یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 28 ساعت :
» گاز یخچال » آیا نشت گاز یخچال خطرناک است؟
گاز یخچال

آیا نشت گاز یخچال خطرناک است؟

آذر ۳۰, ۱۴۰۲ 40379

امروزه در هرخانه‌ای که پا بگذارید حتما یخچال به چشم می‌خورد. یخچال‌ها چندین سال است که اختراع و مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این مدت در لیست پر استفاده‌ترین وسایل قرار گرفته‌اند. این دستگاه کاربردی در خنک و تازه نگه داشتن مواد غذایی کمک زیادی می‌کند. یخچال از قطعات و تجهیزات مختلفی ساخته شده است که هرکدام در انجام فرایند خنک سازی وظیفه‌ای دارند.

شاید تا به حال با مسائله‌ خالی شدن گاز یخچال روبه رو شده‌اید. این گاز که درون لوله‌های پشتی دستگاه جریان دارد در واقع یک گاز مبرد است و کار خنک سازی را انجام می‌دهد که در صورت ایجاد هرگونه مشکل و نشت آن به درون خانه پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشد. اگر علاقه دارید درباره خطرات نشت گاز یخچال بیشتر بدانید ادامه مقاله را از دست ندهید و همراه ما باشید.

 

برای دریافت لیست قیمت و خرید گاز یخچال با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس   ۴۵ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱  و  ۹۲ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱

در یخچال از چه گازی استفاده می‌شود؟

همانطور که قبل‌تر گفتیم گاز یخچال در واقع یک مبرد است و عمل خنک‌سازی را انجام می‌دهد. این سیال می‌تواند ترکیبی از دو گاز و یا یک گاز واحد باشد. گازهای متعددی برای استفاده در یخچال وجود دارند و هرکدام دارای مزیت‌ها و معایبی هستند. در یخچال‌های قدیمی از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می‌شد که سمی بوده و در صورتی که نشت پیدا می‌کرد می‌توانست باعث مسمومیت افراد شده و آسیب‌هایی به آنها وارد کند.

تعداد گازهایی که امروزه به عنوان گاز مبرد استفاده می‌شوند بسیار زیاد است که با توجه به نوع دستگاه انتخاب می‌شوند. از نمونه گازهای مورد استفاده در یخچال باید به R600، R404، R134، R22 اشاره کرد. گازهای نام برده شده از نمونه‌های پرطرفدار برای استفاده در یخچال هستند و عملکرد خوبی ارائه می‌کنند.

 شما می‌توانید با توجه به نوع دستگاه خود نوع مناسبی از گازهای مبرد را انتخاب و استفاده کنید. توصیه می‌شود قبل از انتخاب هرکدام از گازها با یک تکنسین ماهر در این حرفه مشورت کرده و سپس اقدام به خرید و انتخاب کنید، زیرا مسئله انتخاب گاز مهم است و تاثیر بسزایی در عملکرد یخچال می‌گذارد. پس در انتخاب گاز مناسب برای یخچال دقت کافی داشته باشید.

علائم کمبود گاز یخچال چیست و چگونه باید برطرف شود؟ :: دیپوینت

دلایل نشت گاز یخچال

نشت گاز یخچال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. خرابی هریک از قطعات درون دستگاه باعث ایجاد مشکلی در فرایند کاری آن می‌شود و حتی ممکن است باعث از کار افتادن کامل دستگاه شود. خالی شدن گاز نیز از این مسئله جدا نیست و می‌تواند آسیب جدی به دستگاه وارد کند. در این قسمت شما را با دلایل نشت گاز یخچال آشنا خواهیم کرد.

جابجایی نادرست

در هنگام جابجایی یخچال دقت کافی داشته باشید، زیرا ممکن است در حین انتقال، کمپرسور و لوله‌های یخچال ضربه دیده و خراب شوند. این مشکل در آخر نشتی گاز درون دستگاه را به دنبال دارد. پس در هنگام جابجایی یخچال حواستان باشد که آسیبی به لوله‌های پشت آن وارد نشود.

ضربه زدن به لوله‌های مبرد

در مواردی دیده شده که افراد برای از بین بردن برفک‌ها و یخ زدگی‌های یخچال از وسایل نوک تیزی استفاده کرده و آسیب زیادی به دستگاه زده‌اند. به هیچ عنوان نباید برای رفع برفک از یک شی نوک تیز استفاده کنید، این عمل بسیار اشتباه و خطرناک است و هزینه‌های زیادی برای‌تان به وجود می‌آورد. دلیل خطرناک بودن این کار وجود لوله مبرد در ناحیه پشت یخچال است و همانطور که می‌دانید این لوله‌ها حاوی گاز هستند.

