پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 05 - 02 ساعت :
» گریسخور » آشنایی با انواع گریس صنعتی
گریسخور

آشنایی با انواع گریس صنعتی

دی ۲۰, ۱۴۰۲ 40106

در دنیای امروزه تقریبا تمام زندگی انسان با کمک دستگاه‌ها و وسایل مختلف سپری می‌شوند. حال این دستگاه‌ها برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه دهند و دچار خرابی نشوند به روانکاری نیاز دارند. منظور از روانکاری نرم کردن قطعات مختلف دستگاه‌هاست. این نرم کردن به این دلیل انجام می‌شوند که از شکستن و ساییده شدن قطعات جلوگیری شود.

یکی از موادی که به منظور روانکاری قطعات مختلف استفاده می‌شود و کاربرد بسیار وسیعی دارد گریس است. حتما تا به حال نام این ماده به گوش‌تان خورده است. گریس یکی از موادی است که از آن برای روانکاری دستگاه‌ها و قطعات مختلف استفاده می‌شود. این ماده کارآمد انواع مختلفی دارد و تقریبا در تمام دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کاربرد دارد. در ادامه شما را بیشتر با این ماده آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

گریس صنعتی چیست؟

قبل از هرچیزی بهتر است این ماده را به طور گسترده‌تر به شما معرفی کنیم و سپس به انواع آن خواهیم پرداخت. در رابطه با معرفی گریس باید بگوییم که این ماده از مشتقات ترکیبی نفت و یا چند صابون ساخته می‌شود. نام دیگر این ماده روغن صنعتی است. در گذشته روند ساخت این ماده متفاوت بوده و به شکل ترکیب مواد، بدون بکارگیری گرما و به شکل سرد ایجاد می‌شد. همچنین ترکیب مواد سازنده گریس نیز در گذشته با کمک دست صورت می‌گرفت اما امروزه ترکیب و ساخت این ماده با کمک ماشین‌آلات صنعتی انجام می‌شود.

ناگفته نماند گریس‌هایی که در گذشته ساخته می‌شدند را با نام روان‌کار اکسل می‌شناختند و با این نام معروف بودند. همچنین کارایی و کارآمدی گریس‌های امروزه را نیز نداشتند و به عبارت ساده‌تر بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کردند. به شکلی که در سرعت و دمای بالا به مرور خاصیت خود را از دست داده و دیگر کارایی نداشتند.

اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم از گریس صنعتی برای روانکاری نقطه‌هایی استفاده می‌شود که روان کردن مکرر آنها از طریق روانساز مایع امکان پذیر نبوده و یا هزینه بالایی داشته باشد؛ مثل قطعات متحرک جلوبندی خودرو. برای این قسمت استفاده از گریس گزینه بسیار مناسبی است. برای روانکاری روغن‌های دیگری نیز وجود دارند که علاوه بر عمل نرم کردن، وظیفه خنک‌کنندگی و پاک کنندگی نیز دارند. البته گریس از این مسئله جداست و تنها توانایی روانکاری قطعات را دارد.

کاربرد گریس

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم این ماده کاربرد بسیار وسیعی در ماشین‌آلات و ابزارهای صنعتی ایفا می‌کند. جدا از ماشین‌آلات صنعتی در بسیاری از وسایل روزمره زندگی نیز استفاده از این ماده به چشم می‌خورد. در ادامه انواع کاربرد گریس را برای‌تان توضیح می‌دهیم که برای استفاده از آن به گریس خور نیاز پیدا می کنید.

گریس خور یک تجهیز است که برای انتقال گریس به داخل تجهیز در اتصال گریس پمپ به هوزینگ یاتاقان و یا اتصالات کشوئی و یا سایر مکانیزم‌های مکانیکی کاربرد دارد. برای خرید گریس خور کلیک کنید.

گریس نسوز صنعتی؛ زرد شیره ای مایع ضد زنگ خورندگی Grease - آراد برندینگ

انواع گریس خودرو و تجهیزات صنعتی

گریس‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند. به عبارت ساده‌تر هر نوع گریس استفاده بخصوصی دارد و در مکانی خاص استفاده می‌شود. در ادامه شما را با انواع گریس صنعتی آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید.

