پیشنهاد شده
شنبه , ۶ مرداد ۱۴۰۳ 2024 - 07 - 27
» لوله مسی » جایگزین لوله مسی کولر گازی
جایگزین لوله مسی کولر گازی چه ویژگی هایی دارد؟
لوله مسی

جایگزین لوله مسی کولر گازی

اسفند ۱۹, ۱۴۰۲ 120988

امروزه استفاده از وسایل خنک‌کننده برقی بسیار رایج شده و می‌توان گفت که زندگی انسان بدون وجود این وسایل به سختی سپری خواهد شد. در این بین یکی از وسایلی که بسیار محبوب و پرطرفدار شده کولر گازی ‎است که امروزه شاهد استفاده متعدد آن در مکان‌های مخلتف هستیم. کولر گازی برخلاف نامش هم در فصول گرم و هم در فصول سرد قابل استفاده است. یعنی برخی از نمونه‌های این محصول با ایجاد گرما در فصول سرد سال نیز قابل استفاده هستند.

جالب است بدانید که کولر گازی با برق کار می‌کند و علت نام‌گذاری آن استفاده از یک گاز مبرد خنک‌کننده درون این دستگاه است که وظیفه اصلی خنک‌کنندگی را برعهده دارد. این دستگاه از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هرکدام وظیفه‌ای در ایجاد سرما و یا همچنین گرما برعهده دارند. در این مقاله قصد داریم به لوله‌ مسی‌هایی که در کولرگازی استفاده شده‌اند و معرفی بهترین جایگزین لوله مسی کولر گازی بپردازیم. همراه ما باشید.

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم این وسیله دارای اجزا و قسمت‌های مختلفی است که هرکدام در عملکرد صحیح آن نقش مهمی دارند. در کل باید بگوییم که اجزا و قسمت‌های آن پیچیده نیستند اما هرکدام تاثیر بسزایی در عمل خنک‌کنندگی دارند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با اجزای مهم تشکیل دهنده کولرگازی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

کمپرسور

کمپرسور یا همان موتور از اجزای مهم در کولر گازی است که جز قطعات حیاتی آن محسوب می‌شود. وظیفه اصلی کمپرسور مکش گاز از سمت اواپراتور و هدایت آن به کندانسور است. در نتیجه با انجام این فرایند عمل خنک‌کنندگی را شروع کرده و می‌توان گفت که قسمت بزرگی از کار کولر بسته به کمپرسور است.

کمپرسور ماده داخل محفظه را متراکم می‌کند تا بتواند با فشرده‌سازی، آن را به طرف کندانسور هدایت کند. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید هرچه توانایی کندانسور بیشتر باشد عمل خنک‌کنندگی هم با قدرت بیشتری انجام می‌گیرد.

کندانسور

کندانسور هم یکی از اجزای موجود در کولرگازی است که نام دیگر آن تقطیرکننده می‌باشد. این قطعه نیز مانند کمپرسور وظیفه مهمی در ایجاد سرما برعهده دارد. کندانسور از تعدادی لوله مسی و صفحات آلمینیومی تشکیل می‌شود و حالت مارپیچ دارد. همچنین این قطعه درون یونیت خارجی قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید که کندانسور یکی از قطعات مهم یخچال نیز می‌باشد که در پشت آن قرار دارد. اگر به پشت یخچال توجه کنید به خوبی این قطعه قابل مشاهده است. کندانسور توانایی این را دارد که ماده را از حالت گاز به مایع تبدیل کند. ناگفته نماند که کندانسور از طریق لوله رفت ماده مبرد را دریافت می‌کند.

ویژگی های بهترین جایگزین برای لوله مسی کولر گازی

ماده مبرد

ماده مبرد نقش یک واسطه بین سیکل تبرید یا همان عمل خنک‌سازی را برعهده دارد. ماده مبرد در دستگاه‌ها و وسایلی که از سیکل تبرید تبعیت می‌کنند، وجود داشته و فرایند خنک‌کنندگی را انجام می‌دهد. این ماده در کولر گازی در محفظه کمپرسور قرار می‌گیرد و در آنجا متراکم می‌شود. بعد به کندانسور منتقل شده و گرمای خود را از دست داده و تغییر حالت می‌دهد و تبدیل به مایع می‌شود.

لوله رفت

یکی دیگر از اجزای مهمی که در کولر گازی وجود دارد لوله رفت است. این لوله نقش مهمی در عملکرد آن ایفا می‌کند و ارتباط مستقیمی با سیال مبرد دارد. این قسمت مسیری است که گاز مبرد در آن جریان پیدا می‌کند. در واقع این لوله نقش انتقال مبرد از کمپرسور به دیگر بخش‌های کولر گازی از قبیل لوله برگشت، لوله تبخیر و لوله تغذیه را برعهده دارد.

