» همتراز کاشی و سرامیک » آشنایی با جدیدترین ابزار کاشی کاری
بهترین روش نصب کاشی و سرامیک
همتراز کاشی و سرامیک

آشنایی با جدیدترین ابزار کاشی کاری

مرداد ۷, ۱۴۰۳ 7099

کاشی‌کاری یک فن قدیمی در سرتاسر جهان است که مانند دیگر حرفه‌ها از گذشته تا کنون دستخوش تغییراتی شده است. این تغییرات هم در فرایند انجام اینکار و هم در ابزارآلات لازمه آن تاثیر گذاشته‌اند. ابزار و تجهیزات در تمامی فنون نقش موثری دارند و اولین کاری که باید در هر حرفه‌ای انجام دهید شناخت و آشنایی با تجهیزات آن است. کاشی کاری نیز از این مسئله جدا نیست و برای انجام اینکار ابتدا باید با جدیدترین ابزار کاشی‌کاری آشنا شده و سپس به سراغ انجام آن بروید. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل شما را با بهترین و جدیدترین ابزارهای سرامیک کاری آشنا کنیم. همراه ما باشید.

جدیدترین ابزار کاشی‌کاری

همانطور که گفتیم ابزارهای کاشی کاری از گذشته تا کنون تغییر کرده‌اند و هر چند وقت یکبار محصولات جدیدتری وارد بازار می‌شوند که انجام اینکار را برای افراد بسیار ساده می‌کنند. تعداد این ابزار زیاد است و هرکدام کارایی خاص خود را دارند. به عبارت ساده‌تر هرکدام از این وسایل قسمتی از کار را راحت‌تر می‌کنند و باعث افزایش سرعت کاشی کاری یا سرامیک کاری می‌شوند. در ادامه رایج‌ترین ابزارهای کاشی کاری را برایتان آورده‌ایم.

کاشی بر دستی

کاشی‌ بر دستی یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای کاشی کاری است که همانطور که نام آن مشخص است کاشی‌ها را در ابعاد مشخص شده برش می‌زند. بااینکه امروزه دستگاه‌های مختلفی مثل ماشین کاشی بر و فرز روی کار آمده‌اند اما بازهم کاشی بر دستی از محبوبیت بالایی برخوردار است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار دارای یک تیغه است که هرچه این تیغه تیزتر باشد فرایند برش کاشی را ساده‌تر کرده و برش دقیق‌تر و در زمان کمتر انجام خواهد گرفت.

جدیدترین ابزار کاشی کاری

گوه کاشی و سرامیک

گوه یا همتراز کاشی و سرامیک یک ابزار کاربردی برای یکسان کردن کاشی و سرامیک های مجاور است تا اختلاف سطح آنها از بین برود و در واقع آنها را همراستا با هم نصب کنید. وجود همتراز کاشی و سرامیک برای زمان نصب ضروری است تا  از کج شدن سطح سرامیکی جلوگیری شود. این ابزار از جنس پلاستیک پروپیلن ساخته می شود که از دو قطعه ی جدا از هم به نام های کلیبس و گووه تشکیل شده است.

میکسر ملات

بعد از کاشی که اصلی‌ترین بخش کاشی‌کاری است، ملات‌ها مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در انجام کاشی‌کاری هستند و به دنبال این موضوع موارد مورد نیاز آن هم مانند میکسر ملات جزء دسته مهم‌ترین ابزارهای نصب کاشی قرار می‌گیرند. این دستگاه همانطور که از نامش پیداست کار آن ترکیب کردن و ساختن ملاتی است که مواد اولیه آن را به همراه آب داخل دستگاه می‌ریزند.

