پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» کابل برق » کابل مناسب کولرگازی پنجره‌ای
کابل برق

کابل مناسب کولرگازی پنجره‌ای

تیر ۹, ۱۴۰۳ 100246

کولرگازی برخلاف نامش با استفاده از برق کار می‌کند. به عبارتی علت نام‌گذاری این محصول وجود گاز مبرد خنک‌کننده‌ای است که درون آن قرار دارد و عملکرد اصلی این دستگاه حول محور برقی که دریافت می‌کند می‌چرخد. حال برای انتقال این برق به کولر باید از کابل‌هایی استفاده کنیم.

کابل‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام از آنها برای استفاده خاصی طراحی شده‌اند و باید در حیطه استاندارد خود بکار گرفته شوند تا بتوانند بهترین عملکرد را نشان دهند. شاید برای‌تان سوال پیش آمده باشد که چه کابلی برای کولرگازی مناسب است و برای این دستگاه از چه نوع کابلی باید استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم شما را کابل مناسب برای کولرگازی پنجره‌ای آشنا کنیم. اگر به دنبال کابل مناسبی برای دستگاه خود هستید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

کابل مناسب کولرگازی پنجره‌ای

استفاده از سیم مناسب برای کولرگازی باید با توجه به مدل و ظرفیت آن انجام شود. در واقع کابل مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی نصب هرچه بهتر کولرگازی است و این موضوع باعث می‌شود که کولر عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که برای برق‌رسانی هرچه بهتر کولرگازی باید از چه کابلی استفاده کنیم؟

در رابطه با این سوال باید بگوییم که هرگز نباید سیم‌های کهنه، پاره و یا ضعیف را برای انتقال برق به کولرگازی استفاده کنید. زیرا کولرگازی دستگاهی قوی است که به جریان زیادی از برق نیاز دارد. در صورتی که از چنین کابل‌هایی استفاده کنید، خود کابل و روکش آن دچار آسیب شده و وقتی که کابل دچار آسیب شود خطرات زیادی را هم برای دستگاه و هم برای برق‌کشی ساختمان به وجود می‌آورد. در بدترین شرایط می‌تواند باعث بروز آتش‌سوزی نیز شود. پس هرگز به استفاده از چنین سیم‌هایی نپردازید.

کابل مناسب کولرگازی پنجره‌ای

از کجا باید بفهمیم چه کابلی مناسب کولرگازی است؟

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که از کجا باید بفهمیم چه کابلی برای دستگاه‌مان مناسب است؟ فهمیدن این موضوع اصلا کار سختی نیست و به راحتی می‌توان کابل مناسب کولرگازی پنجره‌ای را خود را انتخاب کنید. برای انجام این کار چند راه وجود دارد. یکی از این راه‌ها مراجعه به بدنه دستگاه است. بر روی تمامی پلاک‌های کولرگازی‌ها مقدار ظرفیت سرمایشی و گرمایشی دستگاه درج شده است.

حال برای اینکه بفهمید از چه کابلی باید استفاده کنید، عدد درج شده روی پلاک کولرگازی را باید بر 3.5 تقسیم کنید. سپس عدد به دست آمده را بر 12 ضرب کنید. عددی که در این مرحله به دست می‌آید را BTU می‌نامند. BTU مخفف کلمات  British Therminul Unit  است. باید بدانید که در برخی کولرگازی‌ها مقدار BTU به‌طور مستقیم نوشته شده و نیازی به انجام این ضرب و تقسیم‌ها نیست.

روش دیگری که از طریق آن می‌توان به مقدار BTU دست یافت مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه است. یعنی اگر نتوانستید عدد روی دستگاه را پیدا کنید و یا به هردلیلی به آن دسترسی نداشتید می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کرده و به راحتی مقدار BTU را به دست آورید.

ظرفیت سرمایشی کولرگازی و انتخاب کابل مناسب

بالاتر روش به دست آوردن ظرفیت سرمایشی کولرگازی را برای‌تان توضیح دادیم. اما مسئله در این قسمت ختم نمی‌شود و باید مراحل دیگری را نیز برای به دست آوردن مشخصات کابل مناسب کولرگازی طی کنید. برای مثال در نظر داشته باشید که ظرفیت یک کولرگازی 7000 وات است. ما باید ابتدا عدد 7000 را بر 3.5 تقسیم کرده و سپس عدد به دست آمده را بر 12 ضرب کنیم. عددی که در آخر به دست آمده 24000 می‌باشد. این عدد همان BTU کولرگازی است.

در مرحله بعد، پس از اینکه مقدار BTU را به دست آوردیم باید آن را بر عدد 2000 تقسیم کنیم. عددی که در این مرحله به دست می‌آید مقدار جریان مصرفی کولرگازی برحسب آمپر است. پس نتیجه می‌گیریم که یک کولرگازی 24 هزار، 12 آمپر جریان می‌کشد. همانطور که بالاتر اشاره کردیم این مقدار در برخی کولرگازی‌ها به صورت مستقیم درج شده و نیازی به محاسبه و ضرب تقسیم نیست.

