» شیلنگ » دلیل نشت گاز از شمعک بخاری چیست؟
دلایل نشت گاز بخاری در حالت شمعک
شیلنگ

دلیل نشت گاز از شمعک بخاری چیست؟

مهر ۱۲, ۱۴۰۳ 1025

آیا تا به حال بوی گاز را در خانه احساس کرده‌اید؟ استشمام بوی گاز مسئله‌ای است که بخصوص در زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی مثل بخاری بیشتر با آن روبه رو می‌شویم. شمعک بخاری گازی، شعله‌ای کوچک است که زیر مشعل اصلی بخاری قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید وظیفه شمعک، روشن کردن مشعل اصلی بخاری است. این شعله در حالت عادی آبی رنگ است و هیچ بوی گازی از آن احساس نمی‌شود. حال اگر شمعک به خوبی کار نکند، گاز به صورت کامل نمی‌سوزد و در محیط اطراف جریان پیدا می‌کند که این مسئله بسیار خطرساز و هائز اهمیت است. بی‌توجهی به موضوع نشت گاز می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. به دنبال این موضوع قصد داریم در ادامه مقاله به بررسی خطرات، نشانه‌های نشت گاز و راه‌های پیشگیری از آن بپردازیم. همراه ما باشید.

نشانه‌های نشت گاز

اگر از بخاری بوی گاز احساس کردید، به احتمال زیاد این بو از شمعک نشات گرفته است. نشت گاز متان یا گاز پرویان بسیار خطرناک بوده و باید سریعا به آن رسیدگی شود. گازهای نشتی به دلیل خاصیت انفجاری که دارند با کوچک‌ترین جرقه‌ای آتش گرفته و حوادث جبران ناپذیری را به وجود می‌آورند که در بدترین حالت موجب انفجار و آتش‌سوزی می‌شوند. در ادامه شما را با دو مورد از رایج‌ترین نشانه‌های نشت گاز از شمعک بخاری آشنا می‌کنیم.

مسمومیت با مونواکسید کربن

در صورتی که گاز به طور کامل نسوزد، به احتمال زیاد مونو اکسید کربن تولید می‌کند. این گاز فاقد رنگ و بو بوده و مدت کوتاهی پس از استشمام باعث مسمومیت و دربدترین حالت مرگ افراد می‌شود. از رایج‌ترین نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن باید به سردرد، سرگیجه، تهوع و خستگی اشاره کنیم.

ایجاد مشکلات تنفسی

بوی گاز باعث ایجاد مشکلات تنفسی نیز می‌شود. این موضوع بخصوص برای افرادی که مشکلات تنفسی مثل آسم یا تنگی نفس دارند مشکل‌ساز شده و می‌تواند بسیار خطرناک ظاهر شود. بوی شدید گاز به سرعت باعث تنگی نفس، اختلالات تنفسی، افزایش علائم افراد دارای بیماری تنفسی و کمبود اکسیژن خون می‌شود.

دلایل نشت گاز بخاری در حالت شمعک

استشمام بوی گاز از بخاری در حالت شمعک موضوعی است که در فصول سرد سال و هنگام استفاده از بخاری باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی برای افراد می‌شود. این بو نشان از وجود مشکل در سیستم گرمایشی خانه شما می‌دهد که باید سریعا اقدامات لازم برای بررسی و رفع آن را انجام دهید.

مشکلات شیلنگ‌های انتقال گاز

کثیفی و نقص در سیستم شمعک

سیستم شمعک بخاری در مواردی به دلیل کثیفی، کهنگی و یا نقص در دیگر قطعات نمی‌تواند به درستی کار کند و منجر به نشت گاز می‌شود. اگر شمعک کثیف باشد، باعث می‌شود سوخت کامل نسوزد و در نهایت گاز به بیرون نشت پیدا می‌کند. کثیف بودن شمعک جدا از نشت گاز باعث کاهش راندمان بخاری، آلوده شدن محیط و افزایش مصرف گاز نیز می‌شود.

