» لوله مسی » دلایل جوش آوردن ماشین | کارهایی که باید انجام دهید
اقدامات لازم زمان جوش آوردن ماشین
لوله مسی

دلایل جوش آوردن ماشین | کارهایی که باید انجام دهید

مرداد ۲۵, ۱۴۰۳ 60378

جوش آوردن ماشین مشکلی است که اغلب راننده‌ها آن را تجربه کرده‌اند. این اتفاق بیشتر در روزهای گرم تابستان رخ می‌دهد و همه ماشین‌ها نیز در معرض آن هستند. جوش آوردن ماشین به معنای بالا آمدن یا داغ شدن بیش از حد آب در لوله مسی رادیاتور است. این آب برای خنک کردن رادیاتور کاربرد دارد و وقتی به جوش بیاید، قادر به خنک کردن رادیاتور نیست. در نتیجه دمای موتور نیز بالا می‌رود که می‌تواند با خسارت‌های زیادی همراه باشد. اما جوش آوردن ماشین از چیست؟ چه نشانه‌هایی دارد؟ در این مواقع باید چه کاری انجام دهید؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

علت جوش آوردن ماشین

قبل از هر چیز باید شما را با دلایل جوش آوردن ماشین آشنا کنیم که عبارتند از:

1. تمام شدن ضدیخ خودرو

اقدامات لازم زمان جوش آوردن ماشین

حتما می‌دانید که ضدیخ باید هر سال به آب رادیاتور خودرو اضافه شود. شما در تابستان و زمستان به این ماده نیاز دارید و فقط مختص فصل زمستان نیست. در هر دو فصل ضدیخ از خراب شدن سیستم خنک کننده ماشین جلوگیری می‌کند.

زمانی که میزان ضدیخ ماشین کم شود، در رانندگی با مسافت طولانی به یکبار با جوش آوردن ماشین مواجه می‌شوید. در فصل زمستان نبود ضدیخ باعث یخ بستن آب رادیاتور می‌شود و به محض اینکه ماشین را روشن می‌کنید چند ثانیه بعد، آمپر آب رادیاتور بالا می‌رود.

به همین دلیل باید هر سال یک بار به مقدار مساوی آب و ضدیخ را مخلوط کرده و در رادیاتور بریزید. همچنین هر چند وقت یکبار آب آن را چک کنید. این کار باید زمانی که خودرو خاموش و سرد است، صورت بگیرد. ضدیخ باید بدون سیلیکات تازه و بورات باشد تا مانع از رسوب گل و لای در رادیاتور شوند. در غیر این صورت ممکن است در یک جاده دور افتاده خودرو خراب شود و در این مواقع باید با یدک کش تماس بگیرید و هزینه بالایی را برای آن بپردازید.

2. در صورت خراب شدن پمپ آب خودرو

یکی دیگر از علت‌های جوش آوردن ماشین در زمستان و تابستان، خراب شدن پمپ آب خودرو است. این قطعه برای گردش جریان آب به سراسر موتور کاربرد دارد. حالا وقتی پمپ آب خراب شود، قدرت جریان آب به سراسر موتور را ندارد و در نتیجه درجه حرارت آن در حین حرکت افزایش می‌یابد.

خرابی واشر پمپ هم می‌تواند مانع از انتقال آب شود. این واشر در قسمت پمپ قرار دارد و زمانی که خراب می‌شود، پمپ توانایی به گردش درآوردن آب در سیستم رادیاتور را ندارد.

3. نشتی لوله‌های رادیاتور

شما باید به طور مداوم آب رادیاتور را چک کنید (دو هفته یا سه هفته یک بار). اگر هر مرتبه آب رادیاتور را کامل پر می‌کنید و بعد از چند روز دوباره متوجه می‌شوید کم شده است، می‌تواند به دلیل نشتی سیستم خنک‌کننده این اتفاق افتاده باشد.

در این مواقع وقتی خودرو یک جا پارک شده باشد، وقتی آن را حرکت می‌دهید، لکه‌های آب برجا می‌ماند که نشانه نشتی سیستم خنک‌کننده است. این آب بوی شیرین دارد و نباید آن را با روغن اشتباه بگیرید. ضدیخ می‌تواند آبی، سبز و یا نارنجی باشد.

4. آسیب دیدن آب‌بندی رادیاتور

وقتی هوای اضافه وارد سیستم خنک‌کننده (رادیاتور) شود، به سطح داخلی این قطعه فشار وارد می‌کند. در نتیجه قدرت آن را برای خنک کردن موتور کاهش می‌دهد. به همین دلیل در این مواقع باید جریان هوا و انبساط مایع خنک‌کننده را کنترل کنید تا مانع از جوش آوردن ماشین شود.

آسیب دیدن لوله مسی رادیاتور باعث ورود جریان هوا می‌شود و بعد از مدتی نیز ناحیه کاپوت یا سایر قسمت‌های خودرو اکسید می‌شوند. به طور کلی سه بخش رادیاتور شامل میزان فشار، انبساط مایع در کل سیستم و جریان پیدا کردن ضد یخ باید به درستی عمل کنند. یک علت جوش آوردن ماشین می‌تواند عملکرد نادرست یکی از این سه مورد باشد. در این مواقع با مراجعه به تعمیرگاه ممکن است لوله مسی داخل رادیاتور تعویض شود و یا به طور کامل نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید. قیمت لوله مسی را در می توانید در این صفحه دنبال کنید.

