یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 28 ساعت :
» لوله مسی » جوشکاری لوله مسی چطور انجام می‌شود؟
لوله مسی

جوشکاری لوله مسی چطور انجام می‌شود؟

مهر ۳, ۱۴۰۲ 72853

گاهی برای تعمیر و نصب لوازم خانگی نیاز به جوشکاری لوله مسی پیدا می‌کنیم. این لوله در لوازم مختلفی از جمله سیستم‌های سرمایشی برای متصل کردن تجهیزاتی مانند کندانسور، کمپرسور و آواپراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای جوشکاری لوله مسی باید سه مرحله را در نظر داشته باشیم. بر اساس این مراحل، جوشکاری صحیح و یک اتصال جوش درست خواهیم داشت. پس برای اینکه بدانید اتصال جوش چگونه به درستی انجام می‌شود، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 در ابتدا باید برای آماده‌سازی محل جوش اقدام کنید. اگر این آماده سازی به درستی انجام نشود سبب به وجود آمدن درز جوش زیادی می‌شود. مرحله دوم انجام خود کار جوشکاری است که مدت زمان خیلی کمی طول می‌کشد. در مرحله سوم باید درز به‌وجود آمده را کاملا پر کنید.

بهتر است قبل از آشنایی با جوشکاری لوله مسی اطلاعاتی درباره انواع و ابزارهای این کار به دست آورید. در ادامه این موارد را برای شما توضیح داده‌ایم.

ابزارهای اصلی و مورد نیاز برای جوشکاری لوله سی

بهتر است برای جوشکاری اتصالات مسی از سیم جوش نقره درصد بالا استفاده کنید. جوشکاری لوله مسی نیز مانند انواع تعمیرات و انجام کارهای تجهیزاتی به ابزار و وسایل خاصی نیاز دارد. در ادامه به ابزارهای مورد نیاز برای جوشکاری لوله مسی می‌پردازیم.

مشعل

مشعلی که برای جوشکاری لوله مسی مورد نیاز است، مشعل گاز پروپان یا مپ است. گاز مپ (MAPP) که گازی مبرد است، در کپسول های زرد رنگ در بازار وجود دارد و گاز پروپان ( PROPANE) در کپسول های قرمز به بازار عرضه می‌گردد. از لحاظ هزینه می‌توان گفت که گاز مپ کمی گران تر از پروپان است، به این دلیل که دمای ایجاد شده توسط آن بیشتر و موجب سریع تر گرم شدن لوله می‌شود. گاز پروپان نیز عملکرد خوبی ارائه می‌دهد اما به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

 لحیم کاری

لحیم کاری به فرایندی گفته می‌شود که طی آن دو یا چند فلز با آب شدن این آلیاژ پر کننده به یک‌دیگر متصل می‌شوند. ذوب کردن لحیم روی دیگر فلزات باعث اتصال محکم آنها می‌شود که این اتصال پس از سرد شدن لحیم صورت می‌پذیرد.

ابزار مورد نیاز برای جوشکاری لوله‌های مسی در نصب و تعمیر لوازم خانگی -  سامانه آموزشی رهجو

فلاکس(پودر تنه کار)

پودر تنه کار بیشتر برای لحیم کاری‌های سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پودر ویژگی‌هایی از جمله کاهش نقطه ذوب فلزات و از بین رفتن آلودگی و چربی روی آنها را دارد و همچنین از اکسید شدن و تغییر شکل فلزات هنگام جوشکاری جلوگیری می‌کند. استفاده از این پودر هنگام لحیم کاری موجب راحت تر جریان پیدا کردن لحیم به درون اتصال‌ها خواهد شد و عدم استفاده از این پودر باعث می‌شود که لحیم کاری به خوبی انجام نگیرد و در پایان کار شاهد نشنی جوش باشید.

فندک جوش یا جرقه‌زن

ما برای راه‌اندازی مشعل به این فندک نیاز داریم. با این وسیله می‌توان با کمترین میزان خطر جرقه مورد نیاز برای جوشکاری را فراهم نمود. در بعضی موارد مشعل‌ها دارای فندک سرخود هستند که در این صورت دیگر به این وسیله نیاز پیدا نمی‌کنید.