نشت گاز از اتصالات

از دیگر عوامل مهمی که باعث نشت گاز می‌شوند باید به اتصالات ضعیف یا فرسوده اشاره کنیم. در صورتی که در سیستم گازرسانی، اتصالات به شکل صحیح محکم و عایق‌بندی نشده و یا با گذشت زمان کهنه شده باشند، راه را برای نشت گاز باز می‌کنند. این نشت‌ها معمولا بسیار کوچک هستند و تنها مواقعی که بخاری در حالت شمعک قرار می‌گیرد بوی گاز احساس می‌شود.

خرابی شیر کنترل گاز

همانطور که از نام این قطعه پیداست، وظیفه کنترل جریان گاز بخاری را برعهده دارد. در صورتی که این شیر معیوب شده باشد، ممکن است حتی در حالت خاموش بودن بخاری نیز باعث نشت و جریان گاز شود.

مشکلات شیلنگ‌های انتقال گاز

شیلنگ‌های گاز کار انتقال گاز به بخاری را انجام می‌دهند. این شیلنگ‌ها در طول کارکرد خود ممکن است ترک خورده یا خراب شوند. پس اگر از لوله‌ها و شیلنگ گاز غیر استاندارد و بی‌کیفیت نیز استفاده کنید ممکن است با موضوع نشت گاز مواجه شوید.

تنظیمات اشتباه شمعک بخاری

دیگر موردی که می‌تواند در نشت گاز بخاری تاثیرگذار باشد تنظیمات نادرست آن است. این حالت به ویژه در فشار گاز و نسبت هوا به گاز باعث پخش بوی گاز شود زیرا در این حالت گاز کامل نمی‌سوزد و دچار خام‌سوزی می‌شود. یکی از دلایلی که منجر به این اتفاق می‌شود نصب نادرست و غیرحرفه‌ای و یا تعمیرات غیرمناسب است. برای جلوگیری از نصب و تنظیمات اشتباه باید حتما از افراد متخصص در این حرفه کمک بگیرید.

خرابی در ترموکوپل

ترموکوپل یکی از قطعات مهم در بخاری است که وظیفه خاموش کردن گاز در صورت خاموش بودن شمعک را برعهده دارد. در صورتی که ترموکوپل معیوب شده باشد، گاز حتی پس از خاموش شدن شمعک هم جریان دارد و در فضا نشت پیدا می‌کند.

مسدود شدن مسیر گاز

در برخی موارد مسیر عبور گاز در بخاری به دلایلی چون رسوب، گرد و غبار و یا وجود حشرات مسدود می‌شود. این موضوع در نهایت سوخت ناقص گاز را به دنبال دارد که باعث نشت و انتشار آن در محیط خانه می‌شود.

اقدامات لازم هنگام استشمام بوی گاز

نقص تجهیزات گازسوز

در صورتی که در دیگر قطعات بخاری چون شیرهای گاز، رگلاتورها و … مشکلی به وجود بیاید می‌تواند باعث نشتی گاز و پخش آن در فضا شود.

تجمع گاز در فضای بسته

این حالت بیشتر در مواقعی اتفاق می‌افتد که سیستم تهویه مناسبی در فضا وجود نداشته باشد و گازهای خروجی از بخاری به شکل کامل دفع نشوند.

اقدامات لازم هنگام استشمام بوی گاز

استشمام بوی گاز نشان از نشت گاز می‌دهد که باید سریعا اقدامات لازم برای مواجه با آن را انجام دهید. اگر با اقدامات فوری و ضروری که باید هنگام مواجه با بوی گاز انجام دهید آشنایی داشته باشید می‌توانید به خوبی از وقوع حوادث و تهدیدات ناشی از نشت گاز جلوگیری کنید. در ادامه شما را با دستورالعمل‌های ویژه هنگام روبه رویی با نشت گاز آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید

