شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 27 ساعت :
» شیلنگ » آیا بخاری بدون دودکش برای منزل مناسب است؟
شیلنگ

آیا بخاری بدون دودکش برای منزل مناسب است؟

آذر ۲۹, ۱۴۰۲ 90320

با سرد شدن هوا همه به فکر یک وسیله گرمایشی می‌افتند که بتواند با استفاده از آن از سرمای زمستان عبور کنند. یکی از این وسایل که نسبت به کارایی به صرفه می‌باشد بخاری گازی است. بخاری گازی یکی از وسایل گرمایشی پر استفاده است که پیچیدگی خاصی ندارد و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. در استفاده از این وسیله کاربردی باید چند نکته ایمنی را رعایت کنید تا مشکلی برای‌تان به وجود نیاید.

بخاری چندین دهه است که روی کار آمده و توانسته کارکرد خوبی ارائه کند. امروزه شاهد استفاده از بخاری‌های نسل جدید در آپارتمان‌ها و دیگر فضاها هستیم. این وسایل گرمایشی با استفاده بالا برق و گاز هزینه‌های زیادی را برای خانوارها به وجود می‌آورند و به همین دلیل بیشتر افراد به استفاده از بخاری‌های گازی رو می‌آورند. نمونه‌ای از بخاری گازی بخاری بدون دودکش است. این نوع وسیله دارای شرایط خاصی برای استفاده است و به هیچ وجه نباید آن را در شرایط دور از استاندارد قرار دهید زیرا پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت. در ادامه شما را بیشتر با این مدل بخاری آشنا خواهیم کرد.

انواع بخاری گازی

بخاری گازی تنها به یک مدل ختم نمی‌شود و انواع گوناگونی دارد. هرکدام از مدل‌های بخاری گازی خصوصیاتی داشته و نحوه کار هرکدام از آنها با یک دیگر متفاوت است. اگر بخواهیم نمونه‌های مختلف این وسیله کاربردی را برای‌تان نام ببریم باید به بخاری دیواری و زمینی اشاره کنیم. با توجه به نام این دو مدل احتمالا به نحوه کار آنها پی ببرید.

بخاری دیواری یک نوع بخاری گازی است که روی دیوار نصب شده و فضای کمی می‌گیرد. قدرت گرمایشی خوبی دارد و برای فضاهایی با متراژ پایین مناسب است. بخاری زمینی از پر استفاده‌ترین نمونه‌های بخاری گازی است و در کشور ما طرفداران زیادی دارد. این بخاری در مکان‌های مختلف از جمله خانه، مغازه، فروشگاه و دیگر مکان‌ها قابل استفاده است و قدرت گرمایشی بالایی دارد.

بخاری گازی زمینی در اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارد که شما با توجه به فضای مورد استفاده می‌توانید اندازه مناسبی از آن را انتخاب و تهیه کنید. این بخاری‌ها به دلیل اندازه‌های متفاوت و قدرت گرمایشی زیاد در مکان‌هایی با متراژ بالا هم قابل استفاده هستند.

6 مدل از بهترین بخاری گازی بدود دودکش سال 1400 | لیست ابزار

بخاری بدون دودکش چه نوع بخاری است؟

بخاری بدون دودکش همانطور که از نامش پیداست بدون دودکش کار می‌کند و شیوه کارکرد آن با دیگر بخاری‌های گازی کمی متفاوت است. این وسیله با توجه به نوع کارکرد تنها برای مکان‌های خاصی قابل استفاده است و همچنین در استفاده از آن باید دقت کافی داشته باشید زیرا می‌تواند خطرساز باشد. در ادامه به بررسی گسترده‌تر بخاری بدون دودکش خواهیم پرداخت.

بخاری بدون دودکش طوری ساخته می‌شود که کمترین اکسیژن را مصرف کند. بهتر است بدانید که گاز برای سوختن اکسیژن موجود در هوا را مصرف می‌کند. پس با توجه به این موضوع نباید از بخاری بدون دودکش در فضاهای بسته استفاده کنید. درست است که مکانیزم این بخاری‌ها به شکلی است که در صورت کمبود اکسیژن به طور خودکار خاموش می‌شوند اما نباید از خطرات ناشی از این مدل وسیله گرمایشی غافل شوید.

