» پنوماتیک » آیا پنوماتیک برای ماشین ضرر دارد؟
بررسی آسیب های سیستم پنوماتیک برای ماشین
پنوماتیک

آیا پنوماتیک برای ماشین ضرر دارد؟

شهریور ۱۴, ۱۴۰۳ 4040

امروزه پنوماتیک به یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های ماشین‌بازان تبدیل شده است و افرادی که می‌خواهند خودرو خود را تیونینگ کنند به استفاده از این سیستم می‌پردازند. البته پیاده‌سازی این حالت روی خودرو دارای مزایا و معایب زیادی است که قبل از انجام آن بهتر است با این موارد آشنایی داشته باشید. با اینکه هدف کلی پنوماتیک تنظیم ارتفاع خودرو است اما این سیستم کاربردهای دیگری نیز دارد و به صورت‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید در ادامه می‌خواهیم شما را با مزایا و معایب این سیستم کاربردی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

معرفی سیستم پنوماتیک ماشین و قطعات آن

پنوماتیک خودرو که با نام دیگر تعلیق بادی نیز شناخته می‌شود، از بهترین سیستم‌های تعلیق در جهان است که می‌توان آن را روی هر مدل ماشینی نصب کرد. این سیستم از اجزای مختلفی چون لوله‌های فشار قوی، کمپرسور باد، والوهای الکتریکی، سیستم کنترل از راه دور و بالن‌های هوا تشکیل می‌شود.

جالب است بدانید این سیستم از لحاظ ویژگی‌های ظاهری و مکانیکی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام از آنها دارای خصوصیات منحصربه فردی هستند. بهتر است بدانید برخی از کمپرسورهای این سیستم دارای موتور الکتریکی و برخی دیگر بر روی موتور خودرو نصب می‌شوند. در ادامه مقاله شما را با مزایای نصب پنوماتیک و معایب آن آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

مزایای پنوماتیک ماشین ها

پس از اینکه با عملکرد پنوماتیک در خودرو آشنا شدید، باید درباره مزایای استفاده آن نیز اطلاعات کافی داشته باشید. نکته‌ای که وجو دارد اینست که رقابت بین سیستم‌های پنوماتیک و هیدرولیک بسیار زیاد است و این دو سیستم زیاد با هم مقایسه می‌شوند. پس در این قسمت به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که باعث متمایز شدن پنوماتیک نسبت به هیدرولیک شده‌اند. این مزایا عبارت‌اند از:

  • از اولین مزایای سیستم پنوماتیک ماشین باید به هزینه کمتر، انعطاف‌پذیری بالا و سطح ایمنی بیشتر اشاره کنیم.
  • این سیستم‌ها در حال کار آلودگی زیست محیطی بسیار کمی تولید می‌کنند که می‌توان گفت هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. در نتیجه برای محیط اطراف گزینه سالم‌تری هستند.
  • موضوع دیگر ساختار ساده این سیستم است. به عبارتی سیستم‌های پنوماتیک طراحی ساده‌تری نسبت به هیدرولیک دارند و این موضوع باعث کاهش تعمیر و نگهداری آسان‌تر این سیستم‌ها شده است.
  • مزیت دیگر این پنوماتیک جابه‌جایی آسان است. این سیستم وزن سبک‌تری دارد و به آسانی می‌توان آن را نصب کرد.
  • پنوماتیک قابل اعتماد‌تر است و نیاز نیست برای نصب اولیه آن هزینه‌هایی بالاتری بپردازید.
  • لازم است بدانید این فناوری از قطعات نسبتا ارزان و کمی تشکیل می‌شود. پس هزینه‌های عملیاتی که پیش رو دارد مناسب‌تر از سیستم هیدرولیک است.
  • سیستم پنوماتیک هیچ ظرفی برای ذخیره کردن هوای فشرده نیاز ندارد. یعنی هوا از اتمسفر گرفته می‌شود. همچنین هوا یا گازی که سیستم‌های پنوماتیک استفاده می‌کنند معمولا خشک و بدون طوبت است تا باعث ایجاد مشکل در قطعات داخلی نشود.
  • در پنوماتیک به دلیل سرعت بالای جریان کمپرسورهای هوا، حرکت سیلندرها بسیار سریع است. یعنی هوا در این سیستم به سرعت حرکت کرده و بدون مشکلی با مقاومت کم از لوله‌ها عبور می‌کند.
  • جالب است بدانید سیستم‌های پنوماتیک در اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند و می‌توان آنها را در سایزهای بسیار کوچک تهیه کرد.
  • ایمنی دیگر مزیت و همچنین مهم‌ترین مزیت سیستم‌های پنوماتیک ماشین است. سیستم‌های پنوماتیک با کمک هوای فشرده و هدرولیک از طریق روغن‌های هیدرولیکی کار می‌کنند. پس می‌توان به سادگی متوجه شد که خطر آتش‌سوزی در سیستم پنوماتیک کمتر است.

