» لوله مسی » تجهیزات مورد نیاز برای لوله کشی ساختمان
لوله مسی

تجهیزات مورد نیاز برای لوله کشی ساختمان

مرداد ۱۲, ۱۴۰۳ 80176

لوله‌کشی ساختمان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های ساخت و ساز است که قبل از اجرای سنگ و سرامیک یا گچ‌بری روی دیوارها انجام می‌شود. سیستم لوله کشی شامل اجرای لوله‌های گاز، آب و فاضلاب است. برای انجام لوله‌کشی از تجهیزات و ابزارهای زیادی استفاده می‌شود که لوله‌کش‌ها به خوبی با آن‌ها آشنایی دارند. در اینجا قصد داریم تعدادی از ضروری‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای لوله کشی ساختمان را معرفی و بررسی کنیم.

لوله‌های ساختمانی

اولین ابزاری که برای لوله کشی نیاز دارید، لوله است که برحسب نوع لوله‌کشی (برای آب، گاز یا فاضلاب) متفاوت است. انواع مختلفی از لوله در بازار موجود است که هر یک کاربرد متفاوتی دارند و از نظر کارایی و مشخصات نیز با هم متفاوت هستند. انواع لوله برای لوله‌کشی ساختمان عبارتند از:

  • لوله‌ مناسب برای لوله کشی فاضلاب: لوله فاضلابی PVC  – لوله فاضلابی گالوانیزه – لوله فاضلابی پلیکا UPVC – لوله فاضلابی پلی اتیلن PE  – لوله فاضلابی پلی پروپیلن
  • لوله مناسب برای لوله‌کشی: لوله و اتصالات پلاستیکی پلی اتیلن (PE) – لوله مسی – لوله فولادی
  • لوله مناسب برای آب: لوله pvc، لوله گالوانیزه، لوله و اتصالات مسی

در سال‌های اخیر لوله‌های پلاستیکی رایج شده‌اند که برای انتقال آب، گاز و فاضلاب استفاده می‌شوند. این لوله‌ها در برابر فشار و حرارت مقاومت زیادی دارند.

 

اتصالات برای لوله‌کشی

ابزارهای مورد نیاز برای لوله کشی آب و گاز

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای لوله کشی ساختمان اتصالاتی است که برای متصل کردن و نصب لوله‌ها استفاده می‌شود.  اتصالات انواع مختلفی دارد که از جمله باید به زانویی، خم لوله، ولو، کوپلینگ، کلاهک، سه راهی، چهار راهی، درپوش لوله و …. اشاره کنیم. اتصالات برای لوله کشی می‌توانند از جنس آلومینیوم، برنج، مس، پلی اتیلن، تیتانیوم، فولاد ضدزنگ و … باشند.

پمپ برای لوله‌کشی

یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز برای لوله‌کشی پمپ است که به منظور افزایش فشار آب استفاده می‌شود. پمپ برای ساختمان‌های چند طبقه ضروری است تا با کمک آن بتوانید فشار آب برای طبقات فوقانی را افزایش دهید.

عایق لوله‌ها و تجهیزات لوله کشی ساختمان

اگر در شهرهای سرد و کوهستانی زندگی می‌کنید، وجود عایق لوله ضرورت دارد. در واقع عایق لوله مانع از یخ زدن لوله‌ها در فصل سرد زمستان می‌شود. برای مثال باید به عایق‌های الاستومری اشاره کنیم که به عنوان عایق لوله مسی استفاده می‌شود و از خراب شدن لوله‌ها جلوگیری می‌کند. برای سایر لوله‌ها نیز می‌توانید از این عایق‌ها استفاده کنید که استقامت لوله در برابر گرما، سرما و حتی رطوبت را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر برای حفظ دمای آب استفاده از عایق لوله می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد.

شیرآلات برای لوله‌کشی ساختمان

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای لوله کشی ساختمان شیرآلات هستند که می‌توانند از آلیاژ برنج، استیل ضدزنگ، سرب خشک، پلاستیک فشرده و …. باشند. همچنین انواع مختلفی از شیرآلات از نوع کلاسیک، اهرمی، پدالی، لمسی، هوشمند، چشمی و … در بازار موجود است که بر حسب نوع ساختمان و محل استفاده از آن‌ها می‌توانید بهترین را انتخاب کنید.

 

انواع لوله کشی

لوله کشی هم در یک ساختمان انجام می شود و هم درصنعت و پالایشگاه های بزرگ. در صنعت ساختمان انواع لوله کشی می تواند متفاوت باشد که در ادامه با انوع لوله کشی در ساختمان آشنا می شوید.

کاربرد متر برای لوله کشی

از دیگر ابزارهایی است که به منظور اندازه‌گیری طول و ابعاد لوله‌ها کاربرد دارد. حتما می‌دانید که متر نیز انواع مختلفی دارد و برای اینکه بتوانید طول لوله‌ها و محل اتصال آن‌ها به یکدیگر را مشخص کنید، به آن نیاز دارید.