یکی از مواردی که در استفاده از بخاری بدون دودکش باید به آن توجه کنید شیلنگ و بست شیلنگ گاز شیلنگ است. شیلنگی که برای بخاری انتخاب کرده‌اید تاثیر زیادی در کارکرد آن خواهد گذاشت. جدا از کارکرد، شیلنگ و بست شیلنگ در حفظ ایمنی استفاده از این بخاری‌ها هم موثر است. پس نسبت به این موضوع حساس باشید و تا جایی که امکان دارد در خرید شیلنگ گاز و بست شیلنگ محصولات باکیفیت برای بخاری‌تان تهیه کنید.

استفاده از بخاری بدون دودکش در منزل

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که آیا می‌توان از بخاری‌های بدون دودکش در منزل هم استفاده کرد؟ در این قسمت از مقاله به نحوه استفاده این نوع بخاری در منزل خواهیم پرداخت.

بخاری بدون دودکش از مزایا و معایب زیادی برخوردار است که باید با توجه به این موارد به انتخاب مناسب این وسیله بپردازید. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم بخاری‌های بدون دودکش اصلا برای مکان‌های بسته مناسب نیستند. به زبان ساده‌تر نباید آنها را در مکان‌هایی که هوا در آنجا جریان ندارد قرار دهید زیرا ممکن است آسیب‌های جدی به شما وارد کنند.

همانطور که می‌دانید بخاری‌ها برای انجام فرایند گرمایشی اکسیژن هوا را از بین می‌برند. پس اگر این مدل بخاری را در مکان‌های بسته که هوا در آنجا جریان ندارد قرار دهید می‌توانند باعث گاز گرفتی شوند. جدا از مشکل اکسیژن باید در استفاده از این نوع بخاری دقت کافی داشته باشید زیرا در صورت ایجاد کوچک‌ترین مشکل می‌توانند باعث ورود گاز به منزل شوند.

پس نسبت به اجزای این نوع وسیله حساس باشید و قطعات آن را از نوع باکیفیت تهیه کنید. یکی از مواردی که باید در خرید به آن توجه کنید شیلنگ و بست شیلنگ این وسیله گرمایشی است. حتما باید این دو را از نوع مرغوب تهیه کرده زیرا تاثیر زیادی در خروج گاز خواهند داشت.

مزایا و معایب بخاری بدون دودکش

این مدل بخاری نیز مانند دیگر محصولات مزایا و معایبی دارد و اگر به استفاده درست از آن بپردازید مزایای آن بسیار بیشتر از معایت این مدل است. اگر بخواهیم مزیت‌های بخاری بدون دودکش را نام ببریم باید به اندازه کوچک و نصب آسان آن اشاره کنیم. همچنین این مدل بخاری فضای کمی را اشغال می‌کند و با توجه به این موضوع که بر روی دیوار نصب می‌شود دیگر نیازی به جمع کردن آن نیست و می‌توان تا استفاده بعدی بخاری را در جای خود قرار دهید.

مزایای دیگری که بخاری بدون دودکش دارد سیستم هوشمند آن است. به زبان ساده‌تر این وسیله توانایی این را دارد که مقدار اکسیژن موجود در هوا را تشخیص دهد و در صورت کمبود اکسیژن به طور خودکار خاموش خواهد شد. البته با این حالت باز هم امکان گاز گرفتی وجود دارد و توصیه می‌شود به هیچ عنوان از این وسیله در مکان‌های بسته استفاده نکنید.

حال نوبت به بررسی معایب این وسیله است. اگر بخواهیم بزرگترین عیب این نوع بخاری را بررسی کنیم باید به این مورد اشاره کنیم که نمی‌توان آنها در آپارتمان‌ها و فضاهای بسته استفاده کرد. پس در نتیجه این مدل بخاری‌ها استفاده محدودی دارند و باید در همان محدوده استفاده خود به کار گرفته شوند تا مشکلی ایجاد نکنند. دیگر عیب این محصول این است که قدرت گرمایشی بالایی ندارند و بهتر است از آنها در مکان‌های بزرگ استفاده نکنید.

