یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 28 ساعت :
» لوله مسی » آشنایی کامل با مزایا و معایب لوله مسی
لوله مسی

آشنایی کامل با مزایا و معایب لوله مسی

اسفند ۱۴, ۱۴۰۲ 61174

مس یکی از فلزهایی است که استفاده آن بسیار رایج است و تقریبا در تمام نقاط زندگی انسان کاربرد این فلز ارزشمند به چشم می‌خورد. مس به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات ویژه‌ای که دارد به محبوبیت رسیده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. از این ویژگی‌ها باید به انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، طول عمر بالا و نیاز کم به تعمیر و تعویض اشاره کنیم.

همانطور که گفتیم این فلز خاصیت شکل‎پذیری دارد و به دنبال این موضوع در اشکال مختلفی بکار گرفته می‌شود. برای مثال لوله مسی از اشکال پراستفاده فلز مس است که کاربرد زیادی در صنایع مختلف ایفا می‌کند. همانطور که از نام این محصول پیداست ماده اولیه بکار رفته در آن مس است و در دو مدل نرم و سخت روانه بازار می‌شود. در این مقاله قصد داریم سیر تا پیاز مزایا و معایب لوله مسی را برای‌تان توضیح دهیم. همراه ما باشید.

لوله مسی چیست؟

لوله مسی یکی از لوله‌های پرمصرف و محبوب در صنایع مختلف محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم این لوله در دو نوع سخت و نرم تولید می‌شود که خصوصیات هرکدام از آنها متفاوت است و هرکدام در شرایط کاری خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع لوله مسی سخت نیازی به خم کاری ندارد و بیشترین کاربرد آن در خطوط انتقال آب است. در رابطه با لوله مسی نرم نیز باید بگوییم که این محصول همان لوله مسی سخت است که حرارت داده شده و به لوله مسی نرم تبدیل شده است.

یکی از مزایا و معایب لوله مسی انعطاف‌پذیری بسیار بالا و قابلیت خم کاری بالای آنست. جالب است بدانید از لوله مسی نرم بیشتر به عنوان یک عامل خنک‌کننده در خطوط اسپیلت و پمپ‌های حرارتی استفاده می‌شود. ماده اصلی و تشکیل دهنده این لوله‌ها مس است که با افزایش قیمت مس در سطح جهانی و همچنین نوسانات بازار شاهد افزایش روز افزون قیمت این محصولات هستیم.

در فروشگاه آنلاین بازار می‌توانید قیمت لوله مسی را مشاهده کنید.

کاربرد لوله‌ مسی

همانطور که ابتدای مقاله گفتیم این لوله‌ها در صنایع گوناگون بسیار پرمصرف هستند و در اشکال مختلفی استفاده می‌شوند. برای مثال از کاربردهای رایج این محصولات باید به سیستم‌های انتقال آب و گاز، صنایع برودتی، تهویه مطبوع، صنعت خودروسازی، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و… اشاره کنیم. مواردی که نام بردیم از کابردهای رایج لوله مسی هستند که به اشکال مختلف از این محصول بهره می‌برند. در ادامه مقاله قصد داریم برای درک بهتر مزایا و معایب لوله مسی شما را با کاربردهای آن آشنا کنیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

