یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 28 ساعت :
» کابل برق » تفاوت کابل و سیم در چیست؟
کابل برق

تفاوت کابل و سیم در چیست؟

بهمن ۱, ۱۴۰۲ 60106

در دنیای امروز زندگی بدون وجود روشنایی مصنوعی امکان پذیر نیست و تقریبا تمام قسمت‌های زندگی ما به این انرژی وابسته شده است. افراد برای اینکه بتوانند این انرژی را به مکان‌های مختلف انتقال دهند باید از تجهیزات و وسایلی کمک بگیرند. یکی از مهم‌ترین این تجهیزات سیم و کابل است. در هرجایی که استفاده از برق وجود داشته باشد سیم و کابل نیز به چشم می‌خورد و تقریبا به عضوی جدانشدنی از انرژی برق تبدیل شده‌اند.

این تجهیزات دارای ویژگی‌ها، مزایا و همچنین تفاوت‌هایی می‌باشند. به زبان ساده‌تر باید بگوییم که کابل و سیم یک محصول نیستند. بیشتر افراد افراد فکر می‌کنند کابل و سیم یک محصول مشترک هستند با دو نام متفاوت. در صورتی که این گونه نبوده و هرکدام یک محصول مجزا هستند با نقاط مشترک. همچنین جدا از وجه اشتراک این دو محصول تفاوت‌های زیادی نیز باهم دارند که در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید…

کابل چیست؟

در واقع باید بگوییم کابل برق مجموعه‌ای از یک یا چند هادی عایق‌بندی شده می‌باشد که به‌طور معمول برای هدف‌هایی مانند انتقال و توزیع برق بکار گرفته می‌شوند. از این محصول عمدتا در سیم‌کشی ساختمان، تجهیزات برقی، ابزارهای الکترونیکی و کاربردهای دیگری که برق به عنوان عامل اصلی قدرت و انتقال انرژی است استفاده می‌شود.

این محصول در انواع و مدل‌های مختلفی به بازار ارائه می‌شود. از تفاوت‌هایی که در انواع مدل‌های کابل به چشم می‌خورد باید به ولتاژ، جریان قابل حمل، حداکثر دمای کارکرد و… اشاره کنیم. اگر به دنبال شناخت بیشتر و درک بهتر کابل برق هستید ادامه مقاله را از دست ندهید و همراه ما باشید.

اگر بخواهیم این محصول را به طور گسترده‌تر برای‌تان توضیح دهیم باید بگوییم که کابل برق از چند قسمت مختلف تشکیل می‌شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم هرجا که حرفی از انتقال و توزیع انرژی الکتریکی باشد وجود کابل نیز به چشم می‌خورد. این محصول دارای دو یا چند هادی الکتریکی است که به وسیله یک روکش عایق به هم پیوند می‌خورند. کابل برق معمولا از سه قسمت اصلی هادی، دی‌الکتریک (عایق) و غلاف تشکیل می‌شود.

قسمت هادی در این محصول وظیفه فراهم کردن مسیر هدایت جریان برق را برعهده دارد. دی‌الکتریک نیز وظیفه دارد در برابر ولتاژ سرویس از خود مقاومت نشان دهد. قسمت مهم دیگر در این محصول یعنی غلاف نیز در برابر تمام خطرات خارجی از کابل محافظت می‌کند. برای مثال مانع ورود رطوبت به کابل می‌شود و یا از کابل در برابر حمله شیمیایی، آتش‌سوزی و… محافظت می‌کند.

انواع سیم برق خانگی | آشنایی با انواع سیم برق و کاربردهای آن | مجله راندنو

انواع کابل برق

کابل برق از نظر ویژگی‌ها و خصوصیات به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام از انواع آن برای استفاده‌های خاص در مکان‌های متفاوت طراحی می‌شوند. در این قسمت قصد داریم شما را با انواع کابل‌های برق آشنا کنیم.