اگر از این محصولات استفاده کرده و برچسب هشدار روی آن را خوانده باشید باید بدانید که سازندگان این دستگاه توصیه کرده‌اند که در هنگام کار بخاری بدون دودکش باید یکی از پنجره‌ها را باز بگذارید. همچنین این دستگاه بیشتر از چهار ساعت نباید کار کند و پس از چهار ساعت نیاز به یک دوره استراحت دارد. این دو مورد نیز جز معایب مهم این نوع بخاری به شمار می‌آیند.

بخاری‌های بدون دودکش را می‌توان بر روی زمین هم استفاده کرد. به این صورت که از پایه مخصوص آنها کمک بگیرید. اما استفاده رایج این محصول بیشتر با نصب روی دیوار به چشم می‌خورد.

بخاری گازی بدون دودکش وچالش‌های خرید بخاری گازی - مشرق نیوز

نکات ایمنی استفاده از بخاری بدون دودکش

بخاری بدون دودکش هم مانند دیگر وسایل نیازمند رعایت یک سری نکات است تا بتواند به خوبی به کار خود ادامه دهد. با رعایت مواردی که ادامه خواهیم گفت به خوبی و بدون ایجاد مشکلی می‌توانید به استفاده از این محصول بپردازید و لذت ببرید. در ادامه شما را با نکات ایمنی استفاده از این نوع بخاری آشنا خواهیم کرد.

بررسی اتصالات

اولین نکته‌ای که در استفاده از این بخاری‌ها باید به آن توجه کنید اتصالات آنها است. به زبان ساده‌تر باید به طور مرتب تمام اتصالات این وسیله را بررسی کنید. برای مثال اتصال ایمن شیلنگ یکی از موارد مهم در استفاده از این محصول است. یعنی باید حواستان باشد که شیلنگ و بست شیلنگ به صورت ایمنی بر روی بخاری نصب شده باشند. به صورتی که امکان خروج گاز وجود نداشته باشد.

عدم استفاده از شعله برای تشخیص نشتی گاز

مورد دیگر این است که اگر احساس کردید گاز بخاری دچار نشتی شده است به هیچ عنوان نباید از شعله برای بررسی این مشکل استفاده کنید. متاسفانه انجام این کار برای بررسی نشتی گاز زیاد به چشم می‌خورد که حرکتی بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به آتش‌سوزی و انفجار شود. پس به هیچ وجه به انجام چنین کاری دست نزنید و احتمال نشتی را با موارد دیگری بررسی کنید.

استفاده از بخاری با درجه ورودی مناسب

حواستان به درجه ورودی این نوع بخاری‌ها باشد. هر کدام از درجه‌های این بخاری برای استفاده خاصی طراحی شده‌اند و باید با توجه به این درجه ورودی در فضا استفاده شوند. استفاده نادرست این نوع محصول می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد، پس حتما در خرید آنها دقت کافی داشته باشید. برای مثال نباید نمونه‌های LI18،  LC20،LI30،  LC30بخاری بدون دودکش را در اتاق خواب و یا حمام نصب کنید زیرا برای این فضاها مناسب نیستند. بجای نمونه‌های گفته شده می‌توانید از LI10 یا  LC10 در اتاق خواب استفاده کنید. در حمام هم می‌توان از مدل LI06 کمک گرفت.

استفاده از بخاری بدون دودکش به عنوان بخاری دوم

نکته دیگری که در استفاده از این نوع بخاری‌ها باید به آن توجه کرد این است که این محصولات تنها برای گرمایش تکمیلی طراحی شده‌اند. به این معنا که به عنوان یک کمک وسیله گرمایشی عمل خواهند کرد و برای تامین گرمای فضا باید از یک وسیله گرمایشی دیگر هم در کنار این بخاری استفاده کرد.

رعایت فاصله استاندارد در کنار دیگر وسایل

این بخاری به دلیل درجه حرارتی بالایی که خود بروز می‌دهد نباید در کنار اجسام و وسایل دیگر قرار بگیرد. هرگز بخاری بدون دودکش را در کنار مبلمان و یا پرده قرار ندهید زیرا ممکن است باعث ایجاد آتش‌سوزی شود. پس باید به صورت مفرد و با فاصله استاندارد در کنار دیگر وسایل قرار بگیرند.

