یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 28 ساعت :
» لوله مسی » ساخت خنک کننده با لوله مسی و فرار از گرمای تابستان
لوله مسی

ساخت خنک کننده با لوله مسی و فرار از گرمای تابستان

اسفند ۲۹, ۱۴۰۲ 40171

لوله مسی در سیستم تهویه مطبوع نقش مهمی را ایفا می‌کند و باعث ارتقا هوای داخل ساختمان می‌شود. یعنی به حفظ کیفیت محیط زندگی و کار سالم کمک زیادی می‌کند. این فلز به دلیل ویژگی‌های استثنایی که دارد خود را از دیگر فلزها متمایز کرده و تا به امروز اثربخشی بسیاری روی زندگی ما داشته است.

این فلز محبوبیت زیادی در بین صنایع دارد و استفاده از آن تقریبا در تمام دستگاه‌ها به چشم می‌خورد. همچنین در سال‌های اخیر استفاده از آن در سیستم‌های تهویه نیز بسیار افزایش پیدا کرده و تقریبا در تمام دستگاه‌های خنک‌کننده وجود این فلز به چشم می‌خورد. از ویژگی‌های این فلز باید به چکش‌خواری و شکل‌پذیری اشاره کنیم که این دو ویژگی آن را به یک ماده ایده‌آل برای تولید لوله تبدیل کرده‌اند و به دنبال این موضوع امکان نصب برای آن فراهم شده است. یک ایده بسیار جذابی که در رابطه با لوله مسی وجود دارد ساخت خنک‌کننده است که به راحتی و با استفاده از چند ابزار ساده می‌توان به ساخت آن پرداخت. در این مقاله قصد داریم طریقه ساخت این دستگاه را برای‌تان توضیح دهیم. همراه ما باشید.

ویژگی‌های لوله‌های مسی

همانطور که ابتدای مقاله هم گفتیم این فلز ویژگی‌های مثبت زیادی دارد و به دنبال این ویژگی‌ها به یکی از پرطرفدارترین فلزها برای استفاده در صنایع مختلف تبدیل شده است. برای مثال مقاومتی که مس در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد باعث افزایش طول عمر آن شده و در نتیجه منجر به کاهش نیاز به تعویض و تعمیر مکرر آن می‌شود.

همچنین این فلز دارای خواص ضد میکروبی است و این ویژگی از خاصیت‌های طبیعی مس محسوب می‌شود. در نتیجه به دنبال این موضوع گزینه بسیار مناسبی برای حمل و نقل آب است و یک مجرای بهداشتی و ایمن برای تامین آب آشامیدنی به حساب می‌آید. همچنین جدا از خواص رنگ متمایل به قرمز آن نیز جذابیت بالایی به این فلز بخشیده و استفاده از آن برای تاسیسات لوله‌کشی در معرض دید را آسان کرده است.

لوله‌های مسی به عنوان رسانای گرما و الکتریسیته در سیستم‎‌های گرمایش و سرمایش هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع استفاده از این فلز در دستگاه‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع بسیار رایج است و نقش مهمی در عملکرد این دستگاه‌ها ایفا می‌کند. اگر به پشت یخچال توجه کرده باشید حتما تا به حال وجود این لوله‌ها را مشاهده کرده‌اید. در کل باید بگوییم که استفاده از این محصولات در صنایع مختلف به عضوی جدانشدنی تبدیل شده و همچنان با افزایش روز افزون این لوله‌ها در صنعت روبه رو هستیم.

ساخت خنک کننده با لوله مسی

ساخت خنک‌کننده با استفاده از لوله مسی یک ایده بسیار جذاب است که به راحتی و با استفاده از چند وسیله ساده می‌توان به ساخت آن مشغول شد. در این قسمت قصد داریم شما را با ساخت این وسیله آشنا کنیم. همراه ما باشید. در رابطه با ساخت این دستگاه شما به لوله خنک‌کننده یخچال، پمپ آب، پنکه،باتری و چند وسیله ساده دیگر نیاز دارید.

