یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 28 ساعت :
» کابل برق » کابل فشار قوی چیست | آشنایی با مشخصات کابل فشار قوی
کابل برق

کابل فشار قوی چیست | آشنایی با مشخصات کابل فشار قوی

دی ۱, ۱۴۰۲ 80121

همانطور که می‌دانید امروزه تمام فرایند انتقال و توزیع برق از طریق کابل‌ها انجام می‌شود و بدون وجود این ابزار کار انتقال امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه کابل‌ها کاربرد بسیار وسیعی در صنعت ایفا می‌کنند و تقریبا در تمام نقاط به چشم می‌خورند. به زبان ساده‌تر در تمام مکان‌هایی که استفاده از برق به چشم بخورد کابل‌ها نیز در آن مکان وجود دارند.

باید بدانید که این محصولات کارآمد تنها به یک کابل واحد ختم نمی‌شود بلکه در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. یعنی هرکدام از انواع آن برای کار در مکان خاصی طراحی می‌شود و تنها توانایی کار در آن فضا را دارد و برای دیگر مکان‌ها مناسب نیست. در نتیجه کابل‌ها با توجه به فضای مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع این کابل‌ها که بسیار پرکاربرد نیز است کابل فشار قوی است. این محصول در بسیاری از صنایع بکار گرفته می‌شود و عملکرد خوبی ارائه می‌کند. در ادامه شما را با سیر تا پیاز کابل فشار قوی آشنا می‌کنیم همراه ما باشید.

کابل چیست؟

قبل از هرچیزی می‌خواهیم شما را با مفهوم کابل آشنا کنیم و سپس به بررسی کابل مدل فشار قوی می‌پردازیم. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم از کابل‌ها برای انتقال جریان الکتریسیته استفاده می‌شود. حال بسته به جریانی که مورد نیاز است یعنی ضعیف یا قوی از یک نوع کابل استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم این محصول را به‌طور کلی برای‌تان توضیح دهیم باید بگوییم که کابل از چندین سیم هادی الکتریکی تشکیل می‌شود که درون یک غلاف قرار دارند.

کابل‌ در اصل متشکل از دو بخش اصلی رسانا و عایق است که باید بگوییم هادی مهم‌ترین بخش آن است. این هادی معمولا از جنس مس است اما گاهی از آلمینیوم نیز به عنوان هادی در کابل‌ها استفاده می‌شود. در اصل تمام کار انتقال از طریق این هادی صورت می‌پذیرد پس نقش اصلی در کابل را این قسمت ایفا می‌کند.

در واقع هادی مسی قدرت بالاتری در انتقال جریان دارد پس در نتیجه نسبت به آلمینیوم از محبوبیت بالاتری برخوردار است. هادی که استفاده می‌شود از نظر شکل به دو دسته تقسیم می‌شود: دایره‌ای و مثلثی. در برخی موارد برای یکنواخت کردن میدان الکتریکی از نیمه هادی نیز استفاده می‌شود که البته نیمه هادی در تمام کابل‌ها موجود نیست و تنها در برخی از آنها به چشم می‌خورد که برای فشار ضعیف کاربرد دارند.

عایقی که کابل را پوشش می‌دهد بیشتر از جنس پلاستیک است. البته این قسمت می‌تواند از جنس‌های دیگری نیز تشکیل شده باشد. در اصل جنس عایق با توجه به کاربرد آن مشخص می‌شود. غلاف هم در کابل‌ها از لایه‌های داخلی در برابر آسیب‌های مکانیکی محافظت می‌کند. علاوه بر موارد گفته شده در برخی از کابل‌ها از محافظ الکتریکی و مکانیکی هم استفاده می‌شود.

کابل فشار قوی چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که کابل فشا قوی چیست و در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟ همانطور که در قبل‌تر گفتیم کابل‌ها در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام کاربرد خاصی دارند. به عبارت ساده‌تر هر مدل کابل دارای قدرت خاصی برای انتقال و توزیع است.

