یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» لوله مسی » روکش لوله مسی کولرگازی چه کاربردی دارد؟
روکش لوله مسی کولر گازی چه کاربردی دارد
لوله مسی

روکش لوله مسی کولرگازی چه کاربردی دارد؟

خرداد ۱۱, ۱۴۰۳ 100672

استفاده از لوله‌های مسی امروزه در تمام نقاط زندگی انسان به چشم می‌خورد. در واقع این لوله‌ها با عملکردی که ارادئه کرده‌اند مورد محبوبیت عموم قرار گرفته و با استفادد روز افزون آنها در صنایع مختلف روبه رو هستیم. یکی از مواردی که بکارگیری لوله مسی در آن بسیار آشنا هستیم سیستم‌های خنک کننده هستند.

یکی از این دستگاه‌های خنک‌کننده که نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند کولرگازی است. لوله مسی نقش مهمی در عملکرد کولرگازی دارد و در واقع قسمت بزرگی از عملکرد این دستگاه بسته به لوله مسی است که در آن وجود دارد. حال موضوعی که قصد داریم به آن بپردازیم استفاده از روکش برای این لوله هاست. در واقع برای اکثر لوله‌های مسی از روکش‌هایی استفاده می‌کنند که مانند یک محافظ عمل از لوله در برابر آسیب‌های خارجی جلوگیری می‌کند. در ادامه مقاله شما را بیشتر با این محصول آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

روکش لوله مسی کولرگازی

شاید برای شماهم سوال پیش آمده باشد که روکش لوله مسی یا همان عایق لوله مسی چیست؟ در واقع این محصول یک محافظ است که از لوله در برابر آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند. این محصول انواع مختلفی دارند و در مدل‌های متنوعی تولید می‌شود. کارکرد تمام انواع محافظ لوله مسی یکسان است و تنها تفاوتی که در مدل‌های مختلف آن به وجود آورده‌اند در شکل ظاهری این محصول است.

این عایق مانند یک لوله تو خالی است که لوله مسی دورن آن قرار می‌گیرد. برخی نمونه‌های این محصول دارای یک چسب رو بدنه هستند که اتصال محکم آنها را تضمین می‌کند. برای چسباندن این نوع عایق کافیست چسب آن را جدا کرده و سپس آن را به لوله بچسبانید. شیوه نصب این محصولات بسیار ساده است و به مهارت خاصی نیاز ندارد.

این عایق‌ها معمولا روی لوله‌هایی که آب در آنها جریان دارد نصب می‌شوند. هدف اصلی استفاده از این روکش‌ها این است که از انتقال حرارت و سرما به لوله جلوگیری کنند و همچنین مانع از خوردگی و خرابی لوله شوند. استفاده از این محصول در سیستم‌های مختلف نظیر: سیستم‌های تامین آب گرم و سرد، سیستم‌های گرمایش مرکزی، سیستم‌های خنک‌کننده و سایر سستم‌های لوله مسی به چشم می‌خورد.

ویژگی های بهترین روکش لوله مسی کولرگازی

مزایایی که استفاده از روکش برای لوله به دنبال دارد

بالاتر شما را با کاربرد و عملکرد روکش لوله مسی کولر گازی آشنا کردیم. استفاده از این محصول مزایای زیادی را برای لوله و دستگاه به دنبال دارد که در ادامه این مزایا را برای‌تان شرح می‌دهیم.

حفاظت از لوله

عایق لوله همانطور که از نامش پیداست دارای قابلیت محافظتی است و از لوله در برابر آسیب‌های خارجی محاففظت می‌کند. برای مثال این محصول لوله مسی را از خرابی‌های مکانیکی، خوردگی و تاثیرات زیست محیطی دور نگه می‌دارد. به دنبال این موضوع باعث افزایش دوام لوله نیز می‌شود.

کاهش انتقال حرارت

دیگر مزیتی که لوله مسی داراد کاهش انتقال حرارت است. به بیان دقیق‌تر عایق لوله می‌توان ازز انتقال حرارت بین محیط خارجی و آب درون لوله جلوگیری کند. به دنبال این موضوع شاهد کاهش افت انرژی در سیستم خواهیم بود. همچنین استفاده از این روکش باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی نیز می‌شود.

کاهش یخ زدگی لوله

کاهش خطر یخ‌زدگی لوله نیز موردی است که در بین مزیت‌های این محصول قرار می‌گیرد. با استفاده از عایق لوله مسی، خطر تشکیل شدن یخ روی لوله‌ها بخصوص در مناطق سرد کمتر می‌شود.

دلیل استفاده از روکش لوله مسی کولرگازی چیست

کاهش نویز

کاهش نویز هم از موارد دیگری که در مزیت‌های روکش لوله مسی قرار می‌گیرد. عایق لوله می‌تواند نویز تولید شده توسط آب جاری درون لوله را کاهش داده و به بهبود صداهای ناشی از جریان آب هم کمک می‌کند.

