظم و باکیفیتی ایجاد کنند.
  • مورد دیگر تفاوت شمع معمولی و شمع سوزنی در افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت خودرو است. به عبارت ساده‌تر این شمع‌ها با ایجاد جرقه قوی و احتراق بزرگ باعث افزایش شتاب خودرو می‌شوند. از طرفی هنگامی که جرقه به خوبی انجام شود سوخت به‌طور کامل می‌سوزد و انرژی آن کاملا آزاد می‌شود. در نتیجه کاهش مصرف سوخت با شمع‌های سوزنی امکان پذیر است.

تفاوت قیمت شمع سوزنی و معمولی

به طور کلی یک تفاوت شمع معمولی و شمع سوزنی به قیمت آنها مربوط میشود. همیشه قیمت شمع های سوزنی نسبت به شمع های معمولی بیشتر بوده است. البته فراموش نکنید هر یک از این شمع‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به انواع قیمت آنها نیز متفاوت است. موارد زیادی در تعیین قیمت این محصولات تاثیر دارد که شما را با این موارد آشنا می‌کنیم. برای مثال اولین گزینه‌ای که می‌تواند قیمت تمام شده برای این شمع‌ها را تغییر دهد برند تولید کننده شمع است.

از آنجایی که این شمع‌ها تاثیر مستقیمی بر استهلاک خودرو می‌گذارند و در واقع کیفیت و عملکرد خودرو به آنها بستگی دارد باید حتما آنها از نوع باکیفیت و برند معتبری انتخاب و تهیه کنید تا موجب آسیب به دیگر قطعات خودرو‌تان نشود. همچین هرچه شمع قوی‌تر باشد و از طول عمر بالاتری برخودار باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله شما را با دو شمع سوزنی و معمولی آشنا کردیم و به تفاوت شمع معمولی و شمع سوزنی پرداختیم. حتما برای انتخاب و تهیه شمع مناسب برای خودرو با یک فرد با تجربه در این زمینه مشورت کرده و سپس خرید خود را انجام دهید تا بتوانید شمع مناسبی تهیه کنید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای‌تان مفید واقع شده باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!