» لوله مسی » جوشکاری لوله مسی با فندک اتمی چطور انجام می شود؟
آموزش جوشکاری لوله مسی با فندک اتمی
لوله مسی

جوشکاری لوله مسی با فندک اتمی چطور انجام می شود؟

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳ 2701,230

لوله مسی یکی از پرکاربردترین لوله‌ها در صنایع مختلف است که به منظور انجام کارهای متفاوت بکار گرفته می‌شود. این محصول دوام و مقاومت بسیار خوبی دارد. همچنین جدا از این موضوع از هزینه‌های تعمیر و نصب پایینی هم برخوردار است. به این صورت که به تجهیزات آنچنانی برای نصب نیاز ندارد و تنها با استفاده از چند ابزار می‌تواند آنها را نصب کرده و یا بین آنها اتصال برقرار کرد.

اگر از دسته افرادی هستید که با لوله مسی سروکار دارید حتما تا به حال به مرحله اتصال آن یعنی جوشکاری لوله مسی روبه رو شده‌اید. در واقع این کار یکی از مهارت‌های مهم در کار با لوله مسی محسوب می‌شود و نیازمند تجربه و مهارت کافی برای انجام کار است. جوشکاری لوله مسی با ابزارهای متفاوت و روش‌های مختلفی انجام می‌دهند. یکی از این روش‌ها استفاده از فندک اتمی است. در این مقاله قصد داریم شما را با جوشکاری لوله مسی با فندک اتمی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

انواع روش‌های جوشکاری لوله مسی

همانطور که ابتدای مقاله ذکر کردیم جوشکاری لوله مسی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و شیوه کار و همچنین ابزاری که در این روش‌ها استفاده می‌شوند باهم متفاوت هستند. برای مثال از روش‌های انجام این کار باید به جوشکاری لوله مسی با فندک اتمی، جوشکاری لوله مسی با قطع و جوشکاری لوله مسی با تورچروش اشاره کنیم. مواردی که نام بردیم رایج‌ترین روش‌های ایجاد اتصال و جوشکاری لوله بودند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا هریک از روش‌های نام برده شده را به‌طور گسترده برای‌تان توضیح دهیم.

جوشکاری لوله مسی با فندک اتمی

یکی از روش‌های انجام جوشکاری لوله مسی استفاده از فندک اتمی یا همان ترمیت است. با استفاده از فندک اتمی برای انجام این کار دما و انرژی خیلی زیادی برای جوشکاری فراهم نمی‌شود. اما بازهم می‌توان با استفاده از این ابزار کار اتصال و جوشکاری را انجام داد. همچنین جدا از جوشکاری لوله مسی از این فندک برای اتصالات معدنی مثل ریل‌ها و قطعات بتن‌آرمه هم استفاده می‌شود و برای متصل کردن این قطعات نیز کاربرد دارد. با استفاده از فندک اتمی برای جوشکاری اتصالی قوی و ایمن بین لوله‌ها به وجود می‌آید.

جوشکاری لوله مسی با قلع

انجام جوشکاری لوله مسی با استفاده از قلع نیز یکی دیگر از روش‌های انجام اینکار است. در واقع استفاده از قلع برای جوشکاری یک روش سنتی و قدیمی است که قبل‌تر برای انجام جوشکاری استفاده می‌شده اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کار آمدن روش‌های جدیدتر دیگر این روش رایج نیست. به عبارت ساده‌تر این روش به علت مشکلات احتمالی در اتصالات و اثرات زیان‌آوری که به طبقات محیطی وارد می‌کند کاهش پیدا کرده و دیگر توصیه نمی‌شود.

جوشکاری لوله مسی با تورچروش

جوشکاری لوله مسی با تورچروش یکی دیگر از روش‌های انجام جوشکاری لوله مسی است. این روش با نام جوشکاری فلزی (Brazing) نیز شناخته می‌شود و یکی از روش‌های رایج و مناسب برای ایجاد اتصال و ایجاد جوش در بین لوله‌های مسی است. در این روش لوله‌های مسی را با استفاده از جوشکاری فلزی به‌هم جوش می‌دهند. همچنین انجام اینکار معمولا با استفاده از فلزات نرم و آلیاژهای خاصی که با دماهای پایین به خوبی جوش می‌زنند صورت می‌گیرد. جوشکاری لوله مسی به روش فلزی باعث ایجاد اتصالات قوی و باکیفیت در بین لوله‌های مسی می‌شود.

