شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 05 - 04 ساعت :
» گاز یخچال » گاز یخچال از چیست؟ بهترین گاز یخچال
گاز یخچال

گاز یخچال از چیست؟ بهترین گاز یخچال

آذر ۱۴, ۱۴۰۲ 30147

یخچال از وسایل پرکاربرد در زندگی انسان می‌باشد که قطعات مختلفی در ساخت آن به کار رفته است. برای انجام کار قطعات به کار رفته در یخچال، گازی در ساختار آن وجود دارد که به آن گاز مبرد گفته می‌شود. این گاز از مهم ترین قسمت‌های یخچال به حساب می‌آید و وظیفه خنک سازی دستگاه را بر عهده دارد. البته ناگفته نماند که از این گاز در تمام وسایل و دستگاه‌های سرمایشی استفاده می‌شود. گاز به‌کار رفته در یخچال گرما را گرفته به سرما تبدیل می‌کند. امروزه گازهای مبرد زیادی تولید شده‌اند که هرکدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. درست است که هرکدام از این گازها ترکیبات متفاوتی دارند اما تلاش می‌شود که در ساختار گازهای امروزی تا جایی که امکان دارد از موادی که باعث تخریب و آسیب به محیط زیست می‌شوند استفاده نشود.

گاز‌های مبرد مناسب یخچال در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. اگر می‌خواهید با بهترین این گازها برای یخچال آشنا شوید با ما همراه باشید.

گاز یخچال چیست؟

گاز یخچال در اصل ماده‌ای است که کار خنک کنندگی یخچال‌ را برعهده دارد. این گاز معمولا از ترکیب چند گاز شیمیایی تشکیل می‌شود، البته این یک صحبت دقیق برای تمام گازها نیست و برخی از آنها از یک گاز واحد تشکیل می‌شوند. از آنجایی که کارکرد یخچال‌های جدید کاملا بر پایه گاز است، باید از گازی در آنها استفاده شود که ضرری برای محیط زیست و انسان نداشته باشد. گاز مناسب‌ گازی است که ویژگی‌های بی بو بودن، بی رنگ بودن و غیرقابل اشتعال بودن را دارا باشد.

گاز یخچال در تمام اجزای آن در چرخش است و مدام از حالت مایع به گاز و گاز به مایع تغییر حالت می‌دهد و با این تغییر حالت عمل خنک کنندگی را انجام می‌دهد. گاز مورد استفاده در یخچال‌های قدیمی از آمونیاک بوده که این گاز به دلیل ناسازگاری با محیط زیست کنار گذاشته شد. امروزه با پیشرفت علم گازهای قابل قبول و بدون ضرری تولید شده‌اند که در ساختار یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین گاز یخچال

 انواع گاز مبرد یخچال

همان‌طور که قبل تر گفته شد، گازهای مبرد انواع مختلفی دارند که کاربرد آنها نیز با هم متفاوت است. برخی از بهترین گازهای مبرد یخچال را در ادامه برای شما شرح داده‌ایم.

  • گاز یخچال  R600A: گاز R600A که با نام ایزو بوتان هم معروف است یک گاز هیدروکربن از جنس متان است که طبیعی ساخته می‌شود. این گاز دسترسی آسانی دارد. ایزو بوتان از گازهای سازگار با محیط زیست و لایه اوزون است و آسیبی به آنها نمی‌رساند. گاز ایزو بوتان از گزینه‌های مناسب برای جایگزینی فلوئورو کربن یا همان گاز‌های  CFCاست.
  • گاز فریزر R134A : این گاز کاربرد‌های زیادی دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع خانگی و صنعتی مثل گاز کولر و کمپرسورهای سردخانه‌ای از جمله کاربردهای این گاز است. گاز R134A همچنین در پمپ گرما و رطوبت گیر نیز به کار گرفته می‌شود و بازدهی خوبی دارد.
  • گاز فریزر R290 : نام دیگر این گاز پروپان می‌باشد. گاز پروپان به دلیل سرمادهی بالا نسبت به مصرف کم برق مورد استقبال و استفاده صنایع جهانی قرار گرفته است. R290 جایگزین مناسبی برای گاز R22 می‌باشد، زیرا گازی سازگار و بدون ضرر برای محیط زیست است.
  • گاز یخچال R410A : این گاز با نام دیگر پورون نیز معروف است. گاز پورون نیز آسیب زیست محیطی وارد نمی‌کند. استفاده از این گاز ایمنی بالایی دارد زیرا قابل اشتعال نیست. گاز R410A سمی نبوده و همچنین و بدون بو و رنگ است.
  • گاز فریزر R404 : این گاز از پرکاربرد ترین گازهای سیستم سرمایشی بوده که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. گاز R404 در استفاده‌های مختلفی مثل کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها، سردخانه‌ها و … کاربرد دارد.