کابل NM

این نوع کابل از رایج‌ترین نوع سیم‌کشی برق خانگی است. این کابل شامل سه یا چند هادی جدا از هم است که به صورت پیچیده در یک غلاف پلاستیکی انعطاف پذیر به هم پیچیده می‌شوند. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم از این نوع کابل در سیم‌کشی خشک و داخلی منزل استفاده می‌شود. همچنین در لوازم خانگی، سوئیچ‌ها و پریزها نیز بکار گرفته می‌شود. امروزه بیشتر کابل‌ها از ویژگی کد رنگی بهره‌مند هستند. در واقع کد رنگی به معنای نشان دادن گیج سیم است. به زبان ساده‌تر از هر رنگ برای نشان دادن گیج سیم استفاده می‌شود. در کابل NM نیز از رنگ‌های مختلفی برای شناسایی سیم‌های متفاوت استفاده می‌کنند.

کابل آرموردار

وقتی پای سیم‌کشی برق خانه وسط باشد نکات مهم زیادی باید در نظر داشته باشید. درست است که گفتیم کابل NM از پراستفاده‌ترین کابل‌های سیم‌کشی برق خانه است اما در این بین مواردی وجود دارند که مناسب استفاده از این نوع کابل نیستند و باید از کابل‌های آرموردار برای سیم‌کشی آنها استفاده کنیم. نام دیگر این نوع کابل زره‌دار و یا شیلددار است. کابل آرموردار از یک روکش فلزی انعطاف پذیر تشکیل می‌شود که این امر موجب می‌شود بهتر از هادی‌های داخلی محافظت شود. این نوع کابل برای ساختمان‌های مسکونی و یا تجاری بیش از سه طبقه مناسب نیستند و نمی‌توان در چنین موقعیت‌هایی از این کابل‌ها استفاده کرد.

کابل فیدر زیرزمینی

فیدر زیرزمینی نیز یک کابل NM است با این تفاوت که تنها برای زیر زمین استفاده می‌شود. این محصول همانطور که از نامش پیداست برای بکارگیری در زیرزمین طراحی شده و به‌طور مستقیم در زمین دفن می‌شود. طراحی فیدر زیرزمینی برای مکان‌های مرطوب است و در پروژه فضای باز باید از این نوع کابل استفاده کرد. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر کاربرد این محصول را توضیح دهیم باید بگوییم که فیدر زیرزمینی برای تامین برق وسایل در فضای باز کاربرد دارد. برخلاف کابل NM کابل فیدر زیرزمینی دارای یک روکش پلاستیکی در اطراف هر سیم است و یک روکش بیرونی خاکستری رنگ دارد. علاوه بر تمام موارد گفته شده این نوع کابل برای سیم‌کشی مدار اصلی نیز مناسب است.

کابل آلمینیومی

این نوع کابل نیز همانطور که از نامش پیداست دارای هادی از جنس آلمینیوم است که جریان الکتریسیته را منتقل می‌کند. از کاربردهای کابل آلمینیومی باید به ساختمان سازی، توزیع برق محلی، خطوط انتقال نیرو و… اشاره کرد. این نوع کابل در دو مدل زمینی و خودنگه‌دار به بازار ارائه می‌شود. از ویژگی‌های این نوع کابل باید به مقاومت الکتریکی خوب، وزن سبک و همچنین قیمت ارزان اشاره کنیم. امروزه شاهد افزایش استفاده از کابل آلمینیومی در مکان‌های مختلف هستیم.

کابل افشان

این نوع کابل به عنوان سیم‌های چند هسته‌ای نیز معروف است. به زبان ساده‌تر بیش از یک هادی دارد و چندین هادی به همراه سیم مجزا در این کابل استفاده می‌شوند. تمام این هادی‌ها با یک غلاف بیرونی محافظت می‌شوند. در اصل هر هادی با یک عایق پوشش داده می‌شود تا امنیت را بالاتر ببرد.

انواع کابل افشان بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند. از این رو بعضی مواقع به این محصول کابل نرم نیز گفته می‌شود. رسانای مورد استفاده در کابل افشان باید از جنس آنیل شده و یا اندود باشد. استفاده اصلی این نوع کابل در ساختمان سازی است. برای اطلاع از قیمت کابل افشان کلیک کنید.

