پیشنهاد شده
یکشنبه , ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 2024 - 09 - 08
» لوله مسی » روش شستشوی لوله مسی {بدون آسیب زدن به لوله}
نحوه شستن لوله مسی
لوله مسی

روش شستشوی لوله مسی {بدون آسیب زدن به لوله}

خرداد ۲, ۱۴۰۳ 120877

لوله مسی یکی از پراستفاده‌ترین لوله‌های بازار است و تقریبا در تمام صنایع بکار گرفته می‌شود. این لوله به دنبال ویژگی‌ها و خصوصیات زیادی که دارد بسیار محبوب شده و استفاده آن روز به روز در حال افزایش است. حال موضوعی که اکثر خریداران با آن سروکار دارند نحوه جرم‌گیری و تمیز کردن آنهاست.

به بیان دقیق‌تر سوال بسیاری از کاربران این است که با چه روشی و با استفاده از چه محصولی باید به شستشوی لوله مسی بپردازیم. در واقع شستشو و تمیز کردن این محصولات اصلا کار سختی نیست و با چند ترفند ساده می‌توان به راحتی آنها را تمیز کرد. در این مقاله قصد داریم نحوه شستشوی لوله مسی را برای‌تان توضیح دهیم. اگر شما هم به دنبال استفاده از این محصولات با جرم گرفتن و آلودگی این لوله‌ها روبه رو شده‌اید توصیه می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

کاربرد لوله مسی در صنایع مختلف

قبل از اینکه شما را با شستن و تمیز کردن لوله مسی آشنا کنیم می‌خواهیم کاربردهای مختلف آن در صنایع را برای‌تان نام ببریم.

  • از مهم‌ترین کاربردهای این لوله باید به صنایع برودتی اشاره کنیم. در واقع لوله‌های مسی به عضوی جدا ناپذیر از این صنایع تبدیل شده‌اند.
  • کاربرد دیگر این محصولات در دستگاه‌های اسپیلت است. لوله مسی کمک زیادی به قدرت بیشتر دستگاه‌های خنک‌کننده می‌کند.
  • مورد دیگر استفاده در سردکننده‌های تجاری است. این سردکننده‌ها عبارت‌اند از: یخچال، آبسردکن، کولرگازی و …
  • استفاده دیگری که باید نام ببریم در مبدل‌های حرارتی است. استفاده این دستگاه‌ها در مبدل‌های حرارتی نیز غیرقابل انکار است.
  • لوله مسی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در ساختمان‌ها جهت لوله‌کشی آب نیز استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌هایی که باعث استفاده از آن به عنوان لوله‌کشی شده این است که دمای آب را ثابت نگه می‌دارد.
  • همچنین این لوله در پکیج‌های گرمایشی نیز کاربرد دارند.
  • ناگفته نماند که در برخی موارد از مس به عنوان وسایل تزئینی و دکوری نیز استفاده می‌شود و در این زمینه طرفدار زیادی نیز دارند.

حال با توجه به مواردی که نام بردیم می‌خواهیم چند روش رایج و آسان را جهت تمیزکاری لوله مسی برای‌تان توضیح دهیم. در ادامه به‌طور کامل و گسترده به شما می‌گوییم چگونه لوله مسی را تمیز کنید.

نحوه شستشوی لوله مسی

در واقع روش تمیز کردن و شستشوی جداره بیرونی و قسمت داخلی لوله مسی باهم متفاوت است. به دنبال این موضوع نمی‌توان راه‌های یکسانی را برای آنها عنوان کرد. در نتیجه در این قسمت می‌خواهیم روش شستشوی جداره بیرونی لوله مسی را برایتان توضیح دهیم. با توجه به بالا بودن قیمت لوله مسی بهتر است با اصول درست شستشوی این لوله آشنا شوید.

آموزش نحوه شستشوی لوله مسی بدون آسیب

تمیز کردن جداره بیرونی با اسپری مخصوص

یکی از روش‌های شستشوی لوله مسی استفاده از اسپری مخصوص است. در واقع به تازگی اسپری‌هایی تولید شدند که مخصوص تمیز کردن و شستشوی لوله‌های مسی هستند. می‌توانید این محصول را تهیه کرده و به شستن لوله‌ها مشغول شوید. روش استفاده از این محصول هم اینگونه است که باید مقداری از آن را روی لوله بپاشید و با کمی پنبه آن را پخش کنید. پس از چند دقیقه قسمت بیرونی لوله بسیار تمیز و براق می‌شود و هرگونه جرم و آلودگی و تغییر رنگ آن از بین رفته و پاک می‌شود. ناگفته نماند که این محلول مخصوص شستشوی لوله مسی تنها به شکل مایع و اسپری نیست و نوع پودری آن نیز در بازار وجود دارد. در واقع پودر شستشوی لوله مسی نیز از محصولات رایج برای تمیز کردن این لوله هاست.

