شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 27 ساعت :
» بست فلزی » آشنایی با انواع بخاری گازی
بست فلزی

آشنایی با انواع بخاری گازی

آذر ۲۷, ۱۴۰۲ 90193

بخاری در واقع یکی از پر کاربردترین وسایل گرمایشی در زندگی انسان است و افراد بسیار زیادی به استفاده از آن می‌پردازند. با نزدیک شدن به فصل سرما استفاده از این وسیله رواج پیدا می‌کند و افراد با استفاده از آن به گرم کردن فضا مشغول میشوند. با گذشت زمان و پیشرفت علم بخاری‌ها دچار تغییراتی شده و انواع مختلفی از آنها تولید شده‌ است. هرکدام از انواع مدل‌های بخاری برای استفاده در مکان‌های مختلف طراحی شده تا شما بتوانید به راحتی در هر فضایی از این وسیله استفاده کنید.

در اصل می‌توان گفت که با پیشرفت تکنولوژی بخاری‌ها با قابلیت‌های جدید و مثبتی تولید شده‌اند و ویژگی‌های زیادی نیز دارند. شما باید با توجه به محل مورد استفاده نوع بخاری را انتخاب کنید تا بتواند نیاز شما را برآورده کند و به خوبی پاسخگو باشد. در واقع هرکدام از بخاری‌ها برای مکان‌های خاصی طراحی شده‌اند و تنها پاسخگو آن فضا هستند و برای مکان‌های دیگر توصیه نمی‌شوند. در ادامه مقاله شما را با انواع بخاری آشنا می‌کنیم، همراه ما باشید.

انواع سیستم گرمایشی در ساختمان

همانطور که قبل‌تر ذکر کردیم بخاری‌ها در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. هر مدل ویژگی‌های خاص خود را دارد و شما باید با توجه به این ویژگی‌ها و همچنین سازگاری محصول با محل مورد نظر به انتخاب بخاری بپردازید. اگر بخواهیم انواع مدل‌های این محصول را برای‌تان نام ببریم باید به بخاری صنعتی، بخاری برقی، بخاری پاسیو، بخاری فن دار و بخاری گازی اشاره کنیم که بخاری گازی از پر استفاده‌ترین نمونه این محصول در کشور ماست.

هرکدام از بخاری‌ها با یک نیرو مختلف کار می‌کنند. برای مثال بخاری‌های برقی همانطور که از نام آنها پیداست از طریق انرژی برق کار گرمایش را انجام می‌دهند. بخاری گازی نیز از طریق گاز عمل گرمایش را انجام می‌دهد. همانطور که گفتیم بخاری گازی از پر استفاده‌ترین بخاری‌ها در کشور ماست و کارکرد آسانی دارد. در استفاده از بخاری گازی و همچنین دیگر بخاری‌ها باید نکاتی را رعایت کنید تا به خوبی بتوانید از این محصولات استفاده کرده و با مشکلی روبه رو نشوید. برای مثال یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از بخاری گازی استفاده از یک شیلنگ گاز و یک بست شیلنگ با کیفیت است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوع خواهیم پرداخت.

ناگفته نماند که امروزه پکیج و شوفاژ نیز در منازل دیده می‌شود و به عنوان یک وسیله گرمایشی طرفداران زیادی پیدا کرده است. این نوع بخاری هم با گاز و هم با برق کار می‌کند و این دو انرژی باعث کارکرد این وسیله می‌شوند. در استفاده از شوفاژ نیز باید نکات ایمنی را رعایت کنید تا با مشکلی ناشی از استفاده آنها روبه نشوید.

راهنمای جامع و کلیدی برای خرید باکیفیت ترین بخاری گازی - گرین لیست

ویژگی‌های بخاری گازی

همانطور که گفتیم بخاری گازی با گاز کار می‌کند و استفاده آن در منازل بسیار رایج است. کاربرد بخاری گازی تنها به استفاده در خانه ختم نمی‌شوند و در مکان‌های مختلف دیگر مانند مغازه‌ها و محل کار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول کارکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند یک خانه بزرگ را نیز به راحتی گرم کند. البته بخاری گازی در سایز‌های مختلفی تولید می‌شود و اندازه‌های متفاوتی دارد که شما باید با توجه به مساحت خانه و همچنین نیاز خود سایز مناسبی از این وسیله را تهیه کنید.