فاکتورهای مهم انتخاب کابل مناسب

در انتخاب درست کابل‌ برای کولرگازی پنجره‌ای فاکتورهایی وجود دارند که باید به آنها توجه کنید. برای مثال سیم شماره 1.5 حدودا 16 آمپر برق را می‌تواند از خود عبور دهد. همچنین سیم شماره 2.5 حدودا 20 آمپر را می‌تواند عبور دهد. اما نمی‌توان برای انتخاب کابل تنها به BTU کولر اکتفا کرد. در واقع در صورتی که عوامل زیر وجود داشته باشند سیم متناسب با BTU قابل استفاده است:

  • طول سیم بلند نباشد.
  • سیم در مسیر ارتباط تکه تکه و یا چسب خورده نباشد.

در برخی مواقع دو عاملی که بالاتر به آنها اشاره کردیم فراهم نیستند. یعنی امکان دارد فاصله کابل تا محل اتصال کولرگازی 10 متر باشد و ظرفیت کولرگازی حداکثر 18000 BTU باشد. در این حالت می‌توان کابل 2 در 2.5 را بکار گرفت. اگر ظرفیت کولرگازی بین 18000 تا 32000 BTU است و طول مسیر کابل هم حدود 20 متر است، کابل مناسبی که باید برای آن استفاده کنید 2 در 4 است. در حالتی دیگر اگر ظرفیت کولرگازی بالاتر از 32000 BTU باشد، باید کابل 2 در 6 را برای آن بکار بگیرید.

فاکتورهای مهم انتخاب کابل مناسب

نکات نصب کابل کولرگازی پنجره‌ای

در نصب و اتصال این کابل‌ها به کولرگازی مواردی وجود دارند که باید به آنها توجه کنید. این موارد خطرات احتمالی را بسیار کاهش داده و باعث کارکرد هرچه بهتر کولرگازی خواهند شد. در ادامه شما را با این نکات آشنا می‌کنیم.

اولین نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر در ساختمان محل نصب کولرگازی ارت انجام شده باشد، باید حواستان باشد که یک رشته سیم دیگر به عنوان ارت رد کنید. همچنین هرگز نباید از سیم‌های پاره و یا تکه تکه استفاده کنید. دلیل این امر این است که کابل‌هایی که با چسب بهم متصل شده‌اند امکان دارد دچار گرمای شدید شده و این گرمای شدید می‌تواند باعث ایجاد آتش‌سوزی شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم این کابل‌ها را مستقیم از جعبه فیوز یا کنتور اصلی تا محل کولرگازی بکشید.

همانطور که می‌دانید امروزه با افزایش اجناس تقلبی تعداد افراد سودجو در بازار بسیار زیاد شده است. این افراد بدون در نظر گرفتن عواقب برای خریدار اقدام به فروش اجناس تقلبی می‌کنند. کابل‌های تقلبی که در بازار وجود دارند اندازه استانداردی ندارند. به‌طوری که سیم‌های 2/5 به اندازه سیم‌های 1/5 و سیم‌های 4 به اندازه سیم‌های 2/5 هستند. پس برای جلوگیری از برخورد با چنین افرادی حتما این محصولات را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید تا در هنگام استفاده با مشکلی روبه رو نشوید.

نحوه سیم‌کشی برق کولرگازی پنجره‌ای

باید بدانید که طریقه سیم‌کشی برق کولرگازی پنجره‌ای با سیم برق کولرگازی اسپیلت تفاوت‌هایی دارد. دلیل این تفاوت ساختار کولرگازی اسپیلت است. به بیان دقیق‌تر این دستگاه از دو یونیت جداگانه ساخته می‌شود که هرکدام به موارد خاصی برای نصب نیاز دارند. باید بدانید که کولرگازی‌های پنجره‌ای نسبت به اسپیلت با مشکلات بیشتری روبه رو می‌شوند. دلیل این امر هم این است که بیشتر کولرگازی‌های پنجره‌ای دارای ضعف در سیم‌پیچی دستگاه هستند. آشنایی با نحوه سیم‌کشی برق این دستگاه به شما کمک می‌کند تا جایی که امکان دارد از این ضعف جلوگیری کنید. در ادامه شما را به‌طور گسترده با این موضوع آشنا می‌کنیم.