گریس کلسیم

اولین نوع گریس که قصد معرفی آن را داریم گریس کلسیم است. این نوع گریس در واقع برای مصارف عمومی طراحی و تولید شده‌ است و ویژگی و خواص زیادی دارد. از جمله ویژگی‌های این محصول باید به مقاومت آن در برابر آب، محافظت بالا در برابر خوردگی و پایداری مکانیکی اشاره کنیم. در نتیجه این نوع گریس از کیفیت بالایی برخودار است.

ناگفته نماند جدا از موارد گفته شده بهتر است این نوع گریس را در دماهای بسیار بالا استفاده نکنید زیرا در درجه حرارت بالا امکان دارد در ساختار آن تغییراتی ایجاد شود. پس باید توجه کنید که در دمای استاندارد از این محصول استفاده کنید. از لحاظ کاربرد نیز باید بگوییم که استفاده آن بیشتر در کاربردهای دریایی، صنعتی، خودروسازی و کشاورزی به چشم می‌خورد.

گریس لیتیوم

نوع دیگر از این محصول گریس لیتیوم است. این گریس از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و در واقع جزء دسته‌های پراستفاده و پرطرفدار این محصولات است. در رابطه با این محصول باید بگوییم که گریس لیتیوم یک گریس چند منظوره است و ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. از جمله ویژگی‌های آن باید به دوام زیاد، گرانروی بالا، پایداری مطلوب اشاره کنیم.

ناگفته نماند که از این محصول برای محافظت در بازه زمانی طولانی در برابر اکسیداسیون، خوردگی، دمای شدید و فرسودگی نیز استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان روغن‌کاری عالی، مقاومت بالا در برابر آب و همچنین مقاومت در برابر فشار زیاد را نام برد. در نتیجه گریس لیتیوم از باکیفیت‌ترین و پرکاربردترین گریس‌ها در صنایع است.

از کاربردهای این محصول نیز باید به صنایع خودروسازی، باغبانی، مصارف صنعتی و خانگی و کاربردهای فلزی اشاره کنیم.

گریس کمپلکس آلمینیوم

یکی دیگر از انواع گریس، گریس کمپلکس آلمینیوم است. این محصول از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و مزایای زیادی نیز دارد. در ادامه شما را با این نوع محصول آشنا می‌کنیم. از جمله ویژگی‌های مهم این محصول باید به مقاومت بسیار بالای آن در برابر درجه حرارت زیاد اشاره کنیم. به عبارت ساده‌تر این نوع گریس می‌تواند در دماهای بسیار بالا از خود مقاومت نشان دهد و بدون تغییر به کار خود ادامه دهد.

دیگر ویژگی‌های این محصول عبارت‌اند از مقاومت بسیار عالی در برابر آب، مقاومت بالا در مقابل زنگ زدگی و خوردگی. همچنین این گریس از خوردگی و اکسیداسیون جلوگیری می‌کند و ثبات برشی خوبی دارد. از کاربردهای این نوع محصول باید به صنایع غذایی، صنایع خودروسازی، فرزکاری فولاد، ساخت و ساز و کشاوزی اشاره کنیم. گریس آلمینیوم در تمام موارد نام برده شده به بهترین شکل عمل می‌کند و نتیجه عالی از خود بر جای می‌گذارد.

گریس کمپلکس باریم

این نوع گریس نیز عملکرد خوبی دارد و به بهترین وجه عمل می‌کند. اگر بخواهیم این گریس را به‌طور کلی توضیح دهیم باید بگوییم که یکی از پرطرفدارترین گریس هاست و در صنایع بسیار معروف است. دلیل این محبوبیت و معروفیت عملکرد مطلوب این ماده است. برای مثال گریس کمپلکس باریم دارای پایداری مکانیکی است و مانند دیگر گریس‌ها در برابر درجه حرارت بالا از خود مقاومت نشان می‌دهد.