با کمک وسایلی که نام بردیم به راحتی می‌توان پنکه را به یک کولر با قدرت خنک‌کنندگی بالا تبدیل کرد و یک دستگاه بی‌نظیر در گرمای طاقت فرسا داشته باشید. در واقع باید لوله مسی را به دور تا دور محافظ جلویی پنکه از طریق بست کمربندی وصل کنید. در این بین باید یک سطل پر از یخ آماده کرده و کمی آب روی آن بریزید و صبر کنید تا آب کاملا خنک شود.

سپس پمپ را به وسیله باتری راه‌اندازی کرده و به بدنه پنکه وصل کنید. در مرحله بعد باید از شیلنگ‌های شفاف استفاده کنید. شما سه شیلنگ نیاز دارید. یکی از آنها باید به پمپ و لوله مسی و دیگری باید در سطل یخ و در سر دیگر پمپ قرار بگیرد. لوله سوم نیز باید به سردیگر لوله مسی وصل شود و از طرف دیگر در سطل قرار داشته باشد.

حال کافیست پمپ را روشن کنید. وقتی که پمپ روشن شود آب درون لوله مسی به جریان درمی‌آید و پس از روشن شدن پنکه باد آن با سرمایی که در لوله مسی ایجاد شده ترکیب می‌شود و باد بسیار خنکی به وجود می‌آید. در نتیجه شما موفق به ساخت یک خنک‌کننده قوی شده‌اید.

فرآیند تولید لوله مسی | فولاد حامیران

انتخاب بهترین لوله مسی برای ساخت خنک کننده

در رابطه با کاربردهای این فلز باید بگوییم که از متداول‌ترین لوله‌ها برای لوله‌کشی آب در دنیا حساب می‌شود. مس فلزی مقاوم و قابل بازیافت است که این ویژگی آن را به فلزی بی‌رقیب تبدیل کرده است. همچنین این فلز برخلاف دیگر نمونه‌های خود تاثیر مخرب کمتری بر روی محیط زیست می‌گذارد. دوام و ماندگاری بالای این فلز نیز باعث صرفه‌جویی هزینه‌ها در دراز مدت می‌شود.

لوله مسی همچنین بسیار سبک و نرم بوده و به دنبال این موضوع کار با آن آسان است. در نتیجه برای نصب در محل دردسرساز نیستند و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا به راحتی در محل مورد نظر نصب می‌شوند. برای نصب آن نیز ابزارها حداقلی بوده و به ابزار خاصی برای نصب نیاز ندارید و به راحتی می‌توان از طریق اتصالات لحیم‌کاری نصب آنها را انجام داد.

 مواردی که نام بردیم باعث نصب هرچه سریع‌تر و راحت‌تر این فلز شده‌اند. با توجه به مواردی که نام بردیم باید تا به حال متوجه کاربرد فراوان این لوله در صنایع مختلف شده باشید. در واقع لوله‌های مسی بر اساس ویژگی، کاربرد و موارد استفاده به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این مدل‌ها عبارت‌اند از: شاخه‌ای، کلافی، لوله مسی کویل و لوله مسی مویی. در ادامه شما را با کاربردهای رایج هر یک از این محصولات برای ساخت خنک کننده با لوله مسی آشنا می کنیم.

لوله مسی شاخه‌ای

در لوله مسی شاخه میزان آلودگی به صفر می‌رسد و داخل این نوع لوله سطح یکنواختی وجود دارد. با توجه به ویژگی‌هایی که دارد باید گفت از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع بهداشتی مثل تاسیسات بیمارستان‌ها و تهویه مطبوع به حساب می‌آید. ناگفته نماند که این مدل لوله مسی دارای کاربردهای دیگری مثل صنایع برودتی و الکتریکی نیز است.

