یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 27 ساعت :
» اتصالت مسی » گاز کولر گازی از چیست؟
اتصالت مسی - لوله مسی

گاز کولر گازی از چیست؟

مهر ۲۵, ۱۴۰۲ 50276

کولر گازی یکی از دستگاه‌های تهویه مطبوع است که کمک بسیار زیادی به خنک کردن هوا در فصول گرم سال می‌کند. این دستگاه از اجزا و قطعات مختلفی تهیه شده است که هرکدام نقش مهمی را در این دستگاه ایفا می‌کنند. از اجزای مهم کولر گازی باید به گاز مبرد درون آن اشاره کرد.

گاز در کولر مانند اکسیژن برای انسان عمل می‌کند. اگر کولر گازی با کمبود این گاز مواجه شود به مرور زمان کارکرد آن مختل می‌شود. پس گاز کولر گازی از مهم ترین عضو این دستگاه به شمار می‌آید که تاثیر زیادی در عملکرد آن می‌گذارد. اهمیت انتخاب درست این گازها نیز بسیار زیاد است زیرا در صورت انتخاب گاز نامناسب عملکرد کولر گازی با مشکل روبه رو خواهد شد.

گاز کولر گازی چرخه خنک سازی را به صورت تغییر حالت از گاز به مایع و مایع به گاز انجام می‌دهد. در ادامه به طور گسترده تر عملیات خنک سازی کولر گازی را به وسیله گاز مبرد برای شما توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

طریقه خنک سازی کولر گازی توسط گاز مبرد

فرایند خنک سازی در دستگاه‌های تهویه مطبوع به گونه‌ای است که گرمای محیط را گرفته و آن را از بین می‌برند و موجب خنک سازی فضا می‌شوند. این پروژه توسط گاز و به ترتیب قطعات انجام می‌گیرد که آن را در ادامه به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

گاز مبرد درون کمپرسور قرار دارد. این گاز در کمپرسور متراکم می‌شود و پس از فشار زیاد به سمت کندانسور حرکت می‌کند. بعد از رسیدن به کندانسور گرمای آن دفع می‌شود و به حالت مایع در می‌آید. سپس از کندانسور خارج شده و به سمت شیر انبساط می‌رود. بعد از خارج شدن از شیر انبساط، مایع دچار افت فشار زیادی می‌شود که به سبب این افت فشار به حالت دو فازی مایع و گاز در می‌آید و در اخر به سمت ورودی آواپراتور حرکت می‌کند.

 بعد از رسیدن به آواپراتور با توجه به دمای محیط دوباره به گاز تبدیل می‌شود و سرما را به فضا یا سیم پیچی آواپراتور انتقال می‌دهد. هوای گرم اتاق با چرخش فن خنک کننده کولر به سمت پنل داخلی رفته و پس از چرخش بین سیم پیچی آواپراتور، خنک شده و از سوی دیگر به درون اتاق وارد می‌شود.

گاز تبخیر شده در آواپراتور بازهم به وسیله کمپرسور مکش می‌شود و این چرخه تا زمانی که گاز فاسد یا تمام شود ادامه پیدا می‌کند.

انواع گاز کولر گازی

برای شارژ گاز کولر گازی، گازهای مختلفی وجود دارد. هرکدام از این گازها دارای خاصیت و ویژگی متفاوتی هستند و در انواع کولر گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه انواع گاز کولر گازی را به شما معرفی می‌کنیم.

گاز R22

این گاز از گازهای رایج و پرکاربرد در سیستم‌های کولر گازی است که مدت زیادی است مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز  R22از دسته گازهای مضر برای محیط زیست است. امروزه به دلیل ناسازگاری این گاز با محیط زیست و آسیب به لایه اوزون تلاش بر این است که جایگزین مناسبی برای آن انتخاب شود. لازم به ذکر است که استفاده از این گاز تا سال 2030 متوقف خواهد شد تا بیش از این موجب آسیب به محیط زیست نشود.

گاز R410A

این گاز متشکل از دو گاز  R125 وR32 است که کاربرد زیادی در نسل جدید کولر گازی‌ها ایفا می‌کند. بر خلاف گاز R22 این گاز آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و از گازهای دوستدار محیط زیست است. استفاده از این گاز به صورتی است که باید دستگاه شما باید از آن پشتیبانی کند تا بتوانید از آن استفاده کنید.

گاز  R134A

این گاز هم از گازهای سازگار و غیرمخرب برای محیط زیست است. وزن گاز  R134Aنسبت به هوا بیشتر است و اگر از این گاز در فضاهایی که تهویه مناسب ندارند استفاده شود باعث ایجاد مشکلاتی مثل سرگیجه و تهوع می‌شود. پس در استفاده از این گاز باید احتیاط کنید.

هزینه و قیمت شارژ گاز کولر گازی در سال 1402 | آی بک امداد

گاز R407

این گاز نیز خواصی مشابه خواص R22 دارد و از ترکیب چند گاز تشکیل می‌شود. گاز R22 نیز با محیط زیست سازگار نبوده و موجب آسیب به لایه اوزون می‌شود.

گاز R32

این گاز نیز از گازهای مناسب کولر گازی است اما در کشور ما مورد استفاده قرار نگرفته زیرا هنوز وارد ایران نشده و شرکت‌های تهویه در ایران از این گاز استفاده نمی‌کنند. اما به نظر می‌رسد که در آینده به گازی محبوب تبدیل شود زیرا برای محیط زیست مخرب نیست.