  • اولین کاری که هنگام مواجه با این مشکل باید انجام دهید اینست که آرامش خود را حفظ کنید. سپس با دقت و آرامش اقدامات لازم را انجام دهید.
  • از جرقه زدن یا روشن کردن وسایل الکتریکی جدا خودداری کنید.
  • کلیدهای برق را روشن یا خاموش نکنید.
  • از وسایلی مثل فندک، کبریت یا دیگر مواردی که جرقه تولید می‌کنند، استفاده نکنید.
  • بهتر است تلفن همراه یا تلفن ثابت را در فضایی که گاز نشت کرده روشن نکنید.
  • فوراً درب و و پنجره‌ها را باز کنید تا هوا در محیط جریان پیدا کند و گاز تخلیه شود.
  • در صورتی که به شیر اصلی گاز دسترسی داشتید، سریعا برای بستن آن اقدام کنید.
  • هرچه سریع‌تر محل را ترک کرده و به محیط باز و دور از محل نشت گاز بروید.
  • در صورتی که در محل افراد دیگری نیز حضور داشتند بدون دستپاچگی آنها را نیز از محل خارج کنید.
  • با شرکت گاز یا آتش‌نشانی تماس بگیرید. سعی کنید بلافاصله پس از خروج از محل، با تلفن همراه یا تلفن عمومی در بیرون از ساختمان با شرکت گاز یا آتش‌نشانی تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید.
  • از خودرو و دیگر وسایل نقلیه موتوری در نزدیکی محل نشت گاز استفاده نکنید. زیرا در مواردی روشن کردن خودرو نیز می‌تواند باعث جرقه و انفجار شود.
  • از ورود به محل نشت گاز تا زمان اطمینان از رفع خطر خودداری کنید و تا وقتی که کارشناسان گاز یا آتش‌نشانی وضعیت ایمن بودن محیط را تأیید نکرده‌اند، به محل برنگردید.
  • پس از رفع مشکل، بررسی کنید که تمامی اتصالات گاز و وسایل گازسوز ایمن شده و نصب صحیحی داشته باشند.

با رعایت اقداماتی که بالاتر به آنها اشاره کردیم می‌توان تا حد زیادی از وقوع حوادث جدی مانند انفجار یا مسمومیت با گاز جلوگیری کرد.

راه‌های جلوگیری نشت گاز از شمعک بخاری

پیشگیری بهتر از درمان است! این مسئله را به گوش همه خورده است و درباره این موضوع نیز صدق می‌کند. در واقع با انجام راهکارهایی برای پیشگیری از نشت گاز، از مشکلات بزرگ‌تر در آینده جلوگیری می‌کنید. این اقدامات پیشگیرانه شامل نکات فنی و موارد نگهداری و استفاده درست از بخاری هستند که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

بررسی دوره‌ای و سرویس بخاری

بررسی دوره‌ای بخاری به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • سرویس دوره‌ای بخاری: هر چند وقت یک‌بار باید بخاری گازی توسط تکنسین مجاز مورد بررسی و سرویس قرار بگیرد تا از عملکرد صحیح اجزای مهم آن مثل شمعک اطمینان حاصل شود
  • تمیز کردن شمعک: شمعک بخاری باید به صورت منظم تمیز شود تا بتوان از بسته شدن و مسدود شدن مجراهای گاز و هوای آن جلوگیری کرد. همانطور که بالاتر به این موضوع اشاره کردیم مسدود شدن شمعک یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به نشت گاز شود.

اطمینان از نصب صحیح و مناسب

نصب توسط افراد مجرب موضوع دیگری است که به ما در جلوگیری از نشت گاز از شمعک کمک زیادی می‌کند. بخاری گازی باید توسط افراد باتجربه و متخصص در این زمینه نصب شود تا تمامی اتصالات و بخش‌ها از جمله شمعک به‌درستی جایگذاری و محکم شده تا در آینده باعث ایجاد مشکلاتی چون سوخت ناقص و در نتیجه نشت گاز نشوند.

استفاده از لوله‌ها و اتصالات باکیفیت مورد دیگری است که باید به آن توجه کرد. استفاده از لوله‌ها و اتصالات استاندارد و باکیفیت برای جلوگیری از نشت گاز بسیار ضروری و کمک‌کننده است زیرا هرگونه اتصال نامناسب و استفاده از اتصالات بی‌کیفیت با گذشت زمان می‌تواند باعث نشت گاز از شمعک شود.

