یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 27 ساعت :
» سرباطری » دلایل سنگین استارت خوردن ماشین چیست؟
سرباطری

دلایل سنگین استارت خوردن ماشین چیست؟

اسفند ۲, ۱۴۰۲ 62830

اکثر رانندگان حداقل برای یکبار هم که شده با مشکل دیر استارت خوردن خودرو روبه رو شده‌اند. برخی افراد در هنگام بروز چنین اتفاقی دستپاچه می‌شوند نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند. تصور کنید در یک روز معمولی شما برای رفتن به محل کار خود آماده شده‌اید. پس از سوار شدن در خودرو استارت می‌زنید اما پاسخی از سوی خودرو دریافت نمی‌کنید. طبیعتا در چنین حالتی کلافه و عصبانی می‌شوید. از طرفی مشکل دیر رسیدن به محل کار ذهن شما را درگیر می‌کند و از طرف دیگر به این موضوع فکر می‌کنید که مبادا برای خودروتان مشکل خاصی به وجود آمده باشد و هزینه‌های سنگینی برای‌تان ایجاد کرده باشد.

در واقع خودرو ممکن است در طول کارکرد خود بارها دچار مشکل شده و به تعمیر نیاز پیدا کند. این مشکلات می‌توانند جزئی و پیش پا افتاده باشند و هم می‌توانند باعث از کار افتادن خودرو و خاموشی کامل آن شوند. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که خودرو در طول کاربرد خود دچار هیچ اختلالی نشود. همچنین این مشکل بنا بر مدل خودرو و همچنین موقعیتی که در آن قرار دارد متفاوت است. در این مقاله قصد داریم تمام حالت‌ها و دلایل سنگین استارت خوردن خودرو را برای‌تان توضیح دهیم. همراه ما باشید.

سنگین استارت خوردن ماشین

یکی از مشکلاتی که اکثر رانندگان با آن سروکار دارند سنگین استارت خوردن یا همان دیر استارت خوردن خودرو است. در واقع این حالت در بین ماشین‌ها بسیار رایج است و به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به بیان دقیق‌تر امکان دارد این حالت از یک مشکل پیش پا افتاده نشات گرفته باشد. همچنین در صورت دیگر ممکن است به دلیل خرابی یکی از قطعات مهم و حیاتی در خودرو با آن روبه رو شوید.

خب در واقع باید این موضوع را در نظر داشته باشید که خودرو از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است که هرکدام نقش مهمی در شروع کار و استارت خوردن آن ایفا می‌کنند. در نتیجه وجود نقص در هرکدام از این قطعات می‌توانند باعث اختلال در شروع کار خودرو و روشن شدن آن شود. اما در بین همه این موارد دلایلی وجود دارند که به‌طور رایج‌تر باعث بروز این اتفاق می‌شوند. در ادامه این موارد متداول را برای‌تان توضیح خواهیم داد.

تمام شدن بنزین

یکی از مواردی که می‌تواند باعث روشن نشدن و یا سنگین روشن شدن خودرو شود خالی بودن باک بنزین است. در واقع این حالت ساده‌ترین چیزی است که می‌تواند دیر استارت خوردن ماشین را به دنبال داشته باشد. خودرو برای شروع کار و حرکت باید بنزین کافی دریافت کند. در نتیجه اگر ذخیره بنزین ماشین پایین باشد نتیجه‌ای جز اختلال در استارت و شروع کار خودرو نخواهد داشت.

اختلال در سیستم سوخت‌رسانی

یکی دیگر از دلایل رایجی که می‌تواند منجر به سنگین استارت خوردن خودرو شود نقص در سیستم سوخت‌رسانی است. ماشین برای اینکه بتواند شروع به کار کند نیاز دارد که سوخت و هوای لازم به داخل محفظه سیلندر آن وارد شود تا فرایند احتراق به خوبی انجام شود. اگر این فرایند و این مسیر دچار هرگونه نقص و اختلالی شود با مشکل سنگین استارت خوردن خودرو و روشن نشدن آن روبه رو می‌شویم.