کاربرد بخاری بدون دودکش

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم این نوع بخاری‌ها کاربرد محدودی دارند و برای استفاده در تمامی مکان‌ها گزینه مناسبی نیستند. در مواردی دیده شده که برخی افراد از این محصول برای گرم کردن اتاق کودک استفاده می‌کنند. در حقیقت باید گفت که این حرکت بسیار خطرناک است و اصلا توصیه نمی‌شود. اتاق کودک معمولا تهویه خاصی نداشته و هوا در آن جریان ندارد، در نتیجه استفاده از این محصولات در چنین فضایی می‌تواند پیامدهای بسیار بدی داشته باشد.

مورد دیگر استفاده از این محصولات در حمام است. درست است که نوع خاصی از این محصول برای استفاده در حمام طراحی شده است اما طبق نظر کارشناسان استفاده از چنین وسیله گرمایشی در حمام اصلا کار درستی نیست و می‌تواند موجب مسمومیت و خفگی گردد. در فضای حمام به علت وجود رطوبت و بخار در حالت عادی نیز امکان دم گرفتی وجود دارد پس استفاده از این وسیله گرمایشی در مکانی مثل حمام گزینه مناسبی نیست.

اگر بخواهیم کاربردهای مناسب این وسیله را نام ببریم باید به استفاده در فضای بیرونی کافه‌ها و یا سفره خانه‌هایی که در فضای آزاد هستند اشاره کنیم. در چنین موقعیت‌هایی استفاده از بخاری بدون دودکش گزینه بسیار مناسبی است و به خوبی و بدون ایجاد هیچ خطری می‌توانید به استفاده از آنها بپردازید.

پرفروش‌ترین برندهای بخاری گازی در ایران را بشناسید - درجه

امنیت بخاری‌های بدون دودکش

احتمالا شما هم در بسیاری از تبلیغات دیده‌اید که ذکر کرده‌اند بخاری‌های بدون دودکش هیچ خطری نداشته و با خیال راحت می‌توانید از آنها استفاده کنید. این یک مسئله بسیار غلط است و این نوع بخاری در صورت استفاده نادرست خطرات زیادی می‌تواند به دنبال داشته باشد. حتی می‌توان گفت مهم‌ترین مسئله‌ای که در استفاده از بخاری‌های بدون دودکش وجود دارد مسئله امنیت آنها است. در نتیجه این بخاری‌ها می‌توانند مرگبار باشند و فاجعه‌های بزرگی به وجود بیاورند.

حتما می‌دانید علم شیمی ثابت کرده است که اگر گاز طبیعی سوزانده شود در مقابل آن اکسیژن هوا کم شده و گازی به نام مونواکسید کربن تولید می‌شود. مونواکسید کربن گازی سمی است و در صورت استشمام می‌تواند باعث مسموسیت شود. حتما تا به حال نام اصطلاح مرگ خاموش به گوشتان خورده است. این گاز همان قاتلی است که آن را مرگ خاموش می‌نامند. در کشور ما با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی متاسفانه تعداد زیادی از افراد به علت مسمومیت با این گاز جان خود را از دست می‌دهند.

پس در استفاده از وسایل گرمایشی دقت کافی داشته باشید و از بررسی و سرویس دوره‌ای آنها غافل نشوید. برای انتقال این گاز به خارج از خانه در بخاری‌های زمینی از یک دودکش در پشت بخاری استفاده می‌شود تا از ورود این گاز به درون منزل جلوگیری کند. ناگفته نماند که تنها دودکش در خارج کردن این گاز نقش ندارد و دیگر تجهیزات مانند شیلنگ و بست شیلنگ هم تاثیر زیادی در خارج کردن این گاز دارند. جدا از موارد گفته شده خود بخاری نیز در ایجاد امنیت نقش مهمی دارد. پس در تهیه این محصولات حتما آنها را از نوع باکیفیتی خریداری کنید تا با مشکلی روبه رو نشوید.

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با مزایا و معایب استفاده بخاری بدون دودکش در منزل آشنا کردیم. در صورتی که قصد به‌کار گیری این محصول در خانه را دارید حتما حواستان به نکات ایمنی باشد زیرا استفاده این محصول در خانه می‌تواند مشکل ساز شود. در صورت احساس هرگونه سرگیجه و بی حالی سریعا درب و پنجره‌ها را باز کنید تا هوا عوض شده و سپس به بررسی وسایل گرمایشی در خانه بپردازید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!