سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 30 ساعت :
» شمع خودرو » شمع پلاتینیوم چیست | ویژگی های شمع پلاتینیوم
شمع خودرو

شمع پلاتینیوم چیست | ویژگی های شمع پلاتینیوم

دی ۷, ۱۴۰۲ 71198

شمع‌های پلاتینیومی نیز نوعی دیگر از شمع‌های موجود در بازار هستند. این شمع‌ها ویژگی‌های مثبت زیادی داشته و به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. هرکدام از از دسته‌های این محصولات ویژگی‌های بخصوص خود را داشته و برای نوعی خودرو مناسب هستند. به عبارت ساده‌تر انواع شمع‌ با توجه به مدل موتور خودرو استفاده می‌شوند.

یکی از انواع شمع‌های موجود در بازار پلاتینیوم است. پلاتینیوم از شمع‌های پرطرفدار و محبوب رانندگان حرفه‌ای است. این محصول ویژگی‌های مثبت زیادی دارد و از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم شما را با سیر تا پیاز شمع‌های پلاتینیومی آشنا کنیم. همراه ما باشید…

انواع شمع

قبل از هرچیزی می‌خواهیم شما را با انواع شمع آشنا کرده و سپس به بررسی شمع پلاتینیوم می‌‌پردازیم. همانطور که ابتدای مقاله گفتیم شمع‌ها تنوع زیادی دارند و به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. همچنین جدا از نوع، این محصولات از نظر ویژگی‌ها نیز دسته‌های متفاوتی دارند. برای مثال شمع به دو دسته شمع گرم و شمع سرد تقسیم‌بندی می‌شوند. این دو دسته شمع با توجه به نوع موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت ساده‌تر هرکدام از آنها برای نوعی موتور خاص مناسب است و باید در شرایط کاری مخصوص خودشان قرار بگیرند تا بتوانند عملکرد خوبی ارائه کنند.

به‌طور کلی شمع‌ها در مدل‌های زیر در بازار وجود دارند:

  • شمع‌های ایریدیومی
  • شمع‌های پلاتینیومی
  • شمع‌ها نیکلی
  • شمع‌های چند الکترودی

محصولات نام برده شده از پراستفاده‌ترین انواع شمع خودرو در کشور ما هستند که در ادامه به بررسی یکی از پرطرفدارترین آنها یعنی شمع پلاتینیوم خواهیم پرداخت.

بهترین شمع خودرو (معرفی بهترین برندهای شمع) - رادیسکار

شمع پلاتینیوم چیست؟

شمع‌های پلاتینیومی از شمع‌های محبوب و پراستفاده در کشور ما محسوب می‌شوند که عملکرد بسیار خوبی ارائه کرده و رضایت مصرف کنندگان را جلب کرده‌اند. این محصول ویژگی‌های زیادی دارد و تاثیرات مثبتی روی خودرو می‌گذارند. در ادامه شما را بیشتر با شمع پلاتینیوم آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید…

همانطور که از نام این محصولات پیداست از آلیاژ پلاتینیوم در ساختار آنها استفاده شده است. این آلیاژ مقاومت خوبی دارد و از نقطه ذوب بالایی برخوردار است. به دنبال این موضوع لبه‌های الکترود آن برای مدت بیشتری تیز می‌مانند و در نتیجه از طول عمر بالایی برخوردار است.

این محصولات نسبت به شمع‌های معمولی که در بازار وجود دارند و از نیکل ساخته می‌شوند عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌کنند و باعث افزایش راندمان خودرو می‌شوند. ناگفته نماند این محصولات به شمع‌های پرطرفدار رانندگان حرفه‌ای تبدیل شده‌اند و افزایش شتاب خودرو را نیز به دنبال دارند.

انواع شمع پلاتینیوم

در واقع شمع‌های پلاتینیوم نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند که تفاوت‌هایی باهم دارند. در کل باید گفت که هر دوی آنها یک کار انجام می‌دهند و عملکرد تقریبا یکسانی دارند. تفاوت اصلی این دو شمع در پلاتین استفاده شده در آنهاست. به عبارت ساده‌تر شمع‌های پلاتینیوم به دو دسته دو پلاتینه و تک پلاتینه تقسیم می‌شوند.

همانطور که از نام این محصولات پیداست در شمع‌های تک پلاتین از یک پلاتین و در شمع‌های دو پلاتین از دو پلاتین استفاده می‌شوند. این افزایش پلاتین در محصول تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند و تنها برای افزایش طول عمر بدون سرویس آن انجام می‌شود. همچنین هردو محصول در دو نوع سرد و گرم در بازار وجود دارند. در نتیجه هردو عملکردی شبیه به هم داشته و انتخاب هرکدام از آن تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

تفاوت شمع‌های تک پلاتین با دو پلاتین

دو شمع تک پلاتین و دو پلاتین از محصولات پراستفاده در بازار هستند و طرفداران زیادی دارند. حتما برای شماهم سوال پیش‌آمده که شمع‌های تک پلاتین چه تفاوتی با شمع‌های دو پلاتین دارند. در این قسمت تفاوت‌های اصلی این دو محصول را برای‌تان قرار داده‌ایم.