در چنین مواقعی امکان دارد منیفولد ورود هوا و یا انژکتور دچار خرابی شده باشد. ناگفته نماند که در مواقعی هم امکان دارد پمپ بنزین به خوبی کار نکند و یا فیلتر بنزین دچار گرفتگی شده باشد. برای اینکه از سالم بودن و کارکرد درست مسیر سوخت‌رسانی مطمئن شوید باید تمام موارد گفته شده را بررسی کنید و در صورتی که عیوبی مشاهده نکردید به سراغ بررسی دیگر قسمت‌های خودرو بروید.

نکات مهم درباره استارت زدن خودرو | Z4Car

نقص در سیستم برقی ماشین

یک دلیل سنگین استارت خوردن ماشین به دلیل نقص در سیستم الکترونیکی خودرو است. در صورتی که باک بنزین خودروتان پر بود و یا حداقل به مقدار کافی بنزین داشتید و هیچ مشکلی هم در سیستم سوخت‌رسانی مشاهده نکردید باید به سراغ بررسی سیستم‌ برقی ماشین بروید. در واقع خودرو سنسورهای متعددی دارد و در صورتی که هرکدام از این سنسورها دچار نقص و یا مشکلی شوند پیام‌های اشتباهی به ECU فرستاده و باعث کار نکردن موتور می‌شوند. همانطور که گفتیم خودرو دارای سنسور‌های زیادی است. در رابطه با مشکل سنگین استارت خوردن خودرو باید چند بخش جعبه فیوز، باتری، دینام، سیم‌‌کشی خودرو را در سیستم برقی آن مورد بررسی قرار دهید تا نقص اصلی را پیدا کنید.

همچنین اگر شمع خودرو خراب شده باشد، ماشین دیرتر استارت می خورد.

خرابی سنسورها یا دینام

خرابی سنسور یا دینام نیز از دلایل روشن نشدن و دیر استارت خوردن خودرو هستند. در واقع یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند سنگین استارت خوردن ماشین و یا حتی روشن نشدن آن را به دنبال داشته باشد خرابی سنسورها است. از سنسورهایی که باعث به وجود آمدن چنین مشکلی می‌شوند باید به سنسور فشار هوا، سنسور دمای آب، سنسور دور موتور و سنسور موقعیت میل‌لنگ اشاره کنیم. در صورتی که هر کدام از موارد نام برده شده دچار اختلال شوند و به درستی کار نکنند می‌توانند دیر استارت خوردن خودرو را به دنبال داشته باشند.

البته این مشکل ممکن است از سمت دینام و باتری نشات گرفته باشد. به بیان دقیق‌تر خرابی وایرها یا کویل‌ تقویت‌کننده ولتاژ باتری، خرابی دینام و خرابی یا خالی شدن باتری از مواردی هستند که می‌توانند منجر به روشن نشدن خودرو و یا سخت استات خوردن آن شوند. توصیه می‌شود برای بررسی باتری و دینام به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید تا به خوبی به رفع این مشکل بپردازید.

سنگین استارت خوردن ماشین و مشکلات سوئیچ

دلیل دیگری که وجود دارد و می‌توانند باعث دیر استارت خوردن ماشین شود خرابی سوئیچ است. به عبارت ساده‌تر این مشکل امکان دارد به دلیل خرابی سوئیچ و عدم ارسال کد در ایموبیلایزر، خرابی سوئیچ قطع‌کننده بنزین و یا خرابی رله و سوختن اتصالات آن باشد. در چنین مواقعی تنها با کمک یک دیاگ ساده منبع مشکل مشخص شده و رفع می‌شود. در صورتی که با مشکل خرابی سوئیچ روبه رو شدید می‌توانید از کابل جامپر و سیم‌های خودرو برای روشن شدن کمک بگیرید و سریعا برای تعمیر سوئیچ به یک مرکز معتبر مراجعه کنید.