شارژ گاز یخچال جنرال الکتریک (کاملترین توضیحات) - تعمیر لوازم خانگی

شارژ گاز مبرد یخچال

در حالتی که دمای یخچال از حالت طبیعی کاهش یابد باید به دنبال دلیل این مشکل باشید. از شایع ترین دلایل این اتفاق خالی شدن گاز مبرد درون دستگاه است. در این حالت باید تعمیرکار یخچال را خبر کنید تا در صورت خالی شدن گاز آن را شارژ کند. ممکن است یخچال دارای نشتی باشد که اگر این مشکلات و نشتی‌ها و برطرف نشوند شارژ دوباره گاز یخچال هیچ فایده‌ای نداشته و گاز به مرور زمان دوباره تخلیه می‌شود. پس ابتدا باید به تشخیص محل نشتی بپردازید و سپس برای شارژ گاز اقدام کنید. جدا از خالی شدن گاز دلایل دیگری نیز می‌تواند موجب کاهش دمای یخچال شود که تعمیرکار متخصص در این حرفه، عیب و نقص‌ها و مشکلات به وجود آمده در دستگاه را تشخیص و آنها را برطرف می‌کند.

علائم نشتی گاز یخچال

نشتی گاز یخچال یک مشکل اساسی در استفاده از این دستگاه است که امکان دارد برای همه ما پیش آید. در ادامه اصلی ترین علائم نشت دادن گاز یخچال را برای شما توضیح داده‌ایم.

  • یکی از مهم ترین نشانه‌های نشتی و کمبود گاز یخچال مشاهده برفک در دستگاه است. اگر یخچال شما به طور مرتب دچار برفک زدگی شود، از شایع ترین دلایل آن به نشتی گاز یخچال باید اشاره کرد.
  • اگر گاز یخچال نشتی داشته باشد شاهد داغ شدن بیش از اندازه لوله‌های یخچال خواهیم بود. در صورت نشت گاز دستگاه، دمای لوله‌های پشت یخچال به شدت بالا رفته و کمپرسور باید دائما در حال کار باشد.
  • از دیگر دلایل نشتی گاز باید به بوی بد یخچال اشاره کرد. گاز یخچال کمی بد بو است و در صورت بیرون آمدن و نشت دادن یخچال بوی بدی خواهد گرفت. اگر دستگاه بدون دلایل خارجی دچار بد بویی شد، در این صورت باید متوجه شوید که دستگاه شما دچار نشتی گاز شده است.
  • از شایع ترین دلایل نشت گاز یخچال سرد نکردن مواد غذایی درون دستگاه است. اگر گاز یخچال تخلیه شده و یا نشت داشته باشد یخچال دیگر قادر به خنک کنندگی مواد غذایی نخواهد بود و به مرون زمان کاملا کارکرد آن مختل می‌شود. اگر موادی را برای چند ساعت درون یخچال قرار دادید و همچنان بعد از گذشت مدتی گرم بودند، گاز یخچال شما دچار نشتی شده است.
  • افزایش مصرف برق نیز از دیگر دلایل نشتی گاز یخچال است. اگر حس کردید میزان برق مصرفی شما با ماه‌های پیش یک اندازه است اما هزینه برق ماه جدید افزایش پیدا کرده باید احتمال نشتی گاز یخچال را نظر داشته باشید، زیرا در صورت نشتی گاز، برق مصرفی یخچال زیاد می‌شود.

