شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 27 ساعت :
» بست فلزی » علت نشت گاز بخاری گازی چیست؟
بست فلزی

علت نشت گاز بخاری گازی چیست؟

آذر ۲۷, ۱۴۰۲ 701,188

متاسفانه با شروع فصل زمستان و استفاده از بخاری‌های گازی شاهد مرگ و میر بسیاری از هم وطن‌هایمان هستیم. این مرگ و میر همه ساله و با شروع فصل زمستان بیشتر می‌شود و علت آن خفگی و گاز گرفتی با گاز منو اکسید کربن است. حتما تا به حال اصطلاح مرگ خاموش به گوشتان خورده است. در این اصطلاح قاتل همان منو اکسید کربن است که با پخش شدن در فضا موجب خفگی و مسمومیت می‌شود.

منشا این گاز از بخاری است و ممکن است به دلایل مختلفی نشت پیدا کند. در بخاری‌های گازی برای سوزاندن اکسیژن موجود در هوا از بین می‌رود و گاز منو اکسید کربن تولید می‌شود. در نتیجه هنگام استفاده از بخاری گازی باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنید تا خطری جان شما و عزیزتان را تهدید نکند. همانطور که گفتیم نشت گاز در بخاری‌های گازی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

دلایل نشت گاز بخاری گازی

درست است که بخاری‌های گازی پیچیدگی خاصی نداشته و استفاده آسانی دارند اما باز هم باید حواستان به تمام قطعات به کار گرفته در این وسیله باشد، زیرا از کار افتادن و یا خراب شدن هرکدام از اجزا و قطعات این وسیله می‌تواند سبب ورود گاز به فضای خانه شود. پس نسبت به بررسی بخاری حساس باشید و از آن غافل نشوید. در ادامه دلایل نشت گاز را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

بررسی 5 علت نشت گاز بخاری گازی - مجله آچاره

شیلنگ و بست شیلنگ

یکی از شایع‌ترین دلایل نشت گاز بخاری شیلنگ و بست شیلنگ است. شیلنگ یکی از تجهیزات مهم در بخاری است که باید از نوع باکیفیت تهیه شود زیرا در ارتباط مستقیم با گاز است و جریان گاز را به بخاری وصل می‌کند. این شیلنگ باید با استفاده از بست شیلنگ گاز بسیار محکم شود تا از ورود هرگونه گاز به درون فضای منزل جلوگیری کند. شیلنگ و بست شیلنگ باید از نوع مرغوب تهیه شوند و به خوبی به بخاری وصل شوند، در غیر این صورت گاز دچار نشتی می‌شود و درون فضا وارد می‌شود. پس حواستان باشد که بست به خوبی رو شیلنگ محکم شود.

 در برخی موارد هم امکان دارد که شیلنگ گاز سوراخ شده باشد و گاز نشتی دهد. اگر حس کردید گاز نشتی دارد و مشکل از شیلنگ است می‌توانید از کف صابون برای اطمینان کمک بگیرید. به این شکل که تمام قسمت‌های شیلنگ را به کف صابون آغشته می‌کنید اگر هرقسمتی از کف شروع به حباب زدن کرد یعنی در آن قسمت نشتی وجود دارد و شیلنگ سوراخ شده است. اگر هیچ گونه حبابی از شیلنگ خارج نشد یعنی شیلنگ سالم است و باید دیگر قسمت‌ها را بررسی کنید.

لوله‌های رابط شیر کنترل

از دیگر مواردی که در نشتی گاز بخاری نقش دارند باید به لوله‌های رابط شیر کنترل اشاره کنیم. اگر در بین این لوله‌ها مشکلی ایجاد شده باشد در هنگام روشن شدن بخاری بوی گاز شدیدی به مشام می‌خورد. در این حالت باید سریعا به بررسی این لوله‌ها بپردازید. البته ایجاد مشکل در این لوله‌ها چندان رایج نیست و اتفاق نمی‌افتد اما باز هم نباید از آنها غافل شد.

 برای بررسی این مورد هم می‌توان از کف صابون کمک گرفت. به همان شیوه بررسی نشتی شیلنگ کف را به لوله‌ها بزنید و در صورت مشاهده حباب متوجه می‌شوید که نشتی از کدام نقطه است. در نتیجه از لوله‌های رابط نیز نباید غافل شوید و حواستان باشد که جابه‌جا نشوند.