ناگفته نماند که دو نوع رادیاتور در بازار موجود که اغلب از نوع آلومینیومی برای خودروها استفاده می شود. این نوع رادیاتور قدرت کمتری در مقایسه با رادیاتور مسی برای انتقال آب سرد به موتور را دارد. اگر خودروی شما بیش از حد جوش می آورد، می توانید رادیاتور مسی را برای آن تهیه کنید.

5. خراب شدن فن رادیاتور

بررسی 8 علت جوش آوردن ماشین

فن به منظور خنک کردن سیستم خودرو کاربرد دارد. این روزها نیز فن‌های برقی روی خودروها نصب می‌شود که حتی بعد از خاموش شدن ماشین همچنان با شارژ باتری کار می‌کنند تا سیستم ماشین در ناحیه کاپوت را خنک نگهدارند.

در خودروهای قدیمی فن مکانیکی قرار دارد که با روشن شدن ماشین روشن و با خاموش شدن آن خاموش می‌شود. در هر صورت وقتی فن رادیاتور (برقی یا مکانیکی) خراب شود، قدرت خنک کردن سیستم ماشین را ندارد و در نتیجه باعث جوش آوردن ماشین می‌شود.

6. خراب شدن ترموستات ماشین

یک علت جوش آوردن ماشین می‌تواند به دلیل معیوب شدن ترموستات هم باشد. این قطعه برای تشخیص سطح گرما در مایع خنک کننده کاربرد دارد. وقتی موتور خودرو داغ می‌شود، ترموستات به صورت خودکار باز می‌شود تا مایع خنک‌کننده در رادیاتور را به داخل موتور هدایت کند. از سوی دیگر وقتی این مایع در موتور گرم می‌شود، دوباره آن را به سمت رادیاتور انتقال می‌دهد.

حالا وقتی ترموستات ماشین خراب شده باشد قدرت انتقال آب خنک به سمت موتور و هدایت آب داغ به سمت رادیاتور را ندارد و باعث داغ شدن موتور می‌شود. در چنین شرایط آب ماشین جوش می‌آورد و آمپر بالا می‌رود.

7. پایین آمدن سطح روغن ماشین

سطح پایین روغن هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل جوش آوردن ماشین باشد. روغن‌کاری ماشین باید بین هر 5 تا 6 هزار کیلومتر کارکرد انجام شود. در مورد خودروهایی که کارکرد کمتری دارند، توصیه می‌شود هر 5 ماه یک بار روغن ماشین را تعویض کنید. همچنین باید هر ماه یک بار روغن خودرو را در اول صبح (زمان خنک بودن هوا) و قبل از روشن کردن آن چک کنید.

8. استفاده از مایع خنک کننده نامناسب

یکی دیگر از دلایلی که باعث جوش آوردن آب ماشین می‌شود، استفاده از مایع خنک‌کننده نامناسب است. همیشه از آب رادیاتور استاندارد استفاده کنید که نقطه جوش بالاتر از 100 داشته باشد. آب معمولی باید با ضدیخ ترکیب شود تا چنین ویژگی داشته باشد. در غیر این صورت با گرم شدن موتور حرارت آن سریع بالا می‌رود و جوش می‌آورد.

علائم جوش آوردن ماشین

جوش آمدن آب رادیاتور با علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

  • داغ شدن بیش از حد کاپوت
  • بالا رفتن علامت درجه حرارت آب رادیاتور یا روشن شدن چراغ هشدار دهنده
  • صدا دادن موتور
  • نشت روغن موتور
  • احساس بوی سوختگی در داخل ماشین
  • پایین آمدن قدرت موتور

عوارض جوش آوردن ماشین

وقتی خودرو جوش می‌آورد یا آب رادیاتور داغ می‌شود این آسیب‌ها در کمین خودروی شماست:

  • قاطی شدن آب و روغن
  • روغن‌سوزی خودرو و از بین رفتن روغن موتور
  • آب شدن قطعات پلاستیکی، روکش‌ها و سیم‌های خودرو
  • چسبیدن پیستون به سیلندر
  • خراب شدن واشرهای واترپمپ و در نتیجه نشت آب از پمپ

اگر این مشکل در جاده برایتان رخ داد، به جای ادامه رانندگی بهتر است خودرو را متوقف کنید. البته زمان جوش آوردن ماشین باید چندین کار را انجام دهید که در ادامه همین مطلب به آن می‌پردازیم.

اقدامات اولیه در هنگام جوش آوردن ماشین

خطرات جوش آوردن ماشین

اگر با این مشکل مواجه شدید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از ادامه رانندگی خودداری کنید و در کنار جاده توقف کنید. اما خودرو را خاموش نکنید.
  • اگر در فصل تابستان هستید و کولر ماشین روشن است آن را خاموش کرده و به جای آن بخاری را روشن کنید. این کار به تخلیه گرمای موتور کمک می‌کند. پنجره‌های ماشین را هم باز بگذارید.
  • حداقل 10 دقیقه صبر کنید و بعد کاپوت خودرو را بالا بزنید.
  • با فاصله و با یک تکه پارچه درب رادیاتور را باز کنید و سریع خود را عقب بکشید. در این مواقع آب داغ با فشار زیاد از رادیاتور فواره می‌زند.
  • منتظر بمانید تا به طور کامل آب آن تخلیه شود. سپس به مقدار کافی آب خنک داخل رادیاتور بریزید. بهتر است قبل از سفرهای طولانی چند بطری آب خنک با خود همراه داشته باشید.

در آخر

جوش آوردن ماشین مشکلی است که بسیاری از راننده‌ها آن را تجربه کرده‌اند. در اینجا به تعدادی از 8 دلیل جوش آوردن ماشین اشاره کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما در جاده و زمان سفر راهنمای مفید و کاربردی باشد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.86

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!