پس ممکن است چاقو یا وسیله‌ نوک تیزی که برای این کار انتخاب کرده‌اید به این لوله‌ها برخورد کرده و باعث سوراخ شدن آنها شود. در نتیجه گاز یخچال از سوراخ‌های ایجاد شده نشت پیدا می‌کند و خسارت‌های زیادی برای‌تان به وجود می‌آید.

قدیمی بودن و فرسودگی لوله‌ها

در لوله‌های پوسیده شکستی و ترک رایج است زیرا کیفیت خود را از دست داده‌اند. پس در نتیجه اگر لوله‌های پشت یخچال قدیمی و فرسوده شده باشند امکان نشتی در آنها بسیار زیاد است. در این حالت می‌توانید برای تعویض لوله‌ها اقدام و آنها را با لوله‌های جدید جایگزین کنید.

کامل‌ترین آموزش نحوه شارژ گاز یخچال - مجله آچاره

نصب اشتباه شیر و اتصالات

در صورتی که شیرها و اتصالات یخچال به اشتباه و نادرست نصب شده باشند هم امکان نشتی و خروج گاز وجود دارد. به زبان ساده‌تر اگر این اتصالات به خوبی نصب نشده باشند امکان دارد با هر ضربه کوچک‌ و تنشی قطع و جدا شوند. پس نسبت به این موضوع هم حساس باشید و از یک تکنسین ماهر برای نصب اتصالات دستگاه کمک بگیرید.

آیا نشت گاز یخچال خطرناک است؟

شاید این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که آیا نشت گاز یخچال می‌تواند خطرناک باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله. نشت گاز می‌تواند خطراتی به دنبال داشته باشد. در ادامه این مسئله را به طور گسترده‌تر برای‌تان توضیح خواهیم داد.

گاز یخچال در صورتی خطرناک است که مقدار زیادی از آن در فضا پخش شده باشد. اگر احساس کردید حجم گاز خارج شده زیاد است حتما یخچال را از برق بکشید و از محل خارج شوید. استشمام این گاز می‌تواند سردرد، تهوع، سرگیجه و دیگر حالات مسمومیت را به دنبال داشته باشد.

احتمال مسمومیت با این گاز در محیط‌های کوچک و بسته بیشتر است، پس سعی کنید از مکان خارج شده و یا درب و پنجره‌ها را باز بگذارید تا گاز خارج شود. در صورت نشت در سریع ترین زمان ممکن با یک تعمیرکار متخصص تماس گرفته و کمک بخواهید. به هیچ عنوان دست به کار سرخودی نزنید زیرا ممکن است آسیب‌های جد‌ی‌تری به دستگاه وارد کرده و موجب خسارت‌های سنگینی شوید.

نشانه‌های کم شدن گاز یخچال

اگر گاز دستگاه دچار نشتی شده باشد رد پاهایی از خود به جا می‌گذارد. این رد پاها به ما کمک می‌کنند که به تشخیص دقیق این مشکل بپردازیم. علامت‌های زیادی وجود دارد که به ما می‌گویند گاز یخچال در حال افت و کم شدن است که در ادامه به بررسی این علامت‌ها خواهیم پرداخت.

گرم شدن مواد درون یخچال

همانطور که گفتیم این گاز وظیفه خنک سازی در دستگاه را به عهده دارد، پس اگر دچار نشتی و افت شده باشد دیگر نمی‌تواند فرایند خنک کردن مواد را به خوبی انجام دهد. در نتیجه اگر این گاز نشتی داشته باشد دیگر فضای یخچال مثل قبل خنک نمی‌باشد و دمای آن افت خواهد کرد. اگر با این مسئله روبه رو شدید بهتر است قبل از خرابی مواد غذایی درون یخچال به برطرف کردن مشکل و شارژ گاز بپردازید.

 

برای دریافت لیست قیمت و خرید گاز یخچال با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس   ۴۵ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱  و  ۹۲ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱

کار کردن بیش از حد یخچال

همانطور که بالاتر گفتیم اگر گاز مبرد درون دستگاه کم شود دیگر قادر به خنک کنندگی لازم نخواهد بود. در نتیجه دستگاه برای جبران این مشکل مجبور می‌شود مداوم کار کند و این کارکرد یک سره یخچال باعث برفک زدگی ابتدای اواپراتور خواهد شد. پس اگر در قسمت ابتدایی اواپراتور برفک مشاهده کردید یکی از دلایل آن می‌تواند کاهش گاز یخچال باشد.