  • با استفاده از این لوله‌ها آبی تمیز و سالم هم به صورت گرم و هم به صورت سرد برای استفاده ارائه داده می‌شود.
  • جدا از آب آشامیدنی این لوله‌ آب را برای دیگر استفاده‌ها مثل شست و شو لباس، شستن ماشین و دیگر وسایل نقلیه، آبیاری گیاهان و … نیز تامین می‌کنند.
  • از طریق این لوله‌ها انتقال و رساندن گاز طبیعی به ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی آسان می‌شود. در نتیجه باید پی برده باشید که این محصولات در زندگی ما بسیار تاثیرگذار هستند. به عبارت ساده‌تر این محصولات با توانایی که دارند باعث سهولت نصب سیستم‌های توزیع گاز در مناطقی می‌شوند که در آنها امکان لوله کشی برتر وجود ندارد.
  • مورد دیگر کمک به صنعت پزشکی است. در واقع این محصولات باعث می‌شوند تا گازهای پزشکی لازم برای درمان و بهبود بیمار به خوبی تامین شوند. یعنی لوله مسی به راحتی می‌تواند هر نوع گازی را حمل کرده و در تمام مدت خالص نگه دارد.
  • جالب است بدانید لوله مسی خاصیت ضدمیکروبی دارد و به دنبال این موضوع به جلوگیری از تجمع میکروبی در سیستم‌های گاز کمک می‌کند. در نتیجه گاز هنگام عبور از سیستم خالص می‌ماند.
  • اگر تا به حال به پشت یخچال توجه کرده باشید حتما لوله‌های مسی که پشت آن استفاده شده‌اند را دیده‌اید. این لوله‌ها باعث می‌شوند تا یخچال در زمستان گرم و در تابستان خنک بماند. در نتیجه باعث می‌شوند تا مواد غذایی تازه و ایمن نگهداری شوند.
  • این لوله‌ها همچنین مانع از گرم شدن بیش از اندازه سیستم‌های رایانه‌ای و دیگر تجهیزات مربوط می‌شوند.
  • استفاده از آنها در سیستم‌های خنک‌کننده باعث ایجاد سرمای مطلوب از این سیستم‌ها می‌شود. در نتیجه نقش مهمی در عملکرد دستگاه‌های تهویه مطبوع دارند.

با توجه به مواردی که نام برده شد دیگر باید به کاربردهای این محصول پی برده باشید. در کل لوله مسی نقش پراهمیتی در صنایع و زندگی انسان ایفا می‌کند و همواره با استفاده روز افزون آن روبه رو هستیم.

لوله مسی چیست ؟ آشنایی با انواع لوله مسی و کاربردهای آن و نکات مهم هنگام  خرید که باید بدانید | پایگاه اطلاع رسانی رجا

مزایا و معایب لوله مسی

همانطور که بالاتر هم ذکر کردیم لوله مسی دارای ویژگی‌های زیادی است و این ویژگی‌ها باعث محبوبیت آن در بین مردم شده‌اند. ناگفته نماند که لوله‌های مسی از متداول‌ترین لوله‌ها برای انجام کارهای صنعتی محسوب می‌شوند. در رابطه با ویژگی‌های آن  باید بگوییم که بسیار با دوام بوده و از طول عمر خوبی برخوردار است. همچنین این محصولات قابل بازیافت نیز هستند که این مورد یک ویژگی بسیار مهم در رابطه با آنها محسوب می‌شود. در نتیجه نسبت به دیگر محصولات مشابه خود تاثیر مخرب بسیار کمتری بر روی محیط زیست می‌گذارند.

شاید در نگاه اول قیمت این لوله‌ها نسبت به دیگر محصولات بیشتر به نظر بیاید اما پس از استفاده متوجه خواهید شد که کیفیت و ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به دیگر نمونه‌های خود دارند. در نتیجه در دراز مدت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شوند. ویژگی بعدی آنها وزن سبک و قابلیت انعطاف‌پذیری بالا است. این ویژگی باعث شده تا کار با آنها بسیار راحت باشد. همچنین به دنبال این موضوع نصب بسیار آسان‌تری هم دارند و نسبت به دیگر محصولات شبیه به خود ابزار کمتری برای نصب نیاز دارند. به بیان دقیق‌تر برای اتصال آنها کافیست از لحیم کاری استفاده کرده و آنها را به هم متصل کنید.

خصوصیت دیگر این لوله‌ها استحکام بالای آنهاست. همانطور که گفتیم در دراز مدت آسیبی نمی‌بینند و به خوبی به کار خود ادامه می‌دهند. مورد دیگر مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی است که این ویژگی باعث شده برای سیستم‌های لوله‌کشی گزینه بسیار ایده‌آلی محسوب شوند. برای مثال از کاربردهای لوله مسی در صنعت لوله‌کشی باید به ذوب برف، زهکشی، تخلیه فاضلاب آب و آب‌پاش‌های کشاورزی اشاره کنیم. علت استفاده این محصول در موارد نام برده شده نصب آسان و قابل اطمینان آن است.