بسته شدن مجرای ورودی مشعل

در برخی مواقع امکان دارد زمان تغییر حالت شمعک به شعله احساس کنید گاز پخش می‌شود و بوی گاز به مشام‌تان بخورد. در این حالت علت این مشکل کیپ شدن و گرفتگی مشعل بخاری است. برای رفع این مشکل لازم است که ابتدا شیر گاز را بسته و سپس مجرای ورودی مشعل را به خوبی بررسی کنید.

اگر در این بررسی هرگونه گرد و غباری مشاهده شد باید سریعا آن را تمیز کرده و از بین ببرید، زیرا این گرد و غبارها موجب مسدود شدن مسیر ورودی مشعل می‌شوند. در این حالت نیاز به اقدام سختی نیست و تنها کافی است مجرای ورودی را از آلودگی‌ها پاک کنید تا مشکل برطرف شود.

منحرف شدن نازل

یکی دیگر از دلایلی که باعث خارج شدن گاز از بخاری می‌شود جابه جایی نازل است. این جابه‌جایی بیشتر در مواقعی به وجود می‌آید که پیچ دچار تغییر حالت شده و یا به دلیل ضربه‌ای از جای خود منحرف شده باشد. اگر این حالت به وجود بیاید گاز دیگر به مشعل منتقل نمی‌شود و در فضا پخش می‌شود.

برای از بین بردن چنین مشکلی کافی است که نازل را در جای خود قرار دهید. برای قرارگیری درست نازل باید دقت کافی داشته باشید زیرا در صورتی که به خوبی در جای خود قرار نگیرد موجب خاموش شدن شعله شمعک خواهد شد که در نتیجه این خاموش شدن باعث نشت گاز بخاری می‌شود. برای رفع بوی گاز تنها کافی است که اندازه شعله را به خوبی تنظیم کنید.

مهم ترین نکات ایمنی برای نصب بخاری گازی و دودکش را در هوم سرویز بخوانید!

نکات استفاده از بخاری گازی

استفاده از بخاری گازی به دلیل گاز سمی و کشنده‌ای که تولید می‌کند حساس است و باید در استفاده از آن نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنید تا حادثه‌ای برای‌تان پیش نیاید. درست است که این وسیله ساختار پیچیده‌ای ندارد اما باز هم باید حواستان به تمام تجهیزات به کار رفته در آن باشد. در ادامه شما را با نکات مهمی که باید در استفاده از این وسیله رعایت کنید آشنا می‌کنیم.

  • در صورت استفاده از بخاری گازی حواستان باشد که رنگ شعله‌های بخاری باید به رنگ آبی باشد. زرد و نارنجی بودن شعله طبیعی نیست و نشان از وجود مشکلی در کارکرد این وسیله می‌دهد. پس حواستان باشد که شعله بخاری در حال سوختن باید به رنگ آبی باشد.
  • تا جایی که امکان دارد سعی کنید بخاری و لوله آن را در کنار لوازم قابل اشتعال قرار ندهید. مبل و پرده از جمله وسایلی هستند که باید در فاصله استانداردی از بخاری قرار بگیرند تا حادثه آفرین نشوند. مورد دیگر لوله بخاری است. در برخی موارد افراد لوله بخاری را از پنجره عبور می‌دهند. این یک اقدام بسیار غلط است و به دلیل متفاوت بودن دمای پنجره با لوله می‌تواند موجب شکستن پنجره شود.
  • در صورت استفاده از بخاری نباید تمام درزهای خانه را بپوشانید. تا حد امکان بگذارید راهی برای گردش هوا در منزل باقی بماند تا در صورت ایجاد مشکلی دچار مسمومیت نشوید.
  • مورد دیگر بررسی مسیر لوله‌ها است. مسیر لوله‌ها از مواردی هستند که باید به طور مرتب چک شده تا باعث ایجاد مشکلی نشوند. اگر در اطراف منزل شما ساخت و ساز وجود دارد حواستان باشد که مصالح آنها باعث کیپ شدن لوله بخاری نشود.
  • مورد دیگر استفاده نکردن از لوله‌های آکاردئونی است. این لوله‌ها به دلیل استحکام کم، از دست دادن شکل اولیه و شل شدن از بخاری، امکان سوراخ شدن به دلیل نازک بودن و … گزینه مناسبی برای بخاری‌های گازی نیستند و بهتر است از آنها استفاده نکنید.
  • حتما از یک شیلنگ و بست سیلنگ محکم و باکیفیت استفاده کنید که با گذشت زمان سوراخ نشده و موجب ورود گاز به فضای منزل نشوند.