در هنگام انتقال برق قدرت کابل به دلیل اصطکاک، هدر رفت انرژی و دیگر موارد کاهش پیدا می‌کند. به دنبال این موضوع در انتقال برق برای مسافت‌های طولانی باید از برق فشار قوی استفاده شود تا بتواند نیاز برق را فراهم سازد. پس برای برقی با قدرت بالا باید از کابل فشار قوی نیز استفاده شود تا بتواند مقدار الکتریسیته عبوری را تحمل کند. در ادامه شما را به‌طور گسترده‌تر با کابل فشار قوی آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید…

کابل فشار قوی نیز مانند دیگر کابل‌ها از رشته‌ هادی‌های مس یا آلمینیوم تشکیل شده است که با عایق، پوشش محافظ و غلاف پوشانده می‌شود تا توانایی تحمل ولتاژ بالا را داشته باشد و بتواند به راحتی جریان الکتریسیته مورد نیاز را در صنایع مختلف تامین کند. سطح ولتاژی که کابل فشار قوی دارد از 30 کیلووات بیشتر است. فرایند عایق‌کاری در این محصول به‌طور دقیق‌تری صورت می‌گیرد به صورتی که یک کابل فشار قوی دارای لایه‌های عایق، لایه نیمه رسانا و یک شیلد فلزی است.

تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف + مزایا و معایب هر کدام - فروشگاه الفبای برق

کاربرد کابل فشار قوی

تا به حال باید متوجه شده باشید که از کابل افشان فشار قوی برای انتقال برق با ولتاژ بالا استفاده می‌شود و این نوع محصول تنها در فضاهایی کاربرد دارد که نیازمند برق با فشار و ولتاژ بالایی هستند. همچنین این کابل‌ها برای انتقال برق از نیروگاه‌ها به شبکه‌های مرکزی یا شبکه‌های توزیع اولیه برق بکار گرفته می‌شوند.

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم مقاومت کابل‌های فشار قوی بسیار بالا است و برای انتقال شدت جریان بالا مناسب هستند. همچنین با توجه به نیاز و ولتاژ عبوری انواع مختلف آن می‌تواند استفاده شود. این کابل‌ها برای توزیع و انتقال برق از شهری به شهر دیگر نیز کاربرد دارند. در ادامه شما را بیشتر با کاربرد این نوع کابل آشنا می‌کنیم.

لایه‌های به کار رفته در کابل فشار قوی

کابل فشار قوی نیز مانند دیگر کابل‌ها از یک هسته رسانا از جنس مس یا آلمینیوم تشکیل می‌شود. این دو که در نقش رسانا عمل می‌کنند انعطاف پذیریی بالایی دارند که در برخی موارد به دلیل تحمل فشار وزن خود ممکن است دچار پارگی شوند. به دنبال این موضوع از فولاد که رسانای چندان خوبی نیست در کنار این رساناها استفاده می‌شود تا از طریق مقاومت بالایی که دارد از تغییر شکل، کشیده شدن بیش از حد و یا پارگی در سطح کابل جلوگیری کند.

با روشی که گفته شد کابل‌های فشار قوی حتی در مسافت‌های طولانی نیز با افت ولتاژ و یا نقص فنی مواجه نمی‌شوند و بدون وجود مشکلی و به راحتی برق یک نیروگاه بزرگ را منتقل می‌کنند. در رابطه با مشخصات کابل فشار قوی باید موارد زیر را نام ببریم.

مشخصات کابل فشار قوی

  • هادی مفتول یا نیمه افشان که از جنس مس یا آلمینیوم است و با نام کابل مفتول مسی شناخته می‌شود.
  • استفاده از یک لایه نیمه هادی برای یکنواخت کردن میدان اطراف
  • یک لایه عایق که ضخامت آن با توجه به نوع کابل می‌تواند متفاوت باشد.
  • قرارگرفتن لایه نیمه هادی دیگر بر روی کابل
  • در برخی از کابل‌ها از یک لایه کاغذ گرافیتی نیز استفاده می‌شود.
  • یک لایه شیلد نیز به منظور حفاظت از کابل قرار می‌گیرد که معمولا با نام کابل شیلددار شناخته می‌شود.
  • در کابل یک لایه غلاف نیز برای محافظت در مقابل آسیب‌های مکانیکی قرار دارد.
  • در نهایت پس از تمام موارد گفته شده یک پوشش کلی به رنگ قرمز و یا مشکی روی کابل قرار می‌گیرد.