لوله‌بُر مسی

از لوله بر مسی برای بریدن انواع لوله‌ها از جمله مسی استفاده می‌شود. این وسیله یکی از کارآمد ترین ابزارها برای برش لوله هنگام انجام جوشکاری است. با استفاده از این وسیله سطح برش بسیار تمیز بوده و کمترین میزان ناصافی را در آن مشاهده می‌کنید. در هنگام کار با این وسیله حتما از دستکش مخصوص استفاده نمایید.

ورق سنباده

برای جوشکاری باید از تمیز بودن لوله و اتصالات اطمینان حاصل کنید. تمیز کردن لوله‌های مسی با سنباده از واجب ترین اقدامات قبل از شروع کار است زیرا در هنگام انجام این نوع جوشکاری، اکسیداسیون زیادی در لوله جمع می‌شود، تا جایی که امکان دارد باعث مسدود شدن اجزای سیستم و لوله شود.

لوله های مس لحیم: فن آوری ، تجهیزات ، ویژگی ها

برس لوله

همانطور که در بالا ذکر شد تمیز بودن لوله های مسی قبل از شروع کار یک نکته بسیار مهم بوده که این تمیز کردن بعد از جوشکاری هم لازم است. برای انجام این کار قبل از جوش دادن می‌توان از برس لوله کمک گرفت و لوله های مسی را برای اتصال آماده کرد. وجود موهای سیمی بر روی این برس موجب تمیز شدن کامل لوله ها و درون آنها می‌شود.

‌نکات ایمنی برای جوشکاری لوله مسی

طبق آنچه که در فروشگاه بازاری گفته می شود باید در هنگام انجام جوشکاری احتیاط های لازم را رعایت کنید تا در صورت امکان هرگونه اتفاق دچار آسیب و مشکل نشوید. تجهیزات ایمنی زیادی برای جلوگیری از ایجاد خطر وجود دارد که در ادامه آنها را به شما معرفی میکنیم.

  • پارچه‌های ضد حریق یا نسوز: این پارچه‌‌ها دارای مواد شیمیایی هستند که موجب جلوگیری و گسترش آتش می‌شوند. همچنین دیگر ویژگی این پارچه‌ها کاهش دود و گاز برگرفته از آتش است. خطر مرگ بر اثر تنفس دود برگرفته از آتش بسیار زیاد است. استفاده از این لباس در هنگام جوشکاری مانند یک حفاظ عمل می‌کند و باعث جلوگیری و سرایت آتش می‌شود.
  • همراه داشتن آب: سعی کنید همیشه مقداری آب کنار خود داشته باشید و لوله‌ها را مرتب مرطوب کنید زیرا پس از اتصال نیز امکان آتش سوزی وجود دارد. گاهی ممکن است حین انجام کار قسمتی از محوطه دچار آتش سوزی شود که با استفاده سریع از آب می‌توان این مشکل را حل کرد.
  • کپسول آتش نشانی: در دسترس بودن کپسول آتش نشانی یکی از مهم ترین نکات ایمنی در حین انجام کار است. گاهی ممکن است مقدار آبی که در دسترس دارید برای کنترل آتش کافی نباشد، در این حالت استفاده از یک کپسول آتش نشانی باعث مهار این مشکل می‌شود.

پس در حین انجام جوشکاری تجهیزات ایمنی را برای حفظ سلامتی و ایمنی کنار خود داشته باشید تا دچار آتش سوزی و آسیب نشوید.

جوشکاری لوله مسی

انجام جوشکاری لوله‌های مسی با روش‌های مختلفی از جمله لحیم کاری سخت، لحیم کاری نرم، جوش نقره و … صورت می‌گیرد. در ادامه جوشکاری لوله مسی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

جوشکاری لوله مسی با جوش نقره

می‌توان از بهترین روش‌های جوشکاری لوله‌ مسی که نشتی باقی نمی‌گذارد و استحکام بسیار بالایی دارد، جوشکاری با جوش نقره را نام برد. این مدل جوش بسیار محکم بوده و در درجه حرارت‌های بالا کاملا مقاوم است. این نوع جوشکاری اگر اصولی انجام شود کار چندان سختی نمی‌باشد.

در این قسمت شما را با روش جوشکاری لوله مسی با جوش نقره آشنا خوهیم کرد.