قطعات اصلی سیستم پنوماتیک خودرو چیست

مهم ترین خطرات پنوماتیک خودرو چیست؟

با اینکه پنوماتیک مزایای زیادی نسبت به نمونه‌های خود دارد اما نمی‌توان گفت کاملا بی‌نقص است و بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد. به طور کلی مواردی چون ورود گرد و غبار، نم زدگی و رطوبت، نشت هوا و … مواردیی هستند که می‌توانند در عملکرد درست این سیستم تاثیر منفی بگذارند. پس این سیستم که استفاده آن در اکثر وسایل نقلیه به چشم می خورد، دارای خطرات احتمالی است که اگر می‌خواهید به استفاده از آن بپردازید باید درباره این خطرات اطلاع داشته باشید.

در ادامه شما را به طور کلی با خطرات استفاده از این سیستم پرطرفدار آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

نشت هوا

عملکرد کلی سیستم پنوماتیک حول محور هوای فشرده می‌چرخد. حال اگر هرگونه نشتی در این سیستم ایجاد شود، منجر به کاهش عملکرد ترمز و یا در مواردی خرابی کامل آن می‌شود. پس بررسی مرتب این سیستم برای اطمینان از عملکرد درست آن بسیار حیاتی است. اگر هرگونه نشتی در این سیستم مشاهده کردید باید هرچه سریع‌تر برای تعمیر و رفع آن اقدام کنید.

رطوبت و انجماد

مورد دیگر انجماد رطوبت است. در واقع در شرایط مرطوب، رطوبت می‌تواند به راحتی وارد سیستم ترمز هوا شود. حال اگر دمای هوا کاهش پیدا کند، این رطوبت یخ می‌زند و باعث اختلال در عملکرد ترمز می‌شود. برای اینکه با چنین مشکلی روبه رو نشوید بهتر است از سیستم‌های خشک کن هوا استفاده کرده و همچنین روش‌های نگهداری را به صورت منظم پیگیری کنید.

احتمال برخورد کف ماشین با زمین

در صورت استفاده از سیستم پنوماتیک، ارتفاع خودرو کم شده و در مواردی احتمال برخورد آن با زمین وجود دارد. این موضوع می تواند باعث آسیب به قطعات زیرین خودرو شده و در نهایت هزینه‌های زیادی را برایتان به وجود بیاورد. پس هنگام استفاده از این سیستم باید حواستان کاملا به دست‌اندازهای خیابان باشد و به آرامی آنها را رد کنید.

ایجاد سروصدای زیاد

وقتی که حالت پنوماتیک را روی خودرو خود پیاده کردید، احتمالا با سروصداهای زیادی مواجه می‌شوید. این امر یک حالت طبیعی است و در تمام خودروها اتفاق می‌افتد. برای خلاصی از چنین مشکلی تنها کافیست از یک صدا خفه‌کن در خودرو خود استفاده کنید تا این صداها تا حجم زیادی کاهش پیدا کنند.

ورود گرد و غبار

اگر گرد و غبار به سیستم پنوماتیک خودرو شما وارد شود، از خلوص آن کم کرده و در نهایت باعث کاهش عملکرد آن می‌شود. پس نسبت به این موضوع حساس باشید و اگر آلودگی وارد سیستم شده بود هرچه سریع‌تر آن را تمیز کنید.

در خودرو از چه قطعات پنوماتیکی استفاده می شود؟

آیا سیستم پنوماتیک، برای هر خودرویی مناسب است؟

خوشبختانه این سیستم به راحتی روی هرمدل خودرویی مثل سدان، شاسی بلند، کامیون، مینی بوس و حتی اتوبوس قابل نصب است. ناگفته نماند که سیستم تعلیق پنوماتیک، انواع مختلفی دارد و باید آن را متناسب با نوع خودرو تهیه کرد تا بتواند عملکرد استانداردی داشته باشد. از طرف دیگر، بهتر است قبل از انتخاب و خرید پنوماتیک خودرو، با افراد باتجربه در این زمینه مشورت کنید تا پس از تهیه با مشکلی روبه رو نشوید.