بررسی اتصالات فیزیکی

مواردی که بالاتر نام بردیم از دلایل رایجی بودند که باعث سنگین استارت خوردن خودرو می شوند. در صورتی که تمامی موارد بالا را بررسی کردید .و مشکلی در آن بخش‌ها وجود نداشت اما بازهم با مشکل دیر استارت خوردن خودرو روبه رو بودید باید به سراغ بررسی اتصالات فیزیکی و دیگر اجزای مکانیکی در خودرو بروید. برای مثال امکان دارد سوپاپ‌ها خراب باشند و یا تنظیم موتور درست نباشد. حتی این مشکل می‌تواند از وجود نقص در سیستم روانکاری هم نشات بگیرد. این حالت مخصوصا در فصول سرد سال به چشم می‌خورد. به بیان دقیق‌تر اگر در زمستان استارت زدید و ماشین روشن نشد امکان دارد به دلیل نامرغوب بودن و کیفتت پایین روغن موتور این اتفاق افتاده باشد. پس از این موضوع غافل نشوید و استفاده از یک روغن موتور مرغوب را در نظر داشته باشید.

خرابی یاتاقان

مورد دیگری که در صورت دیر استارت خوردن خودرو باید در نظر داشته باشید خرابی یاتاقان هاست. پس می‌توان از دیگر دلایل روشن نشدن ماشین به خرابی یاتاقان‌ها و قطعات متحرک اشاره کرد. برای بررسی این قسمت بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص خودرو را به تعمیرگاه ببرید و وضعیت یاتاقان‌ها را چک کنید تا از سلامت کاربرد آنها اطمینان پیدا کنید.

علت دیر استارت خوردن 206، پراید و دیگر خودروها می‌تواند از مواردی باشد که بالاتر نام بردیم.

مشکلات مربوط به استارت

به دلیل اینکه وجود مشکل در سیستم استارت بسیار رایج است در این قسمت به بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

اگر استارت خودرو مدل دکمه‌ای نباشد و سوئیچی باشد در سه حالت قرار می‌گیرد:

باز: در حالت باز برق به اجزای مختلف خودرو و صفحه کیلومتر می‌رسد.

بسته: حالت بسته در واقع همان حالت خاموش بودن موتور و عدم برق‌رسانی است.

استارت: همان مرحله استارت زدن.

حالا تصور کنید شما سوئیچ را چرخاندید ولی صفحه کیلومتر روشن نشد. در این حالت، اول باید فیوزها را بررسی کنید. در صورتی که عملکرد فیوزها درست بود و به خوبی کار می‌کردند باید به سراغ مغزی سوئیچ  سوکت‌ها رفته و به بررسی آنها بپردازید. اگر بازهم مشکلی در این قسمت مشاهده نکردید زغال استارت و آرمیچر استارت را چک کنید. در صورتی که مشکل و اختلالی در هیچ کدام از موارد نام برده‌شده مشاهده نکردید باید به سراغ بررسی باتری بروید.

باتری و دیر استارت خوردن ماشین

مواردی که کمی بالاتر نام بردیم برای مواقعی کاربرد دارند که هنگام چرخاندن سوئیچ صفحه کیلومتر روشن نمی‌شد. اما در صورتی که با استارت زدن و چرخاندن سوئیچ صفحه کیلومتر روشن شد، اما سریعا خاموش شد و پس از آن موتور نیز خاموش شد به احتمال زیاد مشکل دیر استارت خوردن ماشین از باتری نشات می‌گیرد.

این حالت یعنی باتری ضعیف شده است. زیرا در چنین حالتی باتری ضعیف ممکن است برق را بتواند به صفحه کیلومترشمار برساند اما توانایی انتقال برق به موتور را ندارد. در چنین مواقعی می‌توان از روش باتری به باتری استفاده کرده و ماشین را روشن کرد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نباید بعد از روشن شدن ماشین سریع آن را خاموش کنید. باید زمان بدهید تا دینام بتواند کار پرکردن شارژ باتری را به‌طور کامل و به خوبی انجام دهد. بهتر است همیشه سرباتری ماشین را هم چک کنید.

استارت زدن درجا چه آسیب هایی به ماشین می زند؟ | فایندز

بررسی استارت ماشین

مورد بعدی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که وقتی استارت می‌زنید صدای استارت خوردن به گوش نرسد و یا موتور استارت نخورد. در هنگام بروز چنین حالتی ابتدا باید به دنبال نقص در سوئیچ و مغزی بگردید. اگر مشکلی در آنجا مشاهده نکردید به سراغ بررسی خود استارت بروید.