 کنترل و تنظیم فشار گاز

مورد بعدی تنظیم فشار گاز است. برای اینکه بخاری بتواند عملکرد درستی داشته باشد، فشار گاز وارد شده به آن باید مطابق با مشخصات دستگاه تنظیم شود. فشار بیش از حد گاز می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در شمعک شده که این مورد احتمال نشت گاز را افزایش می‌دهد.

اطمینان از سالم بودن رگلاتور گاز نیز به این دسته مربوط می‌شود. به عبارت ساده‌تر برای اینکه فشار گاز کنترل شود، رگلاتور بخاری باید سالم بوده و عملکرد درستی ارائه دهد. درغیر این صورت با مشکلاتی چون بهم‌خوردن تنظیم فشار و در نهایت نشت گاز روبه رو می‌شویم.

 اطمینان از سالم بودن ترموکوپل

چک کردن و تست ترموکوپل مورد بعدی است که در دسته اقدامات پیشگیرانه از نشت گاز قرار می‌گیرد. وظیفه ترموکوپل، خاموش کردن جریان گاز در صورت خاموش شدن شعله است. حال اگر ترموکوپل خراب شده و یا به‌درستی کار نکند، ممکن است گاز به‌صورت کنترل نشده از شمعک خارج شود و در محیط جریان پیدا کند.

راه‌های جلوگیری نشت گاز از شمعک بخاری

 کنترل و تست نشتی گاز

استفاده از کف صابون برای تشخیص نشتی موردی است که احتمالا با آن آشنایی دارید. از این کار برای تست نشتی گاز استفاده می‌شود. برای کنترل شمعک نیز این مورد کاربرد دارد و  می‌توان با استفاده از کف صابون در اطراف اتصالات و شمعک بخاری، نشتی گاز را به طور کامل بررسی کرد. اگر در قسمتی از این اتصالات و یا اطراف شمعک حباب‌هایی ایجاد شد، به این معنی است که در آن محل نشتی گاز وجود دارد.

نصب دستگاه‌های هشدار نشت گاز در این حالت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای مثال می‌توانید از دستگا‌ه هشداردهنده نشت گاز مثل دتکتور استفاده کرده و به شناسایی سریع نشتی کمک کنید.

خاموش کردن بخاری هنگام عدم استفاده

بهتر است در هنگام نبودن در منزل، ترک خانه و یا هنگام خواب، بخاری را خاموش کرده تا از بروز حوادث احتمالی مثل نشت گاز جلوگیری کرده باشید.

اطمینان از تهویه مناسب

تهویه مناسب محیط مورد دیگری است که باید به آن توجه کنید. برای اینکه از تجمع گاز در صورت نشت جلوگیری کرده باشید، حتماً اطمینان پیدا کنید که محیط نصب بخاری دارای تهویه مناسب است.

با رعایت نکاتی که به آنها اشاره کردیم، می‌توان به‌طور مؤثر از نشت گاز از شمعک بخاری جلوگیری کرده و امنیت خانه را تا حد زیادی تأمین کرد.

راهکارهای رفع مشکل نشت گاز از شمعک بخاری

برای رفع این مشکل نیاز است چند مرحله کلیدی را طی کنید تا منبع نشتی شناسایی و برطرف شود. این مراحل چندان پیچیده نیستند و به راحتی در خانه می‌توانید به انجام آنها پرداخته و مشکل نشت گاز را برطرف کنید. در ادامه همراه ما باشید تا شما را گام به گام با راه‌های رفع مشکل نشت گاز از شمعک بخاری آشنا کنیم.

 خاموش کردن گاز و تهویه محیط

بستن شیر اصلی گاز اولین قدمی است که برای رفع مشکل نشت گاز از شمعک بخاری باید انجام دهید. بستن شیر اصلی گاز بخاری باعث توقف جریان گاز می‌شود. برای تهویه محیط باید پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید هوای تازه به محیط وارد شده تا هرگونه گاز احتمالی  که در محیط جریان دارد خارج شود.

 بررسی و تمیز کردن شمعک

چک کردن وضعیت شمعک موردی است که در رفع مشکل نشت گاز بسیار موثر است. ممکن است در اطراف شمعک کثیفی یا زباله‌های کوچکی وجود داشته باشند که باعث مسدود شدن و نشت گاز شده‌اند. در این حالت باید شمعک را به دقت تمیز کرده و تمام آلودگی‌های اطراف آن را از بین ببرید.

