پیشنهاد شده
جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 05 - 10 ساعت :
» گریسخور » چند نکته خرید گریسخور مقایسه انواع گریسخور
گریسخور

چند نکته خرید گریسخور مقایسه انواع گریسخور

تیر ۱۵, ۱۴۰۲ 4056

گریسخور از اصلی ترین ابزارها و  تجهیزات برای انتقال گریس به درون دستگاه و قسمت های مختلف سیستم  می باشد. گریس خور انواع مختلفی داشته و در سایز و ابعاد متفاوتی تولید می شوند. این تجهیزات از نظر شکل ظاهری و هندسی با یکدیگراختلاف دارند. در واقع گریس خورها اتصالات فلزی هستند که جهت تغذیه روان کننده ها در سیستم های مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات با فشاری که دستگاه وارد می کند گریس را انتقال می دهند.

انواع گریسخور

گریس خور در سال 1929 توسط شرکت آلمیت تولید شد. به علت کاربرد فراوانی که این اختراع داشت شرکت های زیادی در کشورهای مختلف شروع به تولید این قطعات کاربردی نمودند.

مواردی که در ادامه سایت بازاری ذکر می شوند شامل انواع گریسخور و اتصالات آن می باشد که با توجه به نوع و کاربرد از نظر سایز، مدل، شکل ظاهری مختلف بوده و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. از این قطعات برای بهبود عملکرد گریس کاری در صنایع مختلف استفاده می شود.

گریس صاف که صفر درجه

گریس خور صاف یا مستقیم از ساده ترین شکل گریس خور می باشد. این گریس خور بدون زوایه و کاملا صاف است. در نتیجه انتقال گریس و روانکاو خیلی سریع اتفاق می افتد.

گریس کج که 90 درجه

یکی دیگر از انواع گریس خور که با توجه به نوع روانکاو و مقدار انتقال گریس در صنایع مختلف و متعدد کاربرد دارد.

گریس نیم کج که 45 درجه

یکی از پرکاربردترین نوع گریس خور است. عمده استفاده از گریس خور 45 درجه زمانی است که نوع 90 درجه و صاف قابل استفاده نباشد.

گریس خور لیلاندی

 یا گریسخور کشویی برای گریس کاری با خروجی بالا کاربرد دارد. از این نوع گریس خور معمولا در  یاتاقان ها و شفت هایی که میزان مصرف گریس در آن ها زیاد است استفاده می کنند. در نتیجه سرعت عملیات روانکاوی و گریس کاری در یاتاقان ها بالا می رود. گریس خور لیلاندی در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شود.

گریس خور فشار قوی

گریس خور فشار قوی در صنایع سنگین مانند صنعت سیمان، فولاد، ذوب فلزات و… کاربرد دارد. در برابر ضربه و دفورمگی حین عملیات گریس کاری مقاوم است.

گریس خور سوزنی

گریس خور سوزنی در ابعاد و اندازه های مختلف از جنس استیل ساخته می شود. اغلب برای اتصال به شیلنگ هیدرولیکی فشار قوی کاربرد دارد.

گریس خور بلند

جنس این گریس خور از آهن کششی اکستروژن است. بیشتر در  چهار شاخ گاردان، میل قامه و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

گریس خور مستقیم ساچمه ای

گریس خور مستقیم ساچمه ای جنسی از برنج یا آهن  دارد. در سایز و اندازه های مختلف تولید می شود. اغلب برای گریس کاری یاتاقان، بلبرینگ و …کاربرد دارد.

مشخصات، قیمت و خرید گریس خور مدل M6-90 سایز میلیمتر بسته 6 عددی | دیجی‌کالا

فیتینگ گریس زنی

فیتینگ گریس زنی اغلب برای روغنکاری، تعمیر تجهیزات خطوط لوله شیر و … به کار می رود. جنس این فیتینگ از فولاد ضد زنگ است.

  • گریس خور گاردن یک طرفه
  • گریس خور گاردن دو طرفه
  • گریس خور فشاری

در کنار این گریس خورها انوع دیگری نیز وجود دارند که شامل موارد زیر می شود.