نحوه جوشکاری لوله مسی

مراحل انجام جوشکاری لوله مسی کولرگازی

مراحل انجام جوشکاری لوله مسی با فندک اتمی به نوع روشی که استفاده می‌کنید و همچنین به لوله‌ای که قصد جوشکاری آن را دارید بستگی دارد. درکل این کار به نوع کار و نیازهای خاص شما بستگی دارد و نمی‌توان مراحل کاملا دقیقی از جوشکاری را شرح داد. اما در ادامه به‌طور کلی مراحل معمولی جوشکاری لوله مسی را برای‌تان توضیح می‌دهیم. این مراحل عبارت‌اند از:

  • تهیه و آماده کردن لوله‌ها: اولین کاری که شما برای جوشکاری لوله باید انجام دهید آماده‌سازی آنهاست. به عبارت ساده‌تر باید لوله‌های مسی را به اندازه‌های مورد نیاز برش داده و سپس اطراف آنها را با فلوک کاملا تمیز کنید. دلیل این امر این است که لوله‌ها از هرگونه روغن، زنگ و یا آلودگی پاک شوند تا جوش به خوبی انجام گیرد.
  • تهیه نقطه ویژه جوشکاری: اگر قصد دارید در محل‌های خاصی مثل کلمه‌ها و یا اتصالات خاص جوشکاری انجام دهید باید ابتدا آن محل را برای انجام جوش آماده کنید. به بیان دقیق‌تر جوشکاری محل‌های خاص با نقاط معمولی متفاوت است و باید برای این محل‌ها مطابق با نیازهای کاری که دارید آماده‌سازی خاصی را انجام دهید.
  • تنظیم کردن اتصالات: مرحله بعد تنظیم اتصالات خاص است. اگر قصد داریم اتصالات خاصی را مثل اتصالات مربعی و یا تی‌شکل جوشکاری کنید باید از تنظیم درست آنها اطمینان پیدا کنید. به عبارتی این نقاط به دلیل شکل قرارگیری که دارند کمی جوشکاری آنها سخت‌تر و باید به خوبی تنظیم شوند تا جوشکاری صحیح انجام شود.
  • جوش‌گیری: در این مرحله و پس از انجام موارد بالا نوبت به شروع جوشکاری می‌رسد. با استفاده از ماژول گاز جوشکاری، شعله حرارتی مورد نیاز را ایجاد کرده و لوله‌ها را به هم جوش داده و متصل کنید. اگر می‌خواهید جوشکاری مناسب و یکنواختی داشته باشید باید به‌طور مرتب و دقیق دما و سرعت جوشکاری را کنترل کنید تا نتیجه مطلوبی به دست آورید.
  • سرد کردن لوله: پس از اینکه کار جوش‌دادن به‌طور کامل به پایان رسید باید لوله‌ها را به‌طور مرتب در محل قرار داده تا کاملا سرد شوند و به اصطلاح جوش خودش را بگیرد.
  • تمیزکاری: پس از اتمام جوشکاری و خنک شدن لوله‌ها باید نقاط جوش‌خورده را با فلوک تمیز کنید. همچنین باید بررسی کنید که هیچگونه جوش ناکاملی روی سطح لوله‌ها به‌وجود نیامده باشد و اگر چنین حالتی مشاهده کردید باید برای اصلاح آن اقدام کنید.