نصب و استفاده صحیح بخاری گازی یک مسئله بسیار مهم است که در صورت بی توجهی می‌تواند منجر به اتفاقات ناگواری گردد. شیلنگ و بست شیلنگی که در وصل کردن این وسیله استفاده می‌کنید تاثیر زیادی در کارکرد و ایمنی آن دارد. پس نسبت به این موضوع حساس باشید و این دو را از نوع باکیفیت تهیه کنید.

بخاری گازی نسبت به کاربردی که دارد وسیله‌ای مقرون به‌صرفه محسوب می‌شود و در صورتی که نکات استفاده از آن را به خوبی رعایت کنید به راحتی می‌توانید تا مدت زمان طولانی و بدون ایجاد مشکلی از این وسیله برای گرم کردن فضا کمک بگیرید.

انواع بخاری گازی

بخاری گازی نیز در مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارد و نمونه‌های متفاوتی از آن تولید و عرضه می‌شود. در این قسمت مدل‌های مختلف این نوع بخاری را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

بخاری‌های گازی در مدل‌های زمینی، با دودکش و بدون دودکش وجود دارند که هرکدام از آنها دارای ویژگی‌هایی هستند. بخاری‌های زمینی به دلیل وزن مناسب و نداشتن قطعات مختلف معمولا با شروع سرما نصب می‌شوند و در پایان سرما آنها جمع کرده و برمی‌دارند. اما بخاری‌های دیواری این چنین نبوده و به دلیل سخت بودن شرایط جابه جایی و داشتن قطعات مختلف آنها را در جای خود گذاشته و اقدام به برداشتن آنها نمی‌کنند.

در رابطه با بخاری گازی بدون دودکش هم باید گفت که برخی بخاری‌های گازی بدون دودکش هستند. این نوع محصولات تنها برای استفاده در مکان‌های باز که هوا مرتب در آنها جریان دارد طراحی شده‌اند و به هیچ وجه نباید آنها در محیط‌های بسته قرار دهید، همانطور که می‌دانید گاز برای سوختن اکسیژنی که در محیط قرار دارد را مصرف می‌کند، پس در نتیجه اکسیژن موجود در هوا را کم می‌کند و موجب مسمومیت و گازگرفتی می‌شود. توصیه می‌کنیم در استفاده از بخاری‌های گازی با دودکش هم حواستان به این مسئله باشد زیرا امکان نشت گاز در این محصول هم وجود دارد.

نکات مهم در نصب بخاری گازی

از مهم‌ترین مراحل استفاده از بخاری گازی باید به نصب درست آن اشاره کنیم. این مرحله بسیار اهمیت دارد و در صورتی بی توجهی به آن ممکن است عواقب جبران ناپذیری در بر داشته باشد. نصب این وسیله باید اصولی انجام شود تا از خروج هرگونه گاز جلوگیری شود و هیچ نشتی باقی نماند.

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم استفاده از یک شیلنگ و بست شیلنگ گاز شیلنگ کیفیت بالا تاثیر زیادی در ایمنی و خارج نشدن گاز از بخاری می‌گذارد. پس باید حتما از یک شیلنگ و بست شیلنگ مناسب برای اتصال بخاری استفاده کنید تا از ایجاد هرگونه مشکلی جلوگیری کرده باشید. بست شیلنگی که روی شیلنگ نصب می‌شود می‌تواند مانع ورود گاز به فضای خانه شود پس در انتخاب این وسیله نیز توجه کافی داشته باشید.

دودکش بخاری نیز یک مسئله مهم و پراهمیت است. حتما حواستان باشد که اطراف لوله هیچ گونه نشتی وجود نداشته باشد و گاز به درون خانه ورود نکند. لوله بخاری باید کاملا با محل عبور فیکس شود و هیچ قسمتی خالی نماند. به زبان ساده‌تر قطر لوله و قطر دیوار باید هم اندازه باشند. پس نسبت به دودکش بخاری هم حساس باشید و با دقت زیاد نصب آن را انجام دهید.

 تمام موارد گفته شده از نکته‌های مهمی هستند که در هنگام نصب بخاری گازی باید به آنها توجه کرده تا از هرگونه خطر و آسیب ناشی از گازگرفتی جلوگیری کنید. با رعایت نکات گفته شده با خیال راحت می‌توانید به استفاده از این وسیله کارآمد بپردازید.