شستشوی لوله مسی با سرکه و نمک

روش دومی که می‌توان از آن برای تمیز کردن لوله استفاده کنید ترکیب سرکه و نمک است. مقدار دقیقی که می‌توانید از آن برای تمیز کردن لوله استفاده کنید این است که میزانی سرکه را با حدود دو سوم برابر نمک مخلوط کرده و سپس با استفاده از یک پنبه روی لوله بکشید. نکته‌ای که وجود دارد این است که نباید از پارچه و یا وسیله زبری برای تمیزی آن استفاده کنید زیرا می‌تواند باعث ایجاد خط و خش روی آن شود. همچنین وقتی محلول را روی لوله کشیدید باید صبر کنید تا 15 دقیقه از آن بگذرد و سپس با یک پارچه و یا پنبه تمیز محلول را پاک کنید.

ناگفته نماند که اگر بعد از این کار متوجه شدید لوله به اندازه کافی تمیز نشده می‌توانید مقداری جوش شیرین هم به محلول اضافه کنید. مقدار جوش شیرین باید دقیقا به اندازه نمک باشد. محلول را دوباره روی لوله بزنید و به اندازه زمان قبلی صبر کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که این بار باید لوله را با استفاده از آب گرم و پارچه‌ای تمیز بشویید. همینطور اگر سرکه در دسترس ندارید می‌توانید از آب لیمو نیز به‌جای آن استفاده کنید. دقت کنید که این محلول بیشتر از زمان گفته شده روی لوله نماند زیرا همانطور که می‌دانید سرکه و آب لیمو خاصیت اسیدی دارند و اگر مدت زیادی روی لوله بمانند می‌توانند موجب رنگ پریدگی آن شوند.

چه زمانی باید درون لوله مسی را تمیز کنیم؟

بیشتر مواقع حالتی پیش می‌آید که نیاز است درون لوله مسی را تمیز کنیم. برای مثال در دستگاه‌های گرمایشی مثل مبدل حرارتی بزرگ و کوچک و پکیج‌های گرمایشی خانگی، پس از مدتی کارکرد دستگاه، داخل لوله مسی به مرور زمان شروع به گچ گرفتن می‌کند. این گچ با گذشت زمان زیاد شده و مانع از عبور سیال که در بیشتر مواقع آب است می‌شود.

در برخی مواقع این گچ‌ها آنقدر زیاد شده و رسوب گرفته‌اند که به کلی عبور آب از لوله مسی را مختل می‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که گچ و جرم‌گیری درون لوله مسی با توجه به هرمنطقه متفاوت است. به بیان دقیق‌تر روش شستشوی قسمت داخلی لوله به میزان PH آب آن منطقه بستگی دارد.

گرفتگی لوله مسی

حتما برای شما هم پیش آمده که پس از چند سال کار دستگاه‌های پکیج خانگی یا آبگرمکن دیواری دچار افت فشار شده و دیگر عملکرد سابق را نداشته باشند. در این حالت اولین راه‌حلی که به ذهنتان خطور می‌کند مراجعه و مشورت با یک تعمیرکار متخصص در این حرفه است. به احتمال زیاد پس از اینکه تعمیرکار لوله را بررسی کرد به شما بگوید که مبدل دستگاه گچ گرفته و باید آن را تمیز کنید. در این حالت سوالی که برای‌تان پیش می‌آید این است که چگونه باید درون لوله مسی را تمیز کنیم. در چنین مواقعی اگر اولین بار است با این مشکل روبه رو می‌شوید به احتمال زیاد پیشنهاد سرویس‌کاران این است که مبدل دستگاه را اسیدشویی کنید.

اما این یک پیشنهاد کاملا غلط است. در واقع با توجه به این موضوع که ضخامت لوله پکیج‌های خانگی زیاد نیست امکان دارد پس از شستشو با اسید مبدل آسیب ببیند و نتواند برای بار دوم پاسخگوی نیاز شما باشد. در اصل لوله مسی شاخه پس از اسیدشویی به احتمال زیاد سوراخ خواهد شد. در کل این روش با توجه به قیمت لوله مسی و تعویض و نصب آن پشنهاد نمی‌شود و راه‌های ساده‌تر و مناسب‌تری نیز برای شستشوی درون لوله مسی وجود دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

نحوه شستشوی لوله مسی

شستشوی داخل لوله مسی

درکل باید بگوییم اگر به دنبال شستن و از بین بردن گچ‌های درون لوله مسی هستید باید از اسیدهای درصد پایین و با استفاده از یک پمپ مخصوص اینکار را انجام دهید. در ابتدا باید اسید را درون لوله بریزید و کمی صبر کنید تا جرم‌ها با اسید واکنش نشان دهند. پس از واکنش جرم‌ها را به همراه اسید از طرف دیگر لوله خارج کرده و چک کنید که درون آن به خوبی تمیز شده باشد.