لوله مسی کلاف

لوله‌های کلاف انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند و این موضوع کاربرد این محصولات در صنایع را بسیار افزایش داده است. لوله مسی کلاف در ضخامت‌های مختلفی اعم از: قطرهای 1/4 اینچ تا 8/7 اینچ و طول 15 تا 50 میلی‌متر تولید شده و در بازار پیدا می‌شوند. در رابطه با کاربرد این مدل لوله باید بگوییم که استفاده رایجی در سیستم‌های لوله کشی، خطوط انتقال گاز، سیستم‌های تهویه و لوله‌های برودتی دارند و استفاده آنها در موارد نام برده شده بسیار به چشم می‌خورد. ناگفته نماند که استفاده از این محصول در تعمیرات و اتصالات صنایع تهویه و برودتی نیز به چشم می‌خورد.

لوله مسی کویل

این نوع لوله دارای انتقال حرارتی بالاتری نسبت به لوله‌های آلمینیومی است و به دنبال این موضوع از این لوله در مبدل‌های حرارتی و دستگاه‌های حرارتی استفاده می‌شود و کاربرد چشمگیری در این صنعت ایفا می‌کنند. همچنین این محصول در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هم کاربرد دارد.

لوله مسی و آلیاژی | پایگاه خبری و تحلیلی فلزات‌آنلاین

لوله مسی مویی

این لوله همانطور که از نامش پیداست قطر بسیار کمی دارد. این قطعه در تجهیزات سرمایشی مثل دستگاه‌های تهویه مطبوع، اسپلیت‌ها و یخچال‌ها بکار گرفته می‌شود. لوله مسی مویی در واقع یک جایگزین برای شیر انبساط بوده و به منظور کاهش فشار مبرد موجود در سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شود. جالب است بدانید قطر و طول آن در کیفیت سرمای ایجاد شده موثر است. همچنین این لوله در حالت سرد قابلیت خم شدن دارد.

مهم‌ترین کاربردهای لوله‌های مسی

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم لوله مسی دارای کاربردهای فراوانی است و استفاده از آن در صنایع مختلف به چشم می‌خورد. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با کاربردهای این محصول آشنا کنیم. موارد زیر از مهم‌ترین کاربردهای لوله‌های مسی هستند:

تهویه مطبوع و سرمایشی و گرمایشی

مس دارای ویژگی‎‌هایی چون مقاومت بالا،عملکرد حرارتی مطلوب، مقاومت در برابر خوردگی و شکل‌پذیری بالایی است. به دنبال این ویژگی‌ها استفاده مس در سیستم تهویه محیط بسیار گسترده شده و در واقع به عضوی جدانشدنی از این سیستم تبدیل شده است. در کل این لوله در سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه هوا بکار گرفته می‌شود.

ناگفته نماند مقاومتی بالایی که این فلز از خود در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نشان می‌دهد باعث شده تا مصرف‌کنندگان بدون در نظر گرفتن قیمت آن از این محصول در لوله‌کشی،سیستم گرمایشی، سرمایشی و سایر سیستم‌های مکانیکی بهره ببرند.

سیستم انتقال آب خانگی

همانطور که قبل‌تر هم ذکر کردیم مس خواص ضدمیکروبی طبیعی دارد و این ویژگی به از بین بردن باکتری‌های مضر ختم می‌شود. همچنین از رشد باکتری و لجن درون لوله‌ها پیشگیری می‌کند. در نتیجه از بهترین گزینه‌ها برای آب‌رسانی محسوب می‌شود. مزیت مهم دیگری که این لوله‌ها دارند گرم ماندن آنهاست. به بیان دقیق‌تر این لوله‌ها هنگامی که در معرض آب گرم قرار می‌گیرند گرم می‌شوند و گرمای آنها از بین نمی‌رود. این خاصیت به نگه‌داشتن آب گرم در دمای ثابت، هنگام عبور آب از لوله‌های خانه کمک زیادی می‌کند.