ویژگی مهم دیگر این محصول مقاومت خوب در برابر بارهای سنگین و سرعت زیاد است. همچنین از تحمل خوبی نیز نسبت به آب برخوردار است. در برابر اکسیداسیون نیز مقاوم است و همچنین در برابر مواد شیمیایی مختلف نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد. در کل این نوع گریس از دوام بالا و عملکرد مطلوبی برخوردار است. از کاربردهای این نوع محصول باید به مصارف صنعتی مختلف مانند هوانوردی، دریایی و ساخت و تولید قطعات و در کل استفاده‌های سنگین اشاره کنیم.

با انواع گریس صنعتی و کاربرد آنها آشنا شوید - فروشگاه آنلاین روغن موتور و صنعتی

گریس بنتون (سفال)

این نوع گریس همانطور که از نامش پیداست بر پایه خاک رس ساخته می‌شود. در نتیجه مقاومت بسیار بالایی دارد. این روانکار بیشتر برای صنایع سخت کاربرد دارد و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. این گریس یک روان‌کننده غیر مذاب است زیرا نقطه افت مشخصی ندارد. در نتیجه گریس بنتون با نام روان‌کننده غیر مذاب نیز شناخته می‌شود.

این محصول خصوصیات بسیار ویژه‌ای دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. این نوع گریس نیز مانند دیگر انواع آن در برابر دمای بالا و تغییر دما مقاومت می‌کند. همچنین در برابر سایش نیز محافظت می‌کند. از خصوصیات ویژه این نوع گریس باید به تحمل و مقاومت استثنایی در برابر آب اشاره کنیم. در نتیجه این محصول نسبت به مشابه‌‎های خود مقاومت بالاتری در برابر آب دارد.

همچنین دارای پایداری مکانیکی یا ثبات برشی خوب و چسبندگی عالی است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم از این نوع گریس در شرایط سخت و طاقت فرسا استفاده می‌شود مانند صنایع فولاد، ساخت و تولید، ساخت و ساز، معدن و سرامیک.

گریس پلی اوره

گریس پلی اوره یکی از انواع گریس‌های صنعتی با غلیط کننده غیرصابونی است که ویژگی‌های شگفت انگیزی دارد. این محصول نیز مانند دیگر مشابه‌های خود در برابر آب مقاومت خوبی نشان می‌دهد. دیگر ویژگی‌های این محصول عبارت‌اند از پایداری بالا در برابر اکسیداسیون، جلوگیری از زنگ‌زدگی، دوام بالا، پایداری مکانیکی خوب و عملکرد مطلوب در دمای بالا اشاره کرد. بنابر موارد گفته شده این محصول از گریس‌های بسیار محبوب در صنایع است.

در نتیجه گریس پلی اوره با توجه به ویژگی‌هایی که دارد برای کاربردهای طولانی مدت مناسب است. از جمله کاربردهای این محصول باید به بلبرینگ موتورهای الکتریکی، اتصالات اتومبیل و آب‌بندی دائم دستگاه‌ها اشاره کرد. همچنین جهت روغن‌کاری و روان‌کاری در کارخانه‌های فولادی نیز از این محصول استفاده می‌شود.

گریس سدیم

ساختار این نوع گریس برحسب مخلوط شدن صابون سودا با مواد افزودنی و روغن‌های پایه است. برحسب این ساختار گریس سدیم دارای ویژگی‌های مانند پایداری برشی، نقطه افت بالا، مقاومت در برابر زنگ زدگی و روانکاری مطلوب است. این نوع گریس بسیار با کیفیت است و کارایی خوبی ارائه می‌کند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مقاومت مناسبی در برابر آب از خود نشان نمی‌دهد و ثبات اکسیداسیون ضعیفی دارد.

بنابر موردی که گفته شده از این نوع گریس بیشتر برای تولید گریس‌هایی با کیفیت و ارزش بالاتر استفاده می‌شود. به این شکل که با یک گریس دیگر مخلوط شده و ماده قوی‌تری به وجود می‌آید.

تمام مواردی که نام بردیم از گریس‌های صنعتی بودند که کاربرد وسیعی در صنایع ایفا می‌کنند. هرکدام از این گریس‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند در مکانی خاص استفاده می‌شوند. پس هنگام انتخاب آنها باید دقت کنید که مناسب کار شما هستند یا خیر سپس آنها را تهیه و استفاده کنید.