اواپراتور

اواپراتور که با نام سردکننده نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از قطعات مهم در کولر گازی است که وظایفی برعهده دارد. در اصل می‌توان گفت این بخش اصلی‌ترین جز در قسمت مکانیکی تهویه مطبوع است. اواپراتور هم مانند کندانسور از لوله‌های مسی و صفحات آلمینیومی تشکیل می‌شود اما یک تفاوت اصلی میان این دو وجود دارد. این تفاوت محل قرارگیری این دو قطعه است. یعنی سردکننده در یونیت داخلی و کندانسور در یونیت خارجی قرار می‌گیرد. در کل اواپراتور در دو حالت سرمایش و گرمایش با ایجاد سرما و گرما کار خود را انجام می‌دهد.

لوله مسی

لوله مسی هم یکی دیگر از قسمت‌های مهم در کولرگازی است که نقش مهمی در عملکرد آن دارد و یکی از قسمت‌های مهم در این دستگاه محسوب می‌شود. در رابطه با وظیفه این قسمت باید بگوییم که کار خنک‌سازی و تهویه مطبوع را برعهده دارد. بنابراین گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در کولر گازی محسوب می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که کاربرد لوله‌های مسی در عمل خنک‌سازی غیرقابل انکار است. با استفاده از این لوله‌ها محیطی آرام، راحت و ایمن به وجود می‌آید. در ادامه شما را بیشتر با کاربرد لوله‌های مسی در کولرگازی آشنا می‌کنیم.

علت استفاده لوله مسی در کولرگازی

استفاده از لوله مسی در کولرگازی مزایای زیادی دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم. همچنین این لوله‌ها قابلیت‌های زیادی نیز از جمله مقاومت در برابر پوسیدگی، مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت جوشکاری و فیتینگ راحت را دارند. به دنبال این موضوع از بخش‌های مهم در کولرگازی شناخته می‌شوند که برای منتقل کردن گاز مبرد کاربرد دارند.

این لوله‌ها همچنین در یونیت کولرگازی وظیفه انتقال حرارت را نیز برعهده دارند که باعث افزایش دوام و ماندگاری دستگاه در طولانی مدت می‌شوند. در ادامه دلایل استفاده از لوله مسی در کولرگازی را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

جایگزین لوله مسی برای کولر گازی

عملکرد بهینه و هزینه پایین

با توجه به کارایی و عملکرد مناسبی که لوله‌های مسی ارائه می‌دهند و همچنین طول عمر بالا استفاده از آنها در کولرهای گازی بسیار به‌صرفه و کاربردی است. این لوله‌ها در طولانی مدت تغییر حالت نداده و مانند قبل به خوبی به کار خود ادامه می‌دهند. در نتیجه گزینه مناسبی برای استفاده در دستگاه‌های تهویه مطبوع می‌باشند.

وزن کم و ابعاد مناسب

اگر بخواهیم به یکی دیگر از دلایل استفاده لوله‌های مسی در کولرگازی اشاره کنیم باید وزن کم و ابعاد مناسب آنها را نام ببریم. به بیان دقیق‌تر یکی از مواردی که باعث کاربرد گسترده لوله‌های مسی شده وزن سبک این محصولات است. این مزیت علاوه بر جابه جایی آسان، نصب سریع و راحت را نیز به دنبال دارد. پس این مزیت باعث نصبسریع‌ و راحت آن در فرایند لوله‌کشی کولرگازی می‌شود. از طرف دیگر فضای اشغال شده و هزینه صرف شده برای آنها نیز تقریبا مناسب است.

اتصال قوی و نصب راحت

یکی دیگر از دلایلی که باعث استفاده این محصولات در کولرگازی شده اتصال قوی و نصب بسیار آسان آنهاست. به بیان دقیق‌تر مقاومت انواع اتصالات مسی، سهولت در روند نصب و لوله کشی آسان از دیگر دلایل مهم استفاده آنها در کولرگازی است. به دنبال این موارد این لوله‌ها نشت ناپذیر و دارای استحکام بالایی هستند. به‌طور معمول برای اتصال لوله‌های مسی کولرگازی از لحیم‌کاری استفاده می‌شود.

سهولت در ساخت و استفاده

همانطور که اشاره شد خم‌پذیری و شکل‌پذیری راحت از ویژگی‌های مهم و اساسی لوله‌های مسی می‌باشند که باعث افزایش سرعت فرایند برش و بکارگیری آنها شده است. به دنبال این موضوع در استفاده از این لوله‌ها شاهد افزایش سرعت کار خواهیم بود که این مورد از دلایل مهم استفاده این محصولات در کولرگازی می‌باشد.

 

مقاومت بالا در برابر خوردگی

مقاومت بالا نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث استفاده این محصولات در کولرگازی شده است. در واقع باید بگوییم یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث دوام بالای لوله‌های مسی و به دنبال آن کولرگازی می‌شود مقامت بالایی است که این محصولات در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند. این مزیت باعث جلوگیری از گرفتگی لوله‌های مسی می‌شود و همچنین صرفه‌جویی در هزینه و زمان را نیز در نگهداری و تعویض آنها به دنبال دارد که این مسئله می‌تواند از مهم‌ترین دلایل استفاده این محصولات در کولرگازی باشد.