زرد سوختن شعله بخاری به چه معناست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که علت زرد سوختن شعله بخاری چیست و کدام قسمت از بخاری دچار اختلال شده که چنین مشکلی پیش می‌آید. ما در این قسمت علت این مشکل را به طور گسترده برای‌تان توضیح می‌دهیم.

این مشکل می‌تواند از دلایل مختلفی نشات بگیرد. برای از بین بردن این مسئله ابتدا باید بفهمید که این مشکل به دلیل نقص در کدام قسمت ایجاد شده و سپس برای رفع آن اقدام کنید. حتما شما تا به حال اصطلاح سوختن را شنیده‌اید. این اصطلاح به این معناست که اکسیژن کافی برای شعله موجود باشد که در این حالت رنگ شعله آبی است. اما اگر شعله دچار کمبود اکسیژن شود ممکن است رنگ آن تغییر کند. این یک مسئله بسیار خطرناک است و اگر به موقع شناسایی نشود خطرات جبران ناپذیری در بر خواهد داشت.

پس در نتیجه هنگام کمبود اکسیژن در هوا شعله به رنگ‌های زرد و نارنجی تغییر می‌کند. این حالت نشان از زیاد شدن گازهای مضر و سمی در فضا می‌دهد که بسیار خطرناک هستند و در صورت ایجاد چنین مشکلی باید سریعا محل را ترک کرده و درب و پنجره را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند.

دلایل زرد سوختن شعله

همانطور که بالاتر توضیح دادیم این مشکل می‌تواند به دلیل اختلال در قسمت‌های مختلف بخاری رخ دهد. در ادامه دلایل اصلی این مشکل را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

سوختن ناقص

اگر بخواهیم رایج‌ترین دلیل این مشکل را نام ببریم باید به سوختن ناقص اشاره کنیم. رنگ شعله‌ها در تمام وسایل گازسوز یک معنا می‌دهد و تغییر رنگ در همه آنها می‌تواند ناشی از ایجاد مشکلی باشد. به زبان ساده‌تر هنگامی که بخاری و دیگر وسایل گازسوز مانند اجاق گاز شروع به کار می‌کنند گاز منواکسید کربن آزاد می‌شود که یکی از سمی‌ترین پسماندهای گازی است و اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید می‌تواند موجب خطرات جانی شود. در هنگام استفاده از بخاری باید حتما از یک نقطه، هوا در حال جریان باشد تا هوای محیط بتواند با هوای بیرون ارتباط پیدا کند.

نصب بخاری اگر قصد نصب بخاری دارید حتماً بخوانید - تاسیسات نیوز

گرفتگی دریچه

یکی دیگر از علت‌هایی که باعث زرد سوختن شعله بخاری می‌شود گرفتگی دریچه هوا در بخاری است. اگر دریچه دچار گرفتگی شود گاز نسبت به هوا افزایش می‌یابد و در نتیجه موجب زرد سوختن شعله بخاری می‌شود. برطرف کردن این مشکل کار چندان سختی نیست و کافی است که ابتدا بخاری را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس دریچه‌های آن را به خوبی چک کنید و در صورت مشاهده هر گرفتگی آن را رفع کرده تا بخاری به خوبی به کار خود ادامه دهد.

گاز با بخور سرد

در همه موارد تغییر رنگ شعله تنها به دلیل کمبود اکسیژن نیست و می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. برای مثال در برخی مواقع سوختن برخی مواد و عناصر شیمیایی موجب تغییر رنگ شعله می‌شوند. اگر از دستگاه بخور سرد در خانه استفاده می‌کنید ذرات آب بخار شده در هوا پخش می‌شوند و عناصری مثل منیزیم سدیم در شعله می‌سوزند و سوختن این مواد نور رنگی از خود منتشر می‌کند که در نتیجه باعث تغییر رنگ شعله خواهند شد.