کارکرد مداوم موتور یخچال

دیگر قطعاتی در دستگاه که با افزایش دما باید کارکرد خود را دو برابر کنند کمپرسور و کندانسور هستند. این دو قطعه باید بیشتر از قبل کار کنند تا بتوانند دمای یخچال را به حد تعادل برسانند و در نتیجه فشار زیادی را تحمل می‌کنند. به دنبال این موضوع موتور یخچال هم باید سخت‌تر کار کند تا این افزایش دما را جبران کند. پس در صورت نشت گاز شاهد کارکرد طولانی و یک سره موتور دستگاه هم خواهیم بود. در این حالت موتور نیز تحت فشار بالایی قرار می‌گیرد که اگر طولانی مدت در این حالت باشد مشکلاتی دیگری هم در دستگاه به وجود می‌آورد.

افزایش هزینه قبض برق

به دنبال این موضوع که قطعات مختلف دستگاه برای جبران کمبود گاز باید کارکرد خود را دو برابر کنند در نتیجه مصرف برق نیز بیشتر خواهد شد. به دلیل اینکه زمان کار این قطعات بسیار طولانی‌تر خواهد شد یخچال نیز انرژی و برق بیشتری مصرف خواهد کرد. اگر با مشکل افزایش قبض برق مواجه شدید پیشنهاد می‌کنیم به بررسی وسایل برقی از جمله یخچال بپردازید.

علت نشتی گاز یخچال _ تمامی دلایل اینکه چرا گاز یخچال خالی شده است

پخش بوی نامطبوع

گازهای مبردی که در دستگاه‌های خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا بوی نامطبوعی دارند. اگر دستگاه در فضای کوچکی قرار داشته باشند این بو بسیار بیشتر به چشم می‌خورد و ناخوشایند خواهد بود. اگر بخواهیم این بو را توضیح دهیم باید آن را به بوی مواد غذایی فاسد شده شباهت دهیم. پس در مواجه با آن ممکن است فکر کنید مواد غذایی درون یخچال فاسد و خراب شده‌اند.

 بعد از اطمینان درباره سالم بودن مواد غذایی درون دستگاه باید سریعا به بررسی گاز یخچال بپردازید چون در این حالت به احتمال زیاد نشتی گاز صورت گرفته است. حتما دقت کنید که پس از متوجه شدن این مسئله در معرض مستقیم و استشمام این بو قرار نگیرید.

تمام مواردی که در مطالب بالا گفته شد از شایع ترین نشانه‌های نشت گاز یخچال هستند و در صورت مشاهده هرکدام از آنها سریعا باید با یک تکنسین ماهر در این حرفه تماس گرفته و کمک بخواهید تا دچار مشکلات و هزینه‌های بیشتری نشوید.

راه‌های تشخیص محل نشتی گاز یخچال

برای مطمئن شدن از نشت گاز دستگاه راه‌هایی وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید نسبت به این موضوع مطمئن شده و بفهید مشکل از کدام قسمت یخچال است. اگر نسبت به موضوع نشتی گاز دستگاه بی توجه باشید به مرور می‌تواند مشکلات بسیار بزرگ‌تری برای‌تان ایجاد کند و باعث خرابی دیگر قطعات دستگاه هم شود.

 پس برای جلوگیری از هزینه‌ها و خسارت‌های سنگین این مشکل را پشت گوش نیندازید و سریعا به آن رسیدگی کنید. در ادامه شما را با راه‌هایی برای تشخیص محل دقیق نشتی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • بهتر است بدانید که درون لوله‌های یخچال به غیر از گاز مقداری روغن هم وجود دارد. در صورتی که قسمتی از لوله‌ها سوراخ و دچار نشتی شده باشد همراه با گاز مقداری روغن هم از آن خارج می‌شود. پس اگر در قسمتی از لوله‌ها شاهد خروج روغن بودید بدانید که گاز نیز از آن نقطه در حال خارج شدن است.
  • دیگر علامتی که می‌تواند محل دقیق نشتی را به ما نشان دهد یخ زدگی و برفک زدگی نقاط خاصی از یخچال است. به دلیل سرد بودن گاز، هنگامی که خارج شود و در برخورد با هوای آزاد قرار بگیرد دچار یخ زدگی و برفک بر روی لوله‌ها می‌شود. پس اگر بر روی لوله‌ها برفک و یخ زدگی مشاهده کردید به احتمال زیاد در آن قسمت گاز در حال تخلیه است.
  • حالت دیگری که می‌تواند نشتی را نشان دهد یخ زدن کمپرسور است. در صورتی که گاز خارج شود احتمالا یخ زدگی روی کمپرسور اتفاق می‌افتد، زیرا هنگام نشت گاز کمپرسور مجبور است یک سره کار کند و این کارکرد بیش از حد یخ زدن و برفک زدگی آن را به دنبال دارد.
  • یکی دیگر از راه‌هایی که به ما در تشخیص محل نشتی کمک می‎کند استفاده از کف صابون است. برای انجام این راه کافی است مقداری کف صابون را روی لوله‌های پشت یخچال بزنید. پس از اینکه تمام قسمت‌های مسیر لوله گاز را به کف آغشته کردید باید دقت کنید که کف شروع به حباب زدن می‎کند یا خیر. اگر هیچ حبابی از کف خارج نشد یعنی لوله‌ها آسیبی ندیده‌اند. اما در صورت ایجاد حباب باید متوجه شوید در محلی که کف شروع به حباب زدن کرده نشتی وجود دارد.
  • یک راه آسان دیگر که به شما در تشخیص محل نشتی کمک می‌کند دمای لوله‌ها و کمپرسور است. بهتر است بدانید که اگر گاز به طور کامل درون لوله‌ها و کمپرسور جریان داشته باشد لوله‌ها گرم هستند. اما اگر تخلیه و یا نشتی در این قسمت‌ها ایجاد شده باشد شاهد سرد بودن لوله و کمپرسور خواهید بود. پس در نتیجه سرد بودن این قطعات نشان از خالی شدن گاز یخچال می‌دهد.

