شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 20 ساعت :
» شیلنگ » نحوه شستشوی نمای ساختمان با ساده‌ترین روش ها
شیلنگ

نحوه شستشوی نمای ساختمان با ساده‌ترین روش ها

اسفند ۱۵, ۱۴۰۱ 92182

نمای ساختمان به طور مرتب با آلودگی و گرد و غبار در ارتباط است که باعث ایجاد یک لایه سیاه و بد رنگ روی آن می‌شود. نمای تمیز نه تنها تاثیر مثبتی بر روی تصور عمومی از ساختمان دارد، بلکه در فروش بهتر ساختمان و جذب مستاجر نیز موثر است. شما هر چقدر هم که برای نماکاری ساختمان خود هزینه کرده باشید اما اگر یه لایه کامل دود و غبار آن را فرا گرفته باشد، زیبایی نما مخفی می‌شود. برای شستشوی نمای ساختمان چندین راه حل وجود دارد که قصد داریم در اینجا به آن بپردازیم.

نحوه تمیز کردن نمای ساختمان

شاید از نظر شما تمیز کردن و نظافت نمای ساختمان یکی از سخت‌ترین کارها باشد که البته باید با شرکت‌هایی که در این زمینه خدمات ارائه می دهند، تماس بگیرید. اما اگر به هر دلیلی تصمیم بگیرید خودتان کثیفی و آلودگی روی سنگ، شیشه، آلومینیوم و … نمای ساختمان را پاک کنید، روش‌های زیادی وجود دارد که عبارتند از:

نصب داربست و خیس کردن نما

اولین اقدامی که باید برای شستشوی نمای ساختمان‌های بلند (بیش از 2 طبقه) انجام دهید، نصب داربست است تا به طبقات فوقانی ساختمان دسترسی داشته باشید. با خیساندن و سپس با استفاده از شستشوی حرارتی و بخار می‌توانید دیوارهای کثیف را به راحتی تمیز کنید.

استفاده از مواد شوینده هم در این کار می‌تواند کمک زیادی به شما کند. در کلان‌شهرها دود و آلودگی با چربی همراه است که پاک کردن آن با آب به تنهایی عمل نمی‌کند و باید از مواد شوینده هم استفاده کنید.

استفاده از کارواش صنعتی

اگر بخواهید از شیلنگ معمولی برای شستشوی نمای ساختمان استفاده کنید، نباید انتظار زیادی داشته باشید. اما کارواش خانگی یا صنعتی دستگاهی است که می‌تواند با فشار زیاد آب را به سمت سنگ و شیشه نمای ساختمان بپاشد و باعث تمیز شدن آن شود. در این محصولات شیلنگ پنوماتیک به کار رفته است که با قدرت بسیار بالایی آب حتی به مقدار کم را به سمت نما می‌پاشد. در حالی که شیلنگ‌های معمولی این قدرت را ندارند.

استفاده از سرکه و پودر لباسشویی

یکی دیگر از راه‌های شستشوی نمای ساختمان استفاده از مواد شوینده‌ای است که به رفع آلودگی و چربی کمک زیادی کند. برای این کار مقداری سرکه را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید و سپس با کمک یک جارو سقفی به قسمت‌های مختلف نما و شیشه‌ها بزنید. قبل از اینکه در اثر تابش نور آفتاب کف ایجاد شده روی سنگ و شیشه‌ها خشک شود، باید با کارواش و یا شیلنگی که دارای آبپاش است، آن را تمیز کنید. پودر لباسشویی محلول در آب گرم هم می‌تواند به شستشوی نمای ساختمان و تمیز کردن سنگ و شیشه کمک زیادی کند.