تمام موارد نام برده شده اجزای اصلی به کار گرفته در کابل فشار قوی هستند و هرکدام وظیفه‌ای در این کابل دارند. با کمک این اجزا این محصول توانایی انتقال جریان برق با ولتاژ بالا را پیدا می‌کند.

 

قیمت کابل فشار قوی برق | قیمت کابل فشار قوی برق - آراد کابل

انواع کابل فشار قوی

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم کابل‌های فشار قوی نیز انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها دارای ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی هستند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با انواع کابل فشار قوی آشنا کنیم. اگر بخواهیم این نوع کابل را به‌طور کلی برای‌تان توضیح دهیم باید بگوییم که کابل فشار قوی به دو دسته گازی و روغنی تقسیم می‌شود. البته یک نوع کابل فشار قوی زره‌دار نیز در بازار وجود دارد که این نوع را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

همچنین کابل روغنی و گازی نیز خود زیر مجموعه‌هایی دارند و به یک محصول واحد ختم نمی‌شوند. ویژگی‌ای که در تمام انواع این محصولات یکسان است مقاومت بالای آنها در برابر نیروهای مکانیکی، حلال‌ها، اشعه‌ها و … است. در ادامه هرکدام از این نوع را به‌طور گسترده برای‌تان توضیح خواهیم داد.

کابل فشار قوی گازی

همانطور که گفتیم کابل فشار قوی گازی نیز انواع مختلفی دارد. از انواع آن می‌توان به کابل فشار داخلی و لوله آلمینیومی و همچنین کابل با فشار داخلی و لوله فولادی اشاره کرد. البته این مدل کابل آمل دارای کابل‌های دیگری نیز با نام کابل با فشار خارجی و لوله فولادی و کابل گازی کپسولی پرشده با گاز SF6 نیز است که تمام اینها دارای ویژگی‌های بخصوص خود هستند و با توجه به ساختار و ویژگی در مکان‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت ساده‌تر با توجه به ویژگی در فضای مورد نظر استفاده می‌شوند تا بتوانند عملکرد ایده‌آلی را ارائه کنند.

کابل فشار روغنی

کابل افشان البرز کومکش فشار روغنی نیز همانطور که گفتیم دارای زیر مجموعه‌هایی است و به دو گروه کلی کابل روغنی با فشار کم و کابل روغنی با فشار زیاد در بازار وجود دارد. برای معرفی این کابل باید گفت که کابل روغنی با فشار کم نوعی کابل است که با یک کاغذ روغنی ایزوله می‌شود. به دنبال این موضوع استقامت الکتریکی آن تا حدی بالا می‌رود.

اما در کابل روغنی با فشار بالا هریک از رشته‌های سیم داخل یک کاغذ روغنی قرار می‌گیرند و سپس با نوار مسی به صورت کلاف پیچیده می‌شوند. به دنبال این موضوع از خروج روغن و ورود هوا به داخل کابل جلوگیری می‌شود که در این حالت مقاومت حیرت‌آوری را شاهد هستیم. در نتیجه استفاده از آنها در کابل‌های شبکه، مخابرات و… به دو صورت هوایی و زمینی بسیار به چشم می‌خورد و پرکاربرد شده است.

کابل 230 کیلوولت فشار قوی زمینی

کابل فشار قوی زره‌دار

این نوع کابل نیز که در دسته کابل‌‎های فشار قوی قرار می‌گیرد با یک غلاف جدا کننده PVC پوشش داده می‌شود. این محصول توانایی و مقاومت بالایی در برابر نیروهای مکانیکی خارجی دارد. نوعی از این کابل که سرب‌دار است در محیط‌های حاوی هیدروکربن‌ها، حلال‌ها و موارد خورنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!