این دو شمع از نظر کیفیت جرقه تفاوتی باهم ندارند و هردو جرقه‌زنی دقیق و قوی را انجام می‌دهند. تنها تفاوتی که در این نوع شمع‌ها به چشم می‌خورد طول عمر بدون سرویس است. به بیان دقیق‌تر شمع‌ها برای اینکه به خوبی به کار خود ادامه دهند و عملکرد خوبی داشته باشند باید در بازه‌های زمانی توسط تعمیرکار سرویس شوند. منظور از این سرویس تنظیم گپ با همان فاصله بین دو الکترود است که با کارکرد طولانی مدت زیاد می‌شوند.

در شمع‌های دو پلاتین به دلیل استفاده از دو پلاتین منفی برای هربار جرقه زدن الکترود مثبت به التکرود منفی نزدیک‌تر جرقه می‌زند و این حالت باعث می‌شود تا طول عمر بدون سرویس بیشتری را تجربه کند.

این دو محصول از لحاظ مقاومت حرارتی نیز در یک راستا قرار داشته و هردو در یک حد دما می‌توانند به کار خود ادامه دهند. در نتیجه در شمع‌های دو پلاتینه به دلیل وجود یک پلاتین اضافی ممکن است محصول طول عمر بدون سرویس بالاتری داشته باشد. اما در کل این دو محصول ویژگی‌های یکسانی زیادی دارند و هردو عملکرد خوبی ارائه می‌کنند.

ویژگی‌های شمع‌ پلاتینیوم

بالاتر شما را با این مدل شمع آشنا کردیم. حال می‌خواهیم ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که این محصول پرطرفدار دارد را در اختیارتان قرار دهیم. بهتر است بدانید که شمع‎های پلاتینیومی جز دسته شمع‌های سوزنی است و نوک الکترود مثبت آن به شکل سوزن تیز است. در ادامه شما را با مزیت‌های این محصول آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید…

جرقه دقیق و قوی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این محصول دارد ایجاد جرقه‌ای قوی و دقیق‌تر از شمع‌های معمولی است. همانطور که بالاتر ذکر کردیم برخلاف شمع‌های معمولی که الکترودی مثبت آنها تخت است، شمع‌هایی سوزنی الکترود سوزنی شمع و تیزی دارند. در نتیجه این سوزنی شکل بودن الکترود مثبت جرقه بسیار دقیق‌تر و قوی‌تر ایجاد می‌شود. هنگامی که جرقه قوی باشد انفجار نیز بزرگتر و بهتر صورت می‌گیرد و در نتیجه خودرو شتاب خوبی را تجربه می‌کند.

علائم خرابی شمع خودرو + بهترین زمان تعویض شمع ماشین

کاهش مصرف سوخت

شمع خودرو قطعه‌ای است که ارتباط مستقیمی با قطعات مهم در ماشید دارد پس باید حتما باکیفیت بالایی تهیه و نصب شود تا باعث افزایش استهلاک خودرو نشود. شمع‌های پلاتینیومی به دنبال این موضوع که جرقه را قوی ایجاد می‌کنند باعث می‌شوند که سوخت به‌طور کامل بسوزد و خام‌سوزی اتفاق نیفتند. به دنبال این موضوع استفاده از این محصولات کاهش مصرف سوخت خودرو را به دنبال دارد.

طول عمر بالا

شمع‌های پلاتینومی نسبت به شمع‌های موجود در بازار از طول عمر خوبی برخوردار هستند. به عبارت ساده‌تر این محصولات برای مسافت طولانی به راحتی و بدون مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند. یعنی این محصولات چیزی حدود 100 هزار کیلومتر دوام دارند و تا مسافت گفته شده طول عمر دارند در صورتی که شمع‌های معمولی از دوام بسیار کمتری برخوردار هستند.

مقاومت حرارتی زیاد

این محصولات دارای مقاومت حرارتی بالایی نیز هستند. این مقاومت حرارتی بالا باعث می‌شود که شمع بتواند عملکرد بسیار بهتری را ارائه دهد. برای مثال شمع‌های پلاتینیومی حدود 2500 درجه سلسیوس مقاومت حرارتی دارند که در بین شمع‌های موجود در بازار رقم بسیار خوبی است. این مقاومت حرارتی باعث افزایش طول عمر شمع و دوام بیشتر آن نیز می‌شود.