پیشگیری از خالی شدن گاز یخچال

اگر گاز یخچال خالی شود عمل خنک کنندگی صورت نمی‌گیرد و عملکرد یخچال به کلی مختل خواهد شد.خالی شدن گاز یخچال دلایل متعددی دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

ضربه خوردن لوله‌ها در جابه‌جایی، تمیز کردن و برفک زدایی یخچال با یک شیء نوک تیز و همچنین ترک خوردن و یا سوراخ شدن لوله‌ها از اصلی ترین دلایل خالی شدن گاز یخچال است. برای رفع هرکدام از این مشکلات لازم است با تعمیرکار متخصص در این حرفه مشورت و کمک بگیرید تا باعث آسیب‌های شدید تر به یخچال نشوید و خسارت‌های سنگین برایتان به وجود نیاید.

برای پیش گیری از خالی شدن گاز یخچال باید به خوبی از آن محافظت کرده و هنگام جابه جایی از برخورد هرنوع جسمی با آن جلوگیری کنید. اگر یخچال شما برفک می‌زند نباید به هیچ عنوان از وسایل نوک تیز برای رفع برفک استفاده کنید زیرا این کار آسیب جدی به دستگاه وارد می‌کند.

 

برای دریافت لیست قیمت و خرید گاز یخچال با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس   ۴۵ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱  و  ۹۲ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱

عمر گاز یخچال

بسیاری در این باورند که گاز یخچال دارای بازه زمانی عمر مشخصی است. در صورتی که این باور غلط است و گاز یخچال هیچ طول عمر استانداری ندارد و در صورت نشتی نداشتن و خراب نبودن دستگاه دلیلی برای تخلیه و از بین رفتن آن نیست. به زبان ساده تر طول عمر مشخصی برای گاز یخچال در نظر گرفته نشده است.

سیکل گاز یخچال یک سیکل بسته و محفوظ است و تا وقتی که بسته بماند دلیلی برای تمام شدن آن وجود ندارد. در مواردی امکان دارد گاز یخچال بخاطر پوسیدگی لوله‌های یخچال و طول عمر بالای آن تخلیه شود. به سبب همین دلایل نمی‌توان طول عمر مشخصی برای گاز یخچال مشخص کرد.

گاز یخچال و قیمت شارژ گاز یخچال در منزل | استاده

ترفندهای پیدا کردن نشتی گاز یخچال

از رایج ترین دلایل سرد نکردن دستگاه‌های خنک کننده کمبود گاز مبرد در آن هاست. کمبود این گاز در دستگاه‌ها ضعف کارکرد و در نهایت از کار افتادن آنها را به دنبال دارد. در بسیاری از موارد کمبود این گاز به دلیل نشتی محل عبور گاز است. به عنوان مثال نشتی یخچال در محل اتصالات لوله رخ می‌‌‌‌دهد که در صورت نشتی محل نشت چرب می‌شود، زیرا همراه با گاز روغن نیز از محل آسیب دیده بیرون ‌می‌آید.

معمولا پیدا کردن نشتی کار آسانی نیست و بیشتر توسط متخصصین این حرفه پیدا و رفع می‌شود. نمی‌توان راهکارهای قطعی برای پیدا کردن محل نشتی گفت زیرا ممکن است مشکل نشتی نبوده و اختلال یخچال به دلیل خرابی یک قطعه دیگر باشد.

در اینجا چند ترفند و راهکار ساده را برای شما آورده‌ایم که با استفاده از آنها می‌توانید محل نشتی را پیدا و سپس برای رفع آن اقدام کنید.

پیدا کردن نقاط چرب و روغنی

قبل تر گفتیم که در صورت نشتی همراه با گاز روغن نیز از محل نشتی خارج می‌شود. دلیل آن همراه بودن کمی روغن در گازهای خنک کننده است. پس ساده ترین راهکار، پیدا کردن محل چرب و روغنی است. اگر چنین نقطه‌ای را مشاهده نکردید پس نشتی یک سوراخ بسیار کوچک است که باید از وسایل حرفه‌ای برای پیدا کردن آن استفاده کرد.