انتقال مطلوب سیالات در لوله‌ها

انتقال مطلوب سیالات نیز از دلایل مهم دیگر در استفاده از این محصولات است. به بیان دقیق‌تر صاف بودن سطح داخلی لوله‌های مسی از ویژگی‌های مهمی است که سهولت در جریان سیالات و گازها را به دنبال دارد که این موضوع هم می‌تواند از دلایل مهم استفاده این محصولات در کولرگازی باشد. در واقع باید بگوییم که به دلیل وجود این سطح داخلی، مقاومتی که معمولا در مقابل جاری شدن سیالات در داخل لوله‌ها ایجاد می‌شود به کمترین مقدار رسیده و دیگر شاهد محدودیتی برای انتقال جریان نخواهیم بود.

برخورداری از ایمنی بالا

یکی دیگر از موارد مهمی که باعث استفاده این محصولات شده ایمنی بالایی است که ارائه می‌کنند. همانطور که می‌دانید ایمنی و امنیت از مواردی می‌باشند که در استفاده از هر محصولی باید مد نظر داشته باشید. لوله‌های مسی به دنبال برخورداری از چنین مزیتی در اکثر صنایع برای اهداف مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند. برای مثال مقاومتی که لوله‌های مسی در برابر آتش‌ از خود نشان می‌دهند در مواقع بروز آتش‌سوزی موجب جلوگیری از گسترش آتش خواهد شد. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توان در کولرگازی استفاده کرد لوله‌های مسی هستند. در نتیجه یکی از بهترین موارد در لوله کشی کولرگازی می‌باشند زیرا هیچ ماده قابل اشتعالی در ساختار و نصب آنها وجود ندارد و به دنبال این موضوع کاملا قابل اعتماد هستند.

بهره‌مندی از استانداردهای لازم

به‌طوری کلی باید گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از لوله‌های مسی در کولرهای گازی وجود استانداردها و اطمینان عملکرد آنهاست. در واقع روند تولید این لوله‌ها و اتصالات به نحوی است که تایید قوانین و شرایط نهادهای کنترل کیفیت کشور برای آنها اجرا شده است.

بهترین جایگزین لوله مسی کولر گازی چیست؟

جایگزین لوله‌ مسی کولرگازی

در رابطه با جایگزین مناسب برای لوله مسی کولر گازی باید گفت که نزدیک‌ترین فلز برای جایگزینی مس آلمینیوم است. البته آلمینیوم به دلیل نرم بودن و آسیب‌پذیری بالا برای جایگزینی این فلز توصیه نمی‌شود. همچنین از نظر سازگاری با گاز مبرد نیز باید گفت که از فلز مس ضعیف‌تر بوده و برای لوله‌کشی کولر گازی گزینه مناسبی نیست.

در نتیجه آلمینیوم قدرت و استحکام کمتری نیز داشته و نمی‌توان به استفاده آن به عنوان لوله‌کشی کولرگازی پرداخت. به دنبال موارد گفته شده مس بهترین گزینه برای لوله‌کشی این وسیله است و تا به امروز فلزی با کیفیت‌تر از مس برای این کار به‌طور جدی مطرح نشده است اما به دنبال هزینه بالا و همچنین کمیاب شدن این فلز تحقیقات درباره جایگزینی مناسب برای آن ادامه دارد.

 

شرایط محیطی موثر در انتخاب لوله مسی کولرگازی

در رابطه با شرایط محیطی تاثیرگذار در انتخاب لوله مسی مناسب برای کولرگازی موارد زیادی نقش دارند. اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم در برخی نقاط که رطوبت در محل نصب خیلی زیاد است و یا به دلیل ارتفاع از سطح دریا فشار محیط بالا می‌باشد توصیه می‌شود از لوله‌های مسی با ضخامت بالاتر استفاده کنید.

ناگفته نماند که این مورد امکان دارد در پیشنهاد کارخانه سازنده ذکر شود. همچنین در مناطقی که رطوبت بالاست باید از عایق‌هایی با ضخامت بالاتر از اندازه معمولی استفاده کرد. بهترین راه برای مشخص کردن ضخامت لوله مسی کولرگازی مشورت با یک تکنسین باتجربه در این زمینه است.

عوامل موثر در انتخاب لوله مسی مناسب کولرگازی

در انتخاب یک لوله مسی مناسب برای کولرگازی خود باید مواردی را مدنظر داشته باشید. در ادامه این موارد را برای‌تان توضیح خواهیم داد.

  • فشار گاز مبرد درون لوله‌ها
  • شرایط محیطی ( دما، فشار، مکان نصب)
  • نوع سیستم

ناگفته نماند که موارد نام برده شده تنها چند مورد از نکات انتخاب یک لوله مسی مناسب برای کولرگازی هستند اما مهم‌ترین آنها می‌باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با لوله مسی کولرگازی و جایگزین مناسب برای آن آشنا کردیم. در صورت بروز هرگونه مشکل در این اتصالات اگر تجربه و مهارت کافی ندارید حتما از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید تا آسیبی به دیگر قطعات کولرگازی وارد نشود.

خوشحال می‌شویم نظرات، پشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!