تمام مواردی که بالا توضیح دادیم از مزایای و ویژگی‌های شمع‌های پلاتینومی بودند. نکته‌ای که وجود دارد این است که ابتدا باید توجه کنید که این شمع‌ها مناسب موتور خودروی شما هستند یا خیر. سپس اقدام به خرید کنید. به عبارت ساده‌تر در انتخاب شمع نباید تنها ویژگی‌های آن را در نظر داشته باشید بلکه ابتدا باید به سازگاری آن با خودرتان توجه کنید. پس نسبت به این موضوع حساس باشید. برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید در ادامه راه‌های تشخیص شمع مناسب خودرو را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

از کجا بفهمیم چه شمعی مناسب خودرو است؟

شاید برای شماهم سوال پیش بیاید که باید از چه نوع شمعی برای خودروتان استفاده کنید. این مسئله باید با دقت زیاد انجام شود زیرا این قطعه در ارتباط مستقیم با مهم‌ترین تجهیزات خودرو یعنی موتور است. همچنین می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی استهلاک و دیگر قطعات ماشین نیز بگذارد. در نتیجه باید در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید. در ادامه راه‌های تشخیص شمع مناسب خودرو را برای‌تان قرار داده‌ایم.

پس برای انتخاب شمع ابتدا باید دقت کنید که چه نوع شمعی با موتور خودروی شما سازگاری دارد و سپس برای خرید آن اقدام کنید. چند راه ساده برای اینکه بفهمید چه نوع شمعی برای ماشین‌تان مناسب است وجود دارد. اولین و ساده‌ترین راهی که ما را در انتخاب مناسب شمع راهنمایی می‌کند دفترچه راهنمای خودرو است. در این دفترچه سازنده ماشین شمع‌های مناسب موتور آن را در اختیار شما قرارداده‌اند. پس به راحتی می‎‌توان با مراجعه به این دفترچه یک انتخاب مناسب داشت.

راه دیگر مشورت با تعمیرکار خودرو است. در این حالت می‌توان با مشورت با یک تعمیرکار حرفه‌ای ماشین نسبت به تهیه یک شمع مناسب اقدام کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر تجربه و مهارت کافی ندارید نباید به هیچ عنوان دست به تعویض شمع بزنید. زیرا شمع یک قطعه حساس است و باید با دقت بالا نصب شود پس حتما برای این کار از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

راهنمای خرید شمع خودرو ؛ چه شمعی برای موتور خودروی من مناسب است؟ - مجله  اینترنتی گویا آی تی

نکات افزایش طول عمر شمع خودرو

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم شمع‌ها حساسیت کار بالایی دارند و با قطعات مهمی از خودرو مثل موتور ارتباط مستقیم دارند. به دنبال این موضوع باید در استفاده از آنها نکاتی را رعایت کنید تا باعث آسیب به دیگر قطعات خودرو نشوند. در نتیجه آگاهی ازز راه‌های افزایش طول عمر آنها به شما کمک می‌کند تا نه‌تنها زمان طولانی‌تری از از شمع استفاده کنید بلکه از خرابی دیگر قطعات خودرو نیز جلوگیری کنید. در این قسمت فهرستی درباره راه‌های افزایش طول عمر این محصولات در اختیارتان قرارداده‌ایم.

  • خنک نگه داشتن موتور: یکی از بهترین راه‌هایی که باعث می‌شود شمع تا طول عمر استاندارد به کار خود ادامه دهد خنک نگه داشتن موتور است. هنگامی که خودرو در حال کار است تمام قطعات آن در حال ارتباط با یک‌دیگر هستند که ارتباطات موجب داغ شدن موتور می‌شوند. در نتیجه باید حتما حواستان باشد که سیستم خنک‌کننده به خوبی به کار خود ادامه دهد. زیرا در صورتی که این سیستم دچار اختلال شود دیگر نمی‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و در نتیجه باعث داغ شدن بیش از اندازه موتور و آسیب به شمع و دیگر قطعات خودرو می‌شود.
  • استفاده از سوخت مرغوب: یکی دیگر از عواملی که تاثیر مستقیم روی شمع دارد سوختی که برای خودروتان استفاده می‌کنید. پس حتما باید از سوختی مطلوب و مناسب برای ماشین‌تان استفاده کنید زیرا کیفیت آن تاثیر مستقیمی روی شمع می‌گذارد.
  • تهیه شمع مناسب: مورد دیگر انتخاب شمعی مناسب برای خودروتان است. همانطور که گفتیم شمع‌ها انواع مختلفی دارند و به دنبال این انواع ویژگی‌های آنها نیز باهم متفاوت است. پس برای بهره‌گیری از طول عمر استاندارد شمع باید حتما آن را متناسب با مشخصات خودروی خود انتخاب و تهیه کنید تا باعث افزایش راندمان ماشین نیز شود.

جمع بندی

در این مقاله شما را با تمام ویژگی‌های شمع‌ پلاتینیومی آشنا کردیم. این شمع‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و استفاده از آنها افزایش راندمان خودرو را به دنبال دارد. برای تعویض شمع حتما از یک فرد ماهر و با تجربه کمک بگیرید تا آسیبی به قطعات خودرو وارد نکنید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

تعداد دیدگاهها: 1

  1. Avatar
    مونا

    مقاله خوبی بود به سایت ما هم سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!