نکات ایمنی در استفاده از بخاری گازی - لوله کشی گاز تهران و البرز

سرویس بخاری گازی

بخاری گازی نیز مانند دیگر وسایل به رسیدگی و سرویس منظم نیاز دارد تا بتواند عملکرد خوبی ارائه دهد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که بخاری گازی از وسایلی است که باید مرتب به آن رسیدگی کنید، زیرا خرابی هریک از تجهیزات این وسیله می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری شود. حتما اصطلاح مرگ خاموش به گوشتان خورده است. در واقع یکی از بیشترین وسایلی که منجر به این اتفاق یا همان مرگ خاموش می‌شود همین بخاری گازی است. پس در استفاده از آن باید دقت کافی داشته باشید تا با هیچ گونه خطر و آسیبی روبه رو نشوید.

سرویس بخاری گازی یکی از راهکارهایی است که در جلوگیری از وقوع حادثه کمک زیادی می‌کند. این سرویس شامل چند مرحله است که باید با دقت تمام مراحل را انجام دهید تا از نبود هرگونه مشکل در قطعات مختلف آن اطمینان حاصل کنید. در اولین مرحله باید با استفاده از کف صابون تمام قسمت‌های شیلنگ و همچنین لوله‌ بخاری را چک کنید تا از نبود هرگونه نشتی مطمئن شوید.

 برای این کار کافی است مقداری کف صابون را به تمام قسمت‌های شیلنگ و لوله‌ بخاری بزنید. اگر کف از هر نقطه‌ای شروع به حباب زدن کرد به این معناست که در آن قسمت نشتی وجود دارد و گاز خارج می‌شود. در صورت مشاهده چنین حالتی در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض قسمتی که نشتی دارد اقدام کنید.

در مرحله دوم باید از محکم بودن بست شیلنگ و همچنین سالم بودن شیلنگ اطمینان پیدا کنید. حواستان باشد که از شیلنگ‌های پوسیده و بی‌کیفیت برای بخاری استفاده نکنید زیرا خطرات زیادی به دنبال دارد. همچنین بست شیلنگ نیز باید به صورت محکم روی شیلنگ فیکس شده باشد.

نحوه کار بخاری‌ گازی

شاید بخواهید بدانید که بخاری‌های گازی به چه شکل کار می‌کنند و چگونه فرایند گرم کردن فضا را انجام می‌دهند. در این قسمت شیوه کار بخاری‌های گازی را برا‌ی‌تان توضیح می‌دهیم و شما را با این فرایند آشنا می‌کنیم. در اصل باید گفت که بخاری گازی از قطعات و وسایل مختلف و ساده‌ای تشکیل می‌شود و هرکدام از این وسایل نقشی مهمی در کارکرد آن ایفا می‌کنند. به زبانی می‌توان گفت که بخاری گازی بدون وجود هریک از این قطعات قادر به کار نخواهد بود و نبود هرکدام از آنها کارکرد بخاری را مختل خواهد کرد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و ساده بگوییم با انتقال گاز مایع یا گاز شهری شمعک و مشعل و تنظیم گاز ورودی به شکل دستی روشن خواهند شد و بخاری شروع به کار می‌کند. در بخاری یک اهرم هم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان شعله را به دلخواه کم و زیاد کرد. به زبان ساده‌تر پس از منتقل شدن گاز به شمعک و روشن شدن آن با استفاده از این اهرم می‎‌توان بخاری را روشن و تنظیم کرد. در ادامه به قطعات به کار برده شده در این وسیله اشاره می‌کنیم.

اجزای بخاری گازی

  • ابتدا از بیرونی‌ترین قسمت بخاری گازی یعنی بدنه آن شروع می‌کنیم. این قسمت، از ورق‌های فولادی ساخته شده است و این ورق‌ها کاملا لعاب کاری شده‌اند.
  • قسمت دیگر این وسیله کوره است. کوره نیز از همان جنس بدنه بیرونی یعنی ورق‌ فولادی ساخته شده است به دلیل لعاب کاری زنگ نمی‌زند و حرارت را به خوبی منتقل می‌کند.
  • از دیگر قطعات بخاری گازی باید به مشعل اشاره کنیم. جنس مشعل بکار برده در بخاری از فولاد ضد زنگ است تا بتواند به خوبی به کار خود ادامه دهد و دچار تغییرات نشود.
  • از اجزای دیگر این وسیله باید شمعک، ترموکوپل و فندک را نام ببریم. شمعک در بخاری گازی وظیفه انتقال گاز در سه جهت مختلف را برعهده دارد. ترموکوپل هم در مواقع مهم و اضطراری گاز را قطع می‌کند و فندک هم جرقه لازم برای روشن شدن بخاری را ایجاد می‌کند.
  • دیگر جز بخاری گازی شیر کنترل است. همانطور که از نام این قطعه پیداست کار کنترل سوخت را در بخاری برعهده دارد و در حقیقت همیشه شمعک را روشن نگه می‌دارد.
  • لوله‌های رابط نیز از اجزای دیگر این وسیله هستند. کار این لوله‌ها انتقال گاز از شیر کنترل به مشعل اصلی و پیلوت است. لوله‌های رابط از اجزای مهم در بخاری هستند و آنها را از جنس آلمینیوم و یا مس می‌سازند تا بتوانند دوام و ماندگاری بالایی ارائه کرده و در عین حال سبک هم باشند.
  • دیگر قسمت بخاری گازی شیشه جلو بخاری است که علاوه بر جلوگیری از برخورد با حرارت باعث زیبایی این وسیله نیز شده است. جنس شیشه از سکوریت است و از مقاومت بسیار بالایی برخودار است.
  • دودکش، شیلنگ و سپرهای کنترل و توزیع حرارت هم از اجزای مهم در بخاری گازی هستند.