  • در مرحله اول باید محل جوش را از آلودگی پاک کنید.
  • برای اینکه جوشکاری ایده‌آلی صورت گیرد نباید در بین دو قطعه درز زیادی ایجاد شود و باید کاملا محکم کنارهم قرار بگیرند.
  • باید از پودر جوشکاری مخصوص اتصال نقره استفاده شود.
  • حرارت باید به صورت یکنواخت به محل اتصال برسد.
  • هنگامی که قطعات به خوبی داغ شدند، مفتول سیم جوش نقره را به آرامی به نقطه جوش نزدیک ‌کنید.
  • باید بعد از جوشکاری محل جوش را به روش مناسب خنک کنید.
  • پس از انجام اتصال نیز محل جوش را تمیز کنید.

توصیه می‌شود برای انجام جوشکاری با کیفیت بالاتر از سیم‌های با درصد نقره بالا مانند سیم جوش (هریس) استفاده کنید.

جوشکاری لوله مسی با روش لحیم کاری نرم

از دیگر روش‌های جوشکاری لوله مسی جوش با لحیم نرم است که در ادامه به توضیح و کاربرد آن میپردازیم.

طبق استاندارد انجمن جوشکاری آمریکا اگر دمای ماده پرکننده کمتر از 449 درجه سانتی‌گراد باشد لحیم کاری نرم به آن گفته می‌شود. این مدل جوشکاری یک فرایند متصل کردن در دمای کم است. در این روش، فلز پر کننده نرم‌تر بوده و همین موجب پایین تر بودن دمای کار می‌شود. در لحیم کاری برای اتصال دو فلز از یک فلز دیگر برای پرکنندگی استفاده می‌شود.

بیشترین کاربرد این نوع لحیم کاری در صنعت الکترونیک است. از این نوع اتصالات به دلیل نرم بودن کمتر در جاهایی که به استحکم بالا نیاز دارند استفاده می‌شود. در این مدل لحیم کاری قطعات به آسانی سرهم می‌شوند و به راحتی می‌توان نقص‌های کار را از بین برد. یادگیری لحیم کاری نرم بسیار آسان است و از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به ارزان قیمت بودن وسایل و ابزار این نوع لحیم کاری اشاره کرد.

آموزش جوشکاری کولر گازی (اسپیلت) - 100% تضمینی⭐✓

جوشکاری لوله مسی با لحیم کاری سخت

از لحیم کاری سخت بیشتر در جاهایی که نیازمند استحکام بالا هستند استفاده می‌شود. مانند سیستم‌های تبرید، خط‌های انتقال گاز فشارقوی و همچنین سیستم‌های تهویه مطبوع که استحکام و محکمی بسیار بالایی را لازم دارند. ماده‌ پرکننده‌ و همچنین ابزار مورد استفاده در لحیم کاری سخت با مواد مورد نیاز لحیم کاری نرم فرق می‌کند. در هنگام جوشکاری با لحیم کاری سخت، اکسیداسیون زیادی درون لوله جمع می‌شود، تا جایی که ممکن است باعث کیپ شدن قسمت‌های مختلف سیستم شود. در این حالت باید سریعا برای تمیزکردن لوله ها از طریق سمباده و یا برس لوله اقدام کنید. انجام این کار بسیار پر اهمیت بوده زیرا اگر لوله ها آلوده باشند، جوش خوردن آنها به خوبی صورت نمیپذیرد.

سخن آخر

اگر در انجام جوشکاری لوله مسی مهارت کافی را ندارید بهتر است از یک تکنسین ماهر در این کار کمک و مشورت بگیرید تا دچار آسیب و یا سانحه ناشی آتش سوزی نشوید.

امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

م. کوهشاری

تعداد دیدگاهها: 2

  1. Avatar
    حسام درویشی

    جوشکاری لوله مسی خیلی مهمه و فردی که این کار روانجام میده بسیار مهم هست که نشتی نداشته باشه
    تو کشور های اروپایی و امریکا اتصالات خونه معمولا مسی هست که متخصص لوله مسی حرف اول رو میزنه که شرکت های مخصوص برای این کار هست که تخصص دانشگاهی دارن

    ممنون از مقالتون

    • ع. شاه قلعه
      ع. شاه قلعه

      ممنون از دیدگاهتون – واقعا رشته دانشگاهی داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!