گریس بلبرینگ

گریس بلبرینگ نیز نوعی گریس است که از مخلوط ژلاتین و مواد دیگر مانند غلیظ‌ کننده تشکیل می‌شود و مخصوص استفاده در صنایع مختلف است. استفاده از گریس بلبرینگ در صنایع بسیار مهم است زیرا این نوع گریس نیز مانند دیگر گریس‌های صنعتی موجب بهبود کارکرد و افزایش راندمان دستگاه‌ها می‌شود که در نتیجه باعث افزایش طول عمر آنها نیز می‌شود.

این گریس همانطور که از نامش پیداست در بلبرینگ‌ها استفاده می‌شود و دارای چسبندگی بسیار بالایی است. در نتیجه به خوبی به بلبرینگ‌ها می‌چسبد و فضای خالی بین آن‌ها را پر می‌کند. این فرایند باعث شده تا از ورود هرگونه مواد خارجی و زیان‌آور و همچنین رطوبت به درون بلبرینگ جلوگیری شود.

بلبرینگ‌ها و ساچمه‌ها به‌طور پیوسته در حال سایش و فشار هستند که این فرایند در نتیجه باعث ایجاد حرارت می‌شود. همانطور که می‌دانید زمانی که دو جسم و یا سطح فلزی به صورت پیاپی با هم برخورد کنند، دچار سایش، خوردگی و همچنین ایجاد گرمای شدید می‌شوند. تمام اینها با گذشت زمان باعث استهلاک آن شده و بلبرینگ کاملا خورد می‌شود و از بین می‌رود.

در نتیجه برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی استفاده از گریس بلبرینگ بسیار لازم است. همچنین جدا از گریس‌کاری بازدید دوره‌ای و تمدید آن برای کارایی بهتر و طول عمر بالاتر دستگاه لازم و مهم است.

گریس نسوز

گریس نسوز نیز نوعی روان‌کننده قطعات صنعتی است که برای کار و مقاومت در مقابل دماهای بسیار بالا طراحی و تولید شده است. این محصول همانطور که از نامش پیداست در دمای بالا دچار تغییر حالت نشده و به خوبی به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین این گریس در انواع مختلفی تولید می‌شود که بالاتر، نوعی از آن یعنی گریس لیتیوم را به شما معرفی کردیم.

این گریس می‌تواند دماهای بین 500 درجه فارنهایت تا 2000 درجه فارنهایت را تحمل کند و بدون وجود مشکلی در این دماها به کار خود ادامه می‌دهد.همچنین گریس نسوز جدا از مقاومت در برابر حرارت در مقابل مواد شیمیایی قوی نیز مانند اسیدها و حلال‌ها مقاوم است. از کاربردهای این گریس نسوز می‌توان به پوشش کوره‌ها برای تولید آجر نسوز اشاره کرد.

گریس نسوز چیست | انواع گریس نسوز صنعتی و کاربرد آن در صنایع

از کجا گریس تهیه کنیم؟

تهیه این محصولات نیز از حساسیت بالایی برخوردار است زیرا تاثیر مستقیمی در عملکرد درست و افزایش راندمان کار دارند. پس حتما سعی کنید این محصولات را از نوع باکیفیتی تهیه کنید. از نکاتی که هنگام خرید این محصولات باید به آن توجه کنید مناسب بودن گریس منتخب با فضای کاری شماست.

به دلیل اینکه گریس‌ها انواع مختلفی دارند باید حواستان باشد که نوعی از آنها را تهیه کنید که با کار شما سازگار باشد. امروزه همه شاهد افزایش افراد سودجو در بازار هستیم که اقدام به فروش اجناس تقلبی به جای اصلی می‌کنند. پس برای جلوگیری از برخورد با چنین افرادی حتما خرید خود را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید.

سخن پایانی

گریس‌ها موادی هستند که به عنوان روان‌کار در قطعات مختلف استفاده می‌شوند. این محصولات باعث بهبود عملکرد دستگاه‌ها می‌شوند پس باید مرتب تمدید و بازرسی شوند تا ماشین‌آلات یا دستگاه دچار مشکل و خرابی نشود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!