پس از اینکه مواد داخل لوله را بیرون ریختید باید بوسیله آب گرم داخل آن را به خوبی بشویید تا اسید به‌طور کامل از مبدل بیرون بیاید. نکته‌ای که وجود دارد این است که تمامی مراحلی که گفتیم باید توسط یک فرد باتجربه با مهارت کافی انجام شود. زیرا کار با اسید بسیار خطرناک است و هرگونه بی‌دقتی و سهل‌انگاری می‌تواند صدمات بسیار سخت و جبران ناپذیری به فرد وارد کند. در نتیجه اگر تخصص کافی در این کار ندارید به هیچ وجه به انجام آن مشغول نشوید تا مشکلی برای‌تان به وجود نیاید.

تمیز کردن لوله مسی اسپلیت

گاهی با توجه به شرایطی که پیش می‌آید نیاز است اتصالات لوله مسی و درون لوله‌های دستگاه‌های برودتی مثل لوله‌های اسپلیت را تمیز کرد. برای مثال یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به تمیز کردن لوله مسی اسپیلت شود این است که مثلا به دلیل باز بودن لوله‌های اسپلیت در پشت بام و ورود آب باران به داخل آنها لازم شود که این آب را خارج کنیم. یکی از روش‌هایی که برای این حالت توصیه می‌شود استفاده از گاز نیتروژن است. گاز نیتروژن گازی پرفشار و کم خطر است و به دنبال این موضوع گزینه خوبی برای تمیز کردن لوله‌های اسپیلت به شمار می‌آید. نکته‌ای که وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید از سیلندر اکسیژن برای فشار زدن داخل لوله استفاده کرد.

شستشوی لوله مسی از طریق گاز نیتروژن

برای انجام این روش یک سیلندر استاندارد و مناسب نیتروژن (ازت) لازم است. از طریق یک ریگلاتور کاهنده فشار و بوسیله شیلنگ فشار قوی گاز را به درون لوله منتقل کنید و طرف دیگر آن آب، خاک و موارد اضافی که درون آن وجود دارد را خارج کنید. بعد از انجام این کار برای اینکه مطمئن شوید هیچ مواد اضافه‌ای درون لوله باقی نمانده باید درون آن را به خوبی شستشو دهید. برای این شستشو باید از محلول تاوزن استفاده کنید. سپس باید از طریق نیتروژن تاوزن را خارج کنید. البته محلول تاوزن به خودی خود پس از مدتی بخار می‌شود و در واقع مانند بنزین محلولی فرار است.

گاهی پیش می‌آید که درون لوله بوسیله روغن بی‌کیفیت و فاسد دچار گرفتگی شده و در برخی مواقع کاملا کیپ می‌شود. در این حالت نیز می‌توان با انجام روش بالا به خوبی روغن نامرغوب را خارج کرد و درون لوله را شستشو داد.

نحوه شستشوی لوله مسی

نکات ایمنی شستشوی لوله مسی

در انجام فرایند شستن این لوله نکاتی وجود دارد که باید آنها را به خوبی رعایت کنید. در واقع بی‌تفاوت بودن نسبت به این نکات می‌تواند ضررهای مالی و انسانی زیادی را به ما وارد کند. در نتیجه رعایت آنها الزامی است. در این بخش قصد داریم شما را با نکات ایمنی شستشوی لوله مسی آشنا کنیم.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که به هیچ عنوان نباید به سراغ استفاده از اسیدهای درصد بالا بروید. برخی از افراد فکر می‌کنند هرچه درصد اسید بالاتر باشد پاسخگویی بهتری نیز خواهد داشت و لوله تمیزتر خواهد شد. در واقع این یک تصور بسیار غلط است و هزینه‌های زیادی برای‌تان به وجود می‌آورد. زیرا اسیدهای درصد بالا می‌توانند باعث سوراخ شدن لوله شوند و درنتیجه باید آن را تعویض کرده و با لوله نو جایگزین کنید.

مورد دیگر این است که در هنگام استفاده از اسید باید رعایت کنید استفاده از وسایل ایمنی است. در واقع باید بگوییم اگر در انجام این کار تجربه کافی ندارید به هیچ عنوان آن را انجام ندهید زیرا اسید باعث آسیب‌های بسیار سخت و جبران ناپذیری می‌شود. در نتیجه به دلیل اینکه حساسیت اینکار بالاست توصیه می‌کنیم حتما از یک فرد متخصص در این حرفه برای تمیز کردن و شستشو لوله کمک بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله شما را با سیر تا پیاز شستشوی لوله مسی آشنا کردیم. شستن قسمت بیرونی لوله اصلا کار سختی نیست و اگر مراحلی که قبل‌تر گفتیم را به‌خوبی انجام دهید قسمت بیرونی آن کاملا تمیز می‌شود. مواردی که نام بردیم راحت‌ترین و ساده‌ترین روش‌های شستشوی لوله مسی بودند که به راحتی خودتان در خانه با چند وسیله کوچک می‌توانید این کار را انجام دهید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه شستشوی لوله مسی با ما درمیان بگذارید.

آخرین جستجو کاربران:

  • شست و شوی لوله مسی
  • لوله مسی را با چه چیز تمیز کنیم

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
error: Content is protected !!