انواع روکش لوله مسی کولرگازی

عایق لوله مسی براساس سایز یا قطر لوله و همچنین ضخامت عایق به کار رفته در آن بسته‌بندی می‌شوند. در این بخش قصد داریم به معرفی انواع مختلف عایق بپردازیم. همراه ما باشید.

عایق کف خاکستری

عایق کف خاکستری یکی از اقتصادی‌ترین و به‌صرفه‌ترین عایق‌های موجود در بازار است. جنس این نوع عایق از فوم پلی‌اتیلن است و برای استفاده در انواع مختلف لوله‌کشی خانگی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در واقع این نوع روکش به فوم لوله مسی کولرگازی معروف است. این عایق در سایز و ضخامت‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد. با توجه به جنسی که این محصول دارد می‌توان گفت که برای استفاده در محیط بیرون و فضای باز گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

عایق لاستیکی فوم نیتریل کلاس

این عایق نیز یکی دیگر از انواع روکش‌های لوله مسی است که از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است. این عایق لوله مسی انعطاف‌پذیر، بسته و الاستومری است که مقاومت بسیار خوبی نیز دارد. از این محصول بیشتر برای لوله مسی کولرگازی استفاده می‌کنند و به دنبال این موضوع به عایق لوله مسی کولرگازی معروف شده است. از مزیت‌های این محصول باید به این موضوع اشاره کنیم که تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از اتلاف انرژی دارد و موجب بالا رفتن بازدهی و راندمان کار لوله مسی می‌شود.

این محصول نیز دارای سایزبندی‌های مختلفی است. برای مثال در فرمت‌ها و سایزهای مختلف مانند لوله‌های تقسیم نشده 2 متری، رول و ورقه‌ای در بازار به فروش می‌رسد. شما می‌توانید این نوع عایق را در مصارف خانگی و صنعت تهویه مطبوع بکار بگیرید. همچنین این عایق توانایی تحمل دما تا 105 درجه سانتی‌گراد را دارد و از مقاومت خوبی برخوردار است.

عایق لاستیکی

عایق لاستیکی EPDM Foam برای استفاده در فضای باز و بسیار مناسب است و بدون محدودیتی می‌توان آن را در تمام مستقیم با خورشید قرار داد. دلیل این امر این است که این محصول دارای یک لایه محافظ ماورا بنفش است و قابلیت کار در دمای بالا را دارد و بدون مشکلی در دمای بالا به کار خود ادامه می‌دهد. به دنبال موارد گفته شده می‌توان از این عایق در سیستم‌های گرمایش خورشیدی استفاده کرد.

عایق EPDM Foam در ضخامت دیواره و فرمت‌های لوله‌های تقسیم نشده 2 متری، رول‌های طولانی و ورق‌های تخت در بازار وجود دارد. در استفاده از این محصول نکته‌ای وجود دارد. آن نکته این است که برای استفاده از این محصول در فضای باز، باید دقت کنید که ضخامت عایق لوله جداقل 19 میلی‌متر باشد.

عایق الیاف معدنی- روکش فویل

عایق الیاف معدنی گزینه مناسبی برای استفاده در گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع به شمار می‌آید. این عایق توانایی این را دارد که دمای تا 700 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. این عایق هم برای فضای داخلی و هم برای فضای بیرونی قابل استفاده است و محدودیتی ندارد. اما نکته‌ای وجود دارد که باید به آن توجه کنید. اگر قصد داریم این محصول را در خارج از خانه استفاده کنید باید محافظی به نام Polyisobutylen را به عنوان پوشش خارجی بر روی عایق بکار بگیرید.

مزیت های استفاده از روکش لوله مسی کولرگازی

عایق فومی فنولیک- فویل پوشانده

این نوع عایق در هر نوع ضخامتی در بازار موجود است. استفاده از این محصول باعث کاهش قابل توجه مصرف انرژی می‌شود. از عایق فومی فنولیک می‌توان در صنایع مختلف اعم از: گرمایشی، سرمایشی، تهویه مطبوع، بخش‌های پتروشیمی و دریایی استفاده کرد. همچنین این عایق به صورت دال و ورق در بازار موجود است. محدوده دمایی که می‌توان از این فویل استفاده کرد بین منفی 50 تا 120 درجه سانتی‌گراد است. در محدوده‌ای که گفته شد این روکش به بهترین شکل و بدون مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین می‌توان از این عایق فومی در محیط بیرون نیز استفاده کرد و از لحاظ هیچ محدودیتی برای استفاده ندارد.

کاربرد عایق لوله مسی

عایق لوله مسی کاربردهای زیادی دارد. به عبارت ساده‌تر جدا از محافظت از خود لوله روی قسمت‌های بیرونی نیز اثر مثبت دارد و برای موارد دیگر هم بکار گرفته می‌شود. قبل‌تر درباره انواع مختلف عایق لوله مسی صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم شما را با دو کاربرد مهم این محصول آشنا کنیم. همراه ما باشید.