 

آموزش جوشکاری لوله‌های مسی یخچال

جوشکاری لوله مسی یخچال نیز تقریبا شبیه به مراحلی است که کمی قبل‌تر گفتیم اما چند نکته و تفاوت جزئی دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم. مراحل جوشکاری لوله‌های مسی یخچال عبارت‌اند از:

  • جوشکاری لوله مسی در یخچال یک مهارت مهم و لازم برای تعمیرات و نگهداری از آن است. این جوشکاری برای اتصالات و تعمیرات لوله‌های مسی که در سیستم‌های خنک‌کننده و نقل و انتقال فریون در یخچال قرار دارند، بکار گرفته می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که جوشکاری لوله مسی یخچال نیازمند تجهیزات، لوازم و مهارت‌های خاصی است. اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید حتما از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.
  • اولین مرحله در جوشکاری لوله مسی یخچال این است که ابتدا باید لوله‌های مسی را با استفاده از فلوک و برس تمیز کنید. همچنین باید دقت کنید که دستگاه جوشکاری را بر حسب نوع و ضخامت لوله و تنظیمات گاز حمایتی تنظیم کنید تا در حین جوشکاری با مشکلی روبه رو نشوید. از طریق الکترود تنگستن و در حضور گاز حمایتی، ابتدا شعله قوس جوشکاری را ایجاد کرده و سپس بین آنها جوش را ایجاد کنید. در انجام این روش، به الکترود جداگانه‌ای برای افزایش مقدار جوش نیست و می‌توان به راحتی اندازه قوس جوشکاری را تنظیم کرد و محدودیتی در این باره وجود ندارد.
  • پس از انجام جوشکاری، باید حتما لوله‌ها را چندبار بررسی کرده و اطمینان پیدا کنید که جوش‌ها به‌ شکلی صحیح و مناسب انجام شده باشند. پس از اتمام جوشکاری همانطور که قبل‌تر هم ذکر کردیم باید لوله‌ها را در محلی قرار داده تا کاملا سرد شوند. پس از سرد شدن باید آنها را دوباره با فلوک تمیز کرده تا از وجود هرگونه جوش ناکامل یا ذرات زنگ‌زده با خبر شده و برای اصلاح آن اقدام کنید.

جوشکاری لوله مسی کولرگازی

یکی دیگر از دستگاه‌های تهویه مطبوعی که از طریق این لوله‌ها عمل خنک‌کنندگی خود را انجام می‌دهد کولرگازی است. کولرگازی یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های تهویه مطبوع است که کار آن حول محور استفاده از لوله‌های مسی می‌چرخد. از این رو باید از نکات حیاتی آن مانند نگهداری لوله مسی و همچنین جوشکاری آن تا حدممکن اطلاعات داشته باشید. در این قسمت قصد داریم شما را با مراحل انجام جوشکاری لوله مسی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

  • برای جوشکاری لوله مسی کولرگازی باید در مرحله اول لوله‌ها را با استفاده از فلوک و برس کاملا تمیز کرده تا از روغن، چربی، زنگ‌زدگی و هرنوع آلودگی پاک شوند. برای جوشکاری لوله مسی کولرگازی معمولا از جوشکاری فلزی استفاده می‌کنند. این روش یکی از روش‌های مناسب برای ایجاد اتصال بین لوله مسی کولرگازی است. انجام اینکار با استفاده از فلزات نرم و آلیاژهای خاص انجام می‌شوند. منظور از آلیاژهای خاص آلیاژهایی هستند که اگر در معرض دماهای پایین قرار بگیرند جوش می‌زنند.
  • نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای جلوگیری از اکسیداسیون و اکسیده شدن لوله‌ها در حین جوشکاری، باید از گاز حمایتی به نام آرگون برای آنها استفاده کنید. در این مرحله باید با استفاده از ماژول گاز جوشکاری، شعله حرارتی ایجاد کرده و سپس شروع به جوش دادن لوله‌ها کنید. باید حواستان باشد که دما و سرعت جوشکاری به خوبی انجام شود تا جوش‌ها به درستی و به‌صورت یکنواخت انجام شوند.
  • پس از اینکه کار جوش‌دادن به پایان رسید باید چک کنید که جوش‌ها به‌طور صحیح و مناسب انجام شده باشد. طبق مراحل بالا باید در جوشکاری لوله مسی کولرگازی پس از اتمام جوشکاری لوله‌ها را در محیط قرار دهید تا سرد شوند. پس از سرد شدن لوله‌ها باید دوباره آنها را با فلوک تمیز کرده و بررسی کنید که هیچگونه جوش ناکامل و یا ذرات زنگ‌زده‌ای در آن وجود نداشته باشد. اگر جوش ناکامل یا ذرات زنگ‌زده مشاهده کردید باید برای اصلاح جوشکاری اقدام کنید.

