» لوله مسی » بررسی علت کاهش سرمای کولر گازی بدون نیاز به تعمیرگاه
بررسی دلایل کاهش سرمای کولر گازی
لوله مسی

بررسی علت کاهش سرمای کولر گازی بدون نیاز به تعمیرگاه

شهریور ۴, ۱۴۰۳ 4075

کولر گازی به عنوان دستگاهی قدرتمندتر از کولر آبی برای خنک کردن ساختمان‌هاست. با این حال ممکن است برای این دستگاه مشکلاتی ایجاد شود که نتواند محیط را به خوبی خنک کند. پیدا کردن علت این مشکل می‌تواند کمی دشوار باشد. در بسیاری مواقع افراد با ارسال دستگاه به تعمیرگاه علت کاهش سرمای کولر گازی را پیدا و برطرف می‌کنند. اما این کار دردسر زیادی دارد و باید هزینه زیادی صرف کنید. در این مطلب قصد داریم به چند نکته مهم برای پیدا کردن علت کاهش سرمای کولر گازی بدون نیاز کولر گازی بپردایم.

علت کاهش سرمای کولر گازی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث کم شدن سرمای کولر گازی خانه شما شود. از جمله این دلایل عبارتند از:

کثیف شدن فیلترهای کولر گازی

کولر گازی دارای چند فیلتر است که به تصفیه هوای داخل خانه کمک می‌کند. وجود گرد و غبار در محیط خانه به مرور زمان باعث مسدود شدن این فیلترها می‌شود. در نتیجه دیگر دستگاه قادر به تنفس نیست و میزان سرمای آن کاهش می‌یابد.

برای جلوگیری از این مشکل باید به طور مرتب فیلترها را تمیز کنید. برای شهرهایی که گرد و غبار و آلودگی زیادی دارند، فیلترها را باید ماهی دو یه سه بار تمیز کنید. در شهرهای مرطوب که هوای تمیزتری دارند (شهرهای شمال کشور)، باید هر دو ماه یک بار فیلترهای دستگاه را تمیز کنید.

 

نشت لوله مسی کولر گازی

 

بررسی نشت گاز مبرد

کولر گازی هم یک گاز خنک‌کننده مخصوص است که در واقع با گردش در لوله مسی به خنک شدن شدن دمای محیط کمک می‌کند. در صورتی که لوله‌های مسی پوسیده و خراب شوند، باعث نشتی گاز مبرد دستگاه می‌شود. برای اطلاع از قیمت لوله مسی کولر گازی بهتر است محصولات فروشگاه را بررسی کنید.

البته دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث خروج گاز خنک‌شده از کولر شود. در این مواقع باید از یک تکنیسین کمک بگیرید که علت را بررسی کند.

 

مشکلات کمپرسور دستگاه

یکی دیگر از دلایل و علت کاهش سرمای کولر گازی خرابی کمپرسور است. در برخی از مواقع تنها کاهش روغن کمپرسور باعث مختل شدن کارکرد دستگاه می‌شود و میزان سرمایه کولر را کم می‌کند. در این مواقع تعمیرکار بدون اینکه نیاز باشد دستگاه را به تعمیرگاه انتقال دهد، با تعمیر یا تعویض کمپرسور و شارژ روغن مشکل را برطرف می‌کند.

کمپرسور قطعه اصلی در هر کولر گازی است که گاز خنک کننده را فشرده‌سازی کرده و سپس آن را در لوله‌های مسی به حرکت در می‌آورد. بنابراین وقتی این قطعه خراب شود، سرمایی که باید توسط کولر گازی تولید شود، کاهش می یابد.

افزایش کارایی کولر گازی

بروز مشکل در ترموستات

ترموستات یکی از قطعات مهم در کولرهای گازی است که از طریق آن دمای محیط تنظیم می‌شود. اما وقتی این قطعه خراب شود، دستگاه قادر به برقراری تعادل دمای تنظیم شده و دمای واقعی در محیط نیست. در این مواقع باید ترموستات تنظیم شود و گاهی هم لازم است این قطعه به طور کامل تعویض شود.

 

بروز مشکلات فنی در دستگاه

یکی دیگر از علت‌های اصلی در کولر گازی، بروز نقص فنی در فن کندانسور یا یونیت داخلی است. همچنین ایجاد آلودگی در این قطعه هم مانع از گردش هوای خنک در محیط شود. در این مواقع باید فن دستگاه را تمیز کنید و گاهی ممکن است تنها با تعویض این قطعه مشکل کاهش سرمای کولر گازی برطرف شود. برخی دیگری از قطعات مثل شیر برقی و لوله‌های رابط هم ممکن است دچار ایراد شوند.

نصب غیراستاندارد دستگاه

اگر کولر گازی به درستی نصب نشده باشد، به شکل درستی کار نمی‌کند و قدرت زیادی برای خنک کردن محیط ندارد. ممکن است کولر گازی را جابجا کرده باشید و در گذشته قدرت زیادی در خنک کردن محیط خانه داشته باشد اما در جای جدید نتواند به خوبی کار کند.

همچنین اگر یونیت‌های دستگاه شل بسته شده باشند، در اثر وزن سنگین دستگاه ممکن است به آن‌ها فشار وارد کنند و در نهایت کولر گازی کج شود. در این مواقع باید دستگاه را باز کرده و دوباره آن را به صورت اصولی و درست نصب کنید.

گرمای بیش از حد محیط و باز شدن پنجره

در کولرهای آبی باید پنجره باز باشد تا راه ورود هوای خنک وجود ایجاد شود. اما وقتی کولر گازی در ساختمان نصب است، نباید پنجره یا درب باز باشد؛ زیرا روند کارکرد دو دستگاه با همدیگر تفاوت دارد. کولر گازی هوای جدیدی وارد اتاق نمی‌کند و حالت مکنده دارد و هوای گرم داخل اتاق را می‌کشد.

با باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولر گازی به طور مداوم هوای گرم جایگزین هوای سردی می‌شود که کولر گازی تولید کرده است. بنابراین هر چقدر هم دستگاه برای خنک کردن محیط تلاش می‌کند باز ورود هوای گرم جدید موفق نمی‌شود.

مسدود شدن لوله‌های کندانسور

اگر  لوله‌های کندانسور مسدود شود، راندمان دستگاه کاهش و میزان مصرف برق افزایش می‌یابد. در این مواقع باید لوله‌های کندانسور را تمیز کنید. ایجاد رسوب در لوله‌ها باعث مسدود شدن آن‌ها می‌شود که گردش گاز مبرد را کند می‌کند.

بررسی دلایل کاهش سرمای کولر گازی

چند نکته برای افزایش راندمان کولر گازی

برای اینکه میزان سرمای کولر کم نشود و مجبور نشوید درجه آن به زیر منفی 20 درجه سانتیگراد بیاورید، بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید:

  • کولر گازی را به طور مستقیم در معرض تابش نور آفتاب قرار ندهید.
  • زمانی که دستگاه روشن است، به طور مداوم درب و پنجره‌ها را باز نکنید.
  • فیلترها را به طور مرتب تمیز کنید.
  • در صورت بروز نقص فنی حتما با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

در آخر

کولر گازی اگرچه می‌تواند دمای محیط را تصفیه و خنک کند، اما باید به طور مرتب آن را سرویس کنید. مراقبت از کولر در روزهای گرم بهار و تابستان برای هر خانه‌ای ضرورت دارد تا مجبور به تحمل گرما نشوید. در اینجا تعدادی از علت‌های کاهش سرمای کولر گازی بررسی شد. امیدواریم این مطلب برایتان مفید و کاربردی بوده باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!