پیشنهاد شده
سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2024 - 04 - 30 ساعت :
» لوله مسی » دلایل استفاده از لوله مسی در کولر گازی
استفاده از لوله مسی برای کولر گازی
لوله مسی

دلایل استفاده از لوله مسی در کولر گازی

تیر ۱, ۱۴۰۲ 50403

لوله مسی یکی از تجهیزات کاربردی در سیستم های تهویه هوا و مبرد می باشد که  سالهاست در مبدل های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. مس از نظر اقتصادی با صرفه بوده و سازگاری بالایی با محیط زیست دارد از سوی دیگر هزینه ها را کاهش داده و راندمان دستگاهای تهویه هوا را افزایش می دهند.

علت استفاده از لوله مسی در کولر گازی

استفاده از لوله مسی در کولر گازی به دلیل مزایایی است که لوله مسی دارد. از جمله قابلیت جوشکاری، خم کاری و فیتینگ راحت.  همچنین لوله مسی در مقابل پوسیدگی و خوردگی مقاوم است. از ین رو لوله مسی قسمت مهم و جدانشدنی از ساختمان کولرگازی می باشد که وظیفه اصلی آن انتقال گاز اسپیلت است. همچنین وظیفه انتقال حرارت را در یونیت کولرگازی برعهده دارد. لوله مسی به علت اندازه کوچک و قطر کمی که دارد بسیار کم وزن بوده و همین عامل حمل و نقل آن را بسیار آسان می کند. از سوی دیگر وزن کم  آن در طولانی مدت آسیب کمتری به دستگاه تهویه شما وارد خواهد کرد. لوله مسی از زمان های خیلی دور تا کنون به عنوان خطوط انتقال آب کاربرد داشته و امتحان خود را پس داده اند به همین علت مطمئن و ایمن بوده و امروزه محبوبیت بسیار زیادی دارند.

با ذکر موارد بالا می توان اذعان داشت که عملکرد مناسب و کارایی بالای لوله مسی در تاسیسات حرارتی و برودتی در کنار دوام و طول عمری که دارند استفاده از آن را در کولر گازی کاربردی و مقرون به صرفه کرده است..

همچنین با توجه به مواردی که ذکر شد در این بخش از مقاله بازاری دلایل استفاده از لوله مسی در کولر گازی را بررسی می کنیم.

علت استفاده از لوله مسی در کولرگازی

دلایلی که باعث استفاده از لوله‌های مسی در کولر گازی می‌شود عبارت است از:

مقاوم در برابر خوردگی

مهم ترین ویژگی که منجر به افزایش عمر و دوام بالای لوله های مسی و به طبع آن کولر گازی می شود، مقاومت زیادی است که در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی دارد. مقاومت در برابر خوردگی مانع از گرفتگی لوله مسی شده و منجربه کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خواهد شد. به همین دلیل این ویژگی یکی از مهم ترین دلایل استفاده از لوله مسی در کولر گازی شمرده می شود.

انتقال حرارت بالا

استفاده از لوله مسی منجر به افزایش انتقال حرارت سیار شده و به همین ترتیب قدرت سرمایش کولرگازی را به اندازه کافی افزایش می دهد. با افزایش قدرت خنک کنندگی کولر گازی، مدت زمان استفاده از آن کم شده ونهایتا نه تنها عمر کولر افزایش می یابد بلکه در هزینه های برق و آب نیز صرفه جویی خواهد شد.

نکات مهم از لوله مسی به نقل از بست سرا

رسانای گرمایی بالا در لوله مسی

از دیگر ویژگی های مس رسانایی بسیار بالای حرارتی است. در واقع این آلیاژ بعد از نقره و الماس بیشترین رسانای گرمایش را دارد.

