پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» سرباطری » علت خود به خود استارت خوردن ماشین
علت دیر استارت دیر خوردن خودرو
سرباطری

علت خود به خود استارت خوردن ماشین

خرداد ۲۹, ۱۴۰۳ 90421

خود به خود استارت خوردن و یا زیاد استارت خوردن خودرو از مشکلاتی است که همه رانندگان برای یکبار هم که شده با آن روبه رو شده‌اند. دلایل زیادی وجود دارند که باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند. به بیان دقیق‌تر تجهیزات و قطعات بسیاری در خودرو وجود دارد که اگر نتوانند به خوبی وظیفه خود را انجام دهند در نهایت باعث زیاد استارت خوردن خودرو خواهند شد.

حتما برای شما هم سوال پیش‌آمده که دلایل بروز چنین اتفاقی چیست و چگونه می‌توانیم به جلوگیری و یا در نتیجه رفع آن بپردازیم. این مشکل ممکن است در شرایط مختلفی برای رانندگان رخ دهد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شاید رانندگان در شرایط پیش آمده نتوانند به حل این مشکل بپردازند. در این مقاله سعی کردیم تمام دلایل و راه‌های جلوگیری از چنین مشکلی را برایتان توضیح دهیم تا در هنگام روبه‌رویی با آن اطلاعات کافی داشته باشید. ادامه مقاله را از دست ندهید.

علت خود به خود استارت خوردن ماشین

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم این مشکل دلایل مختلفی دارد و ممکن است به دلیل اختلال در هریک از اجزا و قطعات خودرو به وجود آمده باشد. در این قسمت قصد داریم رایج‌ترین دلایلی که باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند را برایتان توضیح دهیم. این موارد عبارت‌اند از:

نرسیدن سوخت کافی به خودرو

علت دیر استارت دیر خوردن خودرو

مشکل زیاد استارت خوردن خودرو و روشن نشدن آن ممکن است برای هرفردی رخ داده باشد اما از آنجایی که خودرو از قطعات و تجهیزات مختلفی تشکیل شده، معیوب شدن هریک از آنها می‌تواند باعث چنین مشکلی شود. در نتیجه تشخیص آن کمی سخت است. یکی از رایج‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث همچنین حالتی شود نقص در سیستم سوخت‌رسانی است.

به عبارت ساده‌تر چنانچه سوخت و هوای کافی به سیلندر خودرو نرسد، در نهایت احتراق به خوبی صورت نگرفته و با مشکل زیاد استارت خوردن و روشن نشدن خودرو روبه رو خواهیم شد. حال عدم سوخت‌رسانی هم به دلیل خرابی یکی از قطعات مربوط به این سیستم رخ می‌دهد. برای مثال ممکن است به دلیل خرابی انژکتور، خرابی پمپ بنزین و یا گرفتگی فیلتر بنزین این اتفاق بیفتد. ناگفته نماند که یکی از ساده‌ترین مواردی که باعث خود به خود استارت خوردن و روشن نشدن خودرو می‌شود خالی بودن باک از بنزین است. در نتیجه هنگامی که با این مشکل روبه رو شدید در گام اول به سراغ بررسی مقدار بنزین خودرو بروید.

اشکال در سیستم برقی خودرو

پس از اینکه از کافی بودن مقدار بنزین خودرو مطمئن شدید و سیستم سوخت‌رسانی را نیز چک کردید باید به سراغ سیستم برقی خودرو بروید و این قسمت را هم مورد بررسی قرار دهید. سیستم برقی خودرو خود نیز از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. حال اگر هریک از این بخش‌ها دچار مشکلی شوند باعث زیاد استارت خوردن خودرو خواهند شد. برای مثال اگر شمع‌ها به خوبی برق دریافت نکنند می‌توانند باعث زیاد استارت خوردن خودرو و روشن نشدن آن شوند. دیگر اجزای سیستم برق که می‌توانند باعث چنین مشکلی شوند سیستم احتراق است که این سیستم شامل اجزای مختلفی اعم از: شمع خودرو، وایر و کویل است. اگر موارد نام برده شده نیز دچار هرگونه نقصی شوند باعث زیاد استارت خوردن خودرو خواهند شد.

معیوب بودن سنسورها و روشن نشدن ماشین

علاوه بر موارد گفته شده در بالا دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث زیاد استارت خوردن خودرو می‌شوند. یکی دیگر از این دلایل مشکل در سنسورهای خودرو است. سنسور خودرو از قسمت‌های مختلف و زیادی تشکیل می‌شوند. برای مثال یکی از سنسورهای خودرو سنسور دمای آب است. اگر این قسمت دچار مشکل و خرابی شود اطلاعات نادرستی به کامپیوتر خودرو منتقل می‌کند.