مصرف گاز در پزشکی

جالب است بدانید لوله‌های مسی در سیستم‌های بیمارستانی هم بکار گرفته می‌شوند، مانند سیستم گازهای پزشکی. در واقع مس از رشد میکروب در سیستم‌های گازی جلوگیری می‌کند و در مقابل نفوذ نیتروژن، اکسید نیتروژن، دی‌اکسید کربن و دیگر گازها از خود مقاومت نشان می‌دهد. در نتیجه باعث می‌شود وقتی که به پزشک، دندان‌پزشک و یا بیمارستان مراجعه می‌کنید، گازهای پزشکی تمیز و خالص باشند.

آبپاش‌های آتش‌نشانی

همانطور که می‌دانید لوله‌های مسی در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. به دنبال این موضوع از این لوله‌ها در سیستم‌های اطفا حریق استفاده می‌شود. ناگفته نماند که این لوله‌ها در مقابل گازهای سمی تجزیه نمی‌شوند و برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از خود مقاومت نشان می‌دهند. در نتیجه به راحتی و بدون مشکل در شرایط آتش‌سوزی به کار خود ادامه داده و آبپاشی می‌کنند.

کوه‌بر | کاربرد لوله‌های مسی

پخش سوخت

از دیگر کاربردهای لوله‌های مسی با قطر کم باید به توزیع گاز برای مجموعه‌های مسکونی و غیرمسکونی اشاره کنیم. برای توزیع گاز و یا پخش بنزین از لوله‌های مسی که جنس نرم و قابلیت خم‌شدگی دارند استفاده می‌شود زیرا این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که در مسیرهای طولانی هم قابلیت نصب داشته باشند.

انتقال سیالات سنگین

دیگر کاربرد مهم لوله‌های مسی انتقال سیالات سنگین است. در واقع لوله‌های مسی تمام استانداردهای لازم را برای انتقال سیالات سنگین دارند. همانطور که گفتیم این محصولات مقاومت بسیار خوبی دارند و به دنبال این موضوع در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های صنایع نفتی و گازی، برای سیستم‌های سوخت‌رسانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اندازه لوله مسی

از آنجایی که این محصولات دارای انواع مختلفی هستند سایز آنها نیز متفاوت است. به بیان دقیق‌تر این لوله‌ها در اندازه‌های متفاوتی در بازار یافت می‌شوند که باید با توجه به نیاز کاری‌تان سایز مناسبی از آنها را تهیه کنید. در این قسمت شما را با انتخاب سایز درست این لوله‌ها آشنا می‌کنیم همراه ما باشید.

در انتخاب درست سایز لوله مسی باید نکاتی را در نظر داشته باشید. یکی از نکات این است که حتما باید توجه کنید که قطر خارجی (OD) آن 8/1 اینج بزرگ‌تر از اندازه اسمی آن باشد. در واقع اندازه قطر داخلی لوله‌های مسی برحسب ضخامت دیواره‌ی لوله مشخص و تعیین می‌شود. به دنبال این موضوع به جنس لوله‌ هم بستگی دارد و در هریک از انواع لوله مسی متفاوت است و این موضوع می‌تواند باعث اختلاف قیمت لوله نیز شود.

جمع بندی

در این مقاله شما را با ویژگی‌ها و نحوه ساخت خنک کننده با لوله مسی آشنا کردیم. با توجه به موارد گفته شده باید به نقش این محصول در صنایع پی برده باشید. در صورتی که قصد ساخت خنک کننده با لوله مسی را دارید حتما توجه کنید که طبق مراحل گفته شده پیش بروید تا با مشکلی روبه رو نشوید. ساخت ساخت خنک کننده با لوله مسی از جذاب‌ترین ایده‌هایی است که می‌توانید در فصول گرم سال انجام دهید و یک پنکه را به کولری با قدرت بالا تبدیل کنید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!