عمر بخاری‌های گازی

بخاری‌های گازی از طول عمر بالایی برخوردار هستند و اگر به شکل درستی از آنها استفاده کنید تا سال‌های طولانی می‌توانند کنار شما بمانند. طول عمر مفید این وسایل حدود 10 سال است و اگر سرویس دوره‌ای آنها را به خوبی انجام دهید بدون هیچ خطر و مشکلی می‌توانید از آنها برای گرم کردن فضا استفاده کنید.

درست است که عمر مفید بخاری گازی ده سال است اما این وسایل تا مدت زمان بیشتری هم می‌توانند به کار خود ادامه دهند. در طی این مدت از یک لوله بخاری استفاده نکنید و سعی کنید پس از چند سال لوله بخاری جدیدی را جایگزین کنید. بازدید دوره‌ای دودکش ها را هم فراموش نکنید. در طی استفاده دراز مدت امکان کیپ شدن دودکش‌ها وجود دارد. پس هرچند وقت یکبار به بررسی آنها بپردازید و از عملکرد درست آنها اطمینان حاصل کنید.

پس نتیجه می‌گیریم طول عمر گفته شده تنها مختص خود بخاری است و دیگر اجزای آن به طور مرتب باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند. برای مثال شیلنگ و بست شیلنگ از قطعات مهم در بخاری هستند و باید به‌طور مرتب چک شده و در صورت آسیب تعویض و با یک شیلنگ مرغوب و باکیفیت جایگزین شوند.

ارزان ترین بخاری های گازی + راهنمای خرید - کاماپرس

نکات ایمنی در استفاده از بخاری گازی

در این قسمت می‌خواهیم شما را با نکات ایمنی استفاده از این وسیله آشنا کنیم تا با توجه به این موارد از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کرده باشید. در ادامه همراه ما باشید.

  • سعی کنید در فصل زمستان دریچه کولر را بسته نگه دارید زیرا نسبت به دودکش بخاری ارتفاع و قطر بیشتری داشته و می‌تواند باعث معکوس عمل کردن دودکش شود.
  • سعی کنید تا جایی که امکان دارد از دودکش‌هایی با لوله آکاردئونی استفاده نکنید زیرا استحکام کمی داشته و افت فشار در این لوله‌ها زیاد است. همچنین به علت ساختاری که دارند پس از مدتی شکل اولیه خود را از دست داده و حالت شل شده‌ای به خود می‌گیرند.
  • بهتر است به جای کلاهک‌های تکی از کلاهک Hاستفاده کنید. زیرا این نوع کلاهک‌ها عملکرد بهتری نسبت به نوع عادی ارائه می‌کنند.
  • به هیچ عنوان از بخاری‌های بدون دودکش در محل‌های بسته استفاده نکنید حتی برای مدت زمان کم. انجام چنین کاری می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
  • از دودکش‌های مجزا استفاده کنید. به زبان ساده‌تر نباید برای دستگاه‌های گازی خانه از یک دودکش استفاده کنید و هر وسیله گازی در منزل باید دودکش مخصوص خود را داشته باشد تا خطری ایجاد نکند.

سخن پایانی

در این مقاله شما را انواع بخاری گازی، نحوه کار و همچنین نکات ایمنی استفاده از این وسیله آشنا کردیم. با مطالعه مطالب بالا می‌توانید به خوبی و بدون ایجاد مشکلی از این وسیله استفاده کنید. نسبت به سرویس بخاری حساس باشید و از این کار غافل نشوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!