دیگر سنسوری در خودرو که می‌تواند باعث این مشکل شود سنسور ضربه است. این قسمت در خودرو به شکلی طراحی شده که در هنگام تصادف‌های شدید موجب خاموش شدن خودکار ماشین می‌شود. حال اگر این سنسور دچار خرابی شود می‌تواند منجر به زیاد استارت خوردن خودرو و درنتیجه روشن نشدن آن شود. دیگر سنسورهایی که می‌توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند عبارت‌اند از: سنسور فشار هوا، سنسور دور موتور و سنسور موقیعت میل لنگ. خرابی هرکدام از مواردی که نام بردیم می‌توانند باعث زیاد استارت خوردن ماشین شوند.

خراب شدن یاتاقان خودرو

 

یکی دیگر از قطعاتی که می‌تواند موجب بروز این مشکل شود خرابی یاتاقان هاست. به بیان دقیق‌تر خرابی یاتاقان و قطعات متحرک از دلایلی است که باعث زیاد استارت خوردن و در نهایت روشن نشدن ماشین می‌شود. در صورتی که هرکدام از این قطعات دچار مشکلی شوند ممکن است خودرو استارت بخورد اما روشن نشود. در هنگام بروز چنین حالتی باید به خرابی این قطعه هم شک کنید.

بررسی اتصالات فیزیکی

اگر در هنگام روشن نشدن خودرو تمام مواردی که قبل‌تر گفتیم را بررسی کردید اما بازهم نتوانستید به رفع این مشکل بپردازید باید به سراغ بررسی قسمت دیگر در خودرو یعنی اتصالات فیزیکی بروید. اگر در موارد بالا مشکلی پیدا نکردید امکان دارد سوپاپ‌ها معیوب شده و یا با عدم تنظیم موتور روبه‌رو شده باشید. همچنین وجود نقص و مشکل در سیستم روغن‌کاری موتور نیز می‌تواند از دلایل زیاد استارت خوردن و روشن نشدن ماشین باشد.

ترکیب نامناسب هوا و سوخت

اما آخرین دلیلی که ممکن است باعث بروز این مشکل شود نرسیدن هوا و عدم ترکیب درست هوا و بنزین در موتور است. در صورتی که مشکل زیاد استارت خوردن خودرو از مواردی که بالاتر گفتیم نشات نگرفته باشد باید به سراغ بررسی این قسمت بروید. باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ‌ها، نشت بنزین از انژکتور، گرفتگی لوله ورودی هوا و … باعث می‌شوند ترکیب نامناسبی از هوا و سوخت اتفاق بیفتد که در نهایت باعث رخ دادن مشکل زیاد استارت خوردن خودرو و روشن نشدن آن می‌شود.

سوختن واشر سرسیلندر

بررسی دیر استارت دیر خوردن خودرو

به‌طور خلاصه باید بگوییم که واشر سرسیلندر مانع از مخلوط شدن روغن و آب در خودرو می‌شود. حال اگر زیاد استارت خوردن و روشن نشدن ماشین به دلیل سوختن این قسمت باشد، بدین معناست که آب وارد محفظه احتراق شده و به‌طور طبیعی عملیات استارت خوردن به درستی صورت نمی‌پذیرد و در نتیجه خودرو قادر نخواهد بود که حرکت کند.

داغ شدن آب رادیاتور باعث بالا رفتن حرارت موتور شده و هنگامی که موتور به محدوده قرمز برسد، باعث سوختن و یا نیم‌سوز شدن واشر سرسیلندر می‌شود. بهتر است بدانید اگر روی پنل دسترسی خودرو، هشدار جوش آوردن مشاهده کردید و پس از چند دقیقه خودرو خاموش شد و هرچه تلاش کردید موفق به روشن کردن آن نشدید، باید اطمینان پیدا کنید که مشکل از واشر سرسیلندر است و به عبارتی واشر سرسیلندر را از دست داده‌اید.

زیاد استارت خوردن ماشین در فصول سرد

مشکل زیاد استارت خوردن ماشین و روشن نشدن آن از مواردی است که در فصول سرد سال بیشتر با آن روبه رو می‌شویم. حتما برای‌تان سوال پیش‌آمده که چرا این مشکل در زمستان بیشتر رخ می‌دهد. در واقع این مشکل در فصول سرد سال به دلیل پایین بودن کیفیت روغن موتور خودرو اتفاق می‌افتد.

این روغن‌ها روان‌سازی لازم را برای حرکت قطعات متحرک داخل خودرو به خوبی انجام نمی‌دهند و از این رو مشکلات زیادی را برای خودرو شما به وجود می‌آورند. در نتیجه روغن موتور نقش بسیار موثری در عملکرد خودرو دارد و می‌تواند باعث معیوب شدن قسمت‌های زیادی از خودرو شود. پس حتما این محصول را از نوع باکیفیتی تهیه کنید تا با مشکلی در خودرو روبه ور نشوید.