وجود گرد و خاک و آلودگی

همانطور که گفتیم رنگ شعله ممکن است به رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی تغییر کند. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم رنگ نارنجی و قرمز نسبت به رنگ زرد شعله زیاد خطرناک نیستند و امکان دارد دلایل مهمی نداشته باشند. برای مثال وقتی که رنگ شعله نارنجی می‌شود به این معناست که در برخی قسمت‌های بخاری گرد و خاک یا ناخالصی‌هایی جمع شده که در این صورت باید برای سرویس بخاری اقدام کنید. رنگ قرمز هم می‌تواند به دلیل ورود ذرات و یا جسم خارجی به داخل شعله به وجود بیاید که این مشکل خود به خود رفع می‌شود و چندان جدی نیست.

سرویس بخاری گازی چگونه باید انجام شود؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که سرویس بخاری گازی را چگونه باید انجام داد. سرویس این وسیله به دلیل اینکه پیچیدگی خاصی ندارد آسان است و کار دردسرسازی نیست. تنها با رعایت چند نکته و چند کار کوچک می‌توانید بخاری را سرویس و از عملکرد درست آن در طول زمستان اطمینان حاصل کنید. در این قسمت شما را با راهکارهای اصولی برای سرویس بخاری گازی آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

برای سرویس بخاری گازی اولین کاری که باید انجام دهید بررسی دودکش و اتصالات است. دودکش از اجزای بسیار مهم در بخاری محسوب می‌شود و به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید. مسدود بودن دودکش موجب برگشت گازهای سمی به درون منزل شده که این حالت مشکلات جدی برای ما به وجود می‌آورد. در بدترین حالت این گازها می‌توانند باعث خفگی و مرگ بشوند.

مرحله دوم بررسی تمام لوله‌ها و اتصالات با کف صابون است. روند انجام این کار را در مطالب بالا برای‌تان توضیح دادیم. با استفاده از کف صابون به راحتی می‌توانید هر نشتی و ورود گاز به منزل را تشخیص دهید. موردی که در این مرحله باید به آن توجه کافی داشته باشید شیلنگ و بست شیلنگ است. این دو محصول را باید حتما از نوع باکیفیت تهیه کنید زیرا خرابی هرکدام می‎‌تواند راه را برای ورود گاز به خانه هموار کند.

اگر از کپسول برای روشن کردن بخاری گازی استفاده می‌کنید حتما حواستان باشد که آن را درفاصله یک متری از بخاری قرار دهید تا مشکلی برای‌تان به وجود نیاورد. حتما بررسی کنید که قطر دودکشی که برای فضای داخلی استفاده می‌کنید از قطر دودکش فضای بیرونی کمتر نباشد تا خطری ایجاد نکند.

با رعایت تمام موارد گفته شده به راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانید به استفاده از این وسیله کاربردی بپردازید.

نکات بسیار مهم در نصب بخاری گازی | خبرگزاری صدا و سیما

اقدامات لازم در هنگام گاز گرفتگی

متاسفانه در استفاده از بخاری گازی احتمال گاز گرفتگی بسیار بالا است و باید اقدامات لازم را بدانید که در این مواقع به بهترین شکل با این مشکل روبه شوید.

نکته اول این است که اگر در خواب باشید به احتمال زیاد نمی‌توانید به وجود این مشکل پی ببرید. اما در مواقعی افراد هنگام گاز گرفتگی در خواب دچار احساس سنگینی در قسمت سینه شده و با این حالت از خواب بیدار می‌شوند. اگر با چنین حالتی از خواب بیدار شدید سریعا باید از محل خارج شده و درب و پنجره‌ها را باز بگذارید تا اگر گاز سمی در هوا پخش شده بود خارج شود.

نکته دومی که در هنگام گاز گرفتگی آن را تجربه می‌کنید احساس سنگینی، سردرد، سر گیجه و سوزش چشم است. متاسفانه گاز منواکسید کربن رنگ و بو ندارد و به همین خاطر تشخیص آن سخت است. اگر حالاتی که بالاتر گفته شد را احساس کردید باید سریع درب و پنجره‌ها را باز کنید تا گاز خارج شود.

نتیجه گیری

در استفاده از بخاری گازی نکات ایمنی را رعایت کنید تا مشکلی برای‌تان به وجود نیاید. نشت گاز به درون خانه بسیار خطرناک است و اگر احساس کردید این گاز سمی به درون فضا نفوذ کرده باید سریعا به بررسی بخاری بپردازید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.00
Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!