میکسر ملات مدل‌های متفاوتی از دستی گرفته تا مکانیکی را دارد که در هرکدام از از آنها ابعاد و اندازه مختلف است. انتخاب نوعی از این میکسرها و هم‌چنین اندازه آنها بستگی به نوع کاری شما دارد. برای مثال در پروژه‌های بزرگ معمولا از میکسرهای بزرگ و ماشینی استفاده می‌کنند اما در انجام کاشی کاری‌های کوچک از مدل دستی آن کمک می‌گیرند. در نتیجه بسته به نوع کار برای بعضی افراد میکسر‌های کوچک دستی و برای بعضی دیگر میکسر‌های بزرگ‌تر و ماشینی مناسب هستند.

ماله‌های کاشی

ماله‌های کاشی یکی دیگر از ابزارهای کاشی کاری است که به جهت پخش و مدیریت ملات روی سطح کاشی و هم‌چنین سطح دیوار، استفاده می‌شود. از آنجا که پخش کردن ملات روی سطح دیوار یا سطح کاشی ترفند‌های مختلفی دارد نمی‌توان با استفاده از دست یا کاردک‌های معمولی این ملات را پخش کرد زیرا در صورت پخش نامناسب ملات، سرامیک به‌خوبی در جای خود محکم نخواهد شد و امکان دارد با گذشت زمان جدا شود. در نتیجه استفاده از این ماله‌ها در انجام کاشی‌کاری قابل حذف نیست و باید حتما استفاده شود.

انبر کاشی

انبر کاشی مورد دیگری است که در دسته ابزار نصب کاشی قرار می‌گیرد. برای این وسیله نمی‌توان کاربرد خیلی مشخصی را بیان کرد اما از آن اغلب برای شکستن انواع کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.

از نکات مهمی که هنگام خرید این ابزار باید به آن دقت کنید، سایز آن است؛ دلیل این امر اینست که انبر کاشی در سایزها و ابعاد مختلفی در بازار وجود دارد و شما باید بسته به نیاز و کارکرد خود نوع مناسبی از آن را تهیه کنید.

انبر کاشی مورد دیگری است که در دسته ابزار نصب کاشی قرار می‌گیرد

سیستم تراز کاشی

یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در انجام کاشی‌کاری سیستم تراز کاشی است که به منظور نصب حرفه‌ای و دقیق انواع کاشی استفاده می‌شود و همانطور که از نامش پیداست کار آن یکسان‌سازی سطح کاشی‌ها در کنار یکدیگر است. با این سیستم می‌توان به طور کامل وضعیت تراز یا ناهموار بودن لبه به لبه کاشی‌ها را مشاهده و در صورت وجود هرگونه اشکال و یا بالا پایین بودن، برای رفع آن اقدام کرد.

ناگفته نماند که این کار را می‌توان با استفاده از روش‌های سنتی هم انجام داد اما از طریق این ابزار نصب کاشی، زمان بسیار کمتری از شما گرفته می‌شود و همچنین فرایند نصب ساده‌تر خواهد شد.

لنت زانو

با اینکه در این مقاله لنت زانو را نام برده‌ایم اما نمی‌توان آن را جز دسته ابزارهای کاشی قرار داد. در واقع این محصول یک سیستم ایمنی است که برای حفاظت از زانو‌های شما طراحی شده است. با استفاده از لنت زانو زمانی که نیاز به زانو زدن برای کاشی‌کاری دارید، دیگر زانو درد نخواهید داشت و این ابزار موجب راحتی شما هنگام کار می‌شود. همچنین جالب است بدانید برخی از مدل‌های این محصول دارای چرخ‌هایی هستند که با وجود آنها دیگر نیازی نیست هنگام کار دائماً بلند شوید و مجدد بنشینید و با استفاده از این چرخ‌ها روی سطح به‌سادگی حرکت می‌کنید.

چکش پلاستیکی کاشی کاری

چکش پلاستیکی مورد دیگری که در لیست ابزارهای کاشی‌کاری قرار می‌گیرد. با استفاده از چکش لاستیکی می‌توانید بدون اینکه آسیبی به کاشی‌ها وارد شود، ضربات ملایمی برای تراز کردن به آن‌ها بزنید. این ابزار در اصل برای جا رفتن کاشی در سطح زیرین استفاده می‌شود. البته بعضی از افراد به‌جای استفاده از چکش پلاستیکی از همان چکش‌های فلزی برای این کار استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که این چکش‌ها می‌توانند به راحتی باعث شکستن کاشی می‌شوند. پس حتما سعی کنید از چکش لاستیکی استفاده کنید.