سهولت در تعمیر

از دیگر دلایلی که موجب استفاده از لوله مسی در کولر گازی شده است باید به سهولت در تعمیر این آلیاژ اشاره نمود. با استفاده از سیستم تهویه برای مدت زمان طولانی، ممکن است دستگاه و لوله های آن به تعمیرات نیاز پیدا کنند. با توجه به استفاده از لوله مسی در کولر گازی تعمیرات آن به راحتی انجام می شود. در واقع این لوله ها قابلیت خم کاری و جوش کاری دارند و در صورت بروز مشکل می توان به راحتی آن ها را تعمیر کرد.

ابزار مورد نیاز برای جوشکاری لوله مسی شامل موارد زیر می شود.

  • اتصالات
  • مشعل جوشکاری
  • سیم جوش
  • برس داخل لوله
  • دستمال تمیز برای پاک کردن اضافات و براده های سیم جوش
  • ورق سمباده جهت پاک کردن بخش بیرونی لوله مسی

قابلیت بازیافت لوله مسی

لوله و اتصالات مسی در دستگاهای سرمایشی و گرمایشی از جمله کولر گازی کاربردهای متنوعی دارند. یکی از دلایل استفاده از این آلیاژ پرطرفدار قابلیت بازیافت و خاصیت تجدید پذیر بودن آن است.

افزایش سرعت ساخت و نصب سیستم های تهویه مطبوع

در مقایسه با لوله های آلومینیومی، ساخت، مونتاژ و نصب لوله های مسی بسیار راحت و آسان است و همین دلیل برای صرفه جویی در وقت کافیست. از این رو لوله مسی کاربرد فراوانی در سیستم تهویه ازجمله کولر گازی دارد.

مزایای استفاده از لوله‌های مسی در کولر گازی

  • عدم سمیت
  • بازدهی و ضریب اطمینان بالا
  • امکان توزیع همگن حرارت در کولر
  • تولید ارزان
  • مونتاژ آسان
  • تنوع در ساخت
  • قیمت مناسب

ویژگی لوله مسی کولر گازی

  • لوله مسی کولر گازی در اندازه و ابعاد مختلف با متراژ 5 تا 20 متر تولید و عرضه می شود. این لوله ها با توجه به نوع کاربری و روش استفاده در ضخامت های 0.032، 0.049، 0.065، 0.81 و 0.90 اینچ قرار دارند.
  • لوله مسی با سایز 1.4 اینچ بهترین انتخاب برای کولر گازی با ظرفیت 12000 btu بوده و برای کولرهای 18000btu لوله مسی با سایز 3.8 مناسب است.
  • لوله مسی کولر گازی در اشکال مختلف مویی، کویل، شاخه و کلاف طراحی می شود. برای استفاده از کولر گازی از لوله های رفت و برگشت کمک می گیرند. معمولا اندازه لوله رفت نسبت به لوله برگشت بزرگتر است. لوله رفت به کندانسور دستگاه متصل می شود.

نکاتی برای تهیه لوله مسی

هنگام خرید لوله مسی کولر گازی حتما به ضخامت و قطر لوله دقت کنید. زیرا این دو مورد از مهم ترین موارد برای انتقال درست و مناسب مبرد به قسمت های مختلف دستگاه می باشد. قطر لوله باید با ظرفیت دستگاه متناسب باشد. همچنین کیفیت لوله و سلامت آن را هنگام خرید در نظر بگیرید. زیرا لوله مرغوب و با دوام از نفوذ آلاینده های محیطی به ساختار لوله جلوگیری می کند.

عایق لوله از دیگر موارد مهم در انتخاب لوله مسی است. عایق مناسب روی لوله سبب افزایش طول عمر آن می شود. قیمت و برند تولید کننده از دیگر مواردی هستند که هنگام خرید باید مدنظر داشته باشید.

آشنایی با انواع لوله مسی و کاربردهای آن | پايگاه خبری افکارنيوز

نتیجه گیری

در این مقاله 6 ویژگی منحصر به فرد  لوله مسی که موجب استفاده از آن  در کولر گازی شده است را معرفی کردیم که شما با لوله مسی و مزایایی که دارد آشنا شده و اطلاعات جامع تری هنگام خرید کولرگازی در اختیار داشته باشید.

امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!