چگونه مشکل نشتی گاز یخچال را از بین ببریم؟

از بین بردن مشکل نشتی گاز یخچال یک مشکل پیش پا افتاده نیست و باید توسط افراد متخصص در این حرفه انجام شود. در صورت نداشتن تجربه و مهارت لازم به هیچ عنوان دست به تعمیر نشتی گاز دستگاه نزنید، زیرا ممکن است باعث آسیب به دیگر قطعات هم شده و خسارت‌های زیادی را برای خود به وجود بیاورید.

پس نتیجه می‌گیریم اولین اقدامی که در مواجه با این مشکل باید انجام دهید مشورت با یک تعمیرکار یخچال است. همانطور که گفتیم به علت پیچیدگی در سیستم دستگاه احتمال بروز مشکلات دیگر بسیار زیاد است و اگر بدون مهارت لازم اقدام به تعمیر آن کنید آسیب‌های بزرگ‌تری هم به دستگاه وارد می‌شود.

پس با کمک یک تکنسین ماهر این مشکل را حل کرده تا خیالتان از بابت هرگونه آسیب راحت باشد.

 

برای دریافت لیست قیمت و خرید گاز یخچال با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس   ۴۵ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱  و  ۹۲ ۵۵۵ ۳۶۰ – ۰۲۱

چگونه از نشتی گاز یخچال جلوگیری کنیم؟

برای اینکه خود را به دردسر تعویض گاز و تعمیر لوله‌ها نیندازید بهتر است نکته‎‌های جلوگیری از این مشکل را رعایت کرده تا با آن مواجه نشوید. نکات زیادی وجود دارند که به ما در جلوگیری از نشتی گاز کمک می‌کنند که در ادامه شما را این نکات آشنا می‌کنیم.

برای مثال هیچ وقت نباید از وسیله تیزی برای برفک زدایی یخچال استفاده کنید. در بیشتر موارد علت نشت گاز استفاده از شی نوک تیز برای رفع برفک‌ها بوده است. پس یک راه مهم برای جلوگیری از نشتی استفاده نکردن از وسایل نوک تیز برای برفک زدایی است.

دومین نکته این است که باید در هنگام جابجایی یخچال دقت کافی را داشته باشید که هیچ ضربه‎‌ای به آن وارد نشود. در صورت وارد شدن هر ضربه‌ای به لوله‌ها و کمپرسور امکان دارد دچار آسیب شوند و گاز خالی شود. پس در هنگام انتقال و جابجایی دستگاه حواستان باشد که به جایی برخورد نکند و ضربه‌ای به آن وارد نشود.

راه دیگری که برای جلوگیری از نشتی گاز یخچال موثر است تمیز کردن لوله‌های پشت یخچال است. تا جایی که امکان دارد سعی کنید هرچند وقت یک بار این لوله‌ها را تمیز کنید تا دچار مشکلی نشده و سالم بمانند. با انجام این کار خطر سوراخ شدن و نشتی آنها را تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

نشانه و علائم کم شدن گاز یخچال؛ علت خالی شدن و کمبود

نتیجه گیری

در این مقاله تمام موارد مربوط به نشت گاز یخچال را برای‌تان توضیح دادیم و شما را با خطر نشت گاز آشنا کردیم. در صورتی که گاز نشت پیدا کند دستگاه دیگر به سختی قادر به خنک کنندگی خواهد بود و در نتیجه منجر به فاسد شدن مواد غذایی خواهد شد. پس در صورت مواجه با این مشکل سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!