استفاده از دستگاه واترجت

یکی دیگر از روش‌های شستشوی نمای ساختمان استفاده از دستگاه واترجت است که اگر میزان کثیفی نمای ساختمان بیش از حد باشد، کاربرد دارد. در این روش می‌توانید نمای سیمانی، آجری، کامپوزیت، شیشه‌ای، سنگی و … را به راحتی تمیز کنید. واترجت هم درست مثل کارواش صنعتی و خانگی می‌تواند آب را با فشار بسیار بالا به سمت نمای بپاشد. در نتیجه هر نوع آلودگی و گرد و غبار به راحتی پاک می‌شود. اما باز هم به دلیل اینکه ممکن است آلودگی‌ها حاوی مواد چرب باشد که با آب و واترجت پاک نشود، بهتر است از مواد شوینده نیز استفاده شود.

استفاده از سر شیلنگ برای شستشوی نمای ساختمان

یکی دیگر از راه‌های شستشوی نمای ساختمان بدون دستگاه و به شکل دستی، استفاده از شیلنگ معمولی است. اما چون فشار آب کم است و قدرت زیادی ندارد، باید از آبپاش شیلنگ یا سر شیلنگی استفاده کنید. به هر حال این محصول می‌تواند فشار معمولی آب را به اندازه‌ای کند که با آن بتوانید گرد و غبار و آلودگی روی نمای ساختمان را پاک کنید. نوع سرشیلنگی مخصوص شستشو باید مستقیم باشد تا بتواند آب را با فشار به قسمت‌های مورد نظر بپاشد.

شستشوی نما با دستگاه سند بلاست

یکی دیگر از دستگاه‌ها برای تمیز کردن نمای ساختمان، سند بلاست است که می‌توانید با کمک آن جرم‌های سنگین روی نما را از بین ببرید. اگر روی نمای ساختمان رسوب ایجاد شده باشد که چندین سال است آن را تمیز نکرده‌اید، این دستگاه قادر است با قدرت بالای خود آن را تمیز کنید. آلودگی، جرم، رسوبات آهکی، زنگ زدگی و یا هر نوع گرد و غبار دیگری که روی سنگ و شیشه و یا فلزات نمای ساختمان ایجاد شده باشد، با دستگاه سند بلاست از بین می‌رود.

شستشوی نما با اسید شویی

اسیدشویی یک فرآیند سطح سازی برای فلزات و سنگ است. این روش برای نماهایی کاربرد دارد که در آن‌ها فلز به کار رفته است. با استفاده از روش اسیدشویی می‌توانید زنگ زدگی روی فلزات را به طول کامل از بین ببرید و بعد از اتمام این روش، تمامی فلزات نمای ساختمان را رنگ‌آمیزی کنید تا از زنگ زدگی مجدد آن‌ها جلوگیری شود.

استفاده از پولیش و مواد نانو در شستشوی نما

پولیش یک ماده پولیمری است که خاصیت جلادهندگی و پاک کنندگی دارد و از آن می‌تواند برای تمیز کردن سنگ نما و جلوگیری از نفوذ ریزگرد و آلودگی به داخل سنگ نما به مدت 2 تا 3 سال جلوگیری کنید. اگر به دنبال ماده‌ای هستید که بهتر از پولیش عمل کند و نمای ساختمان شما را تا سال‌ها در برابر نفوذ آلودگی حفظ کند، شستشو را با مواد نانو انجام دهید.

در آخر

برای شتسشوی نمای ساختمان راه‌های زیادی وجود دارد که بهترین راه استفاده از دستگاه واترجت و کارواش خانگی یا صنعتی است. البته باید ابتدا جای خود را محکم کنید و با کمک بالابر یا نصب داربست به قسمت فوقانی طبقات ساختمان دسترسی پیدا کنید. سپس با استفاده از روش‌هایی که در این مطلب به آن اشاره شد، نمای ساختمان را تمیز کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

م. کوهشاری

تعداد دیدگاهها: 2

  1. Avatar
    نماسازان پیشرو

    به طور قطع یکی از بهترین روش های شستن نما استفاده از واترجت یا همون آب پر فشار هست. مقاله کاملی بود…

    • Avatar
      م. کوهشاری

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!