جوشکاری لوله مسی با فندک اتمی

نکات مهم حین جوشکاری لوله مسی

در انجام جوشکاری لوله مسی شاخه نکاتی وجود دارند که با رعایت آنها می‌توانید پایان کار بسیار مطلوبی را داشته باشید. این نکات سخت و پیچیده نیستند و به راحتی می‌توان آنها را اجرا کرد. در ادامه شما را با موارد مهمی که هنگام جوشکاری لوله مسی باید درنظر داشته باشید آشنا می‌کنیم.

  • در انجام جوشکاری قبل از هرکاری ابتدا باید مسائل ایمنی را رعایت کنید. این مسائل عبارت‌اند از: پوشیدن لباس‌های مناسب، استفاده از ماسک، پوشیدن عینک، کفش‌های محافظ، دستکش و… را فراموش نکنید و حتما قبل از انجام کار موارد گفته شده را رعایت کنید تا از خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرده باشید.
  • دقت کنید که قبل از شروع جوشکاری، دستورالعمل تولید کننده را به خوبی مطالعه کرده و مطمئن شوید که با تمامی مراحل جوشکاری آشنایی لازم را دارید. لوله‌ها را باید به‌طور کامل تمیز کنید تا هیچگونه روغن، زنگ‌زدگی و آلودگی روی آنها وجود نداشته باشد تا جوشکاری به بهترین شکل انجام شود.
  • نکته دیگری که وجود دارد این است که دما و سرعت جوشکاری باید مطابق با نیازها و مشخصات لوله باشد. همچنین باید از آب و اتصالات خنک‌کننده مناسب هم استفاده کنید. مورد دیگری که باید در آن دقت کافی به خرج دهید اندازه‌گیری و برش لوله هاست. اگر این مرحله را دقیق انجام دهید جوش‌ها به‌طور منظم و به بهترین شکل انجام می‌شوند. هنگام جوشکاری به کنترل کیفیت جوش‌ها و همچنین صحت و سلامت آنها اطمینان پیدا کنید.
  • برای جوشکاری باید تمام ابزارهای مناسب جوشکاری و تجهیزات لازم را در دسترس داشته باشد و اطمینان پیدا کنید که همه‌ چیز در بهترین وضعیت قرار دارد. در هرلحظه از کار از تجهیزات ایمنی مطمئن شوید و در هنگام استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های برقی ایمنی کامل را رعایت کنید تا همواره از آسیب به چشم، صورت و همچنین جهت گیری شعله‌ها به اطراف جلوگیری کرده باشید. اگر پس از بررسی متوجه جوش ناکاملی شدید سریعا آن را اصلاح کنید زیرا این حالت می‌تواند سبب ترک‌خوردگی و یا نشتی لوله حین انجام کار شوند.
  • مراحل جوشکاری را به درستی برنامه‌ریزی کنید تا به صورت کاملا اصولی و مناسب به انجام کار بپردازید. اگر تازه‌کار هستید و تجربه کافی در انجام جوشکاری ندارید حتما از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید تا آسیبی به خود و یا قطعات وسیله وارد نکنید. توجه داشته باشید که انجام جوشکاری لوله مسی کاری مهارتی و حرفه‌ای است که باید تمام اصول ایمنی و تکنیک‌های جوشکاری درست در آن بکار رفته باشد.

سخن پایانی

انجام جوشکاری لوله مسی کار چندان ساده‌ای نیست و به تجربه و مهارت نیاز دارد. اگر احساس کردید در انجام مراحل اطلاعات کافی ندارید به هیچ عنوان دست به انجام چنین کاری نزنید و از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. همچنین برای جوشکاری لوله مسی حتما از مواد و تجهیزات باکیفیت استفاده کنید تا بهترین بازدهی را داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!