بررسی نشانه های تمام شدن گاز یخچال+روش های افزایش طول عمر آن

استفاده از وسایل مخصوص

معمولا افراد متخصص در این حرفه از دستگاه‌های مخصوصی برای پیدا کردن نشتی استفاده می‌کنند. به این نوع دستگاه‌ها نشت یاب یا دتکتور یخچال می‌گویند. اگر به این دستگاه‌های دسترسی دارید پس کار شما به آسانی انجام خواهد شد. این نوع دستگاه‌ها در صورت برخورد با گاز فریون از خود واکنش نشان می‌دهند. کافی است دستگاه را به لوله‌ها نزدیک کنید، در صورت مشاهده هر نوع گاز توسط دستگاه شاهد خروج صدا از آن می‌شویم. سنسور این دستگاه‌ها بسیار قوی بوده و کوچک ترین نشتی را هم تشخیص و گزارش می‌دهد.

استفاده از روش خانگی صابون

 یکی از روش‌های آسان برای پیدا کردن محل نشتی استفاده از کف صابون است. بدین تربیت که مقداری کف صابون را به تمام نقاط لوله آغشته می‌کنید در صورتی که لوله دچار نشتی باشد، کف صابون شروع به حباب زدن می‌کند. اگر از کف صابون حباب بیرون آید باید به نشتی گاز یخچال پی ببرید.

بهترین گاز یخچال کدام است؟

از بین تمام گازهای نام برده شده گاز R600A مناسب ترین و پرطرفدار ترین گاز یخچال است. این گاز دارای کیفیت بسیار بالایی است و از دلایل محبوبیت آن باید به درصد سمی بودن آن اشاره کرد. سمیت گاز R600A نسبت به دیگر گازها بسیار کمتر است و آسیبی به انسان و محیط زیست وارد نمیکند. هزینه مصرفی برای تولید این گاز پایین است و با درصد هزینه کمی تولید و به بازار عرضه می‌شود. گاز ایزوبوتان که در دسته متان قرار گرفته و جزء هیدروکربن هاست، به دلیل آسانی در کار و بی دردسر بودن از محبوبیت زیادی در بین تعمیرکاران یخچال برخوردار است.

البته این گاز معایبی نیز دارد. از مهم ترین معایب آن باید به قابلیت اشتعال بالا اشاره کرد. اگر این گاز نشت پیدا کرده و به درون منزل شما نفوذ کند، خطرات زیادی را به دنبال دارد. پس در صورت استفاده از این گاز باید احتیاط‌های لازم را رعایت کنید.

انتخاب گاز مناسب برای یخچال به خود شما برمی‌گردد زیرا تمام گازهای تولید شده دارای مزایا و معایبی هستند. شما می‌توانید با مشورت سرویس کار یخچال مناسب ترین گاز را برای دستگاه خود تهیه کنید.

برای دریافت لیست قیمت و خرید گاز یخچال با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس   ۴۵ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱  و  ۹۲ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱

هزینه شارژ گاز یخچال

به دلیل وجود نوسانات در بازار نمی‌توان قیت واحدی را برای این گازها گفت. قیمت این گازها به ویژگی‌های آنها برمی‌گردد. به زبان ساده تر هرکدام از گازهای موجود در بازار دارای خصوصیاتی هستند. پس هزینه انتخاب شما با توجه به این ویژگی‌ها کم و زیاد می‌شود. قیمت گازها جدا از ویژگی‌های آنها به مدل یخچال و همچنین حجم آن نیز برمی‌گردد. از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت گاز باید به اندازه مصرفی آن در یخچال اشاره کرد.

جمع بندی

گاز یخچال عامل اصلی خنک کنندگی یخچال است که در صورت کمبود آن در دستگاه، عمل سردکنندگی صورت نخواهد گرفت و کارکرد یخچال مختل می‌شود. بعضی از این گازها سمی بوده و در صورت تماس با بدن انسان موجب آسیب و مشکلاتی می‌شوند. پس برای شارژ گاز حتما از یک تکنسین حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!