حالت دیگری که وجود دارد این است که پس از استارت صداهای ناهنجار و غیر عادی ایجاد می‌شود. در چنین حالتی باید حتما به سراغ بررسی استارت بروید زیرا امکان دارد چرخ دنده‌های آن شکسته باشند و یا اتوماتیک استارت ضعیف و نیم‌سوز شده باشد. پس اگر متوجه شدید که قدرت استارت نسبت به قبل کمتر شده و یا بلافاصله پس از استارت موتور روشن نمی‌شود و کمی طول می‌کشد تا موتور راه بیفتد باید به دنبال نقص در استارت باشید. در صورتی که سالم بود آن وقت باید به سراغ بررسی باتری بروید.

در کل دلیل اصلی و رایج بد روشن شدن خودرو در صبح نرسیدن بنزین به موتور است. شما باید برای رفع این مشکل با توجه به نوع ماشین و مدل آن اقدام به بررسی کرده و به تعمیرگاه مراجعه کنید.

معیوب بودن فیوز خودرو

خرابی فیوز خودرو هم می‌تواند از دلایل بد استارت خوردن و یا روشن نشدن خودرو باشد. در واقع وظیفه فیوز در خودرو تامین نیروی موتور است. همچنین فیوز وظیفه انتقال انرژی در خودرو را نیز به عهده دارد. اگر شما هم با مشکل سنگین استارت خوردن خودرو روبه رو شدید توصیه می‌کنیم از فیوز غافل نشوید و حتما این قسمت را نیز مورد بررسی قرار دهید.

جلوگیری از سنگین استارت خوردن ماشین

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی راه‌های زیادی وجود دارند. با وجود این راه‌ها بازهم بهتر است سرویس و بررسی خودرو خود را در بازه‌های زمانی مشخص انجام دهید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد آن را در وضعیت مطلوب قرار دهید. شکی نیست که پیشگیری بهتر از درمان است. در صورتی که با مشکل سنگین استارت خوردن ماشین روبه رو هستید توجه به موارد زیر می‌تواند مفید باشد:

  • اگر مدت‌ هاست با کارکرد نامناسب باتری روبه رو هستید لازم است آن را هرچه سریع‌‌تر تعویض کنید و منتظر نمانید که باتری کاملا از کار بیفتد سپس برای جایگزین کردن آن اقدام کنید. در واقع هزینه این کار از مشکلات و خسارت‌هایی که باتری خراب به بار می‌آورد کمتر است.
  • همانطور که بالاتر هم ذکر کردیم استارت ماشین سرد در مقایسه با حالت معمولی تا چهل درصد سوخت بیشتری مصرف می‌کند. پس تا جایی که امکان دارد اجازه ندهید مقدار سوخت مخزن خودروتان از حد استاندارد کاهش پیدا کند.
  • استفاده از یک روغن باکیفیت کاری است که رانندگانی که به سلامت خودرو خود اهیمت می‌دهند آن را اجرا می‌کنند. برای استفاده از یک روغن مناسب باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرده و از روغن توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید.

آشنایی با روشن کردن ماشین بدون سوئیچ و استارت | فروشگاه ایران باتری

سخن پایانی

در این مقاله ما به بررسی دلایل سنگین استارت خوردن خودرو پرداختیم. همانطور که قبل‌تر هم قید کردیم این مشکل در صبح و فصول سرد بیشتر به چشم می‌خورد. چیزی که بیشترین اهمیت را در بین موارد دیگر دارد استفاده از یک روغن موتور باکیفیت است. همچنین استفاده از یک باتری سالم و مناسب هم در کاهش بروز این حالت بسیار موثر است. جالب است بدانید استارت زدن در صبح‌های سرد زمستانی 40 درصد بیشتر از حالت معمولی سوخت مصرف می‌کند. پس حتما به مقدار سوخت داخل باک ماشین دقت کافی داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

م. کوهشاری

تعداد دیدگاهها: 2

  1. Avatar
    عمرانی

    ممنون از مقاله خوبتون تو زمستون معمولا شمع ماشین اول خودشو نشون میده معلا هز 25 هزار الی 30 هزار باید عوض بشه همچنین وایر ولی در کل باید مکانیک مراجعه بشه

    • ع. شاه قلعه
      ع. شاه قلعه

      ممنون از دیدگاه خوبتون بله در اخر باید مکانیک بازدید کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!