روشن شدن خودرو پس از استارت‌های طولانی

 

در برخی مواقع امکان دارد خودرو پس از استارت‌های طولانی و پرتکرار در نهایت روشن شود. در این حالت نباید از بررسی خودرو غافل شوید و آن را فراموش کنید. زیرا این حالت می‌تواند به مرور زمان باعث مشکلات بیشتری در خودروتان شود. در نتیجه در این صورت لازم است تا موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید. در واقع با بررسی موارد گفته شده می‌توان سرنخ علت بروز این حالت را پیدا کرد.

دود خروجی از اگزوز می‌تواند بیانگر ایراد احتمالی باشد

شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که چطور می‌توانیم با بررسی دود خروجی از اگزوز ایراد خودرو را پیدا کنیم. در واقع رنگ این دود با وجود مشکل در خودرو می‌تواند تغییر پیدا کند. به موارد زیرا توجه کنید:

دود سفید رنگ: در صورتی که شاهد خروج دود سفید رنگ از اگزوز خودرو بودید باید به سراغ بررسی محفظه احتراق بروید. به احتمال زیاد علت زیاد استارت خوردن ماشین می‌تواند به دلیل وجود مشکل در واشر سرسیلندر باشد.

– بدون دود: اگر متوجه شدید هیچ دودی از اگزوز خارج نمی‌شود، به احتمال زیاد خودرو دچار نقص فنی شده است. دلیل این امر این است که نسبت بنزین و هوا در محفظه احتراق به هم ریخته است. یعنی سطح هوا بیشتر از بنزین شده است. در این صورت باید برای رفع مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید.

– دود سیاه: بیشترین احتمالی که در صورت مشاهده دود سیاه وجود دارد همان مورد قبل یعنی بهم ریختن نسبت بنزین و هوا در محفظه احتراق است. اما تفاوت این دود در این است که این بار میزان بنزین بیشتر از هواست و به احتمال زیاد ایراد از انژکتور و یا سنسور دمای موتور نشات گرفته است. باید بدانید که این دلیل زیاد استارت خوردن خودرو نه‌تنها به خود آن آسیب وارد می‌کند بلکه اثرات مخربی نیز برروی محیط زیست به‌جا می‌گذارد. پس باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام کنید.

– دود آبی: دود دیگری نیز که ممکن است مشاهده کنید دود آبی است. اگر شاهد خروج چنین دودی از اگزوز بودید باید متوجه شوید که روغن موتور به محفظه احتراق نشت پیدا کرده است. در این حالت باید فورا برای تعمیر کاسه نمد اقدام کنید تا خودرو بیش از این آسیب نبیند.

راه‌های جلوگیری از خود به خود استارت خوردن ماشین

علت خود به خود استارت خوردن ماشین

همانطور که گفتیم خود به خود استارت خوردن خودرو دلایل متفاوتی دارد. اما جدا از این دلایل راه‌هایی نیز برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید استارت قوی و غرش دلنشین خودرو را بشنوید. در ادامه شما را با این راه‌ها آشنا می‌کنیم.

استفاده از روغن موتور مرغوب

یکی از موثر‌ترین و بهترین راه‌هایی که باعث می‌شود با مشکل زیاد استارت خوردن خودرو روبه رو نشوید استفاده از یک روغن موتور باکیفیت است. در واقع روغن موتور نقش موثری در عملکرد خودرو دارد و اگر از نوع بی‌کیفیت و نامناسبی تهیه شود نه‌تنها زیاد استارت خوردن و روشن نشدن خودرو را به دنبال خواهد داشت، بلکه می‌تواند آسیب‌های دیگر نیز به خودرو‌تان وارد کند. پس نسبت به این مسئله حساس باشید و در انتخاب روغن موتور مناسب دقت کافی را به خرج دهید.

بررسی مداوم خودرو

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند از بروز چنین مشکلی پیشگیری کند بررسی مداوم خودرو است. به بیان دقیق‌تر خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری باید در بازه‌های زمانی مشخصی مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان از بروز مشکلات در آنها جلوگیری کرد. یکی از این بررسی‌ها چک کردن باتری خودرو است. با اینکه بالاتر ذکر نکردیم اما خرابی باتری نیز می‌تواند باعث زیاد استارت خوردن ماشین شود. در نتیجه باید نسبت به اجزای مختلف خودرو هوشیار باشید و از بررسی آنها غافل نشوید.

نتیجه گیری

همانطور که ذکر کردیم مشکل استارت خوردن خودرو و روشن نشدن آن ممکن به دلایل مختلفی رخ دهد. بررسی مواردی که نام بردیم به رانندگان کمک می‌کند تا در صورتی که با این مشکل روبه رو شدند بتوانند به خوبی به رفع آن بپردازند. همچنین راه‌های جلوگیری از این مشکل را نیز برای‌تان توضیح دادیم تا بتوانید حدالامکان از بروز این حالت جلوگیری کنید. اگر در رفع این مشکل تجربه و مهارت کافی ندارید حتما از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا آسیبی به دیگر قطعات خودروتان وارد نشود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!