بکارگیری لوله مسی در ساختمان

همانطور که بالاتر اشاره کردیم لوله مسی در  مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود و علت این استفاه مزایای بی‌شماری است که این محصول دارد. برای مثل از این لوله‌ها در تاسیساتی مثل انتقال آب در مناطقی که ph خون (معیار نشان‌دهنده میزان اسیدی و یا قلیایی بودن خون)  بالایی دارند استفاده می‌شود. در واقع باید بگوییم که استفاده این محصولات در ساختمان‌های تجاری و مسکونی غیرقابل انکار است. دلیل این استفاده هم وجود یک لایه نازک در لوله است که از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند. در ادامه شما را به‌طور گسترده‌تر با دلایل استفاده این محصولات در ساختمان‌ها آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

مزایای لوله مسی و انتقال سریع گرما

باید بدانید که دیواره‌های نازک‌تر بیشتر از سایر دیواره‌ها به لوله مسی نیاز دارند. یکی از مزایای لوله مسی داشتن مقاومت زیاد در ساختمان‌ هاست. موردی که نام بردیم باعث کاهش هزینه ساخت لوله‎های مسی در ساختمان‌ها می‌شود. مورد مهم دیگری که در لوله‌های مسی به چشم می‌خورد انتقال گرماست. ساختمان‌ها به این ویژگی بسیار نیاز دارند و این خصوصیت یک مزیت مهم در استفاده از این محصولات به شمار می‌رود. به بیان دقیق‌تر در فصل زمستان خانه‌ها سرد بوده و نیازمند گرمای بیشتری هستند. در این حالت کاربرد لوله مسی بسیار به چشم می‌خورد و فایده آن را بیشتر در زمستان مشاهده می‌کنید. همچنین این لوله‌ها باعث ثابت ماندن دمای آب گرم هنگام عبور می‌شوند و آب در هنگام عبور از این لوله‌ها دچار تغییر دما نمی‌شود.

خاصیت ضدباکتری

همانطور که قبل‌تر هم ذکر کردیم مس دارای خاصیت ضد باکتری است. در نتیجه این خاصیت منجر به از بین رفتن باکتری‌های مضر می‌شود و از رشد آنها جلوگیری می‌کند. یعنی استفاده از این محصولات در ساختمان باعث جلوگیری از رشد باکتری و لجن‌ها در داخل لوله‌ها می‌شود و در صورتی که از آنها استفاده نشود طولی نمی‌کشد که آب باعث بروز بیماری شود. پس این لوله‌ها به سالم ماندن آب و دفع باکتری‌ها آن کمک زیادی می‌کنند.

قیمت انواع لوله مسی ۱۴۰۲ - سفارش و ارسال به سراسر کشور

 

جلوگیری از ورود آلودگی

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که صورت گرفته دانشمندان متوجه شده‌اند که مس برخلاف سایر لوله‌ها مواد خطرناک را به آب آشامیدنی منتقل نمی‌کند. به بیان دقیق‌تر لوله‌های دیگر مانند آهنی و سربی به مرور ممکن است باعث ایجاد آلودگی‌هایی در آب شوند، اما مس برخلاف آنها فلزات خطرناک را به آب منتقل نمی‌کند. در کل لوله‌های مسی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و  از آنها در ساختمان‌ها برای خطوط آب‌رسانی و خطوط مبرد در انواع سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه هوا استفاده می‌شود. ناگفته نماند که این لوله‌ها انواع مختلفی دارند و باید با توجه به ساختمانی که در حال ساخت است نوع مناسبی از آنها را تهیه و استفاده کنید.ض

کاربرد لوله مسی در صنایع برودتی حرارتی

بهتر است بدانید که لوله مسی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی زیادی است و به دنبال این موضوع در برابر اکسیژنی که در آب وجود دارد مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. همچنین این محصولات در مقابل رطوبت و آب و هوای مرطوب هم استحکام زیادی دارند و به دنبال این استحکام هیچ زنگ‌زدگی در آنها ایجاد نمی‌شود. جالب است بدانید که علت این مقاومت وجود ماده‌ای به نام ضد یخ گلیکول در لوله مسی است. با توجه به مواردی که نام بردیم باید به مقاومت بالای این محصولات پی برده‌باشید. در واقع این مقاومت باعث استفاده رایج این آنها در صنایع برودتی و حرارتی شده است.