انواع کابل و کاربرد آن

به‌طور کلی کابل‌های برق به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند که هرکدام دارای کاربردی مختلف هستند و در مکان‌های خاصی استفاده می‌شوند. به زبان ساده‌تر هرکدام از انواع کابل برای استفاده‌ای خاص در مکانی خاص طراحی می‌شوند. اگر بخواهیم سه دسته کلی کابل را برای‌تان نام ببریم باید به کابل هوایی، کابل زمینی و کابل ساختمانی اشاره کنیم که عملکرد و استفاده هرکدام از آنها با یک دیگر متفاوت است. در ادامه شما را با کاربرد هرکدام از کابل‌های نام برده شده آشنا می‌کنیم.

کابل هوایی

 این نوع کابل در مکان‌هایی که تیرهای برق وجود دارند به چشم می‌خورد. این کابل‌ها با مهار فولادی بر روی تیرهای برق آویزان می‌شوند. در این نوع کابل‌ها از یک سیم رشته‌ای از جنس فولاد گالوانیزه استفاده می‌شود و یک غلاف از جنس مواد پلی‌اتیلن بر روی آن قرار می‌گیرد.

عوامل موثر در قیمت کابل برق کدامند؟ - خبرآنلاین

کابل‌های زمینی

این مدل کابل در انتقال برق از داخل زمین کاربرد دارد. کابل‌های زمینی معمولا از هادی مسی تشکیل می‌شوند و بین یک تا چهار هسته دارند. ناگفته نماند که در این کابل‌ها از یک غلاف فلزی از جنس سرب نیز برای محافظت از کابل در برابر رطوبت استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم این کابل در زیر زمین نصب می‌شود و بیشتر در مناطق پرجمعیت، اطراف کارخانه‌ها و یا نیروگاه‌ها کاربرد دارد.

کابل‌های ساختمانی

همانطور که بالاتر ذکر کردیم کابل‌ها از کنار هم قرار گرفتن چند سیم تشکیل می‌شوند که این سیم‌ها نیز به کمک یک غلاف یا همان لایه پوشیده می‌شوند. کابل‌های ساختمانی نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند: کابل مفتولی و کابل افشان. هرکدام از این دو دسته کاربرد خاص خودشان را دارند و براساس مکان مورد نظر بکار گرفته می‌شوند. از کابل‌های ساختمانی استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود و تقریبا در همه جا به چشم می‌خورند. هادی این نوع کابل نیز می‌تواند از مس و یا آلمینیوم باشد.

سیم چیست؟

امروزه سیم و کابل از مهم‌ترین ابزارهای صنعتی و الکتریکی محسوب می‌شوند که وظیفه انتقال ایمن برق را برعهده دارند. بالاتر شما را کاملا با کابل و انواع آن آشنا کردیم. در این قسمت قصد داریم سیم را برای شما به‌طور کامل توضیح دهیم و کاربرد این محصول را برای‌تان شرح دهیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

سیم در واقع یک قطعه فلزی خیلی نازک و طولانی است که برای انتقال جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت ساده سیم‌ها کاملا انعطاف پذیر هستند و توسط یک عایق نارسانا پوشش داده می‌شوند تا مسیر انتقال را ایمن سازد. این محصولات بر اساس ولتاژ طبقه‌بندی می‌شوند و وظیفه اصلی آنها منتقل کردن توان الکتریکی از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. ضخامت و قطر این سیم‌ها می‌تواند بر میزان جریان قابل حمل و یا حتی گرم شدن آن تاثیر بگذارد.

در این بین نکته‌ای وجود دارد. اگر هرچه طول سیم بیشتر باشد به همان نسبت ولتاژ آن نیز دچار افت می‌شود. سیم‌ها بر اساس ویژگی‌هایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای مثال این محصولات از لحاظ تعداد رشته‌های فلزی، میزان انعطاف پذیری و همچنین کاربرد به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. اگر بخواهیم به‌طور گلی بگوییم سیم‌ها در چهار نوع وجود دارند: سیم افشان، سیم مفتول، نیمه افشان و ارت.