اگر خودروهای سنگین و یا باری مثل کامیون و مینی‌بوس‌ها استفاده می‌کنید، باید حتما برای آنها از پنوماتیک‌های مخصوص با بالن‌های دوقلو استفاده کنید. توجه داشته باشید که نصب سیستم پنوماتیک برروی خودرو را باید به دست افراد متخصص در این زمینه بسپارید. پس اگر احساس کردید تجربه و مهارت کافی برای نصب این سیستم را ندارید بهتر است به انجام آن مشغول نشوید تا آسیبی به دیگر قطعات خودرو وارد نشود.

نصب پنوماتیک ماشین

جالب است بدانید نصب اصولی سیستم پنوماتیک می‌تواند تاثیر چشمگیری در عملکرد درست آن داشته باشد. در صورتی که به صورت اصولی و دقیق نصب شده باشد، باعث بهبود هرچه بییشتر سیستم تعلیق خودرو می‌شود. پس بهتر است برای نصب آن به مراکز معتبر مراجعه کرده و از افراد متخصص در این حرفه کمک بگیرید.

از کنار این موضوع ساده نگذرید زیرا نصب غیراصولی و نادرست این قطعه می‌تواند خطرات زیادی را هنگام رانندگی برای افراد ایجاد کند. پس قبل از نصب ابتدا ماشین را توسط کارشناسان بررسی کرده و در صورت نبود هچ مشکلی برای نصب سیستم پنوماتیک روی آن اقدام کنید.

قطعات اصلی سیستم پنوماتیک خودرو

سیستم پنوماتیک دارای اجزا و قطعات مختلفی است که به کمک آنها کار تعلیق خودرو را انجام می‌دهد. این قطعات چندان زیادی نبوده و به سادگی می‌توان آنها را بررسی کرد. در ادامه شما را با مهم‌ترین قطعات سیستم پنوماتیک آشنا می‌کنیم.

  • کمپرسور: قطعه‌ای است که هوای محیط را با کمک شیلنگ پنوماتیک فشرده کرده و به کپسول هوا انتقال می‌دهد. محل نصب این قطعه معمولا در صندوق عقب ماشین است. کمپرسور یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات در سیستم‌های پنوماتیک است.
  • کپسول هوا: مورد دوم کپسول هواست که به ظرفی گفته می‌شود که هوای فشرده را ذخیره کرد و سپس به بالن‌ها توزع می‌کند. تعداد این کپسول متغییر است و می‌تواند یک یا چند عدد باشد. محل قرارگیری آنها معین نیست و در قسمت‌های متفاوت خودرو قرار می‌گیرند.
  • بالن (بالشتک) : دیگر قطعه مهم در پنوماتیک بالن است که کار فنرهای عادی ماشین را انجام می‌دهد. این قطعه با تغییر میزان فشار هوای درون خود، ارتفاع و سختی فنر را در مقدار مناسب تنظیم می‌کند. بالن‌ها اکثرا دارای مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری مناسبی هستند.
  • سیستم کنترل: این قسمت همانطور که از نامش مشخص است برای کنترل فشار هوای بالن استفاده می‌شود. به عبارت ساده‌تر این دستگاه باعث می‌شود راننده بتواند فشار هوای موجود در بالن‌ها را با استفاده از یک دسته و یا یک صفحه نمایش کنترل و تنظیم کند. سیستم کنترل دارای انواع مختلفی از جمله اتوماتیک، دستی، اضطراری و … است.

یک قطعه مهم در پنوماتیک بالن است که کار فنرهای عادی ماشین را انجام می‌دهد.

کلام پایانی

اگر احساس می‌کنید سیستم تعلیق خودروتان کیفیت و عملکرد لازم را ندارد، بهتر است از سیستم پنوماتیک روی آن استفاده کنید. نصب این سیستم به بهبود هندلینگ و عملکرد بهتر خودرو کمک زیادی می‌کند. همانطور که گفتیم نصب این سیستم اهمیت زیادی دارد، پس نباید به هیچ عنوان نصب آن را به افراد نابلد بسپارید تا با مشکلی روبه رو نشوید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!