در این صنایع بیشتر از لوله مسی‌های شاخه‌ای استفاده می‌کنند چون این مدل لوله‌ها شفاف هستند و به خوبی می‌توان جریان هدایت الکتریکی و حرارتی را در آنها مشاهده کرد. البته از لوله مسی‌های کلافی نیز در این صنایع استفاده می‌شود. برای مثال این محصول در صنعت برودتی در بخش تهویه و برودت بکار گرفته می‌شود.

مزایا و معایب لوله مسی

در واقع این محصولات جدا از موادی که نام بردیم مزایا و معایب زیادی دارند که این مزایا و معایب بر روی استفاده آنها تاثیر مستقیمی دارد. در واقع باید بگوییم این محصولات در برابر مزایای بی‌شماری که دارند از معایبی هم برخوردار هستند که در ادامه شما را به‌طور گسترده با آنها آشنا می‌کنیم.

مزایای لوله مسی

یکی از مشخصه‌های ثابت لوله مسی این است که ساختار آنها در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در واقع این مقاومت بالا آنقدر زیاد است که میزان آن را چیزی حدود 8 برابر آلمینیوم تخمین زده‌اند. اما دیگر مزایای این لوله چه چیزهایی هستند؟

دوام بالا

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بخش مزایای لوله مسی بسیار مطرح می‌شود دوام بالای این محصولات است. این لوله‌ها نشان‌ داده‌اند که طول عمر و دوام بالایی دارند و در دراز مدت بدون مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند. به دنبال این موضوع به عنوان پای ثابت لوله‌کشی‌های ساختمانی حساب می‌شوند. این دوام باتوجه به شرایط آب و هوایی، کیفیت آب و یا جریان سیالی که از این لوله عبور می‌کند و همچنین الگوهای عملیاتی تقریبا حدود 50 تا 70 سال ارزیابی شده است. این لوله‌ها در برابر دمای سرد  و گرم، حرارت بالا و همچنین در برابر یخ‌زدگی مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهند.

 آلوده نکردن آب

مزیت مهم دیگری که در این محصولات وجود دارد آلوده نکردن آب است. به بیان دقیق‌تر این محصول مانند دیگر نمونه‌های خود یعنی آهن و فولاد گالوانیزه باعث ورود مواد خطرناک به آب نمی‌شود. فلزات دیگر می‌توانند از خود مواد مضر و خطرناکی تولید کنند و این موارد را به درون آب انتقال می‌دهند. این مورد یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی است که باعث رواج استفاده این محصول در لوله‌کشی ساختمان شده است.

قابل بازیافت بودن

مزیت مهم دیگری که در این محصولات وجود دارد امکان بازیافت آنهاست. در واقع لوله‌های مسی در محیط بیرون به یک دیگر متصل می‌شوند و برخلاف دیگر محصولات تاثیر مخرب بسیار کمتری بر روی محیط زیست به جا می‌گذارند. بدین ترتیب این ویژگی هم از موارد مهم در مزیت‌های این محصول به شمار می‌آید.

وزن سبک

مورد مهم دیگر وزن پایین لوله‌های مسی است. لوله مسی نسبت به دیگر لوله‌ها وزن کمتری دارد و وزن پایین آنها باعث شده تا نصب بسیار آسانی داشته باشند و به راحتی جابه‌جا شوند. به دنبال این سبکی راحت‌تر در محل مورد نظر نصب می‌شوند. همچنین این لوله‌ها بر خلاف دیگر محصولات به ابزار بسیار کمتری برای نصب نیاز دارند.

قیمت بروز لوله مسی [ خرید انلاین | عمده و تک ] نمایندگی فروش 4 کارخانه مس  ایران ⭐

انعطاف پذیری

حتما تا به حال درباره انعطاف پذیری بالای این محصولات شنیده‌اید. در واقع لوله‌های مسی بسیار انعطاف پذیر هستند و به دنبال این انعطاف پذیری به راحتی به هر شکلی تغییر می‌کنند. البته این انعطاف پذیری در برخی نمونه‌های آن یعنی لوله‌های نرم وجود دارد و لوله‌های سخت این ویژگی را ندارند. با توجه به انعطاف پذیری بالا و وزن سبک این لوله‌ها می‌توان یک کاربری آسان را با آنها تجربه کرد.