استفاده از کولیس یا عمق سنج

کاربرد کولیس برای لوله کشی ساختمان

یکی دیگر از ابزارهایی که در لوله‌کشی ساختمان به آن نیاز دارید، عمق سنج یا کولیس است که برای اندازه‌گیری قطر داخل و خارجی لوله‌ها به آن نیاز دارید. زمانی که بخواهید دو لوله یا اتصالات لوله را به هم متصل کنید، باید ابتدا اندازه عمق و قطر داخلی و خارجی آن‌ها را بدانید که در این مواقع به کولیس نیاز دارید.

کاربرد خط کش فولادی و گونیا

از دیگر ابزارهای مورد نیاز برای نصب لوله‌ها در هر ساختمانی گونیا و خط‌کش فولادی است. گونیا برای اندازه گرفتن زوایای لوله‌ها و قائمه کردن آنها کاربرد دارد و خط کش فولادی هم برای برای ایجاد خطوط دقیق و استریل بر روی لوله‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از انواع آچار

در زمان لوله‌کشی ساختمان از انواع مختلفی از آچارها استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • آچار تسمه‌ای: این ابزار برای باز و بسته کردن لوله‌های مخصوص (به ویژه لوله مسی) استفاده می‌شود.
  • آچار لوله‌گیر و شلاقی: این ابزار برای گرفتن و چرخاندن لوله‌ها استفاده می‌شود.
  • آچار فرانسه: برای اینکه بتوانید پیچ‌های چهار یا شش گوش را باز و بسته کنید، به این آچار نیاز دارید.
  • آچار زنجیری: از این آچار هم برای باز و بسته کردن لوله‌های بزرگ استفاده می‌شود.

انبردست

این ابزار کاربردی و مهم برای محکم نگهداشتن لوله‌ها در زمان اتصال کاربرد دارد. به طور کلی شما در زمان لوله‌کشی به انبردست قفلی نیاز زیادی دارید.

کالیبراتور

وقتی لوله‌ها برش زده می‌شوند، قطر داخلی آن‌ها تغییر می‌کند. اما از کالیبراتور برای درست کردن قطر آن‌ها استفاده می‌شود. در لوله‌کشی فاضلاب کالیبراتور استفاده زیادی دارد.

گیج فشار

برای اندازه‌گیری فشار سیال (آب، گاز و …) به گیج فشار نیاز دارید. همچنین اگر بخواهید نشتی‌ها بعد از لوله‌کشی را پیدا کنید، گیج فشار کاربرد دارد.

مولتی متر

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد برای لوله کشی ساختمان است که از آن برای اندازه‌گیری ولتاژ و جریان استفاده می‌شود. زمانی که قصد لوله‌کشی پکیج را دارید، از مولتی متر می‌توانید برای اندازه‌گیری فرکانس و ظرفیت خازن استفاده کنید.

نوار پرایمر

کاربرد نوار پرایمر برای لوله کشی ساختمان

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای لوله کشی ساختمان نوار پرایمر است که به منظور عایق‌بندی لوله‌ها و اتصالات استفاده می‌شود. نحوه استفاده از این نوار به دو روش گرم و سرد است. این نوار از جنس pvc است که از خوردگی لوله‌ها جلوگیری کرده و باعث محافظت از لوله در مقابل گرما و سرما می‌شود.

واشر لاستیکی

واشرها را از جنس لاستیک می‌سازند تا از نشتی آب یا گاز جلوگیری کند. گسکت یا واشرهای لاستیکی به عنوان رایج‌ترین نوع لاستیک هستند که از آن‌ها برای آب‌بندی اتصالات استفاده می‌شود.

کاربرد روغندان در لوله‌کشی ساختمان

برای جلوگیری از اصطکاک به روغندان نیاز است. در واقع این قسمت برای روغن کاری لوله‌ها استفاده می‌شود.

کمان اره و ابزارهای برش لوله

برای اینکه بتوانید لوله‌ها را به اندازه دلخواه برش بزنید، به کمان اره نیاز است. این ابزار قادر است لوله‌های pvc را به راحتی برش بزنید که در سایزهای مختلفی در بازار وجود دارد. برای برش لوله‌های فلزی باید از ابزارهای دیگری استفاده کنید. برای مثال ابزار برش تلسکوپی برای لوله‌هایی که ضخامت بیشتری دارند، استفاده می‌شود.

نوار تفلون

برای اتصال بین لوله‌ها و اتصالات لوله باید از نوار تفلون استفاده کنید. این نوارهای باریک و چسبنده باعث اتصال بهتر لوله‌ها به همدیگر می‌شود و از نشت آب جلوگیری می‌کند.

در آخر

لوله‌کشی ساختمان به تجهیزات و ابزارهای زیادی نیاز دارد و توسط افراد متخصص انجام می‌شود. با این حال آشنایی با برخی از تجهیزات مورد نیاز برای لوله کشی ساختمان ضرورت دارد تا بتوانید قبل از اجرای سیستم لوله‌کشی آن‌ها را کامل کنید. امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی و مفید بوده باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!