  • گریس خور شیر توپی
  • گریس خور ساقه شیر
  • گریس خور شیر سماور
  • تقسیم کننده گریس خور

مقایسه انواع گریس خورها

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد گریس خورها انواع مختلف دارند. از نطر ابعاد و اندازه و شکل هندسی برای سهولت گریس کاری متفاوت هستند. با توجه به حجم گریس قابل انتقال فرم کلگی آن ها متنوع است. در زاویه 45 درجه و 90 درجه تولید می شوند. قطرهای متفاوتی دارند. بدنه گریس خور کم فشار از فولاد استنیتی و بدنه گریس خور فشار قوی از استنس استیل یا آلیاژ اینکونل، مونل، نیمونیک و… تولید می شود.

نحوه عملکرد گریسخور

شرایط کارکرد گریس خور با توجه به نوع فشار کاری و میزان خوردنگی سیال متفاوت است.

متریال سازنده گریس خورها

در ساخت گریس خور از آلیاژ کربن استیل و استنلس استیل استفاده می کنند که بسته به محل مصرف و نوع مصرف متفاوت است. همچنین در تولید این تجهیزات از آلیاژ ساچمه گرد استفاده می کنند که جنس آن ها با توجه نوع روانکاوه و مقدار فشار وارد شده بر روانکاوه اختلاف دارد. به این ساچمه های توپی ساچمه بلبرینگ هم می گویند.

تولید ابعاد متلف گریس خور

ابعاد مختلف گریس خور با توجه به محل استفاده و کاربرد آن بر حسب اینچ و میلی متر  تعیین می شود.

چند نکته خرید گریس خور

هنگام انتخاب و خرید گریس خور حتما به چند نکته توجه کنید و براساس آن ها اقدام به خرید نمایید.

  • نوع گریس خور
  • تعیین سایز رزوه
  • گام رزوه و گریس خور
  • زاویه مناسب
  • نوع کلگی گریس خور (باید با مقدار گریس عبوری همخوانی داشته باشد.)

همچنین باید میزان عبور روانکاو و نوع گریس خور را مدنظر داشته باشید و سپس زاویه مناسب را در نظر گرفته و سپس اقدام به خرید نمایید.

گریس خور را حتما از جاهای معتبر خریداری کنید زیرا گریس خور بی کیفیت و نامرغوب موجب آسیب رسیدن به دستگاه و وارد شدن خسارت زیاد می شود.

بررسی انواع گریس خور | گریس صنعتی | کینی اویل

کارکرد گریس خور

گریس خور در دستگاهای صنعتی، ماشین آلات صنعتی و محصولات مختلف صنعتی بلبرینگ، یاتاقان کاربرد دارند. همچنین برای گریس کاری و روانکاری ابزارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

گریس خور با فشاری که دستگاه وارد می کند، گریس را انتقال می دهد. اتصالات آن به صورت دائمی نصب می شود. نحوه عملکرد آن به این شکل است که گریس پمپ گریس را با فشار زیاد وارد می کند. در نتیجه توپ کوچک داخل گریس خور در برابر نیروی وارد شده به فنر نگهدارنده به سمت عقب حرکت نموده و نهایتا گریس وارد یاتاقان، بلبرینگ و … شود.

بعد از توقف فشار، توپ به حالت بسته خود برمی گردد و مانع از عبور گریس به بیرون اتصالات و ورود گرد و خاک و دیگر آلاینده ها می شود.

معمولا نوک گریس خور ها محدب است در نتیجه اجازه می دهد گریس پمپ در زوایای مختلف به اتصالات وصل شود.

نتیجه گیری

گریس خورها لوازم و تجهیزاتی هستند که به منظور بهبود عملیات گلیس کاری در یاتاقان و بلبرینگ و … مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی دارند. در ابعاد  اندازه مختلف تولید می شوند. هنگام خرید برای جلوگیری از بروز خسارت نکاتی را باید مدنظر داشته و خرید خود را در فروشگاهای معتبر انجام دهید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!