شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 20 ساعت :
» شیلنگ » شیلنگ باد چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کاربردهای شیلنگ باد
شیلنگ

شیلنگ باد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اسفند ۷, ۱۴۰۱ 40125

شیلنگ باد یا شیلنگ هوا لوله‌هایی با مقاومت و استحکام بالاست که کاربرد صنعتی دارد و از آن برای انتقال هوای فشرده یا گازهای دیگر از یک کمپرسور به مکان دیگر استفاده می‌شود. شیلنگ هوا باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا به شکل موثری عمل کند. همچنین باید سطح ثابتی از فشار یا قدرت را ارائه دهد و در برابر فشارهای بالا، بدون اینکه شکسته شود، مقاومت کند. انعطاف‌پذیری به شیلنگ هوا اجازه می‌دهد تا با سرعت در اطراف مناطق کار به راحتی نصب شود. در این مواقع به بست فلزی هم نیاز ندارید.

کاربردهای شیلنگ باد

شیلنگ هوا که به آن شیلنگ پنوماتیک هم گفته می‌شود، عمدتا در بخش‌های مهندسی و تولیدی کاربرد دارد. از جمله صنایعی که به این نوع شیلنگ نیاز دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهندسی هوانوردی
  • مهندسی مکانیک
  • تولید مواد شیمیایی
  • تولید مواد غذایی

چند نوع شیلنگ باد داریم؟

انواع مختلفی از این محصول موجود است و توسط برندهایی مثل ایران لاسا، ایران یاسا، کامت و ارس تولید می‌شوند. این محصول در طیف گسترده‌ای با اندازه، ضخامت و قدرت متفاوت تولید می‌شود. برای هر کدام از این محصولات فشار و دمای کاری متفاوتی در نظر گرفته شده است. به طوری که زمان خرید شیلنگ باد باید به اطلاعات مربوط به محصول مورد نظر خود دقت داشته باشید.

از آنجا که ویژگی‌های این نوع شیلنگ بر روی ایمنی آن تاثیر زیادی دارد، باید مطمئن شوید که مناسب پروژه و کار شماست تا احتمال بروز حادثه و پارگی شیلنگ به حداقل برسد و تضمین کند که محصول خریداری شده طول عمر بالایی دارد.

زمانی که به دنبال شیلنگ باد هستید، به ماهیت پروژه یا محصول مورد نظر خود دقت داشته باشید.

انواع مختلف این نوع شیلنگ در بازار عبارتند از:

شیلنگ هوا استاندارد

این نوع شیلنگ از یک لوله مستقیم تشکیل شده است که هیچ پیچ و تابی ندارد و این باعث می‌شود تا شیلنگ باد بهترین انتخاب برای سطوح صاف و ذخیره سازی هوا در زمان حلقه شدن باشد. این نوع شیلنگ باد در قرقره جمع‌شونده قرار می‌گیرد و با یک دسته میل لنگ کار می‌کند که می‌تواند برای دیوار و سقف هم استفاده شود.

از شیلنگ هوا می‌تواند برای ابزارهای دستی مثل تفنگ رنگ و نقاشی ساختمان نیز استفاده کرد. در زمان کشیده شدن مقاومت نمی‌کند و کاربر آزادی عمل دارد.

شیلنگ باد جمع شونده

نوع دیگری از شیلنگ کمپرسور جمع شوند یا پیچ دار است که با سیم‌پیچ‌های کششی در طول خود از سایر محصولات متمایز می‌شود. این نوع شیلنگ هوا ظاهری شبیه به سیم تلفن قدیم دارد و به صورت فنری تولید می‌شود. کویل‌ها مقاومت زیادی دارد و حلقه‌های شیلنگ جمع شوند بعد از رها شدن فورا به شکل و ظاهر اول خود بازمی‌گردند. این ویژگی باعث می‌شود تا نگهداری از شیلنگ هوای جمع‌شونده برایتان ساده‌تر باشد. ضمن اینکه اگر در محیط‌های شلوغ مثل کارگاه از آن استفاده می‌کند، خطر اصابت با فلزات و اشیا برنده را ندارد.

شیلنگ هوای فشار بالا

یک نوع دیگر شیلنگ باد با تحمل حداکثر فشار هوا که تقریبا 20 بار یا حتی بیشتر است، تولید می‌شود. این محصولات را با استفاده از لاستیک‌های تقویت شده تولید می‌کنند.

شیلنگ باد مقاوم در برابر حرارت

این نوع شیلنگ هوا در برابر حرارت بالا از 40 درجه سانتیگراد تا 260 درجه سانتیگراد مقاومت دارد. این میزان مقاومت بیش از دو نیم برابر نقطه جوش آب است و به همین دلیل به آن‌ها شیلنگ‌های مقاوم در برابر حرارت گفته می‌شود. از این محصولات برای محیط‌های صنعتی سخت استفاده می‌شود.

کاربردهای شیلنگ کمپرسور

شیلنگ کمپرسور به عنوان یکی از قطعات مهم در پمپ‌های ترمز و فشار محسوب می‌شوند. همچنین از آن‌ها برای انتقال اکسیژن از مخازن به ماسک در لباس‌های غواصی نیز استفاده می‌شود. سایر کاربردهای شیلنگ هوا عبارت است از:

  • آچار ضربه ای هوا
  • تفنگ میخکوبی
  • مشعل‌های جوشکاری
  • شات بلاستینگ
  • پمپ باد
  • تفنگ های رنگ آمیزی
  • تفنگ بادکن صنعتی

از این محصول در سایر تجهیزات هیدرولیک از جمله رباتیک و برای اتصال ابزار دقیق نیز استفاده می‌شود.

اتصالات و لوازم جانبی شیلنگ کمپرسور

اتصال‌دهنده‌ها جزء حیاتی برای ابزارهای هوا و گاز تحت فشار محسوب می‌شوند تا جریان قابل اطمینانی از فشار را خارج کنند. از این ابزارها برای اتصال شیلنگ به کمپرسور و برای اتصال و تقسیم شیلنگ در جهات مختلف استفاده می‌شود. این اتصالات شامل اسپلیتر یا منیفولد، کوپلر و کوپلینگ است و شامل دو نوع نر و ماده هستند.

اتصالات شیلنگ باد با اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که باید تحمل فشار وارده را داشته باشند.

حرف آخر

شیلنگ باد به عنوان محصولی که برای کمپرسور، پمپ باد، تفنگ رنگ آمیزی و … کاربرد دارد. این محصول می‌تواند به صورت صاف یا فنری (سیم تلفنی) طراحی شود. ظاهر این محصول در ایجاد فشار بیشتر تاثیر زیادی دارد. انواع مختلفی از این نوع شیلنگ موجود است و برندهایی مثل ایران لاسا، ایران یاسا، کامت و ارس در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند. فروشگاه بازاری یکی از مراکز عرضه کننده انواع شیلنگ باد است که می‌توانید محصول مورد نظر خود را از این فروشگاه تهیه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!