اگر متوجه شدید شمعک در موقعیت مناسبی قرار نگرفته یا نازل گاز آن دچار انحراف شده است، آن را به موقعیت صحیح برگردانید تا بتواند عملکرد درستی داشته باشد.

 چک کردن اتصالات و لوله‌ها

بررسی اتصالات گازی گام بعدی است که در رفع این مشکل باید بردارید. برای این کار باید اتصالات لوله گاز به شمعک و بقیه بخش‌های بخاری را به دقت بررسی کنید. در صورتی که هرگونه نشتی یا شل بودن اتصالات را مشاهده کردید، باید با استفاده از ابزارهای مناسب آن را برطرف کنید تا مجددا باعث ایجاد مشکل نشود.

استفاده از کف صابون کمک زیادی به تشخیص محل دقیق نشتی گاز می‌کند. از کف صابون در اطراف اتصالات و شمعک استفاده کنید، در صورتی که حباب‌هایی در هر قسمت مشاهده کردید، به این معناست که در آن محل نشتی وجود دارد و باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

 بررسی و تعویض ترموکوپل

در گام بعدی باید به سراغ بررسی ترموکوپل بروید. بالاتر شما را با این قطعه آشنا کردیم. همانطور که اشاره شد ترموکوپل بخاری از اجزای مهم در آن است که در صورت خاموش شدن شعله، گاز را قطع می‌کند. حال اگر ترموکوپل خراب و یا دچار هرگونه نقصی شود، نمی‌تواند به درستی عمل کند و در نهایت باعث نشت گاز می‌شود. پس از بررسی دقیق، در صورت نیاز، ترموکوپل را تعمیر و یا تعویض کنید.

تست و تنظیم فشار گاز

فشار گازی که به بخاری وارد می‌شود، باید مطابق با مشخصات دستگاه تنظیم شده باشد. اگر فشار گاز بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز باشد، می‌تواند باعث نشت گاز از شمعک شود. بهتر است برای تنظیم فشار، از تکنسین ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

 بررسی و تعویض نازل گاز شمعک

مورد بعدی که باید بررسی کنید نازل گاز است. در صورتی که نازل گاز شمعک مسدود و خرابی شده باشد، گاز نمی‌تواند جریان درستی داشته باشد و در نهایت در فضا نشت می‌کند. در صورت نیاز باید برای تعویض نازل گاز اقدام کنید.

 اطمینان از سالم بودن ترموکوپل

 نصب و استفاده از دستگاه تشخیص نشت گاز

دتکتور گاز نصب کنید. نصب دستگاه‌های هشداردهنده نشت گاز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و شما به محض بروز هرگونه نشت گاز، مطلع سازد تا بتوانید در زمان مناسب اقدام لازم را انجام دهید.

درخواست کمک از تکنسین مجرب

در صورتی که موفق به رفع مشکل نشت گاز نشدید، با تکنسین تماس بگیرید. در صورتی که پس از انجام این مراحل مشکل نشت گاز همچنان پابرجا بود، با یک تکنسین ماهر و متخصص در امور بخاری گازی تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید. آن‌ها می‌توانند مشکل را به‌صورت حرفه‌ای شناسایی کرده و به رفع آن بپردازند

با انجام این اقدامات، مشکل نشت گاز از شمعک بخاری به‌طور کامل برطرف می‌شود و می‌توانید با خیال راحت به استفاده از این وسیله گرمایشی بپردازید.

جمع بندی

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، توصیه می‌شود سالی یکبار، پیش از شروع استفاده از بخاری، آن را توسط افراد متخصص در این حرفه بررسی کرده و از نبود هرگونه مشکلی در بخاری خود اطمینان پیدا کنید. این کار به شما در شناسایی و رفع نقص‌های احتمالی علت نشت گاز از شمعک بخاری کمک زیادی کرده و باعث می‌شود با مشکلاتی چون نشت گاز و حوادث بزرگ‌تر روبه رو نشوید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!