صرفه‌جویی در انرژی

جریان یا سیالاتی عبوری که از داخل لوله مسی عبور می‌کنند تفاوت دمایی متفاوتی با محیط دارند. همین امر باعث می‌شود که انرژی و گرمای زیادی اتلاف شود. اگر از یک عایق لوله مسی مناسب استفاده کنیم تا حد زیادی مانع از اتلاف این انرژی‌ها می‌شویم. همچنین با استفاده از عایق هزینه‌های ناشی از اتلاف این انرژی‌ها نیز به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

محافظت از انسان در برابر گرمای شدید

وقتی که لوله مسی در معرض حرارت زیاد کار می‌کند، دمای آن بسیار زیاد می‌شود. به دنبال این حرارت زیاد اگر دست یا هرجای بدن‌تان با این لوله برخورد پیدا کند باعث سوختگی و درد بسیاری می‌شود. در این حالت استفاده از عایق به عنوان روکش کولرگازی می‌تواند دمای لوله را تا حد قابل توجهی کاهش داده و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

در این قسمت دو کاربرد مهم عایق لوله مسی را برای‌تان توضیح دادیم. البته باید بدانید که این نوع لوله‌ها دارای کاربردهای دیگری نیز هستند و تنها به این قسمت ختم نمی‌شوند.

مزایای عایق لوله مسی

عایق لوله مسی دارای نقطه قوت‌های بسیاری است و استفاده از آن مزایای زیادی به دنبال دارد. در این قسمت قصد داریم شما را با مزایای کلی استفاده از این محصول آشنا کنیم. این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • به وجود آمدن یک سپر مستحکم و مقاوم در برابر راه یافتن بخار و رطوبت، بدون نیاز به کمک موانع اضافی.
  • یکی از مزیت‌های مهم این محصولات این است که اشتعال‌زا نیستند و در زمان آتش‌سوزی هیچ ماده سمی از خود تولید نمی‌کنند.
  • هیچ گونه حساسیتی برای پوست و تنفس ایجاد نمی‌کنند.
  • مزیت دیگر انعطاف‌پذیری این محصولات است. به عبارت ساده‌تر قابلیت خم‌پذیری بالایی دارند و به دنبال این امر به راحتی نصب می‌شوند.
  • بهترین گزینه برای جایگزینی پشم شیشه، پلی یورتان، پلی اتیلن و … هستند.
  • در محیط‌های باز به پوشش‌های فلزی نیاز ندارند و بدون مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند.
  • غیر قابل اشتعال هستند و همچنین در برابر آتش از خاصیت خوش خاموش‌شونده پیروی می‌کنند.
  • از دشمنان مقاوم مواد شیمیایی، اسید و بازها هستند و به‌طور قابل قبولی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

 

منظور از عایق الاستومری چیست؟

عایق الاستومری نوعی عایق است که از مواد الاستومری تشکیل می‌شود. الاستومرها موادی هستند که خاصیا انعطاف پذری و کشسانی بالایی داشته و توانایی این را دارند که تحت تنش‌ها و تغییرات حجم و شکل، به صورت الاستیک پاسخ دهند. این عایق ها کاربردهای فروانی دارند. از کاربردها عایق‌های الاستومری باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ساختمان و سازه‌ها: در ساختمان‌ها و سازه‌هایی که نیاز به عایق‌بندی دارند، استفاده از عایق الاستومری به چشم می‌خورد. از ویژگی‌های این عایق‌ها باید به مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت اشاره کنیم. همچنین از نشتی و خرابی سازه هم جلوگیری می‌کنند.
  • صنایع نفت و گاز: در صنایع نفت و گاز نیز استفاده از عایق‌های الاستومری برای عایق‌بندی لوله‌ها و تجهیزات و سازه‌های مختلف به چشم می‌خورد. این عایق‌ها توانایی این را دارند که در مقابلل حرارت، فشار، شیمیایی‌ها و عوامل محیطی مختلف از خود مقاومت نشان دهند.
  • خودروسازی: جالب است بدانید عایق‌های الاستومری در صنعت خودروسازی هم کاربرد دارند. برای مثال استفاه از آنها در عایق‌بندی قطعات موتور، سیستم‌های خنک‌کننده، سیستم‌های تعلیق و سایر قطعات خودرو به چشم می‌خورد.
  • صنایع الکترونیک: در برخی از صنایع الکترونیک هم استفاده از عایق‌های الاستومری به چشم می‌خورد. این عایق‌ها توانایی این را دارند که در برابر حرارت، طوبت، شوک و لرزش مقاومت کنند و همچنین مانع از خرابی قطعات الکترونیکی هم می‌شوند.

کلام آخر

استفاده از عایق برای لوله مسی کولرگازی یک ترفند بسیار کاربردی و مفید است و مزیت‌های زیادی را به دنبال دارد. در این مقاله شما را با کاربرد و انواع این محصول آشنا کردیم تا اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. متاسفانه امروزه تعداد افراد سودجو در بازار بسیار زیاد شده که بدون درنظر گرفتن عواقب برای خریدار اقدام به فروش اجناس تقلبی می‌کنند. پس حتما برای خرید این محصول به فروشگاه معتبری برای خرید مراجعه کنید تا با محصولات تقلبی روبه رو نشوید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!