سازگاری با محیط زیست

همانطور که بالاتر ذکر کردیم لوله مسی قابل بازیافت است و به دنبال این موضوع تاثیر مخربی بر محیط زیست نمی‌گذارد. جدا از مسئله بازیافت، این محصول در حال استفاده نیز برای محیط پیرامون آسیب‌رسان نیست و برخلاف دیگر محصولات مواد شیمیایی بسیار کمتری به محیط پیرامون ما منتقل می‌کنند.

مقاوم در برابر آتش‌سوزی و حرارت

لوله‌های مسی دارای یک مزیت مهم دیگر یعنی مقاومت در برابر آتش‌سوزی هستند. این لوله‌ها در برابر حرارت مقامت بسبار خوبی دارند و در مقابل آتش‌سوزی دوام می‌آورند. همچنین این فلز به دلیل خاصیت ضد اشتعالی که دارد از گسترش آتش نیز جلوگیری می‌کند. در کل فلز مس یک انتخاب مناسب و هوشمندانه برای مقابله با آتش‌سوزی و حرارت بالا است.

معایب لوله مسی

بالاتر به بررسی مزایای لوله مسی پرداختیم و شما را با آنها آشنا کردیم. همانطور که گفتیم این لوله‌ها علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند. در این قسمت قصد داریم معایب لوله مسی را برای‌تان توضیح دهیم. همراه ما باشید.

قیمت بالا

در رابطه با لوله‌های مسی باید بگوییم که قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع خود دارند. به دنبال این موضوع ممکن است برخی از سیستم‌های لوله‌کشی خانگی با استفاده از لوله پلاستیکی انجام شود. اما نکته‌‌ای که وجود دارد دوام بالا و نیاز کمتر لوله مسی به تعمیر است. به بیان دقیق‌تر درست است که دیگر لوله‌ها قیمت پایین‌تری دارند اما در مقابل از دوام کمتری برخوردار هستند و نیاز تعمیر بیشتری هم خواهند داشت.

تغییر در طعم آب

نکته‌ای که در مزایا و معایب لوله مسی وجود دارد تغییر طعم آب در این لوله‌هاست. به عبارت ساده‌تر ممکمن است در بعضی موارد این لوله‌ها طعم آب آشامیدنی را تغییر دهند. این حالت برای بسیاری از افراد خوشایند نیست و امکان دارد طعم فلزی که در آب ایجاد شده از پوسیدگی لوله‌ها نشات گرفته باشد.

احتمال بروز خوردگی و نشتی

در واقع این احتمال بسیار کم است و در صورتی که نکات استفاده از آنها را رعایت نکنید امکان دارد با آن روبه رو شوید. بهتر است قبل از خرید تمام نکات استفاده درست این محصولات را ارزیابی کنید تا پس از استفاده با موردی مثل خوردگی و نشتی لوله روبه رو نشوید. در کل این لوله‌ها ممکن است در اثر برخورد با آب قلیایی و اسیدی دچار خوردگی شوند.

علت استفاده از لوله مسی در کولر گازی - گاما صنعت

مقاومت کم در برابر آب‌های اسیدی

همانطور که گفتیم این محصولات توانایی حمل و ارتباط با آب‌های اسیدی را ندارند و مقاومت آنها در برابر این آب‌ها کم است. پس اگر با آب چاه و یا آب‌های اسیدی سروکار دارید توصیه می‌کنیم از یک لوله فلزی دیگر برای سیستم لوله‌کشی استفاده کنید زیرا در صورتی که لوله‌های مسی در برخورد با این آب‌ها قرار بگیرند به احتمال زیاد پس از مدت کوتاهی دچار خوردگی و نشتی می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با تمام مزایا و معایب لوله مسی آشنا کردیم. در کل لوله‌های مسی را با مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و حرارت بالا از خود نشان می‌دهند می‌شناسند. این محصولات مزایای بسیار بیشتری نسبت به معایب خود دارند و موارد مثبت در آنها بسیار به چشم می‌خورد. کاربرد آنها در صنایع مختلف غیرقابل انکار است و با توجه به موارد گفته شده شاهد استفاده روز افزون این محصولات در جهان هستیم.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

تعداد دیدگاهها: 1

  1. Avatar
    معتمد

    مقالعه جامع و کامل بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!