کلیپس فاصله دهنده

ایجاد فاصله‌های هم‌اندازه و مناسب مسئله‌ای است که در انجام کاشی‌کاری و سرامیک‌کاری همواره مورد توجه افراد قرار دارد. این کار را نمی‌توان به شکل انجام داد و یا در صورت انحام بسیار وقت‌گیر و سخت خواهد بود. از این رو ابزار‌هایی مانند کلیپس فاصله‌دهنده کاشی طراحی شده‌اند که با استفاده از آنها می‌توان به‌سادگی این مشکل را رفع کرده و کاشی‌ها را در فاصله و اندازه‌های مناسب کنار هم قرار داد. برای انجام اینکار محصول مشابهی هم وجود دارد که به آن صلیبی می‌گویند.

ناگفته نماند که این محصول برای تراز کردن کاشی‌ها نیز کاربرد دارد.

کاشی‌ بر دستی یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای کاشی کاری است

مکنده

مکنده یکی دیگر از وسایلی است که در انجام کاشی‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به حمل آسان انواع کاشی و سرامیک کمک می‌کند و باعث جلوگیری از هرگونه آسیبی به آنها می‌شود. مکنده در مدل‌ها و ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. استفاده این نوع از تجهیزات نصب کاشی اجباری نیست اما بهتر است بدانید در صورت حمل دستی انواع کاشی و سرامیک، احتمال شکستن و ترک خوردگی آنها بسیار افزایش پیدا می‌کند که با استفاده از مکنده این احتمال تا حد زیادی پایین آمده و کاشی‌ها آسیبی نمی‌بینند.

سطل پلاستیکی

با اینکه سطل پلاستیکی تنها در حرفه کاشی‌کاری استفاده نمی‌شود اما می‌توان آن را از پرکاربردترین و مهم‌ترین ابزار در انجام اینکار دانست. در این سطل‌ها ملات و دوغاب ریخته می‌شود تا کاشی کار بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته و یا از طریق میکسر دستی ملات را هم بزند و مخلوط کند.

البته استفاده از آن زمان‌هایی که برای کاشی‌کاری از ملات‌های سنتی استفاده می‌کنید کاربرد دارد. در انجام کاشی‌کاری از مواد جدید‌تری مانند چسب کاشی، خمیر بندکشی و سایر موارد این چنینی هم استفاده می‌شود.

اسفنج دوغاب

در انجام فرایند نصب یا بندکشی کاشی یا سرامیک امکان دارد مقداری از دوغاب روی سطح سرامیک باقی مانده و باعث کثیف شدن آن شود. برای جلوگیری از این حالت بهتر است قبل از خشک شدن با استفاده از اسفنج دوغاب، ملات اضافه را پاک کنید.

دقت کنید که این فرایند باید حتماً قبل از خشک شدن ملات انجام شود زیرا بعد از آن استفاده از اسفنج تاثیری ندارد و دوغاب همچنان روی سطح کاشی باقی می‌ماند.

 

کلام آخر

تجهیزات و ابزار نصب کاشی و سرامیک بسیار گسترده‌‌اند و بالاتر تنها قسمت کوچکی از این ابزار را به شما معرفی کرده و تلاش کردیم تا جدیدترین ابزار‌ کاشی کاری را برای شما عزیزان توضیح دهیم. لازم است بدانید استفاده از تجهیزات باکیفیت و مدرن علاوه بر این که باعث افزایش کیفیت کار می‌شود، می‌تواند فرایند کاشی‌کاری را بسیار سریع‌تر کرده و زمان کمتری از شما بگیرد. باتشکر از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!