نقشه برق کولرگازی پنجره‌ای

برقی که کولرگازی‌های پنجره‌ای دریافت می‌کنند از سیم برق فاز تغذیه می‌کند. باید بدانید که مدار برق این وسیله از سه سیم اصلی تشکیل می‌شود. این سیم‌ها عبارت‌اند از:

  • سیم زمین یا ارت دستگاه
  • سیم گرم یا فاز
  • سیم خنثی یا نول

در سیستم برق‌کشی کولرگازی پنجره‌ای، مدار انشعاب انرژی خود را از یکی از دستگاه‌های محافظ جریان اضافی تک قطبی OCPD موجود در یک صفحه دریافت می‌کند. کابل برق کولرگازی پنجره‌ای را از طرفی باید به قطع‌کننده جریان وصل کرده و از طرفی دیگر وارد محفظه دستگاه کنید تا بتواند به جعبه ترمینال کولرگازی پنجره‌ای وصل شود.

در انجام مراحل بالا اگر تجربه و مهارت کافی ندارید حتما از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید. زیرا کابل‌ها برق بسیار حساس هستند و انجام هرگونه اشتباه در کار با آنها می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

آیا برای انتخاب کابل مناسب برای کولرگازی تنها عدد BTU لازم است؟

با توجه به مواردی که قبل‌تر گفتیم حتما به این نتیجه رسیده‌اید که یک کابل نمره 1.5 برای برق‌رسانی به کولرگازی مناسب است. اما این جواب تنها از لحاظ تئوری درست و از لحاظ عملی پاسخگو نخواهد بود. به بیان دقیق‌تر می‌دانیم که یک سیم شماره 1.5 توانایی عبور 16 آمپر برق را دارد. همچنین یک سیم شماره 2.5 هم حدودا 20 آمپر را از خود عبور می‌دهد. اما این مقادیر تنها زمانی جواب می‌دهند که شرایط ایده‌آل برای سیم برق فراهم شده باشد.

برای مثال از این شرایط باید به دمای هوا اشاره کنیم. یعنی دمای هوا نباید از 24 درجه بیشتر باشد. همچنین طول سیم نباید خیلی زیاد باشد، سیم نباید در مسیر اتصال تکه تکه باشد. همچنین باید از یک سیم باکیفیت و مرغوب برای کولر استفاده کنید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که همیشه این شرایط ایده‌آل فراهم نیست. همچنین باید بدانید که کولرگازی هنگام شروع کار و راه‌اندازی اولیه، جریان بیشتری معادل 1.5 برابر حالت عادی را مصرف می‌کند. در نتیجه نمی‌توان تنها به BTU کولر اکتفا کرد.

آیا برای انتخاب کابل مناسب برای کولرگازی تنها عدد BTU لازم است؟

فیوز مناسب برای کولرگازی

فیوز نیز مسئله مهمی است که در استفاده از کولرگازی پنجره‌ای باید به آن توجه کافی داشته باشید، زیرا تاثیر بسزایی در عملکرد کولر خواهد گذاشت. معمولا در کاتالوگ کولرگازی که هنگام خرید به شما داده می‌شود، ظرفیت فیوز مناسبی که باید برای دستگاه استفاده کنید ذکر شده است. ولی به‌طور معمول یک کلید مینیاتوری 16 آمپر نوع C می‌تواند گزینه مناسبی باشد و نیازی به فیوزهای با طرفیت بالاتر نیست.

نکته دیگری که برق‌کارهای عزیز باید رعایت کنند این است که طبق مقررات جدید برق ساختمان از آنجایی که کولرگازی در پشت بام نصب می‌شود، وقتی سرویس‌کار برای تعمیر و یا سرویس آن به پشت بام می‌رود، کلید روشن/ خاموش از دید برق‌کار خارج می‌شود. استانداردی که در زمینه وجود دارد می‌گوید یک کلید جداکننده یا ایزولاتور باید در پشت بام و در دید تعمیرکار قرار بگیرد تا وقتی که مشغول تعمیر و یا سرویس کولرگازی است بتواند این کلید را قطع کرده تا اگر کسی اشتباهی از داخل خانه کولر را روشن کرد تعمیرکار دچار برق‌گرفتگی نشود. در نتیجه این کلید از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

این کلید جداکننده یا ایزولاتور می‌تواند یک کلید مینیاتوری 25 یا 32 آمپر باشد. ناگفته نماند که در این موقعیت جنبه حفاظتی این کلید مینیاتوری مورد توجه استاندارد نیست و فقط جنبه قطع کردن آن است که مورد تاکید قرار دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با راه‌های انتخاب یک کابل مناسب برای کولرگازی پنجره‌ای آشنا کردیم. اگر قصد نصب این کابل را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک فروشگاه معتبر آنها را تهیه کنید، زیرا همانطور که می‌دانید امروزه افراد سودجو در بازار بسیار زیاد شده‌اند و بدون در نظر گرفتن عواقب برای خریدار اقدام به فروش اجناس تقلبی می‌کنند. اگر در نصب این کابل‌ها تجربه کافی ندارید حتما از یک تکنسین ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!