هرکدام از مواردی که نام بردیم کاربرد خاص خودشان را دارند و برای مکان‌های‌ خاصی طراحی شده‌اند. برای مثال از سیم افشان در سیم‌کشی داخلی وسایل برقی، سیم‌کشی سیستم‌های حفاظتی، سیم‌کشی روشنایی و… استفاده می‌شود. برای اطلاع از قیمت سیم افشان کلیک کنید.

تفاوت کابل و سیم چیست؟

فرق سیم و کابل سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده و بسیاری به دنبال پاسخ این سوال می‌گردند. برخی نیز فکر می‌کنند که سیم و کابل در واقع یک محصول با دو نام متفاوت هستند که این تصور بسیار غلط است و کابل و سیم دو محصول مجزا با کارکردی تقریبا یکسان هستند. با توضیحات بالا باید دیگر شناخت کاملی از سیم و کابل به دست آورده باشید. در این قسمت می‌خواهیم شما را با تفاوت‌های اصلی این دو محصول آشنا کنیم.

به‌طور کلی تفاوت کابل با سیم در وزن، ضخامت، فشاری قوی و ضعیف، تعداد رشته و میزان مقاومت و سطح مقطع است. به عبارت ساده‌تر اگر سیم و کابل را در یک متراژ برابر کنار هم قرار دهیم شاهد سنگینی کابل نسبت به سیم خواهیم بود. دلیل این مسئله سنگینی عایق کابل و همچنین تعداد رشته‌های بیشتر است. همانطور که گفتیم تفاوت دیگر در ضخامت است. ضخامت کابل به دلیل وجود تعداد عایق و روکش‌های چند لایه از سیم بیشتر بوده و همین مورد در ایمنی محصول نیز تاثیر زیادی دارد. کابل‌های برق دارای سطوح بالاتری از تحمل ولتاژ هستند و برخلاف سیم افت عملکرد نخواهند داشت.

همچنین یک تفاوت کابل و سیم به مقاومت آن‌ها مربوط می‌شود. به طوری که  کابل‌ها نسبت به سیم از مقاومت بالاتر و دوام بیشتری هم برخوردار هستند. موردی دیگری که می‌تواند فرق کابل و سیم را بیان کند ساختار آنهاست. به این شکل که سیم از یک هادی و کابل از چند هادی تشکیل می‌شود. البته در این مورد استثناهایی هم وجود دارد. اما از آنجایی که تعداد این استثناها بسیار کم است می‌توان این مورد را نیز یک تفاوت دانست.

☀️بهترین برند سیم و کابل سال +✔️ بهترین سیم برق ساختمان | اعتماد کابل البرز

تهیه سیم و کابل

در کنار اینکه باید تفاوت کابل و سیم را دارید، این مسئله نیز مهم‌ترین مرحله استفاده از این محصولات است که باید با دقت زیادی انجام شود زیرا انتخاب و خرید اشتباه این محصولات می‌تواند خطرات و حتی صدمات جبران ناپذیری به وجود آورد.

متاسفانه امروزه همه شاهد وجود افراد متقلب در بازار هستیم که بدون در نظر گرفتن عواقب اقدام به فروش اجناس تقلبی می‌کنند. یکی از راه‌هایی که به شما در تشخیص کابل و سیم اصلی کمک می‌کند توجه به برند حک شده بر روی کابل و بسته بندی آن است. حتما این محصولات را از برندی معتبر و فروشگاهی قابل اطمینان تهیه کنید تا پس از خرید با مشکلی روبه رو نشوید. مورد دیگری که در کابل‌های اصلی به چشم می‌خورد این است که عایق سیم به راحتی از هادی جدا می‌شود. این مورد را نیز در خرید مد نظر داشته باشید.

در آخر

کابل و سیم هر دو از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت برق هستند و به دلیل استفاده خاصی که دارند حتما باید از نوع باکیفیت تهیه شوند تا پس از خرید مشکلی برای‌تان به وجود نیاورند. در این مقاله تفاوت‌های اصلی کابل و سیم را برای‌تان توضیح دادیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوالاتتان رسیده باشید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

م. کوهشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    error: Content is protected !!