شارژ گاز کولر گازی

همانطور که گفته شد گاز کولر گازی دارای بازه عمر استانداردی است که در صورت اتمام باید آن را شارژ کنید. البته تنها اتمام گاز کولر دلیل بر شارژ آن نیست و در مواردی گاز مصرفی فاسد می‌شود که در این صورت نیز برای ادامه کار کولر باید گاز آن را تمدید کنید. برای شارژ کولر گازی باید حتما از یک تعمیرکار کولر کمک بگیرید و خودتان برای شارژ آن اقدام نکنید. زیرا گاز مورد نظر ممکن است سمی باشد و در صورت استفاده نادرست و نشت به بیرون خطراتی به دنبال دارد.

از دیگر نکاتی که در هنگام شارژ کولر باید رعایت کرد همخوانی داشتن گاز با کولر شماست، زیرا در صورت مغایرت داشتن گاز با کولر باعث ایجاد مشکل و یا حتی از کار افتادن کولر می‌شود. با کمک دفترچه راهنمای کولر و یا مشورت با تعمیرکار متخصص در این حرفه می‌توانید گازی مناسب با کولرتان انتخاب و تهیه کنید.

گاز کولر گازی از مهم ترین اجزای کولر است که در صورت خالی شدن موجب کاهش راندمان دستگاه و با گذشت زمان از کار افتادگی آن را به دنبال دارد. با بررسی کولر گازی و سرویس دوره‌ای دستگاه می‌توانید از بهترین زمان برای شارژ کولرتان مطلع شوید.

علائم زیاد بودن گاز کولر گازی

همانطور که گاز کولر نباید دچار کم شدگی باشد، زیاد از حد بودن آن نیز مشکلاتی به وجود می‌آورد. اگر گاز کولر از حد استاندارد بالاتر باشد باعث تداخل در کارکرد کولر می‌شود و عواقبی به دنبال دارد. در ادامه به برخی از مهم ترین علائم زیاد بودن گاز کولر گازی اشاره می‌کنیم.

از شایع ترین دلایل زیاد بودن گاز کولر گازی باید به داغ شدن بیش از اندازه کندانسور کولر اشاره کرد. اگر گاز موجود در کولر بیش از اندازه مجاز باشد اولین مشکلی که ممکن است در کولر پیش آید داغ شدن کندانسور کولر است. در صورت مشاهده داغی این قطعه باید به بررسی گاز کولر بپردازید.

از دیگر نشانه‌های زیاد بودن گاز کولر گازی خاموش و روشن شدن مداوم کولر در هنگام کار است. اگر کولر گازی شما در حال کار چندین بار به طور مداوم خاموش و روشن شود، نشان از زیاد بودن گاز درون کولر است. البته خاموش روشن شدن کولر می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد اما زیاد از حد بودن گاز نیز از دلایل رایج آن است.

یکی دیگر از نشانه‌های زیاد بودن گاز کولر افزایش مصرف است. اگر برق مصرفی شما همانند ماه پیش بود و احساس کردید افزایش کار برقی نداشته‌اید، اما مبلغ قبض برق بیشتر از ماه‌های قبل بود نیاز است که کولر گازی را بررسی کنید. از دلایل این افزایش مصرف برق می‌توان به زیاد بودن گاز درون دستگاه اشاره کرد.

 اگر به حد معمول گاز کولر توجه نکنید و آن را بیش از حد مجاز پر کنید ممکن است این کار باعث سوزاندن هریک از قطعات درون دستگاه شود. در صورتی که احساس کردید گاز دستگاه زیاد است کافی است از یک تکنسین متخصص در این حرفه کمک بگیرید. تکنسین با اندازه گیری فشار گاز می‌تواند تشخیص دهند که گاز کولر در حالت تعادل است یا خیر. در صورت نیاز، گاز اضافی را تخلیه می‌کنند تا به حالت نرمال برگردد.

گاز کولر گازی ، کولر ماشین و.. چیست و چه کاری انجام میدهد؟ - انزل وب

نشت یابی گاز کولر گازی

برای شارژ گاز کولر گازی بهتر است از دلیل تخلیه آن اطلاع پیدا کرده و سپس برای شارژ آن اقدام کنید. برای انجام این کار باید تجربه و مهارت لازم را داشته باشید، زیرا شارژ گاز کولر گازی خطراتی را به دنبال دارد. البته ناگفته نماند در صورت رعایت نکات ایمنی و داشتن مهارت لازم مشکل خاصی در شارژ دستگاه پیش نخواهد آمد.

همانطور که گفته شد تخلیه گاز کولر ممکن است به دلیل نشتی باشد، پس در ابتدا قبل از انجام هرکاری باید تشخیص نشتی و عیب یابی کولر را انجام دهید تا محل دقیق نشتی را پیدا و آن را رفع کنید. ممکن است در مواردی گاز کولر جمع شده باشد و یا به یک باره تخلیه شود، پس حتما نکات ایمنی را در حین انجام این کار رعایت کنید.

گاز مبرد درون کولر گازی سمی است و در صورت نشت و بیرون آمدن خطرناک است. این گاز گازی بی رنگ و بی بو است و به همین دلیل متوجه شدن نشتی و ورود آن به منزل سخت است. در بیشتر موارد افراد نشتی را متوجه نمی‌شوند تا وقتی که بر اثر استنشاق این گاز دچار مسمومیت و علائم ناشی از تنفش آن شوند. از علائمی که در صورت تنفس این گاز رخ می‌دهد باید به سرگیجه، تهوع، تنگی نفس و خواب آلودگی اشاره کرد. پس نسبت به سرویس دوره‌ای کولر گازی دقت کافی را داشته باشید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

حرف آخر

توصیه می‌شود در صورت بروز هرگونه مشکل در کولر گازی قبل از انجام هرکاری با تعمیرکار حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید تا دچار آسیب به کولر گازی و همچنین صدمه به خود و اعضای خانواده‌تان نشوید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوالاتتان رسیده باشید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!